SLIDE 1BBY208 Değerlendirme Araştırmaları Yaşar Tonta H.Ü. BBY yunus.hacettepe.edu.tr/~tonta/courses/spring2009/bby208/

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
8. SINIF 3. ÜNİTE BİLGİ YARIŞMASI
Advertisements

Bilimsel Yöntem ve Bilimsel Araştırma Türleri
Soru 1 CEVAP.
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Orta Doğu Teknik Üniversitesi
DERSİN AMACI: - Çeşitli öğretim teknolojilerinin özellikleri, öğretim süreçlerindeki yeri ve kullanımı, öğretim teknolojileri yoluyla kendi branşınızla.
Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri
Eğitimde Hedefler Hedef Alanları
ÜNİTE DEĞERLENDİRMESİ 1.Sınıf Türkçe
BİLGİ TEKNOLOJİLERİ EĞİTİMİNDE BDÖ YAZILIMI KULLANMA VE UYGULAMA SONUÇLARINA YÖNELİK BİR ÇALIŞMA Okut. Halit KARALAR (Muğla Üniv.Enf.Bölümü) Dr. Yaşar.
Araştırmacı Öğretmenler Ebru Mugaloglu
Erişim Kuralları Yaşar Tonta Hacettepe Üniversitesi
Veri Toplama, Verilerin Özetlenmesi ve Düzenlenmesi
BPR151 ALGORİTMA VE PROGRAMLAMA - I
Bölüm 10 Yapılar ve Birleşimler
ETKİ DEĞERLENDİRME ÇALIŞMALARI
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
HIV+ Farkındalık Araştırması Raporu.
SLIDE 1BBY208 Alan Araştırması Yaşar Tonta H.Ü. BBY yunus.hacettepe.edu.tr/~tonta/courses/spring2009/bby208/
yunus.hacettepe.edu.tr/~tonta/courses/spring2006/bby208/
Nisan 2012, Bilkent Ünivesitesi Kütüphanesi Umut Al Bilgi Hizmetlerinin Pazarlanması.
TEST – 1.
TOPLAMA İŞLEMİNDE VERİLMEYEN TOPLANANI BULMA.
2 ve 1’in toplamı 3 eder..
“Akademik Bilişim ’02” 6-8 Şubat 2002, Konya Y.T. Türkçe Arama Motorlarında Performans Değerlendirme Yaşar Tonta Hacettepe Üniversitesi
Performans Göstergeleri
8 ? E K S İ L E N EKSİLEN _ 5 5 ÇIKAN FARK(KALAN) 8.
yunus.hacettepe.edu.tr/~tonta/courses/spring2008/bby208/
PROGRAM TASARIMI
ÖĞRETİM TASARIMI VE TEKNOLOJİLERİNİN TEMELLERİ
Eğitimde Bilgisayar Uygulamaları
Ekonomi nedir? EKONOMİ toplumun... üreteceğine... Neyi Kimin İçin
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Doç. Dr. Arif ALTUN Arş. Gör. Meryem YILMAZ-SOYLU
TESTLER. 2 Değerlendirme  Öğretim sürecindeki değerlendirme basamağı etkili öğretim için vazgeçilmezdir.  Değerlendirme; Konunun ne düzeyde anlaşıldığını.
SLIDE 1BBY208 – Bahar 2005 Betimleme Yöntemi Yaşar Tonta H.Ü. BBY yunus.hacettepe.edu.tr/~tonta/courses/spring2005/bby208/
Sonsuz Maymun Teoremi Yaşar Tonta H.Ü. BBY yunus.hacettepe.edu.tr/~tonta/courses/spring2010/bby208/
ARAŞTIRMA TÜRLERİ Araştırma Nedir? Araştırma Türleri
H.Ü. Bilgi ve Belge Yönetimi Bölümü
İndeksler, Ölçekler, Tipolojiler
SLIDE 1BBY208 İçerik Analizi / Karşılaştırmalı Yöntem Yaşar Tonta H.Ü. BBY yunus.hacettepe.edu.tr/~tonta/courses/spring2009/bby208/
SLIDE 1BBY208 – Bahar 2005 Alan Araştırması Yaşar Tonta H.Ü. BBY yunus.hacettepe.edu.tr/~tonta/courses/spring2005/bby208/
yunus.hacettepe.edu.tr/~tonta/courses/spring2005/bby208/
SLIDE 1BBY208 – Bahar 2005 İçerik Analizi / Karşılaştırmalı Yöntem Yaşar Tonta H.Ü. BBY yunus.hacettepe.edu.tr/~tonta/courses/spring2005/bby208/
BBY208 / KÜT242 Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri II
SLIDE 1BBY208 – Bahar 2005 KÜT242 / BBY208 Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri II Yaşar Tonta H.Ü. BBY yunus.hacettepe.edu.tr/~tonta/courses/spring2005/bby208/
SLIDE 1BBY208 BBY208 Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri II Yaşar Tonta H.Ü. BBY yunus.hacettepe.edu.tr/~tonta/courses/spring2009/bby208/
SLIDE 1BBY208 Değerlendirme Araştırmaları Yaşar Tonta H.Ü. BBY yunus.hacettepe.edu.tr/~tonta/courses/spring2006/bby208/
İSTATİKSEL KAVRAMLAR İstatistik Doç. Dr. Şakir GÖRMÜŞ SAÜ| e-FEK.
ARAŞTIRMA TÜRLERİ.
Eğitim Sisteminde Öğretmenin Rolü
İNCELEME Bilimin İşlevleri İstatistiksel Yöntemler Değişken Türleri
Deneysel Araştırmalar Desenler
IMGK 207-Bilimsel araştırma yöntemleri
BÖLÜM 13 DEPRESYON VE İNTİHAR DAVRANIŞI. BÖLÜM 13 DEPRESYON VE İNTİHAR DAVRANIŞI.
TC SAKARYA ÜNİVERSİTESİ İNSAN KAYNAKLARI YÖNETİMİ
BÖLÜM 10 AÇIK SALDIRGANLIK ve ÖRTÜK ANTİSOSYAL DAVRANIŞ.
BÖLÜM 2 Endüstri/Örgüt Psikolojisinde Araştırma Yöntemleri.
Deneysel Yöntem BBY252 Araştırma Yöntemleri Güleda Doğan.
ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ VE TEKNİKLERİ
BÖLÜM 11 DEĞERLENDİRME. BÖLÜM 11 DEĞERLENDİRME.
Eğitim Sisteminde Öğretmenin Görevleri, Rolleri ve Yeterlikleri
Fen Öğretiminin Genel Amaçları Prof. Dr. Fitnat KAPTAN Arş. Gör. Dr
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme
Programdan Sorular.
Bilimsel bilgi Diğer bilgi türlerinden farklı
Toplumsal Araştırma.
BBY208 Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri II
Sunum transkripti:

SLIDE 1BBY208 Değerlendirme Araştırmaları Yaşar Tonta H.Ü. BBY yunus.hacettepe.edu.tr/~tonta/courses/spring2009/bby208/

SLIDE 2BBY208 Babbie, Bölüm 12: Değerlendirme Araştırması Değerlendirme araştırmasına uygun konular Sorunu formüle etme Değerlendirme Araştırması Tasarım Türleri Toplumsal Bağlam Toplumsal Göstergeler Araştırması Değerlendirme Araştırmasının Gelişmesi

SLIDE 3BBY208 Twende na Wakati (Zamana Uyalım) Tanzanya’daki “sabun köpüğü” türü yayın yapan bir radyo programı Amaç –Tanzanya’da nüfus artış hızını azaltmak (dünya ortalamasının iki katı) –AIDS’i önlemek (1991’de kamyon şoförlerinin dörtte biri, seks işçilerinin yarısından fazlası HIV pozitif) arası 108 bölüm yayımlanmış Radyo dinleyicilerinin %84’üne erişilmiş Tanzanya’daki en gözde radyo programı olmuş

SLIDE 4BBY208 Radyo programının etkisi Bilgi, tutum ve davranış araştırması Programı dinleyen evli kadınlarda aile planlaması uygulayanların oranı %49 (dinlemeyenlerde %19) HIV/AIDS önleme davranışı gösterenlerin oranı 1994’de %72, 1995’de %82 Tek partnerle seks yapanların oranı %77 Kondom kullanmaya başlayanların oranı %16 Jilet ve/ya da iğneleri paylaşmayı kesenlerin oranı %6

SLIDE 5BBY208 Değerlendirme araştırması (Program değerlendirme) Planlı ya da gerçek toplumsal müdahale (elkoyma) araştırmaları için uygun Amaç toplumsal müdahalenin istenen sonucu sağlayıp sağlamadığını belirlemek Örnekler –Trafik kazalarını önlemek için para cezalarını artırmak ne kadar etkili bir yöntem? –Marijuana kullanımının liberalleştirilmesi kullanımı azaltır mı? Sonuçlar her zaman kabul görmeyebilir

SLIDE 6BBY208 Değerlendirme Araştırmasında Ölçme Türleri

SLIDE 7BBY208 Sorunun formüle edilmesi Değerlendirme araştırmalarında amaç “ölçülemeyeni ölçmek” Sürücü kurslarının trafik kazalarını azaltmada rolü var mı? Kütüphanelerde uygulanan kullanıcı eğitim programları istenen etkiyi (kullanımın artması, daha “iyi” kullanım vs.) sağlıyor mu?

SLIDE 8BBY208 Sorunu formüle etmek zor Ne değerlendirilecek? Programda kullanılan işlemler ve süreç mi? Personel mi? Farklı kişilerin programın neyi başarması gerektiği hakkında farklı düşünceleri olabilir ya da öncelikler farklı olabilir Örneğin, BBY208 dersi, İstanbul Boğazına 3. köprünün yapılması nasıl değerlendirilebilir? İşte farklı görüşlere örnekler

SLIDE 9BBY208 BBY208’in Değerlendirilmesi Öğrenci –Ders ilginç, zevkli ve kolay mıydı? Öğretmen –Öğrenciler dersteki bütün konuları öğrendiler mi? Öğretim yöntem ve materyalleri ve güdüleme teknikleri etkili miydi? Öğretmenin meslektaşları –Öğretmen en güncel bilgi, tutum ve becerileri öğrencilere vererek onları diğer derslere hazırlayabildi mi? Yönetici –Öğretmen kurallara uyarak (notların zamanında teslimi vd.) yeterli sayıda öğrenciye ders verdi mi? Öğrenciler sorun/şikayet getirdiler mi? İşveren –Öğrenciler çalışma yaşamında gereken beceri ve tutumları kazandılar mı? Kaynak: Neuman, s. 544)

SLIDE 10BBY208 Çıktı (tepki değişkeni) Tanzanya’daki program aile büyüklüğü, cinsiyet rolleri ve HIV/AIDS ile ilgili tutumları değiştirmeyi amaçladı. Sonuçta programın yayını AIDS virüsünün sivrisineklerden bulaştığı biçimindeki yaygın inancı çürüttü Dağıtılan kondom sayısı 6 kat arttı (programın dinlenmediği bölgelerde bu artış oranı 1,4 kat)

SLIDE 11BBY208 Deneyi etkileyebilecek hususlar –İş eğitim programlarının istihdama etkisi genel işsizlik oranlarıyla birlikte değerlendirilmeli Deneysel uyarı (müdahale, elkoyma) –Deneklerin deney ve kontrol gruplarına ayrılması –Bazıları tam olarak katılacak, bazıları dersleri kaçıracak vs. –Program etkiliyse eğitim programına tam olarak katılanlar daha yüksek oranlarda iş bulacak –Başka etmenler de olabilir (örneğin farklı öğretmenlerin etkisi) Evren –Yeni bir psikoterapi tedavisinin etkisi –Deneklerin deney/kontrol gruplarına atanması –Deneklerin sınıflanması (orta/ağır vakalar vs.) –demografik değişkenler (cinsiyet, yaş, ırk vs.) Deneysel bağlam

SLIDE 12BBY208 Değerlendirme Araştırması Tasarımları Deneysel tasarımlar Yarı deneysel tasarımlar –Zaman serileri tasarımı –Eşit olmayan kontrol grupları –Çoklu Zaman serileri tasarımı Nitel değerlendirmeler

SLIDE 13BBY208 Ahlaki konular Değerlendirilen müdahaleler ahlaki sorunlara yol açabilir Değerlendirme araştırması ahlaki olmayan davranışlar için bir kılıf olarak kullanılabilir

SLIDE 14BBY208 Sonuçlar niçin görmezden geliniyor? Sonuçlar araştırmacı olmayanların anlayacağı şekilde sunulmuyor olabilir Sonuçlar bazen kökleşmiş inançlara uymayabilir Bir programda çıkar söz konusu olabilir

SLIDE 15BBY208 Toplumsal Göstergeler Araştırması Daha büyük toplumsal süreçleri anlamamızı sağlar Araştırmacılar daha süzme (rafine) göstergeler geliştiriyorlar Bütün toplumlar için geçerli değişkenler arasındaki ilişkileri keşfetmeye yönelik araştırmalar destekleniyor

SLIDE 16BBY208 Chapter 12 Evaluation Research Ana terimler

SLIDE 17BBY208 Değerlendirme araştırması Bir toplumsal müdahalenin istenen sonucu sağlayıp sağlamadığını belirleme süreci Yarı deneyler Bir bakıma kontrollü deneylere benzeyen ama ön test-son test ve/ya da deney- kontrol grubu olmayan araştırmalar

SLIDE 18BBY208 Zaman serileri tasarımları Çeşitli zamanlarda ölçümler yapılmasını gerektiren araştırmalar Eşit olmayan kontrol grubu Deney grubuna benzeyen ama deneklerin rastgele atanarak oluşturulmadığı kontrol grubu

SLIDE 19BBY208 Çoklu zaman serileri tasarımları Zaman içinde toplanan birden fazla veri dizisinin kullanımı (örneğin, belirli bir süre içinde çeşitli kentlerde meydana gelen trafik kazaları ile ilgili istatistikler karşılaştırılabilir) Toplumsal göstergeler Bir toplumun ya da toplumsal alt grubun sosyal koşullarını yansıtan toplu istatistikler