VERİ TOPLAMA.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Advertisements

Gözlem Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
Unsupervised Learning (Kümeleme)
Veri Toplama Teknikleri
İşbirliğine Dayalı Öğrenme
MODÜL 10 Müşteri Hizmetleri.
MODÜL 4 Organizasyon.
ETKİLİ İŞ GÖRÜŞMESİ TEKNİKLERİ
SOSYOLOJİDE ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
ÜMMÜHAN YAPAR ÖZEL GÜVENTAŞ LİSESİ P.D.R.
HALKLA İLİŞKİLER VE REKLAMCILIKTA ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
T.C. KOCAELİ ÜNİVERSİTESİ İç Denetim Birimi Başkanlığı
İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ
ÜNİVERSİTELERDE İŞ MÜKEMMELLİĞİ MODELİ 2 MART 2003.
SİVİL TOPLUM KURULUŞLARINDA ETKİLİ YÖNETİM
SİVİL TOPLUM KURULUŞLARINDA ETKİLİ YÖNETİM
HASTANE ÇAĞRI MERKEZİ İYİLEŞTİRME ÇALIŞMASI Yalın 6 Sigma Projesi
KESİTSEL ARAŞTIRMALAR
Nitel Araştırmalarda Görüşme
Bir konuda bilgi edinmek ya da problemi çözmek için araştırma yaparız. Veri toplamak ve bu verileri yorumlamak araştırma sürecinin başında gelir.
Sistem Geliştirme Sistemin tanımı. Sistemin Temel özellikleri
VERİ TOPLAMA.
(KatılımcıYöntemleri) (Katılımcı Yöntemleri) Hazırlayan: Remzi Canfer ÜLVAN
Projenin sonlandırılması
İç Kontrol Nedir? İdarenin amaçlarına, belirlenmiş politikalara ve mevzuata uygun olarak faaliyetlerin; - etkili, ekonomik ve verimli bir şekilde yürütülmesini,
AKDENİZ ÜNİVERSİTESİ TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ ÜST DÜZEY YÖNETİCİ SEMİNERİ 1-2 MART 2003 ANTALYA.
Anket Tekniği.
PROGRAM TASARIMI
EŞGÜDÜMLEME FONKSİYONU
ISO- 9001:2008 Standardı - 8. Maddenin Tanıtımı ve Yorumlanması, Kalite İyileştirme Araçlarına Bakış 7. Hafta.
Bilimsel Araştırmanın Alternatifleri
İGEP Performans Yönetimi
DENEME.
SLIDE 1BBY208 – Bahar 2005 Betimleme Yöntemi Yaşar Tonta H.Ü. BBY yunus.hacettepe.edu.tr/~tonta/courses/spring2005/bby208/
Bilimsel Yöntemin Adımları. 1. Bir Soru Sorun:  Bilimsel yöntem, gözlemlerinize ilişkin bir soru sorduğunuz zaman başlar. Nasıl, Ne, Ne zaman, Kim, Hangi,
Anket Hazırlama.
Korkut KOÇAK Millî Eğitim Uzman Yardımcısı Kamu İdareleri için Stratejik Planlama Kılavuzu (Hazırlık Çalışmaları)
SLIDE 1BBY208 – Bahar 2005 Alan Araştırması Yaşar Tonta H.Ü. BBY yunus.hacettepe.edu.tr/~tonta/courses/spring2005/bby208/
İŞ GÜVENLİĞİ UYGULAMALARINDA YÖNETİM SİSTEMLERİNİN ENTEGRASYONU
İSTATİKSEL KAVRAMLAR İstatistik Doç. Dr. Şakir GÖRMÜŞ SAÜ| e-FEK.
ISO 9001:2015 KALİTE YÖNETİM SİSTEMİ ŞARTLAR
ÖĞRENME AMAÇLARI Kişi, yer ve nesnelerin ölçümüne ilişkin temellerin anlaşılmasın Pazarlama araştırmacıları tarafından kullanılan üç tür ölçeği.
Kalite Yönetimi Genel Tanımlar.
Müşterilere Karar Vermelerinde Yardımcı Olmada Pazarlama Araştırması Kullanma Bu bölüme araştırma sürecini ele alarak başlanmaktadır. Daha sonra.
ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ.
Eğitim Psikolojisi -Eğitim Psikolojisinin Kapsamı-
IMGK 207-Bilimsel araştırma yöntemleri
n Düzey: n Düzey: Lise 1. Sınıf öğrencileri n Genel Hedef: n Genel Hedef: Karar verme becerisini geliştirmelerini sağlayabilme. n Oturum Sayısı: n Oturum.
Konu: Kritik Süreçlerin Belirlenmesi
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ ARAŞTIRMA tEKNİKLERİ SADİYE YILDIRIM
YENİKENT AHMET ÇİÇEK TEKNİK VE ENDÜSTRİ MESLEK LİSESİ TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ ÜST DÜZEY YÖNETİCİ SEMİNERİ 2010 ANKARA Nihat BÜLBÜL.
ÖĞRENME AMAÇLARI Nicel ve nitel araştırma teknikleri arasındaki temel farklılıkları anlamak Gözlem tekniği yoluyla veri toplamanın avantaj ve.
Bölüm 04 Veri Toplama ve Örnekleme
ANKET YÖNTEMİ.
YÖNETİM SÜRECİ VE ÖZELLİKLERİ
İZLEME ve DEĞERLENDİRME
NİTEL ARAŞTIRMADA VERİ TOPLAMA ARAÇLARI-II
Yönetim Nedir? Yönetim, toplumsal gereksinmelerin bir bölümünü karşılamak üzere kurulan bir örgütte, örgütün varlık nedeni olan amaçlarını gerçekleştirecek.
ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ VE TEKNİKLERİ
MED 167. Frekanslı Serilerde Standart Sapma Örnek XfX.fX-Xbarf.(X-Xbar) ,1259, ,1171, ,1510, ,1453, ,184,05.
BÖLÜM 11 DEĞERLENDİRME. BÖLÜM 11 DEĞERLENDİRME.
Bilgisayar Mühendisliğindeki Yeri
Proje Oluşturma ve Yönetimi
Gözlem Gözlemin bilimde üçlü bir rolü vardır. a) Bilimin kalkış noktasıdır. Olgular arasındaki ilişkilerin kurulmasına yarayan ilk bilgilerin kaynağıdır.
Bilimsel Araştırmanın Alternatifleri
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme
Bilimsel bilgi Diğer bilgi türlerinden farklı
GÖRSEL-İŞİTSEL ARAÇLAR.
Sunum transkripti:

VERİ TOPLAMA

Ne öğrenilecek Veri toplamaya neden ihtiyaç duyulmaktadır Veri Toplama sorunları Veri toplama planı Veri toplama yöntemleri Gözlem Görüşme Anket sorgulama Odaklanma grupları örnekleme

Veri Toplama nedir Veri toplama, proje geliştirme ve karar verme sürecinin daha sağlam olmasına yardım eder. Veri toplamakla, başlıca nitelik değerlerini ve onları nasıl ölçe bileceğimizi tanımlaya biliriz. Veri toplama, proje sürecince üretilen nitelik değerleri üzere yararlı bilginin elde edilmesi ve bu işin planlaştırılmasıdır Verinin toplanması, araştırma sürecinin başarılı olması için yeterli olmaya bilir. Esas mesele: “Verinin toplanması” değil, “ Yararlı verinin elde edilmesidir”

Veri Toplamasına neden ihtiyaç duyulmaktadır Her bir geliştirme süreci - Planlama-yapma-Yoklama-Çalıştırma (Plan-Do-Check-Act) devresinde karar oluşturmak için verilere dayanır Veri Toplama, proje takımına, araştırma sürecinin yürümesi, hizmetin ve ürünün nitelik değerlerinin iyileştirilmesi için gereken bilgileri elde etme imkanını sağlar.

Veri Toplama planı Veri Toplama, öznel değil, nesnel bilgilere odaklanmakla düzgün karar oluşturmaya yardımcı oluyor Veri Toplama planı oluşturulurken öznel kararların elenmesine çaba gösterilmelidir. Bu, projenin her hangi adımında muhakeme yürütme kıstaslarını ve yolunu oluşturmak için sade yöntemdir Bu halde veri toplayıcılarının, veri toplama süreci boyunca kullana bilecekleri standart yöntemleri olacaktır

Veri Toplama planı_devamı Veri Toplama planı PDCA devrinin planlama aşamasında oluşturulmalıdır.PDCA devri, bir proje sürecini oluşturmak ve anlamak için; gerçek iyileştirmeye götürecek verileri elde etmek ve yorumlamak için çerçeve sağlar. Büyük zaman gerektirmesine rağmen planlama aşaması oldukça önemlidir, çünkü, bu doğru verileri elde temek için bir kılavuzdur.

Veri Toplama planı-devamı Veri Toplama planı aşağıdaki sorulara cevap bulmalıdır: Neden bu veriler gereklidir? Veriler toplandıktan sonra ne yapılacak? Araştırmacının verileri toplamak için bir amacı olmalıdır Veriler nereden toplanılacak? Verilerin toplanılacağı yer kesin tanımlanmalıdır; bunun için Akış diyagramını izlemeli Eğer süreçte X adımını … yapmakla değiştireceğiyse ,biz inanıyoruz ki, o zaman ürününün veya hizmetin önemli kalite özelliği olan Y iyileşecek Değişikliğin beklendiği adımları tanımlamalı Bu adımlar için ve sürecin başlangıcı ve sonu için verileri elde etmeli

Veri Toplama planı-devamı Ne tür veriler toplanılacak? Genellikle, veriler 2 esas sınıfa ayrılıyor: özellik verileri ve değişken verileri: Özellik verileri özellikler veya kusurlar hakkında sayısal bilgi veriyor; Değişkenler verileri süreçte üretilen önemli nitelik özelliklerinin ölçümüne dayanıyor Verileri kimler toplayacak? kim verilere daha yakın ise,yani uygun süreçte çalışanlar verileri toplamalıdır

Düzgün veriler nasıl toplanmalıdır? Bunu unutmamak gerekiyor ki, veri, süreci iyileştirmek için toplanılıyor, sürecin ürettiği ürün için değil. Belli ki, durumu en iyi ifade eden verileri seçmek gerekecek. örnek boyutları küçük olmalıdır; Toplama sıklıkla yapılmalıdır; Toplanan verinin değeri, verinin kendisine, maliyete,veri ardışıklığına bağlıdır

Veri Toplama sorunları Unutmamak gerekiyor ki, veri, etkili iletişim için temel oluşturur, ve onsuz sürecin iyileşmesi mümkün değil. Bu sebepten veri toplama ile bağlı iki önemli sorundan kaçınmak gerekiyor: Sorun 1 – İşletimsel Tanımlamaların oluşturulması zamanı hata yapılması. Aşağıdakiler kesin belirlenmek zorundadır: Ne zaman ve hangi sıklıkla veriler toplanılacak? Verileri nasıl toplanılacak? Verilerin toplanılmasında hangi ölçü birimi kullanılacak? Kusurlar için kıstas nedir? Ürünler üzerinde çoklu kusurlar nasıl kontrol edilecek?

Veri Toplama sorunları-devamı Sorun 2 – Veri Toplanması sürecine sapmanın ilave edilmesi. Sapmayı hiç zaman elemek mümkün olmaz, ama onu en aza indirmek önemlidir. Verilerin sapmasının bazı nedenleri: çalışanların işi yavaşlatması veya hızlandırması korku yordamlarda hatalar eksik veriler

Veri Toplama için ne kullanılacak Veriler, çoğu zaman kontrol tablolarını (checksheet) kullanmakla toplanılır. Kontrol tabloları , verileri düzenli olarak toplama ve düzenleme olanağı sağlayan yapısal formlardır. Üç esas özelliği bulunmaktadır: Sürecin önemli nitelikleri üzere bilgileri diyagramlar kullanmakla kaydeder Sürecin zaman içinde tarihsel kayıtlarını sağlar Çalışanlara ve yöneticilere veri toplama yöntemlerini sunar

Kontrol tabloları-örnek

Kontrol tabloları-örnek (devamı)

Veri Toplama yöntemleri Veri toplama yöntemleri , araştırma nesneleri (insanlar, nesneler, olaylar) ve onların oluşma ortamları hakkında bilgileri düzenli olarak toplama imkanı veriyor. Verilerin toplanmasında düzenlilik sağlanmalıdır. Eğer veriler tesadüfen toplanmışsa araştırma sorularının yanıtlanması zor olacak.

Veri Toplama Yöntemleri Özelliğine bağlı olarak bilgileri çıkarmak ve değerlendirmek için çeşitli yöntemler kullanılmaktadır: veri formları ile resmi kaynaklardan (emniyet veya okul kayıtları) verilerin alınması; El altında olan bilgilerin kullanılması Gözlem Görüşme (yüzbeyüz) Yazılı anket Odaklanma gruplarının oluşturulması İzdüşümsel yöntemler, haritalama, ölçekleme

Eldeki verilerin kullanılması Genellikle, her hangi konuda daha evvel başkaları tarafından toplanmış verileri bulmak mümkündür. (bunların çözümlenmiş veya yayınlanmış olması önemli değil). Bu verilerin kaynaklarını bulmak ve onları elde etmek her bir veri toplama işi için iyi başlangıç noktası ola bilir. Örneğin, Sağlık bilgi sistemi verilerinin, nüfus kayıtlarının, çözümlenmesi kendi başına bir araştırmadır.Genellikle ise, bu araştırmalar,diğer veri toplama yöntemlerinin de kullanıldığı tam araştırmanın bir parçasıdır Bilgiveren kullanımı da eldeki verilere erişmek için önemli bir yöntemdir. Bilgiverenler, bilgili toplum liderleri veya çeşitli seviyelerdeki sağlık personeli ve hedef grubun enformatif üyeleri ola bilir. Onlar araştırmanın çeşitli aşamalarında katıla bilirler (çözümleme aşamasından tavsiyelerin geliştirilmesine dek) gazeteler ve yayınlanmış bilgiler, örneğin, hastalık tarihleri diğer bir kaynak türleridir

GÖZLEM Gözlem , varlıkların, nesnelerin veya olayların davranış ve özelliklerini düzenli olarak seçme, izleme ve kaydetme işlemlerini kapsayan yöntemdir. İnsan davranışının çok kullanıldığı veri toplama yöntemidir. Bu farlı yollarla mümkündür: Katılımcı Gözlem: Gözlemci gözlemlediği duruma katılır. (örneğin, hastaneye kaldırılmış hekim hastane prosedürlerini “dahilden” gözlemleye biliyor Katılımsız gözlem: Gözlemci açık veya gizli durumu izler, ama katılmaz Gözlemler açık veya gizli ola bilir İnsan davranışlarının gözlemi her bir araştırmanın parçası ola bilir, fakat çok zaman gerektirdiği için küçük çaplı araştırmalarda kullanılıyor. Gözlem, belirlenmiş ölçüm kullanmakla yapılıyorsa, ona ölçme de denir

Katılımlı gözlem İki yöntem Gözlemcinin katılması- araştırmacının bir kümenin içine girerek , içeriden biri olarak gözlem yapması Kümenin gözlemi- araştırmacı, dışarıdan bir üye olarak değerlendirilir Daha çok kümelerin gözlemi için söz konusu olan bir yöntemdir Katılımlı gözlem araştırmacının ikili konuma sahip olduğunu belirten bir kavramdır. Araştırmacı hem gözlemcidir hem de gözlemlediği sürece katılmaktadır. Katılımlı gözlemde genellikle öğrenilmek istenen şeyler: Konuyla ilgili şeylerin nerede yapılması İnsanların hangi ortak bilgi veya fikre sahip olmaları Eylemleri kimin başlatması; nasıl tepkilerin olması; Yapılan işlerin ne zaman ve ne kadarlık dönemde yapılması

Görüşme Görüşme Düzenlenmemiş görüşmeler Yanıtlayıcı görüşmeler Doğal küme görüşmeleri Oluşturulmuş küme görüşmeleri

Görüşme Düzenlenmemiş görüşme Yanıtlayıcı Görüşme Gayri-resmi görüşme Belli bir kümenin içinde, o küme hakkında iyi bilgiye sahip olduğuna inanılan bir kişinin araştırmacı ile karşılaşması ve görüşme yapması Yanıtlayıcı Görüşme Araştırmacının görüşmek üzere seçtiği kişinin belli bir grubu, kesimi temsil ettiği kabul edilir. Bu kişiyle yapılan görüşmeden elde edilen bilgiler araştırılan konuya ilişkin önemli bilgiler sağlayabilir

Görüşme-devamı Doğal küme görüşmeleri- en önemli özelliği “doğal “toplumsal ortamlarda nelerin olup-bittiğini öğrenmeye çalışmaktır.Örneğin, “normal bir televizyon izleme gecesinde neler olduğuna ilişkin gözlemler Oluşturulmuş küme görüşmesi- araştırma amacıyla oluşturulmuş bir kümeyle yapılan görüşme Yanıtlayıcı görüşmesiyle, doğal küme görüşmesini bir araya getirme; örneğin, araştırmacının belli bir aileyi, doğal ortama mümkün kadar uyarlanmış bir mekana çağırması ve belli bir televizyon dizisini izlerken ve sonrasında görüşmeler gerçekleştirmesi

Görüşme nasıl yapılmalıdır İsimsizliğin garanti edilmesi Aslına uygunluğun sağlanması Yönlendirici sorulardan kaçınılması Görüşmecinin terimleri kendinin tanıtması Odaklanmanın unutulmaması Önceden hazırlık yapılmalı Yargılayıcı olmamalı Görüşmeyle ilgili not alınması

Araştırmacıya göre görüşme sınıfları Süre Kısa veya uzun Tek kerelik ve yinelenen Yapı Tam yapılandırılmış Yarı yapılandırılmış Biçim Yazı temelli Ses temelli

Yazılı anket sorgulama Bu veri toplama yönteminde sorgular yazılı biçimde yanıtlayıcılara sunulur ve onlar da yazılı biçimde cevap veriyorlar. Yazılı anket sorgulama aşağıdaki yollarla gerçekleştirile bilir: Anketler mektupla gönderilir; mektupta yanıtlayıcının soruları nasıl yanıtlamak gerektirdiği hakkında açıklayıcı talimat bulunuyor. Yanıtlayıcıların tümü veya bir kısmı aynı zamanda aynı yerde toplanılıyor ,sesli veya yazılı talimatlar veriliyor ve onlardan anketleri doldurmaları isteniyor veya Anketler elle teslim edilir ve sonradan toplanılıyor.

Yazılı anket sorgulama yönteminin artı yönleri Büyük araştırma ortamlarını ifade etmek için yararlıdır Konu üzere pek çok soru sorulmasını mümkün kılar. Düşük maliyet. Araştırmayı yönetmek için her taraflı eğitime gerek yoktur. İşlem ve tahliller, genelde çok basittir ve pek çok diğer yöntemlerden ucuzdur. Sapma hatasında küçülme. Anket sorgusu, görüşenin kişisel nitelikleri ve/veya onların görüşme başarısı sonucu olan sapmayı küçültür.  Çok yüksek özerklik. Görüşme yapanının olmayışı yanıtlayıcı için çok büyük esneklik sunar. Bu özellikle hassas konular üzere anket yapıldığı zaman yararlıdır. Böyle ki, yanıtlayıcı, çoğu zaman hassas konularda yüzbeyüz cevap vermemeyi tercih eder.

Yazılı anket sorgulama yönteminin eksi yönleri Yanıtlayıcılar için tasarlanan sorular, yanıtlayıcıların çoğu için uygunu olmaya bilir Sorular basit olmalıdır. Sorular yeterli kadar anlaşılan ve düz olmalıdır Araştırmacıların belirgin olmayan soruları araştırma imkanı yoktur.

Tartışma odak grupları 6-12 kişilik grup, bir raportörün yönetiminde belirli bir konuyu serbestçe tartışıyorlar. Diğer yöntemlerle alınması mümkün olmayan bilgileri almak için kullanılıyor. Katılımcılar genelde biri-birini tanımazlar. Onların konu hakkında belirli bir yakınlığı, ilgisi bulunmaktadır. (örneğin,çocuk çeteleri konusu tartışıldığı zaman bu çocukların ebeveynleri) Genelde birden fazla grup oluşturuluyor. Böyle ki, tek bir grup sorun hakkında genel fikirler yürütmekte yetersiz ola bilir Odak grupları, ihtiyaçların değerlendirilmesinde, planların geliştirilmesinde, yeni fikirlerin kontrol edilmesinde veya mevcut programların iyileştirilmesinde yararlıdır

Odak gruplarının artı yönleri Esneklik, moderatöre, derine çözümleme yapma ve katışımcılara, yanıtlarını daha ayrıntılı sunmasını isteme imkanı veriyor Sonuçlar çabuk tanınır. Büyük araştırmalar ve kişisel görüşmelere oranda daha az maliyetlidir

Odak grupları yönteminin eksi yönleri Başarılı bir moderatörün olması çok önemlidir. Verilerin niteliksel özelliğinden dolayı çözümleme zamanı gruplar arasındaki farklar sorun oluştura bilir Grupları bir yere toplamak zordur. İnsanların belirlenmiş yere belirlenmiş zamanda gelmeleri için zaman ayırmaları gerekiyor. Katılımcılar cevaplarında bazen samimi olmuyorlar

ÖRNEKLEME Örnekleme, belirlenmiş araştırma kümesi içinden araştırma birimlerinin seçilmesidir. Bazı araştırma kümeleri az sayıda üye içerdiği için onların hepsi örnek olarak götürürle bilir. Gerçekte ise araştırmalar çok büyük kümeler üzerinde odaklanmış oluyor. Seçme zamanı aşağıdaki sorulara cevap bulunmalıdır: Örnekleme almak istediğiniz İnsanların (veya diğer araştırma nesnelerinin) hangi grubu sizi ilgilendirir? Örnekleme küme sayısının boyutu nasıl olmalıdır? Örnekleme küme elemanları nasıl seçilmelidir?

Örnekleme-devamı Sorun Araştırma kümesi Araştırma birimi X bölgesinde bebeklerin yeterli beslenmemesi X bölgesindeki İlk okullarda eğitimin seviyesinde düşme Özel hastanede hipertansiyon hastaların kayıtlarındaki yanlışlıklar X bölgesindeki 6-24 aylık tüm çocuklar X bölgesindeki tüm ilk okullar Özel hastanedeki hipertansiyon hastalarının tüm kayıtları X bölgesinde 6-24 aylık bir çocuk X bölgesindeki bir okul Özel hastanedeki bir hipertansiyon hastasının bir kayıtı