9.Sınıf Sağlık Hizmetlerinde İletişim

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
8. SINIF 3. ÜNİTE BİLGİ YARIŞMASI
Advertisements

HAZIRLAYAN : FATİME ÖNEL
NOKTA, DOĞRU, DOĞRU PARÇASI, IŞIN, DÜZLEMDEKİ DOĞRULAR
HER ÇOCUK SPOR YAPABİLİR
9.Sınıf Sağlık Hizmetlerinde İletişim
GENÇLERDE ÖZGÜVEN GELİŞİMİ.
EĞİTSEL DEĞERLENDİRME VE BEP
9.Sınıf Tıbbi Etik ve Meslek Tarihi
DİKKAT EKSİKLİĞİ HİPERAKTİVİTE BOZUKLUĞU
OTİZM (AUTISM).
GERÇEK ÖZÜR BEDENDE DEGİL DÜŞÜNCE VE ANLAYIŞTADIR.
BEIER CÜMLE TAMAMLAMA TESTİ
OTİZM.
4 Kare Problemi 4 Kare Problemi Hazır mısın? B A Bu şekle iyi bak
DİKKAT EKSİKLİĞİ HİPERAKTİVİTE BOZUKLUĞU
YAŞLILARDA ALZHEİMER HASTALIĞI
Köylü ulusun efendisidir.
OKUL ÖNCESİ DÖNEMDE KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİ
OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİN ÖNEMİ
T.C. SAĞLIK BAKANLIĞI ANTALYA HALK SAĞLIĞI MÜDÜRLÜĞÜ
ZAMBAK 1 SORU BANKASI UĞUR CESUR 1 ZAMBAK 1 SORU BANKASI ÖZEL SORULARI Hazırlayan: UĞUR CESUR.
Problem Çözme Ve Problem Çözme Stratejileri Ödevi Cihan GÖÇ
TARTIŞMA YÖNTEMİ.
TÜRKİYE HALK SAĞLIĞI KURUMU BAŞKANLIĞI 0-6 Yaş Çocuğun Psikososyal Gelişimini Destekleme Programı (ÇPGD)
EĞİTİM 6 KİŞİSEL HİJYEN NİSAN
İlkokul Çocuklarının Özellikleri ve Ailelere Öneriler
TEST – 1.
Farklı Yaşlarda İletişim Özellikleri ve Çocukla İletişim Doç. Dr. Alev Önder.
HABTEKUS' HABTEKUS'08 3.
OTİZM.
Gelişimsel Açıdan OTİZM
KAPSAMLI SAĞLIK BAKIMI
ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜ OLAN ÇOCUKLAR ( OKUDUKLARIM, GÖZLEM VE TECRUBELERİM)
9.Sınıf Psikoloji 4.Ünite Ruh Sağlığının Temelleri
DİKKAT EKSİKLİĞİ VE HİPERAKTİVİTE
KAYNAŞTIRMA öğrencileri Ölçme ve Değerlendirme Esasları
OTİZM SPEKTRUM BOZUKLUĞU
3-6 Yaş Çocuğunun Gelişim Özellikleri ve Çocukla Etkili İletişim
9.Sınıf Sağlık Hizmetlerinde İletişim
9.Sınıf Sağlık Hizmetlerinde İletişim
ÇOCUGUNUZU YAŞ GRUPLARINA GÖRE TANIYOR MUSUNUZ?
İSMİN HALLERİ.
Toplama Yapalım Hikmet Sırma 1-A sınıfı.
ETKİLİ İLETİŞİM ve EMPATİ Hazırlayan: Psk. Sezgi Gümüş
DEĞERLER EĞİTİMİ DÜRÜSTLÜK.
OTİZM NEDİR ? Edirne 2003.
Ankara Halk Sağlığı Müdürlüğü
“ÖZEL EĞİTİM GÜZEL GELECEK”
ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜ OLAN ÇOCUKLAR (ÖZGÜL ÖĞRENME BOZUKLUKLARI) kaynak:Prof
OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİN ÖNEMİ VE OKULA UYUM
ADAPAZARI REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
Asperger sendromu ya da asperger bozukluğu, sosyal etkileşimde zorluklar ve sınırlı, stereotipik ilgi ve etkinliklerle tanımlanan Otistik Spektrum Bozukluklarından(OSB)
OTİZM. OTİZM OTİZM NE DEĞİLDİR Otizm, ona sahip insanların insan gibi yaşama hakkını ellerinden alabilecek bir hastalık değildir. Otizm, bir ruh hastalığı.
ÇOCUKLA KALİTELİ ZAMAN GEÇİRMEK
OTİZM.
BÖLÜM 14 ÇOCUKLUK ÇAĞINDA GÖRÜLEN RUHSAL PROBLEMLER
DİKKAT EKSİKLİĞİ HİPERAKTİVİTE BOZUKLUĞU
Otizmin nedenleri, belirtileri ve tanılama
Otizmin tarihsel gelişimi, tanımı ve sınıflandırılması
YAYGIN GELİŞİMSEL BOZUKLUK
Otizmin belirtileri, değerlendirilmesi ve tanılama
Otizm, Otizmli Çocuklarda Davranış Problemleri
BÖLÜM 9 DİKKAT VE AKTİVİTE BOZUKLUKLARI TANIM VE YAYGINLIK Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğu, dikkat ve aktivite bozuklukları için artık günümüzde.
GÖKKUŞAĞI ÖZEL EĞİTİM UYGULAMA MERKEZİ (I. ve II. KADEME)
ÜSTÜN ZEKALI VE DAHİ ÇOCUKLAR
Zeka Gerilikleri.
Özel Gereksinimli Çocuklar
ÇOCUKLARDA RUH SAĞLIĞI BOZUKLUKLARI
Otizmin nedenleri, belirtileri ve tanılama
Sunum transkripti:

9.Sınıf Sağlık Hizmetlerinde İletişim 4.Ünite Sağlıkta İletişim OTİZMİ OLAN BİREYLERLE İLETİŞİM ( 21-25 / 04 / 2014 )

Otizm üç yaşından önce başlayan ve ömür boyu süren, sosyal etkileşime ve iletişime zarar veren, sınırlı ve tekrarlanan davranışlara yol açan beynin gelişimini engelleyen bir rahatsızlıktır. Bu belirtiler otizmi, Asperger sendromu gibi daha hafif seyreden otistik spektrum bozukluğundan (OSB) [2] ayırır.[3] Otizm kalıtımsal kökenlidir ancak kalıtsallığı oldukça karmaşıktır .

Nadir vakalarda, doğum sakatlıklarına neden olan etmenlerle yakından bağlantılıdır.[5] Diğer görüşlere göre ise çocuklukta yapılan aşılar gibi nedenler tartışmalıdır ve aşı kökenli varsayımların ikna edici bilimsel kanıtları yoktur.[6] Yakın dönem araştırmaları otizmin prevalansını 1.000 kişiye bir ya da iki vaka olarak tahmin eder, aynı araştırmalardaki tahminlere göre OSB yaklaşık 1.000 kişide altı vakadır ve erkeklerde rastlanma oranı kadınlara göre 4,3 kat daha fazladır. Otizm vakalarının sayısı 1980’lerden beri oldukça artmıştır.

Bunun nedeni kısmen tanı koyma yöntemlerindeki değişikliklerdir; gerçek prevalansın artıp artmadığı anlaşılamamıştır.[7] Otizm beynin birçok kısmını etkiler ama bu etkinin nasıl geliştiği çok iyi anlaşılamamıştır. Ebeveynler genellikle çocuklarının yaşamının ilk iki yılında belirtileri fark eder. Erken davranışsal ya da kavrayışsal müdahaleler çocukların kendine bakabilme yetisi ile sosyal ve iletişimsel yetiler kazanmasına yardımcı olabilir.

Otizmin çaresi yoktur.[8] Otistik çocukların çok azı erişkin olduktan sonra bağımsız yaşamakta, bunlardan bir kısmı bunda başarılı olabilmektedir.[9] Bazılarının otizme bir çare aradığı, diğerlerinin de otizmin bir bozukluktan çok bir durum olduğuna inandığı bir otistik kültür ortaya çıkmıştır.[10]

Nesneleri sürekli üstüste koymak, yada bir hizaya getirmek Otizm belirtisidir.

Otizmin Belirtileri Eğer çocuğunuz: Başkalarıyla göz teması kurmuyorsa, İsmini söylediğinizde bakmıyorsa, Söyleneni işitmiyor gibi davranıyorsa, Parmağıyla ile istediği şeyi göstermiyorsa, Oyuncaklarla oynamayı bilmiyorsa, Akranlarının oynadığı oyunlara ilgi göstermiyorsa,

Bazı sözleri tekrar tekrar ve ilişkisiz ortamlarda söylüyorsa, Konuşmada akranlarının gerisinde kalmışsa, Sallanmak, çırpınmak gibi garip hareketleri varsa, aşırı hareketli, hep kendi bildiğince davranıyorsa, Gözleri bir şeye takılıp kalıyorsa,

Bazı eşyaları döndürmek, sıraya dizmek gibi sıra dışı hareketler yapıyorsa, Günlük yaşamındaki düzen değişikliklerine aşırı tepki veriyorsa, otizm açısından değerlendirme yapmak gerekir.

Eğer çocuğunuz: Başkalarıyla göz teması kurmuyorsa, İsmini söylediğinizde bakmıyorsa, Söyleneni işitmiyor gibi davranıyorsa,

Söyleneni işitmiyor gibi davranıyorsa, Parmağıyla ile istediği şeyi göstermiyorsa, Oyuncaklarla oynamayı bilmiyorsa, Akranlarının oynadığı oyunlara ilgi göstermiyorsa, Bazı sözleri tekrar tekrar ve ilişkisiz ortamlarda söylüyorsa, Konuşmada akranlarının gerisinde kalmışsa,

Sallanmak, çırpınmak gibi garip hareketleri varsa, aşırı hareketli, hep kendi bildiğince davranıyorsa, Gözleri bir şeye takılıp kalıyorsa, Bazı eşyaları döndürmek, sıraya dizmek gibi sıra dışı hareketler yapıyorsa, Günlük yaşamındaki düzen değişikliklerine aşırı tepki veriyorsa, otizm açısından değerlendirme yapmak gerekir.

Otizmin tanısı nasıl ve kimler tarafından konur Otizmin tanısı nasıl ve kimler tarafından konur? Tanı koyabilecek kişiler, yalnızca konunun uzmanı olan doktorlardır. Otizmli çocukların dış görünümleri diğer çocuklardan farklı değildir; ancak, davranışları farklıdır. Tanı, uzmanlar tarafından çocuğun gözlenmesi, gelişim testleri yapılması ve anne-babalara çocuğun gelişimi hakkında sorular sorulmasıyla konur. Otizmin tanısı 12 aylıktan itibaren konabilir. Erken yaşta tanı konması, bir an önce eğitimin başlaması açısından önemlidir.

Ülkemizde otizm tanısını, ..çocuk psikiyatrisleri ve ..çocuk nörologları koyar.

Otizmin Tedavisi Var Mıdır? Otizmin bilinen bir tedavisi yoktur. Erken yaşta başlanan, çocuğun yetenekleri ve gereksinimleri dikkate alınarak, bireysel özel eğitim programları hazırlanması ve uzman kişilerce uygulanması, günümüzde bilinen tek “tedavi” yöntemidir. Uygulanacak olan ilaç tedavisi otizme eşlik eden problemlerin sağaltılmasma yöneliktir. Özel eğitim bir ekip çalışmasını gerektirir.

Bu ekipte çocuğun kendi doktoru, özel eğitimcisi, konuşma terapisti, çocuk psikiyatrı ve/veya çocuk nörologu mutlaka bulunmalıdır. Ailelerin eğitim sürecine katılmaları ve desteklemeleri çok önemlidir.

İlaç Desteği Otistik çocuklarda kullanılan ilaçlar otizmi değil; eşlik eden semptomları kontrol altına almaya ve tedavi etmeye yardımcıdır. Örneğin: hiperaktivite, epilepsi, ritüeller, stereotipiler, kendine zarar verme, dikkat problemleri, depresyon gibi. İlaçlar sadece, çocuğu düzenli olarak takip eden nörolog, psikiyatr veya ilgili doktor tarafından önerilebilir ve kullanım süresince de doktor kontrolünde olmalıdır.

OTİZMİ OLAN BİREYLER ile İLETİŞİM KURARKEN DİKKAT EDİLECEK NOKTALAR : …Otizmi olan bireylerin, konuşulanları anlama becerisi az gelişmiştir.Bunun için bir şey anlatırken, PARÇALARA BÖLEREK anlatılır. …Bir şey söylenildiğinde işitmiyormuş gibi davrandıklarında, kızmak yerine, söylenenler sakin bir şekilde tekrar ifade edilmelidir.

…Otistikler, iletişimlerinde genellikle mimik ve jestlerini kullanırlar. Bu yüzden, iletişimde bunlara dikkat edilmelidir. …Otistik çocuklardan bazıları sinirlendiklerinde çığlık atabilir, kendilerine bakan kişiye saldırganlık gösterebilir.Bu durumun çocuğun şımarıklığından kaynaklanmadığını bilin.

…Çocukla iletişim kurulurken ve eğitimde kullanılan dil, çocuğun düzeyine uygun olmalıdır. …Çocuğun oyun ve eğitim saatlerini tek ve uzun sürede yapmaktansa, kısa sürelerde sık sık tekrar etmekte yarar vardır. …Çocuk ile konuşurken onun göz seviyesine eğilmek ve ona bakarak konuşmak gerekir.

…Çocuktan bir şey yapması istenirken, kısa ve net cümleler kullanılmalıdır. Örneğin, ‘’ buraya gel ‘’ sözü vurgulanarak söylenmelidir. …Çevrede çocuğun dikkatini dağıtacak uyaranlar olmamasına özen gösterilmelidir. …Çocuğun dikkatini toplamasını kolaylaştırmak için, abartılı mimikler, tonlamalr yapmak etkili olabilir.

HAZIRLAYAN HARİKA ATA