ÇEVRE POLİTİKASI VE YÖNETİMİ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
KAMU İDARELERİNDE STRATEJİK PLANLAMAYA İLİŞKİN USUL VE ESASLAR HAKKINDA YÖNETMELİK Kamu idarelerinde stratejik planlamaya ilişkin usul ve esaslar hakkında.
Advertisements

HASSAS GÖREV Hakan YÜKSEL Mart.
KYF II. DÖNEM HİBE PROGRAMI ETKİ DEĞERLENDİRMESİ
TÜRKİYE’DE ÇAĞCIL DEMOKRASİ, DEMOKRATİK KÜLTÜR VE OLGUNLUK
Defterdarlıklar İç Kontrol Eğitimi 10 Mart-27 Nisan 2013
ÇEVRE VE DOĞAL KAYNAKLAR EKONOMİSİ
Refah İktisadı Tanım: Kamu Ekonomisi
BÖLÜM X HALKLA İLİŞKİLER.
Yerel Yönetimlerde Yeniden Yapılanma Perspektifi
Stratejik Analiz (SWOT Analizi)
6331 Sayılı İş Sağlığı ve Güvenliği Kanunu
Eğitim İhtiyaçları Değerlendirmesi (TNA)
Hassas Görevler hassas…çok….
SÜRDÜRÜLEBİLİRLİK VE YEREL KALKINMA
PERFORMANS BÜTÇE HAZIRLIK SÜRECİ
MAHALLİ İDARELER (Yerel Yönetimler)
MAHALLİ İDARELER (Yerel Yönetimler)
İYİ YÖNETİŞİM.
Tarım Arazilerinin Sürdürülebilir Kullanımı
Çevre ve Temiz Üretim Enstitüsü
Çevre Sorunları “Ayamama Felaketi”nin acı biçimde gösterdiği gibi çevre sorunları, artık yaşamımızda istisna olmaktan çıkmış, gündelik yaşamın bir parçası.
BİLAL ERYILMAZ 25 Mayıs 2012, Dedeman, Ankara. ÜÇ TEMEL ALAN ETİK DAVRANIŞ İLKELERİNİN BELİRLENMESİ ETİK İNCELEMELER ETİK KÜLTÜRÜN GELİŞTİRİLMESİ.
Kentleşme, Konut ve Afet Yasal Düzenlemeler ve Uygulamalarla
15 Ekim 2012 Afyonkarahisar ENGELLİLERİN HAKLARINA İLİŞKİN SÖZLEŞMENİN UYGULANMASININ TEŞVİK EDİLMESİ VE İZLENMESİNE İLİŞKİN ULUSLARARASI VE ULUSAL MEKANİZMALAR.
YÖNETİMDE YENİ YAKLAŞIMLAR
HAVZA ÖLÇEĞİNDE STRATEJİK PLANLAMA VE KALKINMA ‘Kelkit Havzası Örneği’
Ekonomik Sistemler Pazar EkonomisiPazar Ekonomisi: Kaynaklar fiyat mekanizmasına göre tahsis edilir. Pazar fiyatı talep ve arzın güçlerine göre belirlenir.
Risk Yönetimi KOCAELİ ÜNİVERSİTESİ İç Denetim Birimi Başkanlığı.
T. C. ÇEVRE VE ORMAN BAKANLIĞI ÇED VE PLANLAMA GENEL MÜDÜRLÜĞÜ Y
SOSYAL BİLGİLER AMACINA ULAŞMAK İÇİN NELER YAPMIŞTIR.
Katılım ve Katılımcılık Süreci A.Ü.Z.F. Peyzaj Mimarlığı Bölümü
TOPLUM SAĞLIĞINI GELİŞTİRME ÇALIŞMA GRUBU
İÇ KONTROL UYUM EYLEM PLANI VE YOL HARİTASI. İÇ KONTROL İç kontrol genel olarak idarenin amaçlarına, belirlenmiş politikalara ve mevzuata uygun olarak;
BİLGİ BAZLI YENİLİKÇİ GELİŞME STRATEJİSİ BAĞLAMINDA TÜRKİYE’NİN KURUMSAL DÖNÜŞÜM İHTİYACI Prof. Dr. Hüsnü ERKAN DEÜ İİBF İktisat Bölümü Yrd. Doç. Dr. Canan.
SEZGİN ÖZTEK ŞEREF AYAN
TRABZON MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ AR-GE BİRİMİ TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ UYGULAMALARI EFQM MÜKEMMELLİK MODELİ KURULUŞ TANITIMI TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ UYGULAMALARI.
Prof. Dr. Aysen Müezzinoğlu Dokuz Eylül Üniversitesi
Klasik iktisadi yaklaşım
Geçmişten günümüze pek çok tanım ile açıklanan bilgi politikası bilginin üretilmesine, yönetilmesine, işaretlenmesine ve kullanılmasına öncülük eden; birbiri.
GIDA GÜVENLİĞİ Esma KAYA
DOLAYSIZ VERGİLER OTOKONTROL ARAÇLARI 07 HAZİRAN HAZİRAN 2003.
ISO ÇEVRE YÖNETİM SİSTEMİ TEMEL EĞİTİMİ
KENTSEL SİYASET-2. KENTSEL SİYASET-2 Kentsel Siyaset-4 Doç.Dr. Ahmet MUTLU.
KENTSEL SİYASET-5. KENTSEL SİYASET-5 Kentsel Siyaset-5 Doç.Dr. Ahmet MUTLU.
Bölümün Amacı Bu bölüm, yöneticilerin uluslararası çevre için örgütleri nasıl tasarladığını keşfediyor. Bölüme, öncelikle, küresel büyümeyi harekete.
Kamuda İnsan Kaynakları Yönetimine Giriş
EĞİTİMİN EKONOMİK TEMELLERİ
EĞİTİMİN EKONOMİK TEMELLERİ
Üniversiteler İçin Proje Yönetim Bilgi Sistemi
ÜNİVERSİTE HASTANELERİ MALİ YAPISI 26 Şubat 2016.
İktİsadİ ve Hukukİ sİstemler ve polİtİkalar
Yöneti ş im(governance),küresel le ş menin etkisi ile ortaya çıkmı ş ve birçok ülkede son yılların moda kavramı haline gelmi ş tir.
Kamu Yönetiminin Yapısal Görünümü ve Sorunları. Organizasyon Sorunları Sistem coğrafi ve örgütsel olarak merkeziyetçi bir yapıya sahiptir. Bunu aşmak.
Tarıma verilen destek 90'lı yıllara kadar o zamanki Avrupa Ekonomik Topluluğu'nun yıllık bütçesinin %60'ı kadardır. Tarım desteği bugünkü Avrupa Birliği'nin.
MÜKEMMELLİĞE DOĞRU TÜRKİYE İsrafın Önlenmesinde Durum Tesbiti ve Çözüm Önerisi: 80/20 Prensibi ve 6 Sigma Yönetim Sistemi Prof. Dr. Aziz Akgül Türkiye.
NİSAN 2016 TAŞINIR MAL YÖNETMELİĞİ Levent ÖZGÜMÜ Ş Strateji Geli ş tirme Daire Ba ş kanı NİSAN 2016.
Kamu Yönetiminin Denetlenmesi
TÜRKİYE’DE KIRSAL KALKINMA POLİTİKALARI VE UYGULAMALAR
STRATEGIC PARTNERSHIPS IN THE FIELD OF EDUCATION, TRAINING AND YOUTH
YONT221 KAMU YÖNETİMİ DÜŞÜNCESİNİ GELİŞİMİ VE DEVLETİN ETKİNLEŞTİRİLMESİ YÖNETİŞİM.
KAMU YÖNETİMİNDE REFORM
KAPİTALİZM VE PİYASA BAŞARISIZLIĞI
Hukukun TEMEL kavamları
NEO LİBERAL POLİTİKALAR VE
Turizm Türlerinin Oluşmasında Çevrenin Etkisi
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
TEST 1.
SOS407 – Kadın Çalışmaları
Çevre ve Şehircilik Bakanlığından: SIFIR ATIK YÖNETMELİĞİ
12. Hafta Ders İçeriğinin Başlıkları
Sunum transkripti:

ÇEVRE POLİTİKASI VE YÖNETİMİ

1. Çevre Politikası ÇP, devletin çevre konularındaki çözüm ve hedeflerinin ileriye dönük olarak belirlenmesidir. Çevre politikası, çevre sorunlarının dünya gündemine gelmesine paralel olarak, 1970’lerle birlikte ortaya çıkmıştır. Genel olarak çevre politikaları, her ülkenin özelliğine göre değişik biçimler alabilecek olmakla birlikte, bazı ortak özellikler de taşır: insanların sağlıklı bir çevrede yaşamalarını sağlamak, toplumun sahip olduğu çevre değerlerini korumak ve geliştirmek, bu politikaları uygulamanın gerektirdiği külfetin paylaşılmasında toplumsal adalet ilkelerine uyulmasını sağlamak

ÇP nasıl olmalıdır? Çevre politikalarının ekosistemler üzerinde ne gibi etkiler yapacağı saptanmalıdır. Ekonomik etkinliklerin çevre üzerindeki olumsuz etkilerinin kaçınılamayacak olduğu durumlarda bunların kısa ve uzun dönemdeki toplumsal ve çevresel maliyetleri hesaplanmalıdır. Gerçekleştirilecek ekonomik etkinliklerin, geriye dönüşü olmayan çevresel sonuçlar yaratıp yaratmayacağı hesaba katılmalıdır. Çevreye zararlı olması ihtimali olan etkiler için ihtiyat ilkesi uygulanmalıdır. Etkinliklerin ve yatırım projelerinin uzun dönemde ortaya çıkacak olan çevresel etkilerin gelecek kuşakları ve çevresel varlıkları nasıl etkileyeceği saptanmalıdır.

ÇP nasıl olmalı? Yatırım projelerinin hem farklı toplum kesimlerinin çıkarlarını nasıl etkileyeceği hem de çevresel adaletsizliğe yol açıp açmayacağı gözden uzak tutulmamalıdır. Çevre politikalarıyla tarım, sanayi, enerji, kentleşme, ulaştırma, sağlık ve eğitim gibi başka ekonomik ve toplumsal politikalar arasında tutarlılık ve eşgüdüm sağlanmalıdır. Çevreyi korumanın salt çevre politikaları sınırları içinde kaldığında, uygulamada başarılı sonuçlar elde edilemeyeceği bilinmelidir. Çevre koruma, çevre politikalarının öteki politikalarla bir arada, bütünleşik biçimde düşünülmelidir

ÇP, “reformcu politikalar” ve “radikal politikalar” olarak ayrılabilir. Reformcu politikalar, egemen sistem koşullarına uyarak, sistemin aksayan yönlerinde düzenlemeler yaparak sorunları gidermeye çalışır. Radikal politikalar ise ekolojik sorunların özünde bir “sistem sorunu” olduğunu vurgulayarak; çözüm için sistemin değiştirilmesini ve yeni bir sistem kurulmasını öngörür.

Uygulanabilir araçlara sahiptir. Reformcu çevre politikaları da egemen sistem olan liberal ekonomide, çevre sorunlarına yol açan aksaklıkların tespit edilerek, kamusal müdahalelerle bu aksaklıkların giderilmesi hedeflenir. Böylece piyasa sisteminin çevre sorunlarına yol açan eksiklik ve aksaklıkları bir anlamda giderilmiş ya da “tamir edilmiş” olmaktadır. Pragmatik ve kısa dönemde sonuçlar elde etmeye yönelik olan reformcu politikaları aynı zamanda “indirgemeci”dir. Genellikle soruna yol açan etkenlerin ortadan kaldırılması /engellenmesiyle çözümün sağlandığı varsayılır; yapısal ve toplumsal nedenleri dikkate alınmaz. Uygulanabilir araçlara sahiptir.

Radikal politikalar, sanayi merkezli üretim-tüketim anlayışlarının ve buna yönelik sistemlerin ekolojik sorunlara yol açtığını vurgular ve bu sistemin değişmesini öngörür. Reformcu politikalardan farklı olarak, mevcut sorunların, toplumsal yaşamın tüm boyutları itibariyle ilişkisini kurarak ele alır ve çözüm için de bütüncül yaklaşımlar sunar. Bu nedenle radikal politikaların yaşama geçirilmesi, reformcu politikalara göre zor, hatta olanaksız olarak değerlendirilmektedir. Dolayısıyla uygulama araçları çok kısıtlıdır.

1.1.1. Çevre Politikasının Araçları Dünyada çevre sorunlarını gidermeye yönelik politikalar reformcu politikalara dayanır. Reformcu politikalar çerçevesinde önerilen çözüm yaklaşımları, bir takım strateji ve araçlarla öngörülen amaçlara ulaşmaya çalışır: Bir yandan kirliliği önlerken, diğer yandan da kaynakların verimli kullanılmasını sağlamak. Hem sorunun hem de bunların çözümünün ılımlaştırılması hedeflenir. Yerel, bölgesel, ulusal veya uluslar arası olmak üzere, çeşitli ölçeklerde politikalar oluşturulur.

Çevre Politikasının Araçları 1.1.1.1.1. Hukuki Araçlar Kamu yönetiminin çözmek zorunda olduğu sorunlar içinde çevre kaynaklı olanlar, öncelik ve önem gerektirir. Çünkü bu tür sorunlar bir kez ortaya çıktıktan sonra geri dönülemez ve onarılamaz sonuçlar yaratabilir. Yönetimin çevresel nitelikli görev ve yetkileri, yönetsel kolluk niteliğindedir. Çevreye yönelik hizmetlerin görülmesinde hukuksal dayanaklar vardır. ülkemizde kamu yönetimlerine çevre hizmetleri konusunda yetki veren mevzuat (kanun, tüzük ve yönetmelik) 150’nin üzerindedir.

Çevre politikasının hukuki araçları, çevre korumaya yönelik küresel düzeyde ortaya çıkan yeni anlayış ve yaklaşımlara göre gelişme göstermektedir. “Kirleten öder” prensibi, kirlilik kontrol maliyeti ile ilgili bir yasal araç olup, pek çok ülkede yaygın olarak uygulanmaktadır. Öte yandan, çevreye zarar veren ürün ve teknolojiler üzerine ilave vergiler koyarak, üretim ve yatırımların çevreye daha az zarar veren üretim ve teknolojilere yönelmesini hedefleyen yöntemler de söz konusudur.

1.1.1.1.2. İdari Araçlar Kamu yönetimi, çevreyle ilgili şu işlevleri yerine getirir: Çevre Kaynaklarının Kullanıcısı Olma İşlevi: Çevre Kaynaklarını Kullandırmaya İlişkin İzin ve Denetim İşlevi: Çevreyi Koruma İşlevi: Çevre Kaynaklarının Yeniden Üretilmesi: Yerel Kaynakları Geliştirme İşlevi: Çevre Yönetimini Halkla Birlikte Yürütme İşlevi:

1.1.1.2. Sosyal Araçlar Kamu yönetiminin oluşturacağı çevre politikası içinde sosyal araçların da önemli bir yeri vardır. Çünkü toplumsal davranışlar, çevre kalitesini doğrudan etkiler. Örneğin; toplumsal baskılar, kamunun çevre politikalarını değiştirebileceği gibi bireylerin çevreye ilişkin davranışlarında değişime de neden olur. Yönetimin uygulamalarında başarılı olmaları, onu halkın benimsemesi, sahip çıkması ve ona katılımı ile mümkündür. Bu noktada Belediye Kanunu’ndaki “hemşeri hukuku”nu düzenleyen 13. madde önem arz eder: “belediye işlerine ve idaresine katılma” Katılımı yaygınlaştırmak için eğitim faaliyetleri , sivil toplum örgütleri, görsel ve yazılı basın kaynaklarının toplumu bilinçlendirmesi önemlidir. Ayrıca faaliyetler öncesi, halkın fikirleri alınmalı ve yapılanlar, halkın anlayabileceği dille anlatılmalıdır.

1.1.1.3. Ekonomik ve Mali Araçlar: Kent merkezlerinde her türlü üretim için çevre malları yoğun olarak kullanılmakta ve bu tüketim, çevre sorunlarına yol açmaktadır. Çevre sorunlarının ekonomik analizinde amaç, sorunları tamamıyle önlemek olmayıp, amaç, optimal bir kirlilik düzeyinin belirlenmesi, kirliliği azaltıcı önlemlerin sağlayacağı sosyal faydadan daha fazla bir sosyal maliyet yaratmaya başlayacağı kirlilik düzeyinin tespit edilmesidir. Kirlilik kontrolünü önemli kılan ekolojik ve hijyenik koşulların dışında, bir yerleşim yerinde kirliliğe yol açan atık miktarının, olması gerekenden daha fazla olması sorunudur. Böyle bir sorunun giderilmesi, kirliliğin yarattığı sosyal maliyetler için uygun bir fiyat belirlenmesiyle de mümkündür. Bugüne kadar temiz çevresel mal ve hizmet üretebilmenin bir maliyeti ihmal edilmiştir. Bu maliyetin ihmal edilmesi, “çevresel mallar” olarak anılan malların kullanımında aşırıya kaçarak, bunların israfına/yok olmalarına yol açmıştır.

Dolayısıyla şimdiye kadar bedava olarak kabul edilen çevresel mal ve hizmetler, bundan böyle fiyatlandırılabilecektir. Böyle bir fiyatlandırma, çevresel zararların yol açtığı ekonomik nitelikli bireysel ve sosyal refah kaybının giderilmesine de yardımcı olacaktır. Bunu sağlamak, kirleten girdi miktarını azaltmak yoluyla olabileceği gibi kaybolan refahın bedelini, kirlilik derecesine göre kirletenden tahsil etmek şeklinde de olabilir. Çevresel maliyetlerin hesaplanması için çeşitli yöntemler, önerilmektedir. Bu yönetimlerin en uygun ve öncelikli araçları, toplumsal yapının eğilimlerini de göz önünde tutarak belirlemeleri gerekir.

1.1.1.4. Eğitsel Araçlar Çevre sorunlarının giderilmesinde, toplumun örgütleniş biçimi ve değişik çıkar gruplarının çevreyi algılama biçimi önemlidir. Özellikle gençler, öncelikle bilinçlendirilmesi gereken kesimdir. Kamu yönetiminin belirleyeceği politikaların amacı, yetişkinlerin çevre için eğitiminde esas alınacak öncelikleri ve yöntemleri, çeşitli unsurlarla (halk eğitimi, sivil toplum örgütleri ve kitle iletişim araçları) ilişkilendirerek ortaya koymaktır. Yetişkinlere yönelik çevre duyarlılığının, amaçsal ve araçsal olarak, klasik eğitim tekniklerini aşan nitelikleri vardır. Bu yeni yaklaşım, insanların, ekolojik sistemi ve bu sistem içindeki kendi yerlerini kavramalarını, gezegenle nasıl uyum içinde yaşayabileceklerine ilişkin görüş geliştirmelerini, ayrıca katılım için gerekli donanımı kazanmalarını amaçlamaktadır.

Ç.eğitimi, iki türlü etki sağlar: birey ve toplumun çevre yönetimi araçlarının gerektirdiği kurallara ve standartlara uyma düzeylerini artırır. Çevre duyarlılığı yüksek birey ve toplum kesimleri, başkalarının da bu kural ve standartlara uyması yönünde girişimlerde bulunurlar.

Ders bitmiştir. (Devamı haftaya)