Aile Hekimliği 1. Aşama Kursiyer Eğitimi

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
8. SINIF 3. ÜNİTE BİLGİ YARIŞMASI
Advertisements

el ma 1Erdoğan ÖZTÜRK ma ma 2 Em re 3 E ren 4.
NOKTA, DOĞRU, DOĞRU PARÇASI, IŞIN, DÜZLEMDEKİ DOĞRULAR
ASELSAN- TOKİ YAPRACIK KONUTLARI KOORDİNASYON KURULU
MEB Öğrenci Davranışlarının Değerlendirilmesi Yönetmeliği
BEIER CÜMLE TAMAMLAMA TESTİ
AB MÜZAKERE SÜRECİNDE SON GELİŞMELER
AİLE HEKİMLİĞİNDE SAĞLIK OKURYAZARLIĞI
BEIER CÜMLE TAMAMLAMA TESTİ
8. SAYISAL TÜREV ve İNTEGRAL
GELİŞİME ETKİ EDEN FAKTÖRLER
Yönetim Bilgi Sistemleri Şubat TAPU VE KADASTRO GENEL MÜDÜRLÜĞÜ.
KIR ÇİÇEKLERİM’ E RakamlarImIz Akhisar Koleji 1/A.
MATEMATİKSEL PROGRAMLAMA
Yrd. Doç. Dr. Yasemin ÇAYIR
KİMLİK GELİŞİMİ VE KENDİNİ KABUL
SLAYTI MUTLAKA SESLİ İZLEYİNİZ… İYİ SEYİRLER…
1/20 PROBLEMLER A B C D Bir fabrikada kadın ve çocuk toplam 122 işçi çalışmaktadır. Bu fabrikada kadın işçilerin sayısı, çocuk işçilerin sayısının 4 katından.
HAZIRLAYAN:SAVAŞ TURAN AKKOYUNLU İLKÖĞRETİM OKULU 2/D SINIFI
ARALARINDA ASAL SAYILAR
SAĞLIKLI YAŞLANMA: SOSYAL BİR OLGU
Gün Kitabın Adı ve Yazarı Okuduğu sayfa sayısı
1 YASED BAROMETRE 18 MART 2008 İSTANBUL.
FİİLİMSİLER (EYLEMSİLER)
Matematik 2 Örüntü Alıştırmaları.
Bulut bilişim için Üniversitelerimizde bilişim personeli yeterlikleri 18 Aralık 2013 – Aksaray Üniversitesi Bilişim Teknik Personeli Yeterlik Ölçeği Toplantısı.
22 Eylül 2006 TBB BANKACILIK ALT ÇALIŞMA GRUBU Nurhan Aydoğdu
TÜRKİYE HALK SAĞLIĞI KURUMU BAŞKANLIĞI 0-6 Yaş Çocuğun Psikososyal Gelişimini Destekleme Programı (ÇPGD)
Tam sayılarda bölme ve çarpma işlemi
DEĞİŞİM YÖNETİMİ Pervin GÖZENOĞLU.
Güzel DİŞCİGİL, Ayfer GEMALMAZ, Serpil DEMİRAĞ, Okay BAŞAK
DOKU MÜHENDİSLİĞİ UYGULAMALARI
REHBERLİK.
HABTEKUS' HABTEKUS'08 3.
KAPSAMLI SAĞLIK BAKIMI
© Copyright Sistem Mühendisliği Uygulama Hizmetleri®, Herkes İçin Bir Anahtar Kavram: “ Yaşam Alanı”
PERİYODİK SAĞLIK MUAYENESİ
Ek-2 Örnekler.
AİLE HEKİMLİĞİNİN TANIMI VE ÖZELLİKLERİ
Diferansiyel Denklemler
1 DEĞİŞMEYİN !!!
1 GEDİZ TSO SEÇİM TAKVİMİ MART SEÇİM SÜRECİ 18 ŞUBAT 2005 Cuma: Listelerin hakime verilmesi ( 3 nüsha ) 23 ŞUBAT 2005 Çarşamba: Listelerin hakimden.
1. 2 İşletmelerin genel amaçları 3 Değer Arttırma: İş letme piyasa de ğ erini hissedarları açısından maksimum yapmalıdır 4.
Bankacılık sektörü 2010 Ocak-Aralık dönemindeki gelişmeler Ocak 2011.
VERİ İŞLEME VERİ İŞLEME-4.
Bankacılık sektörü 2010 yılının ilk yarısındaki gelişmeler “Temmuz 2010”
TIP FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİNDE DEPRESYON BELİRTİLERİ TAŞIMA DURUMU
1 (2009 OCAK-ARALIK) TAHAKKUK ARTIŞ ORANLARI. 2 VERGİ GELİRLERİ TOPLAMIDA TAHAKKUK ARTIŞ ORANLARI ( OCAK-ARLIK/2009 )
Çocuklar,sayılar arasındaki İlişkiyi fark ettiniz mi?
İSMİN HALLERİ.
AİLE HEKİMLİĞİ TANIMI VE İLKELERİ
Toplama Yapalım Hikmet Sırma 1-A sınıfı.
Türkiye Bankalar Birliği 49. Genel Kurulu 1 Türkiye Ekonomisi ve Bankacılık Sistemindeki Gelişmeler Ersin Özince Türkiye Bankalar Birliği Yönetim Kurulu.
Sağlık Ortamlarında İletişim
1.HAFTA 26 Ağustos 2009 ÇARŞAMBA 2.HAFTA 01 EYLÜL 2009 SALI 3.HAFTA 09 EYLÜL 2009 ÇARŞAMBA 4.HAFTA 15 EYLÜL 2009 SALI 5.HAFTA 23 EYLÜL 2009 ÇARŞAMBA 6.HAFTA.
1.HAFTA 26 Ağustos 2009 ÇARŞAMBA 2.HAFTA 01 EYLÜL 2009 SALI 3.HAFTA 09 EYLÜL 2009 ÇARŞAMBA 4.HAFTA 15 EYLÜL 2009 SALI 5.HAFTA 23 EYLÜL 2009 ÇARŞAMBA 6.HAFTA.
ADIYAMAN’DA ÇOCUĞUN PSİKOSOSYAL GELİŞİMİNİ DESTEKLEME PROGRAMI
ÖĞR. GRV. Ş.ENGIN ŞAHİN BİLGİ VE İLETİŞİM TEKNOLOJİSİ.
Diferansiyel Denklemler
AYRIŞMAMIŞ HASTAYA BİYOPSİKOSOSYAL ETNO-KÜLTÜREL VE SPİRİTÜEL YAKLAŞIM
BİYOPSİKOSOSYAL YAKLAŞIM
BİREYİN GELİŞMESİ Yrd. Doç. Dr. İhsan SARI
Kişisel Rehberlik.
Aile Hekimliğinde Sürekli Sağlık Bakımı
GİRİŞİMSEL KARAR VERME SÜRECİ GİRİŞİMCİLİĞİ ETKİLEYEN FAKTÖRLER
DOÇ. DR. GONCA POLAT ARŞ.GÖR.CİHAN ASLAN TIBBİ SOSYAL HİZMET DERSİ
AİLE HEKİMLİĞİNİN TANIMI VE TEMEL ÖZELLİKLERİ. AMAÇ Bu oturum sonunda katılımcıların; Aile Hekimi ve Aile Hekimliğinin tanımını yaparak bugünkü durumunu.
II.BÖLÜM GELİŞİM İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR. Kazanımlar Bu üniteyi tamamladığınızda aşağıdaki hedeflere ulaşmanız beklenmektedir: Gelişimle ilişkili olan.
Sunum transkripti:

Aile Hekimliği 1. Aşama Kursiyer Eğitimi Biyopsikososyal Yaklaşım Aile Hekimliği 1. Aşama Kursiyer Eğitimi

Aile Hekimliği 1. Aşama Kursiyer Eğitimi DERSİN AMACI Biyopsikososyal yaklaşım tarzının öğrenilmesi. Hasta merkezli yaklaşımın öğrenilmesi. Biyomedikal ve biyopsikososyal yaklaşım arasındaki farkların anlaşılması. Aile Hekimliği 1. Aşama Kursiyer Eğitimi

Aile Hekimliği 1. Aşama Kursiyer Eğitimi ÖĞRENİM HEDEFLERİ Biyopsikososyal yaklaşım tarzının birinci basamakta uygulanması Hasta merkezli yaklaşımın birinci basamakta uygulanması Aile Hekimliği 1. Aşama Kursiyer Eğitimi

Aile Hekimliği 1. Aşama Kursiyer Eğitimi Aile Hekimleri, HASTA MERKEZLİ yaklaşımları ile, hastayı bir bütün olarak ele alarak ilgilenir. Hasta merkezli yaklaşım nedir?? Aile Hekimliği 1. Aşama Kursiyer Eğitimi

Aile Hekimliği 1. Aşama Kursiyer Eğitimi Hayat şartları, Sorunları, Ailesi, Fiziksel çevresi, Psikolojik problemleri ........ Aile Hekimliği 1. Aşama Kursiyer Eğitimi

Aile Hekimliği 1. Aşama Kursiyer Eğitimi HASTALIK MERKEZLİ YAKLAŞIM Hekim yalnızca hastalıkla ilgilenir, Anormal biyomedikal oluşumları kontrol altına alabilmek için hasta üzerinde otorite kurar Aile Hekimliği 1. Aşama Kursiyer Eğitimi

Aile Hekimliği 1. Aşama Kursiyer Eğitimi Biyomedikal düşünce yapısından biyopsikososyal düşünce yapısına geçiş, MODERN TIP olarak adlandırılmaktadır Aile Hekimliği 1. Aşama Kursiyer Eğitimi

Aile Hekimliği 1. Aşama Kursiyer Eğitimi Biyomedikal Yaklaşım; Doğrusal nedensellik Biyolojik iyileştirme Hastalık merkezli yaklaşım Aile Hekimliği 1. Aşama Kursiyer Eğitimi

Aile Hekimliği 1. Aşama Kursiyer Eğitimi Biyopsikososyal Yaklaşım; Kişiyi, ailesi ve çevresi ile birlikte ele alır Çok yönlü bir nedensellik vardır Kişinin bedenen, ruhen ve sosyal olarak iyi olması esasına dayanır Hasta merkezli yaklaşım Aile Hekimliği 1. Aşama Kursiyer Eğitimi

Aile Hekimliği 1. Aşama Kursiyer Eğitimi Biyopsikososyal Yaklaşım Biyolojik Faktörler İmmün Sistem Nöro-endokrin Sistem Organ Sistemleri Dokular vs. Sosyal Faktörler Toplum Aile Kültür vs. ORG ANİ ZMA Psikolojik Faktörler Anksiyete Depresyon vs. Tüm organizma biyolojik, psikolojik ve sosyal etkilerin karşılıklı etkileşimleri ile anlam bulmaktadır. Aile Hekimliği 1. Aşama Kursiyer Eğitimi

Aile Hekimliği 1. Aşama Kursiyer Eğitimi Psikososyal görüşün değişik boyutlarına ağırlık veren farklı modelleri vardır; Sistemik Yaklaşım Gelişimsel Yaklaşım Holistik Sağlık Modeli Etnik Kültürel Model Biyopsikososyal Model Aile Hekimliği 1. Aşama Kursiyer Eğitimi

Aile Hekimliği 1. Aşama Kursiyer Eğitimi Sistemik Yaklaşım Aile Hekimliği 1. Aşama Kursiyer Eğitimi

Aile Hekimliği 1. Aşama Kursiyer Eğitimi İnsanoğlunun sonsuzluk noktasına dek varan karmaşık bir yapısı vardır Sistem kavramı, farklı değişkenlerin birbirleri ile dinamik iç etkileşmelerine dayanır Küçük basit sistemlerden büyük karmaşık sistemlere doğru çok boyutlu ve çok yönlü bir nedensellik vardır Sistemik düşünce, bilimsel bir çok disiplinle bütünleşmektedir Aile Hekimliği 1. Aşama Kursiyer Eğitimi

Aile Hekimliği 1. Aşama Kursiyer Eğitimi Örnek vaka; 35 yaşında, erkek Evli 3 çocuğu var fabrikada işçi iş kazası geçiriyor 3 ay çalışamaz raporu alıyor Aile Hekimliği 1. Aşama Kursiyer Eğitimi

Zayıf organize edilmiş bir çevre (sosyal) Gelir azalması (sosyal) Organları zarar görebilir (biyolojik) Kan şekeri düşmesi (biyolojik) İŞ KAZASI Stres (psikolojik) Dikkatsizlik (psikolojik) Aile Hekimliği 1. Aşama Kursiyer Eğitimi

Aile Hekimliği 1. Aşama Kursiyer Eğitimi Smilkstein 1978’de sistemik yaklaşımı aile hekimliğine uyarlamıştır. Hekimlerin dikkatini aile üyelerinin birbirleri ile olan etkileşimlerine çekmiştir Aile Hekimliği 1. Aşama Kursiyer Eğitimi

Aile Hekimliği 1. Aşama Kursiyer Eğitimi Ailenin fonksiyonelliği üzerine krizin, krizle başa çıkabilme kaynaklarının ve becerilerinin önemini vurgulamıştır Ailedeki bu etkiyi; APGAR olarak tanımlamıştır Aile Hekimliği 1. Aşama Kursiyer Eğitimi

Aile Hekimliği 1. Aşama Kursiyer Eğitimi APGAR A: adaptasyon P: (partnerlik) ortaklık G: gelişme A: (affection) sevgi R: (resolve) çözümleme Aile Hekimliği 1. Aşama Kursiyer Eğitimi kırık

Aile Hekimliği 1. Aşama Kursiyer Eğitimi Gelişimsel Yaklaşım Aile Hekimliği 1. Aşama Kursiyer Eğitimi

Aile Hekimliği 1. Aşama Kursiyer Eğitimi Kişinin geçmişteki gelişimini, şimdiki gelişmişlik düzeyini, gelecekte beklenen gelişimini dikkate alan bir yaklaşımdır Devam eden gelişmenin, sağlık üzerindeki psikososyal etkileri, yaşam boyu önem verilmesi gereken dinamik faktörlerden biridir Aile Hekimliği 1. Aşama Kursiyer Eğitimi

Aile Hekimliği 1. Aşama Kursiyer Eğitimi Biyolojik gelişim; Hücresel fonksiyonlarda değişim doğumdan yaşlılığa kadar sürer Psikolojik gelişim; Çocukluktan yaşlılığa kadar sürer (yeni doğanda güven,erken çocuklukta bağımsızlığın kazanılması, erişkinlikte neslin devamı vs) Sosyal gelişim; Aile ve akran ilişkilerinde olumlu veya olumsuz değişimleri kapsar (evlilik, boşanma gibi) Aile Hekimliği 1. Aşama Kursiyer Eğitimi

Holistik Sağlık Modeli Aile Hekimliği 1. Aşama Kursiyer Eğitimi

Aile Hekimliği 1. Aşama Kursiyer Eğitimi Bireysel sorumluluklar ve kişilik gelişimi ön plandadır Aile Hekimliği 1. Aşama Kursiyer Eğitimi

Aile Hekimliği 1. Aşama Kursiyer Eğitimi Sağlığın bozulması ve tüm hastalıklar psikosomatiktir Her insan beden, akıl ve ruhun dairesel etkileşimi altındadır Hastalık, adaptasyon yetersizliğinden kaynaklanmaktadır Aile Hekimliği 1. Aşama Kursiyer Eğitimi

Aile Hekimliği 1. Aşama Kursiyer Eğitimi Doğal gıda, yoga, akupunktur, bitkisel tedavi vs gibi alternatif tıp uygulamalarını benimser Aile Hekimliği 1. Aşama Kursiyer Eğitimi

Aile Hekimliği 1. Aşama Kursiyer Eğitimi Etnik kültürel model Aile Hekimliği 1. Aşama Kursiyer Eğitimi Sivas kaşe

Aile Hekimliği 1. Aşama Kursiyer Eğitimi Hasta ile hekimin her birlikteliği kültürler arası bir transaksiyondur Her iki taraf da görüşmeye kültürel olarak belirlenmiş davranışlar, bilgiler ve inanışlarla oluşturulan bir hikaye ile gelir Aile Hekimliği 1. Aşama Kursiyer Eğitimi

Aile Hekimliği 1. Aşama Kursiyer Eğitimi Etnik farklılıklar, cinsiyet farklılıkları, dini inançlar, dil, eğitim ve kişisel hikaye ilişkinin her iki tarafındaki beklentileri ve davranışları belirler Bu modele göre hekim hastanın beden, hastalık, tedavi ile ilişkili inançlarını ve beklentilerini keşfetmelidir Aile Hekimliği 1. Aşama Kursiyer Eğitimi

Aile Hekimliği 1. Aşama Kursiyer Eğitimi Etnomedikal, kültürel yaklaşımda sağlık ve hastalıkla ilişkili kültürel değerler önemlidir Kapsamlı bakım ve tanı koymada gerekli olan bilginin edinilmesinde eğer hekim hastanın kültüründen etkilenen psikososyal faktörlere yabancı ise, aksama olacaktır Oruç şeker Aile Hekimliği 1. Aşama Kursiyer Eğitimi

Aile Hekimliği 1. Aşama Kursiyer Eğitimi Biyopsikososyal Model Aile Hekimliği 1. Aşama Kursiyer Eğitimi

Aile Hekimliği 1. Aşama Kursiyer Eğitimi Biyopsikososyal model ilk defa 1977 yılında George Engel tarafından tanımlanmıştır Engel, klinisyenlerin dikkatini hastaların duygusal yapılarının, yaşam amaçlarının, hastalık karşısında davranışlarının ve sosyal çevrelerinin değişmesi ile hastalığın biyokimyasal ve morfolojik farklılıklar gösterebildiğine çekmiştir Aile Hekimliği 1. Aşama Kursiyer Eğitimi

Aile Hekimliği 1. Aşama Kursiyer Eğitimi Birinci sırada biyolojik faktörleri ele almak yerine psikolojik ve sosyal faktörlerin de göz önüne alınması hastalıkların tamamen anlaşılmasını sağlar. Biyopsikososyal model beyin ve periferal organların karşılıklı olarak ilişki içinde olmaları ve fiziksel uyarılara olduğu gibi sosyal değişikliklere de duyarlı oldukları temeline dayanır. Aile Hekimliği 1. Aşama Kursiyer Eğitimi

Aile Hekimliği 1. Aşama Kursiyer Eğitimi Biyopsikososyal yaklaşıma göre, sağlık ve hastalık; Biyolojik Psikolojik Sosyal değişkenlerin karmaşık etkileşimleri ile şekillenmekte ve hiç biri diğerinden ayrılarak kategorize edilememektedir Aile Hekimliği 1. Aşama Kursiyer Eğitimi

Aile Hekimliği 1. Aşama Kursiyer Eğitimi Engel hekimleri hastalarının Biyolojik, Psikolojik, Sosyal verilerini etkili bir şekilde değerlendirmeleri ve klinik probleme bu şekilde yaklaşmaları için ısrarla uyarmıştır Aile Hekimliği 1. Aşama Kursiyer Eğitimi

Aile Hekimliği 1. Aşama Kursiyer Eğitimi ÖRNEK; İŞİNİ KAYBETME (Sosyal bir faktör) PEPTİK ÜLSER ALEVLENMESİ (Biyolojik faktör) DEPRESYON (Psikolojik bir bulgu) Etkin bir tedavi için bu faktörlerin karmaşık etkileşimlerine dikkat etmek gerekir Aile Hekimliği 1. Aşama Kursiyer Eğitimi