ders 2 ARZ, TALEP ve pİyasalaR Mankiw 2007, BL. 4

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
8. SINIF 3. ÜNİTE BİLGİ YARIŞMASI
Advertisements

Arz ve Talep Barış Serkan Kopurlu.
Arz ve Talep Esnekliği ve Eğrileri
Tam rekabet çok sayıda alıcı ve satıcı firmalar fiyatı veri alırlar
ders 3 esneklİk Mankiw 2007, BL. 5
Mal ve Faktör Piyasaları
Bazı Kavramlar Piyasa, Pazar (Market) Talep (Demand) Arz (Supply)
Bölüm 3 Talep, Arz ve Piyasa
İKTİSAT FAKÜLTESİ İKTİSAT BÖLÜMÜ Para Teorisi ve Politikası
Arz, Talep ve Hükümet Politikaları
ders 4 Fİyat KONTROLLERİ Mankiw 2007, BL. 6
Esneklik (elastisite) ve Uygulamaları
Bölüm 8 Tam Rekabet ve Tekel (Monopol) Piyasaları
ARZ VE TALEP II: PİYASALAR VE REFAH
ARZ VE TALEP I: PİYASALAR NASIL İŞLER?
FAİZ ORANI DAVRANIŞI.
Bölüm 5 Tüketici Tercihi ve Talep
1) Otomatik Denkleşme Mekanizmaları A. Fiyat Denkleşme
Rekabetçi Piyasalardaki Firmalar
9. BÖLÜM Faktör Piyasası-1.
Temel Ekonomi - Prof. Dr. Tümay ERTEK
Bir eksik rekabetçi firma;
BÖLÜM X FİYATLANDIRMA.
Mal Piyasasında Üretim ve Fiyatlandırma
ders 5 Vergİlendİrme & refah Mankiw 2007, BL. 7-8
ECON 101 İKTİSADA GİRİŞ Prof. Dr. Nejat Erk.
Toplam Talep ve Toplam Arz.
Monopolde Üretim ve Fiyatlandırma
Tam Rekabet Tam rekabet piyasasının dört özelliği:
OHT 2.1 Griffiths and Wall: Economics for Business and Management, 2nd edition© Pearson Education Limited 2008 Talep, Gelir ve Tüketim Davranışları.
İKİNCİ DERECEDEN FONKSİYONLAR ve GRAFİKLER
Anahtar Terimler Piyasa Talep Arz Denge fiyatı
Toplam Talep ve Toplam Arz.
CASE FAIR OSTER Prepared by: Fernando Quijano & Shelly Tefft.
htpp://kisi.deu.edu.tr/dilek.seymen
CASE FAIR OSTER Prepared by: Fernando Quijano & Shelly Tefft.
Tüketici tercihinde etkili dört bileşen
Arz ve Talep Analizi.
6. BÖLÜM Tam Rekabet Piyasası ve Firma Dengesi
htpp://kisi.deu.edu.tr/dilek.seymen
Temel Ekonomi - Prof. Dr. Tümay ERTEK
3. BÖLÜM Piyasa Talebi ve Talep Esnekliği
Bazı anahtar terimler Piyasa Talep Arz Denge fiyatı
CASE FAIR OSTER Prepared by: Fernando Quijano & Shelly Tefft.
Keynezyen Analiz ve IS-LM Modeli
Eksik rekabetçi bir firma
MİKROEKONOMİ YRD. DOÇ. DR. ÇİĞDEM BÖRKE TUNALI
Tam Rekabet Piyasası ve Rekabet Oluşumu
Mikroiktisat: Teori ve Uygulama Bölüm 2 Arz ve Talep
MİKROEKONOMİ YRD. DOÇ. DR. ÇİĞDEM BÖRKE TUNALI
TALEP (demand).
PİYASA DENGESİ DOÇ. DR. AHMET UĞUR.
Adnan Menderes Üniversitesi Aydın İktisat Fakültesi Ekonomi ve Finans Bölümü Ekonomi I Ders notları 4.hafta ders notları Yrd.Doç.Dr. Öznur Özdamar
PART I Introduction to Economics © 2012 Pearson Education Prepared by: Fernando Quijano & Shelly Tefft CASE FAIR OSTER.
 Bölüm 8: Piyasa Koşulları ve Kârı Ençoklama Kaynak: Yönetim Ekonomisi – Prof. Dr. İ. Özer Ertuna.
FİYAT MEKANİZMASI.
2. PİYASA EKONOMİSİNE GENEL BİR BAKIŞ
PİYASA DENGESİ Doç.Dr.Gülbiye Y. YAŞAR.
Milli Gelir ve Fiyatların Genel Düzeyi: Toplam Talep ve Toplam Arz
ARZ, ARZ FONKSİYONU VE ARZ EĞRİSİ
9- Rekabet Koşulları Açısında İşletme Tipleri- Piyasa çeşitleri
DÖVİZ VE DÖVİZ PİYASASI
Bölüm 3 Talep, Arz ve Piyasa
3 Talep, Arz ve Piyasa Dengesi BÖLÜM İÇERİĞİ
REKABET KOŞULLARINA GÖRE PİYASALAR VE FİRMA DENGESİ
Piyasaya Kamu Müdahalesi
2. Hafta Talep, arz, ve piyasa
AKSAK REKABET PİYASALARI
İKTİSADA GİRİŞ I DERS 13 Y.Doç.Dr.Umut Öneş.
2. PİYASA EKONOMİSİNE GENEL BİR BAKIŞ
Sunum transkripti:

ders 2 ARZ, TALEP ve pİyasalaR Mankiw 2007, BL. 4 ECON1221 - Ekonomi ders 2 ARZ, TALEP ve pİyasalaR Mankiw 2007, BL. 4 Dr. Emin öksal

1. Piyasalar ve rekabet Piyasa, belli bir malın veya hizmetin alıcı ve satıcılarının buluştuğu bir platform olarak düşünülebilir. Semt pazarları gittigidiyor.com Piyasalarda alıcılar talebi beliler, satıcılar ise arzı belirler. Rekabetçi bir piyasa birçok alıcının ve satıcın bulunduğu ve böylece alıcıların veya satıcıların fiyatı belirleme konusunda tek başlarına pek de etkili olamadıkları piyasalardır. 4

1.1. Piyasa yapıları Tam rekabet Tekel piyasası Ürünler aynıdır. Birçok alıcı ve satıcının olması sebebiyle alıcı ve satıcıların fiyat üzerinde tek başlarına hiçbir etkileri yoktur. Alıcılar ve satıcılar tam rekabet piyasalarında fiyat alıcıdırlar. Tekel piyasası Tek bir satıcı vardır. Fiyatı bu tek satıcı kontrol eder. Örn. İGDAŞ, TCDDY, vb.

1.1. Piyasa yapıları (dvm…) Oligopol piyasalar Az sayıda satıcı söz konusudur. Her zaman agresif bir rekabet ortamı söz konusu değildir. Örn. mobil operatörler, sivil hava taşımacılığı, vb. Tekelci rekabet Birçok satıcı vardır. Benzer, fakat farklılaşmış ürünler söz konusudur. Her satıcı kendi ürünü için fiyatı belirleyebilir. Örn. otomobil piyasası, bilgisayar piyasası, vb. 6

2. Piyasaların işleyişi 2.1. Talep Talep edilen miktar alıcıların almak istediği ve aynı zamanda alabilecekleri mal/hizmet miktarını gösterir. Talep yasası … bir malın fiyatı yükseldiğinde talep edilen miktarı düşer… … bir malın fiyatı düştüğünde talep edilen miktar yükselir … 8

2.1. Talep (dvm..) Malın fiyatı TL-3.00 2.50 1. Fiyatta bir düşüş ... 2.00 1.50 1.00 0.50 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 Malın miktarı 2. ... talep edilen miktarda artış …

Bir başka değişle talep edilen miktarı değiştirir. 2.1. Talep (dvm..) Malın fiyatı Bir mala konulan vergi sebebiyle fiyatın yükselmesi talep eğrisi üzerinde bir hareket yaratır. Bir başka değişle talep edilen miktarı değiştirir. B TL-2.00 A 1.00 D 4 8 Malın miktarı

2.1. Talep (dvm..) Talebin fiyat dışındaki faktörler sebebiyle etkilenmesi talep eğrisini kaydırır. Bu faktörler: Tüketicin geliri İlgili ürünlerin fiyatı Zevkler & moda Beklentiler Alıcı sayısı 11

2.1. Talep (dvm..) Fiyat Talepte artış Talepte azalma Talep eğrisi, D Talep eğrisi, D 3 Miktar Copyright©2003 Southwestern/Thomson Learning

2.2. Arz Arz edilen miktar, satıcıların satmayı istediği ve satabileceği mal/hizmet miktarını gösterir. Arz kanunu … bir malın fiyatı yükseldiğinde arz edilen miktarı yükselir… … bir malın fiyatı düştüğünde arz edilen miktar düşer … 25

2.2. Arz (dvm…) Fiyat TL-3.00 2.50 1. fiyatta bir yükselme ... 2.00 1.50 1.00 0.50 Miktar 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 2. ... arz edilen miktarda artış … 22 Ekim 2009

2.2. Arz (dvm…) S Fiyat C TL-3.00 Malın fiyatındaki artış sadece arz eğrisi üzerinde bir harekete sebep olur. A 1.00 1 5 Miktar 30

2.2. Arz (dvm…) Arzın fiyat dışındaki faktörler sebebiyle etkilenmesi arz eğrisini kaydırır. Bu faktörler: Girdi fiyatları Kullanılan teknoloji Beklentiler Satıcıların sayısı 27

2.2. Arz (dvm…) Fiyat Arz eğrisi, S eğrisi, Arz S Arz eğrisi, S Arzda 3 eğrisi, Arz S 1 Arz eğrisi, S 2 Arzda bir düşüş Arzda bir artış Miktar

2.3. Arz & talep birlikteliği Denge fiyatı Arz miktarını ve talep miktarını dengeleyen fiyattır. Grafik üzerinde arz ve talep eğrilerinin kesiştiği fiyattır. Denge miktarı Denge fiyatında arz ve talep edilen miktardır. Grafik üzerinde arz ve talep eğrilerinin kesiştiği miktardır. 36

2.3. Arz & talep birlikteliği (dvm…) Fiyat Arz Talep Denge Denge fiyatı TL-2.00 Denge miktarı Miktar 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13

2.3. Arz & talep birlikteliği (dvm…) Fiyat 1. Malın moda olması sebebiyle talebi yükselsin. . . D D Arz Yeni denge TL-2.50 10 2. . . . daha yüksek bir fiyat oluşuyor . . . 2.00 7 İlk Denge Miktar 3. . . ve daha yüksek bir miktar satılıyor.

2.3. Arz & talep birlikteliği (dvm…) Fiyat 1. Girdi fiyatlarının yükselmesi sebebiyle malın arzı azalsın. . . S2 S1 Talep Yeni denge TL- 2.50 4 2. . . . daha yüksek bir fiyat oluşur . . . İlk denge 2.00 7 3. . . . ve daha az miktar satılır. Miktar

2.4. Arz fazlalığı Arz fazlası Fiyat Arz Artık Talep TL-2.50 10 4 2.00 7 Miktar Talep edilen miktar Arz edilen miktar Copyright©2003 Southwestern/Thomson Learning

2.5. Talep fazlalığı Talep fazlası Fiyat Arz Talep TL-2.00 7 1.50 10 4 Açık Miktar Arz edilen miktar Talep edilen miktar Copyright©2003 Southwestern/Thomson Learning

Dersin anahtar kavramaları Piyasa (market) Rekabetçi piyasalar (competitive markets) Piyasa yapıları:(market structure) Tam rekabet (perfect competition) Tekel (monopoly) Oligopol (oligopoly) Tekelci rekabet (monopolistic competition) Talep / arz edilen miktar (quantity demanded/supplied) Talep & arz kanunu (law of demand & supply) Denge fiyatı & miktarı (equilibrium price & quantity) Artık & açık (surplus & shortage)