İşletmelerde Bir Risk Yönetim Aracı

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
İÇ KONTROL STANDARTLARI
Advertisements

YENİ MALİ YÖNETİM VE KONTROL SİSTEMİNDE İÇ KONTROL
MALİ İSTATİSTİK DEĞERLENDİRME RAPORU
Bankacılık Etik İlkeleri
Finlandiya Ulusal Denetim Kurumu Mali Denetimi Visa Paajanen.
KAMU İÇ KONTROL SİSTEMİ STRATEJİ GELİŞTİRME DAİRE BAŞKANLIĞI
Defterdarlıklar İç Kontrol Eğitimi 10 Mart-27 Nisan 2013
0 YÜCEL AKDEMİR TÜRMOB GENEL SEKRETERİ TÜRKİYE SERBEST MUHASEBECİ MALİ MÜŞAVİRLER VE YEMİNLİ MALİ MÜŞAVİRLER ODALARI BİRLİĞİ UNION OF CHAMBERS OF CERTİFİED.
İÇ KONTROL SİSTEMİ VE İÇ KONTROL STANDARTLARI
TÜRKİYE EKONOMİSİNE GENEL BAKIŞ VE SON GELİŞMELER KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 05 Eylül 2008 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
İŞLETME Toplumdaki bireylerin ihtiyaçlarını karşılamak
T.C. ÇEVRE VE ORMAN BAKANLIĞI İç Denetim Başkanlığı TAŞINIR İŞLEMLERİNDE SİSTEM DENETİMİ UYGULAMASI Ahmet SANDAL, İç Denetçi (KİDES) Mehmet KURU,
FİNANSAL PLANLAMA BAŞABAŞ NOKTASI ANALİZİ FİNANSAL DENETİM
GELECEĞİ TAHMİN ETMENİN EN İYİ YOLU ONU YARATMAKTIR…
KONTROL ORTAMI Defterdarlıklar İç Kontrol Eğitimi 10 Mart-27 Nisan 2013 Strateji Geliştirme Başkanlığı 1.
T.C. KOCAELİ ÜNİVERSİTESİ İç Denetim Birimi Başkanlığı
KAMUDA İÇ KONTROL SİSTEMLERİ VE DEĞERLENDİRİLMESİ
Yrd. Doç. Dr. Fevzi ENGİN A.İ.B.Ü.İ.İ.B.F
ABANT İZZET BAYSAL ÜNİVERSİTESİ İÇ KONTROL SİSTEMİ
1) İÇ DENETİM KAVRAMI İç denetim, kamu idaresinin çalışmalarına değer katmak ve geliştirmek için kaynakların ekonomiklik, etkililik ve verimlilik esaslarına.
İÇ KONTROL SİSTEMİ ve KAMU İÇ KONTROL STANDARTLARI
İç kontrol Bilgilendirme Toplantısı 10 Nisan 2014 Strateji Geliştirme Dairesi Başkanlığı.
Yönetim Bilgi Sistemleri Şubat TAPU VE KADASTRO GENEL MÜDÜRLÜĞÜ.
6331 Sayılı İş Sağlığı ve Güvenliği Kanunu
Bağlam Avrupa Komisyonu, AB’nin Ekim 2011’de çıkardığı “ Kurumsal Sosyal Sorumluluk Alanında Yeni bir AB stratejisi” isimli KSS stratejisinde,
KALİTE Hizmetin sunum standartlarının belirlenmesi, ve hizmete insanlar tarafından duyulan inanç, güven ve memnuniyetinartırılmasıdır.
DEFTERDARLAR ÇALIŞMA TOPLANTISI
FİNANSAL AMAÇ VE FİNANS FONKSİYONU
1 YASED BAROMETRE 18 MART 2008 İSTANBUL.
PERFORMANS BÜTÇE HAZIRLIK SÜRECİ
İşletmelerin çalışmalarının incelenmesi sonucunda, durağan çevreden çok çalkantılı çevreye kadar beş farklı çevre tür ortaya konmuştur. Aynı zamanda, “mekanik”
ÇANKIRI KARATEKİN ÜNİVERSİTESİ İÇ DENETİM BİRİMİ
GÜNCEL EKONOMİK GELİŞMELER VE 2008 OCAK-HAZİRAN DÖNEMİ MERKEZİ YÖNETİM BÜTÇE UYGULAMA SONUÇLARI KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 10 Temmuz 2008 T.C. MALİYE.
TÜRKİYE EKONOMİSİNE GENEL BAKIŞ VE SON GELİŞMELER KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 5 Eylül 2008 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
RİSK YÖNETİMİ VE KARAPARA AKLANMA RİSKİ
İZLEMEİZLEME Defterdarlıklar İç Kontrol Eğitimi 10 Mart-27 Nisan 2013 Strateji Geliştirme Başkanlığı 1.
İleri Muhasebe ve Denetim Düzenleme Programı
FİNANSAL PLANLAMA BAŞABAŞ NOKTASI ANALİZİ FİNANSAL DENETİM
İç Kontrol Nedir? İdarenin amaçlarına, belirlenmiş politikalara ve mevzuata uygun olarak faaliyetlerin; - etkili, ekonomik ve verimli bir şekilde yürütülmesini,
Prof.Dr. M.Kamil Mutluer Sayıştay Başkanı 2 Kamu Harcamalarının Tarihsel Gelişimi t 1929 ÖNCESİ t DÖNEMİ t 1980 SONRASI.
İÇ KONTROL SİSTEMİ VE KAMU İÇ KONTROL STANDARTLARI 27 Ekim 2009 Mehmet BÜLBÜL Bütçe ve Mali Kontrol Genel Müdürlüğü Daire Başkanı.
Finansal Yönetim Risk Yönetimi Etkin Borç Yönetimi Büyüme Hukuki Danışmanlık Modern Finans; sahip olduğu geniş müşteri portföyü ve güçlü referanslarıyla.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM İÇ DENETİM VE İÇ KONTROL SİSTEMİ
15 Ekim 2012 Afyonkarahisar ENGELLİLERİN HAKLARINA İLİŞKİN SÖZLEŞMENİN UYGULANMASININ TEŞVİK EDİLMESİ VE İZLENMESİNE İLİŞKİN ULUSLARARASI VE ULUSAL MEKANİZMALAR.
Küresel Kriz Sonrası Türkiye’de Finansal Sistem “Bankacılık Sektörü” Ekrem Keskin Mayıs 2010.
Yeni Mali Yönetim ve Kontrol Sisteminde İç Kontrol ve Ön Mali Kontrol
Yedinci Bölüm İşletme YÖNETİMİNİN FONKSİYONLARI.
İşletme Finansı Doç.Dr. G. Cenk AKKAYA.
1. 2 İşletmelerin genel amaçları 3 Değer Arttırma: İş letme piyasa de ğ erini hissedarları açısından maksimum yapmalıdır 4.
H.Abdullah KAYA Daire Başkanı Ankara
Bankacılık sektörü 2010 Ocak-Aralık dönemindeki gelişmeler Ocak 2011.
1 2 3 GÜVENLİK İÇİN ÖNCELİKLE RİSKİ YOK EDİLMELİDİR. RİSKİ YOK EDEMIYORSANIZ KORUNUN KKD; SİZİ KAZALARDAN KORUMAZ, SADECE KAZANIN ŞİDDETİNİ AZALTIR.
Kurumsal Yönetimde İç Denetimin Geleceği Esra Aydın
PERFORMANS PROGRAMI HAZIRLIK SÜRECİ Nisan, Yeni Kamu Yönetimi Anlayışı Üzerine Genel Bir Değerlendirme Ana Hatlarıyla Performans Programı Performans.
Bankacılık sektörü 2010 yılının ilk yarısındaki gelişmeler “Temmuz 2010”
İÇ KONTROL UYUM EYLEM PLANI VE YOL HARİTASI. İÇ KONTROL İç kontrol genel olarak idarenin amaçlarına, belirlenmiş politikalara ve mevzuata uygun olarak;
İç Kontrol: İç kontrol, idarenin amaçlarına, belirlenmiş politikalara ve mevzuata uygun olarak faaliyetlerin etkili, ekonomik ve verimli bir şekilde yürütülmesini,
Türkiye Bankalar Birliği 49. Genel Kurulu 1 Türkiye Ekonomisi ve Bankacılık Sistemindeki Gelişmeler Ersin Özince Türkiye Bankalar Birliği Yönetim Kurulu.
TÜRKİYE EKONOMİSİNE GENEL BAKIŞ VE SON GELİŞMELER KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 15 Ekim 2008 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
BALIKESİR ÜNİVERSİTESİ BİRİMLERİ KAMU İÇ KONTROL STANDARTLARINA UYUM EYLEM PLANININ HAZIRLANMASI BALIKESİR ÜNİVERSİTESİ BİRİMLERİ KAMU İÇ KONTROL STANDARTLARINA.
Türkiye Kamu Hastaneleri Kurumu Strateji Geliştirme Daire Başkanlığı
FAALİYET RAPORLARI ve HAZIRLAMA ESASLARI
YENİ TÜRK TİCARET KANUNU SÜRECİNDE YOL HARİTASI Hazırlayan: Recep Aşır Temmuz 2012.
KAMU YÖNETİMİNDE İÇ KONTROL SİSTEMİ ve İÇ KONTROL EYLEM PLANININ UYGULANMASI KAMU YÖNETİMİNDE İÇ KONTROL SİSTEMİ ve İÇ KONTROL EYLEM PLANININ UYGULANMASI.
NİSAN 2016 TAŞINIR MAL YÖNETMELİĞİ Levent ÖZGÜMÜ Ş Strateji Geli ş tirme Daire Ba ş kanı NİSAN 2016.
İnceleme Dairesi Başkanlığı
Finans Nedir Finans, işletmenin gereksinim duyduğu fonların en uygun koşullarda ele geçirilmesi ve ele geçirilen fonların en etkin kullanımını sağlamaktır.
İŞLETME FİNANSI VE FİNANSAL YÖNETİM
1. BÖLÜM FİNANSAL YÖNETİMİN TANIMI VE AMACI
Sunum transkripti:

İşletmelerde Bir Risk Yönetim Aracı I. International Symposium on Accountancy of Turkey I. Uluslararası Türkiye Muhasebe Denetimi Sempozyumu 20 – 24 Nisan 2005 İşletmelerde Bir Risk Yönetim Aracı TÜRK BANKACILIK SİSTEMİNDE İÇ KONTROL SİSTEMİ ve İÇ DENETİM Sunan : Bülent GÜNCELER BankEuropa Risk Yönetimi, Teftiş ve İç Denetim Grubu Başkanı

In God We Trust But We Audit ( Amerikan Deyimi )

Dünyada ve Türkiyede Değişen Bankacılık Globalizasyon , World-wide Banking Karmaşık Ürünler Yüksek Volatilite taşıyan Piyasa Riskleri Kredi Risklerinin Ölçümlendirilmesi Operasyonel Risklerin Öneminin Ortaya Çıkması Teknoloji Risklerinin Hızla Büyümesi Sermaye Yeterliliği

Denetim Kavramı Denetim kavramının, Batı dillerindeki karşılığı (audit) kökenini oluşturan Latince audire kelimesi; işitmek, dikkatlice dinlemek anlamına gelmektedir. Denetim kavramı ile ilgili olarak, sosyal bilimlerin birçok dalında farklı tanımlamalar yapılmaktadır. Denetimin Türkçe’de yaygın olarak kullanılan anlamı, Türk Dil Kurumunun yaptığı tanımda karşılığını bulmaktadır. Bu tanıma göre, “denetleme, bir işin doğru ve yönetime uygun olarak yapılıp yapılmadığını incelemek, murakabe etmek, teftiş etmek, kontrol etmektir.”

Denetim Kavramı Hukuki anlamda denetleme ise “gerek devlet daire ve teşkilatının ve gerek özel hukuk hükümlerine göre kurulmuş müesseselerin kamu menfaati noktasından kanun, nizamname ve statüleri hükümlerine göre çalışıp çalışmadıklarının tetkik edilmesidir.” Avrupa Komisyonu da denetimin tanımını yapmıştır. Bu tanıma göre en genel anlamıyla denetim, bir işlem, prosedür veya raporun her bir yönünü doğrulayacak şekilde ve sonradan yapılan her türlü incelemedir.

Dünden Bugüne Denetim Sistemi ( I ) Denetimin Tarihçesi Denetimin varlığı, MÖ 3500 yıllarına kadar giden Mezopotamya kayıtlarından çıkarılmaktadır. Mali işlemleri de içeren bu kayıtlar, bir soruşturma sistemi olarak yorumlanabilecek çeşitli işaretler içermektedir. İç kontroller ve görev dağılımının ortaya çıkışı da muhtemelen aynı döneme rastlamaktadır. Mısır, Yunan, Çin, Pers ve İbrani kayıtları da benzer sistemlere işaret etmektedir. Antik Roma’da memurların kendi kayıtlarını diğerlerinin kayıtları ile karşılaştırdığı bir hesap sorgusu sistemi oluşturulmuştur. “Audit” teriminin oluşması da bu hesap sorgusunun bir sonucudur. Roma İmparatorluğunun çöküşü ile soruşturma da dahil birçok mali faaliyet ortadan kalkmıştır.

Dünden Bugüne Denetim Sistemi ( II ) Meslek unvanı olarak auditor unvanı, 1289 yılında ilk defa İngiltere’de kullanılmıştır. Profesyonel denetçiliğin ilk örgütü ise 1581’de Venedik’te kurulmuştur. Sanayi Devriminin ortaya çıkması ile birlikte Avrupa’da muhasebe kayıtlarının incelenmesi ve belgelendirme dahil günümüz denetimi ile benzer özellikler taşıyan bir denetim sistemi oluşmaya başlamıştır. Avrupalılar zamanla bu uygulamaları Kuzey Amerika’ya taşımıştır.

Dünden Bugüne Denetim Sistemi ( III ) 1850’li yıllarda, “İskoçya Fermanlı Muhasebeciler Enstitüsü” tarafından modern muhasebe denetimi yazılı hale getirilmiştir. İngiltere’den Amerika’ya göç eden muhasebeciler, 1886 yılında, New York’ta ilk Diplomalı Kamu Muhasipleri Kanunu’nun çıkarılmasını sağlamışlardır. Yirminci yüzyılın ilk yarısından itibaren geniş ve karmaşık yapıdaki şirketlerin ortaya çıkması ile denetim fonksiyonunun gelişimi hızlanmıştır. Bunun sonucunda denetim uluslararası nitelikte örgütlenmelere ihtiyaç duymaya başlamıştır.

Türk Bankacılık Sisteminde Denetim ( I ) 8 Şubat 2001 tarihli Risk Yönetimi Yönetmeliği çıkana kadar Teftiş Kurulları tek hakimiyet ile bu fonksiyonu elinde bulunduruyordu ÖZELLİKLERİ : * Korkutucu Otorite * Sorgulanamaz Yöntemler * İş İşten Geçtikten Sonra “After the Fact” kontroller * Gereğinden uzun kontrol süreleri * Bu nedenle yüksek maliyetler * Sadece belli alanlara konsantrasyon * Uzun uzun raporlar

Türk Bankacılık Sisteminde Denetim ( II ) RİSK YÖNETİMİ YÖNETMELİĞİ NELER GETİRDİ ? Bankacılık Sistemi Risklerinin Sadece Kredi Riski Olmadığının Farkına Vardı Mali Sistem Risklerinin Tanımını Yaptı Tanımlanmış Risklerine Karşı Ne Tedbirler Alması Gerekeceğinin, Nasıl Bir Riske Maruz Kalabileceğinin Hesaplarını Yapmaya Başladı Riske Maruz Değerlere Karşılık Semaye Ayırmaya Başladı Daha etkili bir İç Denetim Sistemine olan gereksinim ortaya çıktı, buna göre düzenlemeler yapıldı

Türk Bankacılık Sisteminde Denetim ( III ) RİSK YÖNETİMİ YÖNETMELİĞİ NELER GETİRDİ ? Riskler kategorilere ayrıldı Kuvvetlerin Ayrılığı İlkesine Önem Veridi Teftiş , İç Kontrol ve Bağımsız Dış Denetim Fonksiyonlarına Açıklık Getirildi Bankaların Kendi Risklerini Kendileri Ölçmesi Ortamına Geçildi Riskler için onları taşıyabilecek Sermaye Yeterliliği hesaplamaları en önemli faktör oldu

Türk Bankacılık Sisteminde Denetim ( IV ) RİSKLERİN KATEGORİK AYIRIMI Kredi Riski Piyasa Riski Operasyonel Riskler Diğer Riskler

Fiyatlayanlar (Satış Birimleri) Operasyon (İşleri Yapanlar) Üçgen Felsefesi ( Kuvvetlerin Ayrılığı İlkesi ) Fiyatlayanlar (Satış Birimleri) Denetleyenler İç Kontrol Teftiş Pazarlama Hazine Temel Bankacılık Faaliyetleri KREDİ DEĞERLENDİRME TAHSİS ve İZLEME Operasyon (İşleri Yapanlar) Uygulayanlar

Risk Yönetimi ve İç Denetim’in Yasal Dayanağı Bankaların İç Denetim ve Risk Yönetimi Sistemleri Hakkında Yönetmelik (08.02.2001 Tarih ve 24312 Sayılı Resmi Gazetede Yayımlanmıştır) Risk Yönetimi Yönetmeliği yaptırımlarını bankadaki İç Denetim Sistemlerinin Etkinliği Sürekliliği Caydırıcılığı Sistemin tamamını kapsayıp kapsamadığı üzerinde yoğunlaştırmıştır

Bankaların İç Denetim ve Risk Yönetim Sistemleri Hakkında Yönetmelik İç Kontrol Sistemi Bankanın tüm faaliyetlerinin, belirlenen politika, yöntem, uygulama talimatları ve limitlere uygun olarak, yönetim kademelerince yürütülmesini sağlamak amacıyla, iç kontrol elemanları tarafından yerine getirilen, bir sistem içinde izlemeyi, bağımsız değerlendirmeyi, yönetim kademelerine eş anlı rapor etmeyi içeren finansal, operasyonel ve diğer kontrol sistemlerinin tümü

Bankaların İç Denetim ve Risk Yönetim Sistemleri Hakkında Yönetmelik İç Denetim Sistemi İç kontrol sistemi ile teftiş sisteminden oluşan bütünleştirilmiş süreci; Risk Yönetim Sistemi Yönetim kurulunun, bankanın gelecekteki nakit akımlarının ihtiva ettiği risk-getiri yapısını, buna bağlı olarak faaliyetlerin niteliğini ve düzeyini izlemek, kontrol altında tutmak ve gerektiğinde değiştirmek amacıyla uygulamaya koyduğu standart belirleme, bilgilendirme, standartlara uygunluğu tespit etme, karar alma ve uygulama sürecine ilişkin mekanizmaların tümü

Bankaların İç Denetim ve Risk Yönetim Sistemleri Hakkında Yönetmelik Teftiş Sistemi Bankanın günlük faaliyetlerinden bağımsız, yönetimin ihtiyaçları ve bankanın yapısına göre finansal faaliyet ve uygunluk denetimleri şeklinde, iç kontrol işlevi kapsamında bağımsız bir biçimde, müfettişlerce gerçekleştirilen, iç kontrol sistemi ile risk yönetim sisteminin işleyişi başta olmak üzere bankanın tüm faaliyetlerini ve birimlerini kapsayan ve bu alanlara ilişkin değerlendirme yapılmasını sağlayan, değerlendirmelerde kullanılan kanıt ve bulguların raporlama, izleme ve inceleme sonucunda elde edildiği sistematik denetim süreci

Türk Bankacılık Sisteminde Denetim Departman İçi Kontroller İç Kontrol Birimi ( Internal Control ) Teftiş ( Internal Audit ) Dış Denetim Bankalar Yeminli Murakıpları S P K Murakıpları Uluslar arası Denetim ( Yabancı Bankalarda )

Bankaların İç Denetim ve Risk Yönetim Sistemleri Hakkında Yönetmelik Madde 4 - Bankalar : a) Karar alma sürecine ilişkin usul ve esasları, b) Risk yönetimi kapsam ve uygulaması, c) Risklerle ilgili limit ve standartları belirleme ve uygulama süreçleri, d) Bilgi işlem altyapısı üzerinde oluşturulacak kontroller, e) Finansal ve yönetsel raporlama, f ) Personel politikası, g) Sorumlulukların belirlenmesi, h) Denetim ve kurallara riayet, I ) Usulsüz işlemlerin önlenmesi hususlarında yazılı iç kuralları bu Yönetmelik hükümlerine uygun olarak tesis etmek ve uygulamak zorundadırlar.

Bankaların İç Denetim ve Risk Yönetim Sistemleri Hakkında Yönetmelik Yine bu bağlamda : Bankalar, bünyelerinde, faaliyetlerinin kapsamı ve yapısıyla uyumlu, değişen koşullara cevap verebilecek nitelik, yeterlilik ve etkinlikte, bu Yönetmelik hükümlerine uygun iç denetim ve risk yönetim sistemi kurmak, idame ettirmek ve geliştirmek zorundadırlar.

Bankaların İç Denetim ve Risk Yönetim Sistemleri Hakkında Yönetmelik Madde 19 – İç Denetim ve Risk Yönetimi Sistemleri a) Banka faaliyetlerinin yasal düzenlemelere, yönetim kurulunca tesis edilmiş strateji ve politikalara uygun olarak; basiretli, düzgün ve maliyet boyutu dikkate alınarak etkin bir şekilde planlanmasının ve yürütülmesinin kontrolünü; b) İşlemlerin ve yükümlülüklerin ifasının, genel veya özel yetkilere dayalı olarak gerçekleştirmesini; c) Faaliyetlere ilişkin olarak, yönetim kurulunun bankanın varlıklarını güvence altına alabilmesini ve yükümlülükleri kontrol edebilmesini;

Bankaların İç Denetim ve Risk Yönetim Sistemleri Hakkında Yönetmelik d) Usulsüzlüklerden ve hatalardan kaynaklanan risklerin asgariye indirilmesi için risklerin tanımlanabilmesini ve gerekli önlemlerin alınmasını; e) Kayıtların tam, doğru ve zamanında bilgi sağlamasını; f) Yönetim kurulunun, bankanın sermaye yeterliliğini, likiditesini, aktiflerinin kalitesini, bütçesine uygun kârlılık performansını ve bankacılıkla ilgili mevzuat hükümlerine tam anlamıyla uygunluğunu düzenli ve zamanında izlemeye muktedir olmasını;

Bankaların İç Denetim ve Risk Yönetim Sistemleri Hakkında Yönetmelik g) Yönetim kuruluna, zarara uğrama riskini tanımlama, düzenli olarak gözden geçirme ve mümkün ise sayısallaştırma imkanı vermesi bakımından risk yönetim sisteminin etkin bir biçimde çalışmasını; h) Banka bünyesindeki kontrol mekanizmalarının etkinliğinin değerlendirilmesini; Temin edecek şekilde oluşturulur.

Bankaların İç Denetim ve Risk Yönetim Sistemleri Hakkında Yönetmelik Madde 20 – Temel Kontrol Alanları Temel kontrol alanları : düzenli aralıklarla yapılan sıradan kontrol ve incelemelerin odaklandığı faaliyet alanları ile talebe göre yapılacak özel incelemelerin ya da süreye bağlı olmadan yapılan acil ve hızlı incelemelerin odaklandığı faaliyet alanlarını kapsar.

Bankaların İç Denetim ve Risk Yönetim Sistemleri Hakkında Yönetmelik Bunları Listelersek : a) Gözetim amacıyla Kurum tarafından talep edilen raporlamaların ve diğer bilgilerin hazırlanması, b) İlgili mevzuata uygunluğun sağlanması, c) Yeterli düzeyde karşılık ayrılmasının sağlanması, d) Faaliyetlerin basiretli biçimde planlanması ve yürütülmesinin temini,

Bankaların İç Denetim ve Risk Yönetim Sistemleri Hakkında Yönetmelik e) Finansal muhasebe ve yönetim bilgi sistemleri, f) Temel faaliyet alanlarının özel kontrolü, g) Otomasyon/bilgi-işlem ortamı, h) Acil ve beklenmedik durum planlaması, ı) Kara paranın aklanmasının önlenmesi.

Bankaların İç Denetim ve Risk Yönetim Sistemleri Hakkında Yönetmelik Madde- 23 – İç Kontrol Sistemi İç kontrol sistemi, banka bünyesinde tesis edilen finansal, operasyonel ve diğer kontrol sistemlerinin tümünü kapsar ve istenilmeyen olayları önleyici kontrol faaliyetlerini, istenilmemekle beraber meydana gelmiş olaylarda kanıtlayıcı ve düzeltici niteliğe sahip araştırıcı kontrol faaliyetlerini ve beklenen bir faaliyetin oluşmasını teşvik edici niteliğe sahip yönlendirici kontrol faaliyetlerini düzenler. Sözkonusu kontroller: idari kontroller ile yönetim, finans ve muhasebe kontrollerini, operasyonel kontrolleri, finansal ürün ve hizmetlere ilişkin kalite kontrollerini ve diğer kontrolleri içerir.

Bankaların İç Denetim ve Risk Yönetim Sistemleri Hakkında Yönetmelik Madde- 26 – Teftiş Sistemi Teftiş, bankanın tüm faaliyetlerini ve birimlerini kapsar. İç kontrol sisteminin işleyişi, banka müfettişleri tarafından incelenir. Tespitleri ve inceleme ya da teftiş sonuçlarını ihtiva eden raporlar, önemine ve öncelik sırasına göre, doğrudan banka yönetim kuruluna ya da üst düzey yönetime intikal ettirilir. Uygulama ve Sistem

KARIŞIKLIK BURADA BAŞLIYOR (!) İç Kontrol – Teftiş Görev Alanlarının Sınırları birbirine karışıyor (karıştırılıyor ) Çalışma sistemleri değiştirilmeli Organizasyon içindeki sorumluluk alanları ve kimlere bağlı oldukları net olduğu halde karıştırılıyor Her iki fonksiyonun arasındaki rekabet Yönetim ve birimlerin görev dağılımını anlaması konusunda yaşanan kargaşa

“RİSK ODAKLI TEFTİŞ” FONKSİYONUNA GEÇİŞ BAŞLAYACAK Teftişin kapsamı Risk Noktalarına yönelik değerlendirmeler olmalıdır Standart Prosedür ve Yönetmeliklere uyumun denetlenmesi esas olmalıdır İşlem yapılışlarında genel teamül ve alışkanlıkların risk yönünden analizi İç Kontrol Sisteminin işleyişinde yeterlilik ve caydırıcılık unsurlarının tesbiti Detaylar yerine İç Denetim Sisteminin denetlenmesi hedeflenmelidir

Bankalarda Risk Noktalarının Tesbiti (Risk Matrisi ) Amaç, Kapsam ve tanımlamada yeterlilik Teftiş noktalarının matris de tanımlanan değerlendirmelere odaklanması Risk noktalarına göre sayısal hesaplama yöntemlerinin oluşturulması Teftiş raporlarının birim/şube performansını ölçülebilir/kıyaslanabilir formata dönüştürülmesi Teftiş bulgularının takip edilme yöntemleri

Risk Odaklı Denetim Yaklaşımı (ı) Operasyonel Denetim Süreç Denetimi Yüksek Risklerin Denetimi Farkındalık Denetimi

Risk Odaklı Denetim Yaklaşımı (II) Operasyonel Denetim * Prosedürler * Standart İş Akışları * Departman İçi Kontrollerin Etkinliği * Görev Dağılımlarında Geçişmeler * Teknoloji Desteğinin Güvenilirliği * Manuel yapılan işlemlerin niteliği ve seviyesi

Risk Odaklı Denetim Yaklaşımı (III) II. Süreç Denetimi * Prosedürlere “TAM” uyum durumu * Tanımlanmamış alanlar var mı * İç dış kontrollar kapsamı dışı alanlar * Takip ve kurum içi iletişim durumu

Risk Odaklı Denetim Yaklaşımı (IV) III. Yüksek Risklerin Denetimi * Limitler ve belirleme izleme prosedürü * Ek Limit, Limit Aşımı, yeni Limit tanımlama sistemi, onay mekanizması * Temel Bankacılık Riskleri açısından uygulamaların yeterliliğinin denetimi

Risk Odaklı Denetim Yaklaşımı (V) IV. Farkındalık Denetimi * Bankalar Kanunu ve ilgili tüm mevzuat * Banka İçi Talimat ve Yönergelere uyum * Bankacılık Risk Noktalarına uyum * Bankacılık İş Etiği İlkelerine uyum * Kara Para Aklama ile Mücadele

Bankacılık İş Etiği’nde Temel Kurallar Kendine, Ailesine, I. Derece Yakınına iş yapma durumu Müşteri – Banka Çalışanı hesap ilişkisi Eksik Dökümantasyon ile iş yapmama Kanunlara Aykırı İş Yapmama Hediye Çıkar İlişkileri Müşteri Sırrı, banka sırrına önem verme

Teftiş Raporlarının Takibi Eleştirilerin üst yönetime raporlanması Raporda tesbit edilen risk noktalarının izlenmesi, düzeltme işlemlerinin takibi Teftiş raporları bulgularının banka geneline yönelik tasnif edileceği veri ambarları oluşturma Verileri kullanabilme

Teftiş Metodolojisi Standart Kontrol listeleri Teftiş alanlarının risk ölçümlemesinin yapılması Uzaktan denetimin başlatılarak birim/şube denetiminde kullanılacak sürenin azaltılması Teftiş sürecinde İç Kontrol verilerinden yararlanma Risk doğuracak noktalara yönelme, sadece eksiklerin tesbiti yaklaşımından kaçınma

Teftiş Kurullarının Zaafiyetleri Klasik ürünlerden çıkıp yeni ürünlere olan yakınlaşmadaki yavaşlık, Bilgi ve donanım eksiklikleri, Etkisiz denetim Raporların dili, Geçmiş dönemlerdeki alışkanlıkların devam ettirilme arzusu

Teftiş Kurullarının Zaafiyetleri (II) GELİŞTİRİLME İHTİYACI HİSSEDİLEN ALANLAR : - Fon Yönetimi teftişi - Bilgi İşlem Teftişi - Dış Ticaret Ürünleri ( Trade Finance ) Teftişi - Internet Bankacılığı ve Teknoloji Teftişleri - Özel Tasarımlı ürünlerin teftişi (Bilanço Dışı Riskler ) - Yön.Kurulu,APKO ve MIS Raporlarına olan uzaklık - Pazarlama ve Ürün Stratejilerine uzaklık

İç Kontrol Örgütünün Yeri İç Kontrol Faaliyetleri Dinamik Günlük olaylara yönelik Caydırıcı Düzenleyici Hata, ihmal ve gecikmeleri durdurucu Sürekli mutabakat işlevlerini yerine getiren Fonksiyonda çalışan dinamik, bilgili ve bankada günlük iş akışını bozmadan, daha düzenleyici, eksiklikleri giderici, işlerin daha sağlıklı yürümesine katkıda bulunacak bir yaklaşım içerisinde çalışan, icracı birimlerden bağımsız olmalıdır.

Sonuç Bankalarda İç Kontrol Sistemleri ve İç Denetim 2001’den bu yana tanımı yapılmış ve uygulamaya başlatılmış bir kurallar zinciridir. Ancak, sektörümüze intibakı henüz bu yönetmelikle başlatılan bir çok fonksiyon olması nedeniyle biraz zamana ihtiyaç olduğu görülmektedir. Genel olarak organize ve kayıt düzeni oturmuş bir işkolu olan Türkiye Bankacılık Sistemi, çok kısa bir zaman içerisinde dünya standartlarında bir İç Denetim Sistemini tüm bireylerinde devreye sokmuş olacaktır.

TEŞEKKÜR EDERİM bulentgunceler@bsmistanbul.net bsmtraining@superonline.com Bulent.Gunceler@bankeuropa.com 0 532 263 8086