Slide 1 Web 2.0 Teknolojileri ve Uygulamaları Çalıştayı, 4 Aralık 2009, Ankara Web 2.0, Semantik Web ve Kütüphanelerin Geleceği Yaşar Tonta ve Umut Al Hacettepe Üniversitesi Bilgi ve Belge Yönetimi Bölümü yunus.hacettepe.edu.tr/~tonta/ Orçun Madran Başkent Üniversitesi Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Bölümü baskent.edu.tr/~madran
Slide 2 Web 2.0 Teknolojileri ve Uygulamaları Çalıştayı, 4 Aralık 2009, Ankara Web 2.0 ve kütüphaneler Kaynak: Xu, C., Ouyang, F.F., & Chu, H.T. (2009). The academic library meets Web 2.0: Applications and implications. J. of Acad. Librarianship, 35, , s. 328.
Slide 3 Web 2.0 Teknolojileri ve Uygulamaları Çalıştayı, 4 Aralık 2009, Ankara Source: Michael C. Habib, Toward Academic Library 2.0: Development and Application of a Library 2.0 Methodology Library 2.0 Kavram Modeli
Slide 4 Web 2.0 Teknolojileri ve Uygulamaları Çalıştayı, 4 Aralık 2009, Ankara Library 2.0’da Web 2.0 Dağıtım Yoğunlaşma Lorcan Dempsey’s blog:
Slide 5 Web 2.0 Teknolojileri ve Uygulamaları Çalıştayı, 4 Aralık 2009, Ankara Dağıtım Web 2.0 ile ilgili kütüphane tartışmalarının çoğu daha zengin bir dizi etkileşim teknikleri içeren ‘dağıtım’ hakkında; Dağıtım insanlar, uygulamalar ve veriler arasında daha zengin bağlantılılık yaratan araç ve teknikleri kapsar; Daha zengin sunum çevreleri sağlar. Blog’lar ve wiki’ler; RSS; sosyal ağlar; içeriğin kullanıcılar tarafından oluşturulması; web sitelerinin web hizmetleri ve basit API’ler aracılığıyla programlanabilmesi; basit hizmet kompozisyon çevreleri; Ajax, flex, silverlight; vd. Kaynak:
Slide 6 Web 2.0 Teknolojileri ve Uygulamaları Çalıştayı, 4 Aralık 2009, Ankara Yoğunlaşma Başlıca çekim merkezlerini kapsar (Google, Amazon, Flickr, Facebook, propertyfinder.com). Verileri, kullanıcıları (sağlayıcı ve tüketici olarak), ve iletişim ve hesaplama kapasitesini yoğunlaştırır. Ağ etkisi özelliklerini pekiştirerek değeri büyütür; ne kadar insan katılırsa değer o kadar artar. Web hizmetleri aracılığıyla bu platformların açılması daha çok ağ etkisi yaratır. Kaynak:
Slide 7 Web 2.0 Teknolojileri ve Uygulamaları Çalıştayı, 4 Aralık 2009, Ankara Kütüphane yönetim çevresi Değer yaratmak için verilerin yoğunlaştırılması gereken yerler: kullanıcı verilerinin toplanması (ör., sayaç verileri), veya kullanıcılar tarafından yaratılan verilerin toplanması (etiketler, eleştiriler), veya işlemlerin toplanması (ör., ödünç verme, tıklamaların nereden geldiğinin çözümlenmesi). Hizmetlerin inceltilmesine izin veren iş zekasını harekete geçirmek (ör., veri tabanımın kullanımı benzerleriyle karşılaştırıldığında nasıl), hedefe yönelik hizmetler geliştirmek (bunu beğenen kullanıcılar şunu da beğendiler), yerel hizmetleri geliştirmek (ör., etiketler ya da eleştiriler eklemek) motivasyonu artırır. Ölçek önemli; verilerin bireysel kütüphane düzeyinin üstünde yoğunlaştırılması gerekebilir. Kaynak:
Slide 8 Web 2.0 Teknolojileri ve Uygulamaları Çalıştayı, 4 Aralık 2009, Ankara Uygulanabilir Web 2.0 teknolojileri Dağıtım –RSS –Wiki’ler –Blog’lar –Podcasts –Anında mesajlaşma –Twitter –Sosyal ağlar (Folksonomiler) –Basit API’ler –Melez uygulamalar Yoğunlaşma –Google –Amazon –Flickr –Facebook –… Kütüphane yönetim çevresi –Kullanıcı verileri –Etiketler –Eleştiriler –Ödünç verme –Tıklamalar –… Kaynak:
Slide 9 Web 2.0 Teknolojileri ve Uygulamaları Çalıştayı, 4 Aralık 2009, Ankara Huddersfield Üniv. Kütüphanesi Kataloğu
Slide 10 Web 2.0 Teknolojileri ve Uygulamaları Çalıştayı, 4 Aralık 2009, Ankara Henüz yorum ya da değerlendirme yok
Slide 11 Web 2.0 Teknolojileri ve Uygulamaları Çalıştayı, 4 Aralık 2009, Ankara “Twitter is 40% babble”
Slide 12 Web 2.0 Teknolojileri ve Uygulamaları Çalıştayı, 4 Aralık 2009, Ankara Library 2.0: gelecek kuşak kütüphane hizmeti “finansal yatırımlara daha fazla getiri sağlamak için hizmetlerin daha etkin biçimde sunulması.” Library 2.0 müşteri hizmetini ve etkileşimini kökten değiştirebileceğinden kütüphaneciler için önemli.[1][1] Kaynak: Library 2.0: Service for the next-generation library LJ, Sep 2006
Slide 13 Web 2.0 Teknolojileri ve Uygulamaları Çalıştayı, 4 Aralık 2009, Ankara Sosyal Medya Kullanımı Social Media Measurement Lags Adoption, eMarketer Digital Intelligence, 22 Sep 2009,
Slide 14 Web 2.0 Teknolojileri ve Uygulamaları Çalıştayı, 4 Aralık 2009, Ankara Sosyal Medya Kullanım Yöntemleri Social Media Measurement Lags Adoption, eMarketer Digital Intelligence, 22 Sep 2009,
Slide 15 Web 2.0 Teknolojileri ve Uygulamaları Çalıştayı, 4 Aralık 2009, Ankara Yatırımın geri dönüşünün ölçülmesi Social Media Measurement Lags Adoption, eMarketer Digital Intelligence, 22 Sep 2009,
Slide 16 Web 2.0 Teknolojileri ve Uygulamaları Çalıştayı, 4 Aralık 2009, Ankara
Slide 17 Web 2.0 Teknolojileri ve Uygulamaları Çalıştayı, 4 Aralık 2009, Ankara Kütüphanelerin geleceği – kötümser görüş
Slide 18 Web 2.0 Teknolojileri ve Uygulamaları Çalıştayı, 4 Aralık 2009, Ankara Kütüphanelerin geleceği – iyimser görüş
Slide 19 Web 2.0 Teknolojileri ve Uygulamaları Çalıştayı, 4 Aralık 2009, Ankara Sorunlar Kabul düzeyi “cool etmeni” (Dr. Dom Davies, Dstl UK), Yakın gelecekte vazgeçilmez olacak mı? Yatırımın getirisi (ROI) Dijital şube (sabah 9 akşam 5 yerine akşam 5 sabah 9 sendromu) Sosyal ağ kavramlarını kütüphane alt yapısıyla bütünleştirme e-öğrenme, e-iş, e… kavramlarını kütüphane alt yapısıyla bütünleştirme Sosyal sorunlar (güvenlik, güven, vs.)
Slide 20 Web 2.0 Teknolojileri ve Uygulamaları Çalıştayı, 4 Aralık 2009, Ankara Web 2.0, Semantik Web ve Kütüphanelerin Geleceği Yaşar Tonta ve Umut Al Hacettepe Üniversitesi Bilgi ve Belge Yönetimi Bölümü yunus.hacettepe.edu.tr/~tonta/ Orçun Madran Başkent Üniversitesi Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Bölümü baskent.edu.tr/~madran