Mühendislik Eğitiminde Toplumsal Cinsiyet Ayrımcılığı Gülru Yıldız
Belçika Danimarka Almanya İspanya Fransa İrlanda İtalya Hollanda Üniversite mezunu % kadın Mühendislik mezunu % kadın Belçika 56.1 18.2 Danimarka 56.3 26.2 Almanya 51.6 16.7 İspanya 57.2 25.1 Fransa 55.8 18.7 İrlanda 56.0 18.0 İtalya 55.9 27.6 Hollanda 54.7 12.3 Avusturya 51.5 15.1 Portekiz 67.1 35.3 Finlandiya 61.7 20.3 İsveç 58.5 27.5 İngiltere 56.6 Çek Cumhuriyeti 55.3 28.9 Estonya 65.3 27.4 Kıbrıs 65.2 20.6 Macaristan 61.4 20.5 Malta 52.0 23.3 Polonya 65.9 24.0 Slovenya 59.4 21.7 Slovakya 54.2 31.6 Bulgaristan 62.5 35.5 Romanya 54.8 26.7 Türkiye 42.8 34.8 İzlanda 62.1 21.2 Norveç 58.8 20.6 Japonya 49.4 12.2 ABD 57.0 18.7
Kadınlar neden mühendislikte azınlıktalar? Toplumsal Cinsiyet Rolü Yapısal Bakış Açısı
Mühendisliği Seçen Kadınlar “başarılı kızlar” “yatkın olduklarını düşünen erkekler”
“Tokenism” Birey olmadan ziyade cinsiyetinin temsilcisi olma Davranışların izlenmesi Gruba kabul stratejisi “kız çocuk”, “çalışkan (inek) kız” Özgüvenin azalması
WEPAN (Women in Engineering Programs and Networks) 8127 öğrenci 29 kampus (Stanford, Michigan,Purdue, Georgia Tech.,GW, Arizona
Dersler Labaratuvar Derse katılım Meslek uygunluğu
Erkek ağırlıklı mühendislik disiplinleri (inşaat,elektrik,makine,maden,petrol) Kadın ağırlıklı mühendislik disiplinleri(kimya,gıda,çevre) Eşit ağırlıklı mühendislik disiplinleri(jeoloji,jeofizik,endüstri,metalurji)
genel kadın erkek Sadece kadınlara uygun % 4 % 1 Sadece erkeklere uygun % 23 % 58 Her iki cinsiyete uygun % 74 % 41 EAM KAM kadın erkek - %12 %6 %36 %75 %8 %13 %64 %25 %80 %81
Sonuç Farkındalığın arttırılması Kadın öğrencilerin desteklenmesi Pozitif rol modelleri Tek cinsiyete dayanan programlar Akademisyen duyarlılığının arttırılması Eğitim programının değiştirilmesi Kadın mühendis/öğrenci ağı