Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Bölüm 2: Akışkanların özellikleri
Advertisements

Bölüm 9 GAZ AKIŞKANLI GÜÇ ÇEVRİMLERİ
MOTORLAR-10 HAFTA VURUNTU
HAVA KOMPRESÖRLERİ Doç.Dr.Adnan Parlak.
MOTORLAR-5 HAFTA GERÇEK MOTOR ÇEVRİMİ
Verim ve Açık Devre Gerilimi
KRANK-BİYEL MEKANİZMALARININ DİNAMİĞİ
YAKITLAR VE YANMA GAZLAR
Bölüm 4 KAPALI SİSTEMLERİN ENERJİ ANALİZİ
İlk hareket ve kontrol sistemleri
MOTORLAR-9 HAFTA GENİŞLEME-EGZOZ-VURUNTU
DİZEL MOTORLARINDA YANMA
Petrolden elde edilen sıvı yakıtların sınırlı rezervlerine rağmen, dünyada otomotiv sektörü hızla gelişmektedir. Bu gelişmeye paralel olarak oto yakıtlarının.
MAKİNA İMALAT VE DONATIM DAİRESİ BAŞKANLIĞI
Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü
Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü
SOĞUTMA VE SOĞUTMA SİSTEMLERİ
Diesel Motor Karakteristikleri
AK4086 (eski kodu Mak433) MOTORLAR Seçmeli ders olarak sunulan bu dersin verilmesinde (sunuluşunda ) şu soruların yanıtı aranmaya çalışılmıştır. Öğrenci.
Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü
Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü
MOTORLAR-7 HAFTA İYM YANMA
DİZEL MOTORLARINA GİRİŞ MOTORLARIN TANIMI VE TARİHÇESİ
Elektrik Enerjisi Üretimi
MOTORLAR-6 HAFTA VOLUMETRİK VERİM
Termodinamiğin İkinci Kanunu
Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü
Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü
Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü
Sıralı Gaz Enjeksiyon Sistemiyle Gaz Yakıt Kullanımına Dönüştürülmüş
SEİLİNGER ÇEVRİMİ TERMODİNAMİĞİ
Zaman ,ortam, hız, ısı geçişi
DÖRT ZAMANLI MOTORLAR KİMYASAL ENERJİYİ , MEKANİK ENERJİYE ÇEVİRMEK İÇİN DÖRT AYRI ZAMANDAN (STROK’DAN) FAYDALANAN MOTORLARDIR.
Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü
Hava Dünyamızda ki hava karışımı; % 78 Azot % 21 Oksijen
Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü
Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü
Kapalı ve Açık Sistemler Arş. Gör. Mehmet Akif EZAN
Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü
MOTORLAR-4.HAFTA UYGULAMA
Uçak Piston Motorları.
Dört stroklu diesel motor
GAZ AKIŞKANLI GÜÇ ÇEVRİMLERİ
Yrd. Doç. Dr. Nesrin ADIGÜZEL. Yakıtlar Günlük hayatımızda ve sanayide enerji; mekanik iş, ısı ve aydınlatma şeklinde kullanılmaktadır. Bu üç enerji şekline.
BÖLÜM 2: TEORİK MOTOR ÇEVRİMLERİ
Yücel KILIÇKAPLAN MAKİNA EĞİTİM ŞUBE MÜDÜRLÜĞÜ MAKİNA İMALAT VE DONATIM DAİRESİ BAŞKANLIĞI.
BÖLÜM 3: GERÇEK MOTOR ÇEVRİMLERİ
Bölüm 9 GAZ AKIŞKANLI GÜÇ ÇEVRİMLERİ
TANKERİN ÖZELLİKLERİ.
ISI POMPASI HAZIRLAYAN : Birkan KÖK.
Pompalar Bir sitemde, akışkanın akmasını sağlayan mekanik düzeneklerdir.Sürtünmeden dolayı meydana gelen kayıplara karşı koyabilmek ve yer çekimi kuvvetine.
Diesel Motor Karakteristikleri
İçten Yanmalı Motorlar (Internal Combustion Engines) Motor Sistemleri
Motorlarda Termodinamik Çevrimler
İçten Yanmalı Motorlar Motor Yanma Odaları Yakıt Püskürtme Sistemleri
İçten Yanmalı Motorlar (Internal Combustion Engines)
5) Emme ve Eksoz Sistemleri
İçten Yanmalı Motorların Sınıflandırılması
İçten Yanmalı Motorlar (Internal Combustion Engines)
(2) Motor Denetim Organları)
İçten Yanmalı Motorlar (Internal Combustion Engines)
4. Soğutma Sistemi.
KLİMA SİSTEMLERİ 42&pt=Turgutreis+Oto+Klima+Gaz+D olum+Servisi
Isı Pompaları ve Uygulamaları
ENERJİ DÖNÜŞÜM SİSTEMLERİ
Isı Pompaları ve Uygulamaları
GAZ TÜRBİNLERİ TERMODİNAMİĞİ
Isı Pompaları ve Uygulamaları
KAT ISITMASI Kat kaloriferi.
Sunum transkripti:

Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü MOTORLAR-1.HAFTA Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü Yrd.Doç.Dr. Alp Tekin ERGENÇ

Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü DERS HAKKINDA Kaynaklar : Internal Combustion Engine Fundamentals. McGraw-Hill, Newyork Heywood JB (1988) İçten Yanmalı Motorlar Ders Notları http://www.yildiz.edu.tr/~odeniz/ 3. Internal Combustion Engines Applied Thermosciences. John Wiley&Sons Inc. NewYork Ferguson C.R, Kirkpatrick A.T (2001) 4. Internal Combustion Engines Applied Thermosciences. John Wiley&Sons Inc. NewYork Ferguson C.R, (1986) Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü Yrd.Doç.Dr. Burhanettin ÇETİN

Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü DERS HAKKINDA Dersin Amacı ve Hedefleri İnsanoğlunun günlük yaşamını kolaylaştıran bir enerji dönüşüm makinesi olan İçten Yanmalı Motorlar ile ilgili teorik ve görsel bilginin mühendislik formasyonu temelinde verilmesi amacı ile bu bilginin etkin kullanımı alanlarının öğretilmesi hedeflenmektedir. Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü Yrd.Doç.Dr. Burhanettin ÇETİN

Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü Motorlar ve Türleri Motorlar, yakıtın yanması sonucu açığa çıkan ısı enerjisini mekanik enerjiye dönüştüren makinelerdir. Enerji dönüştürme yöntemine göre iki grupta toplanırlar. İçten yanmalı motorlar Dıştan yanmalı motorlar Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü

Dıştan yanmalı motorlar Yanma olayı, motorun dışında oluşturuluyor ve iş gazlarına enerji iletimi ayrıca bir ısı değiştirici ile yapılıyorsa bunlara dıştan yanmalı motor denilir. Bu gruba pistonlu buhar makinesi, buhar türbini ve stirling motoru girmektedir. Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü

Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü İÇTEN YANMALI MOTOR İçten yanmalı motorlar yakıttın barındırdığı kimyasal enerjiyi mekanik enerjiye dönüştüren bir “ENERJİ DÖNÜŞÜM MAKİNASIDIR” İçten yanmalı motorları, dıştan yanmalı motorlardan ayıran en temel fark yakıtın yanması veya oksitlenmesinin silindir içersinde gerçekleşmesidir. Günümüzde yakıt tipine bağlı olarak iki tip içten yanmalı motor yaygın olarak kullanılmaktadır. OTTO motoru DİESEL motoru Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü

MOTOR SINIFLANDIRMASI Strok Sayısına Göre - 4 Stroklu - 2 Stroklu 2. Karışım Teşkiline Göre - Hava Yakıt Karışımının Silindir Dışında Oluşturulması - Hava Yakıt karışımının Silindir İçinde Oluşturulması Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü 3. Çalışma Çevriminin Karakterine Göre -Yanmanın Sabit Hacimde Olduğu (Otto) - Yanmanın Sabit Basınçta Olduğu (Diesel) - Yanmanın Kısmen Sabit Hacim Kısmende Sabit Basınçta Olduğu(Seilinger) 4. Kullanılan Yakıta Göre - Sıvı Yakıtlı (Benzin, Motorin, Kerozen, Alkol, Bitkisel Yağ) - Gaz Yakıtlı (Doğal Gaz CNG, LPG) 5. Taze Dolgunun Silindirlere Doldurulma Şekline Göre - Doğal Emişli - Aşırı Doldurmalı

Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü 6. Silindir Yerleştirme Tarzına Göre Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü (a) Tek silindirli motor (b) Sıra Tipi motor (c) V motor (d) Karşı silindirli (Boxer) motor (e) W motor (f) Karşı pistonlu motor (g) Yıldız (radial) motor

Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü 7. Soğutma Şekline Göre - Sıvı Soğutmalı - Hava Soğutmalı 8. Piston Hızına Göre - Düşük Hızlı - Yüksek Hızlı m/s Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü Cm<=6.5 m/s düşük Cm>6.5 m/s yüksek 9. Kullanım Amaçlarına Göre - Stasyoner - Gemi - Lokomotif - Taşıt - Uçak - Domestic

Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü Tanımlar A’ A A’’ ÜÖN AÖN L+R H Sx α β ω R O B L C Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü Krank-Biyel Mekanizmasının şematik resmi

Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü MOTOR ÇEVRİMLERİ 1-Sabit Hacim Çevrimi (Otto çevrimi) Sıkıştırma (1-2) Bu safhada, piston alt ölü noktadan üst ölü noktaya doğru hareket eder. Bu sırada emme ve egzos valfleri kapalıdır, dolayısıyla içerdeki hava sıkışır ve basıncı grafikte görüldüğü gibi artar. Sabit Hacimde Yanma (2-3) Piston üst ölü noktaya ulaştığı sırada bujiden kıvılcım çaktırılarak sıkışarak ısınmış hava – yakıt karışımı yanmaya başlar, bunun sonucunda basınç P2'den P3 değerine sıçrama yapar. Genleşme (3-4) Bu safhada piston aşağı doğru hareketine başlar . Bu durum 4 nolu noktaya kadar böyle devam eder. Piston aşağı doğru hareketine devam ettiğinden silindirdeki basınç da düşmeye başlar. Egzoz (4-1) [ Sistem 4 nolu noktaya (AÖN) geldiğinde egzoz valfi açılır. Silindir egzoz sistemi ile dışarıya açıldığından silindirdeki basınç atmosferik basınca düşer. Sistemden ısının atılması bu safhada gösterilmiştir. Gerçekte, dışarıya ısının atılması pistonun egzoz stroğunu yapmasıyla olur (grafikte yatay çizgiyle gösterilen strok), ancak ideal bir çevrimde egzoz stroğunda negatif veya pozitif bir iş yapılmadığından çevrimde incelenmez, ısının atılması da egzoz valfi açıldığında bir anda olmuş gibi gösterilir. Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü

Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü OTTO ÇEVRİMİ Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü

2- Sabit Basınç Çevrimi (Diesel çevrimi) Sıkıştırma (a-b) Bu safhada, piston alt ölü noktadan üst ölü noktaya doğru hareket eder. Bu sırada emme ve egzoz valfleri kapalıdır, dolayısıyla içerdeki hava sıkışır ve basıncı grafikte görüldüğü gibi artar. Sabit Basınçta Yanma (b-c) Piston üst ölü noktaya ulaştığı sırada ısınmış hava üzerine enjektörden yakıt püskürtülerek yanma başlar, Genleşme (c-d) Bu safhada piston aşağı doğru hareketine başlar . Bu durum d noktasına kadar böyle devam eder. Piston aşağı doğru hareketine devam ettiğinden silindirdeki basınç da düşmeye başlar. Egzoz (d-e) Sistem d noktasına (AÖN) geldiğinde egzoz valfi açılır. Silindir egzoz sistemi ile dışarıya açıldığından silindirdeki basınç atmosferik basınca düşer. Sistemden ısının atılması bu safhada gösterilmiştir. Gerçekte, dışarıya ısının atılması pistonun egzoz stroğunu yapmasıyla olur (grafikte yatay çizgiyle gösterilen strok), ancak ideal bir çevrimde egzoz stroğunda negatif veya pozitif bir iş yapılmadığından çevrimde incelenmez, ısının atılması da egzoz valfi açıldığında bir anda olmuş gibi gösterilir. Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü

Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü 3-Karma Çevrim (Seilinger) Sıkıştırma (1-2) Bu safhada, piston alt ölü noktadan üst ölü noktaya doğru hareket eder. Bu sırada emme ve egzoz valfleri kapalıdır, dolayısıyla içerdeki hava sıkışır ve basıncı grafikte görüldüğü gibi artar. Sabit Hacimde Yanma (2-3) Piston üst ölü noktaya ulaştığı sırada silindire enjektör tarafından yakıt püskürtülmeye başlar. Sıkışarak ısınmış havayla karşılaşan yakıt yanmaya başlar, bunun sonucunda basınç P2'den P3 değerine sıçrama yapar. Sisteme ısı girişinin olduğu ilk safha bu safhadır. Sabit Basınçta Yanma (3-4) Bu safhada piston aşağı doğru hareketine başlar fakat yanma devam ettiğinden basınç düşmez. Bu durum 4 nolu noktaya kadar böyle devam eder. Böylece bu safhada da sisteme ısı girişi devam etmiş olur. Genleşme (4-5) Artık silindire yakıt püskürtülmemektedir ve yanma durmuştur. Piston aşağı doğru hareketine devam ettiğinden silindirdeki basınç da düşmeye başlar. Egzoz (5-6) Sistem 5 nolu noktaya (AÖN) geldiğinde egzoz valfi açılır. Silindir egzoz sisitemi ile dışarıya açıldığından silindirdeki basınç atmosferik basınca düşer. Sistemden ısının atılması bu safhada gösterilmiştir. Gerçekte, dışarıya ısının atılması pistonun egzoz stroğunu yapmasıyla olur (grafikte yatay çizgiyle gösterilen strok), ancak ideal bir çevrimde egzoz stroğunda negatif veya pozitif bir iş yapılmadığından çevrimde incelenmez, ısının atılması da egzoz valfi açıldığında bir anda olmuş gibi gösterilir. Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü

OTTO ÇEVRİMİ TERMODİNAMİĞİ Q1=Sisteme giren ısı Q2=Sistemden çıkan ısı Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü

OTTO ÇEVRİMİ TERMODİNAMİĞİ Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü

OTTO ÇEVRİMİ TERMODİNAMİĞİ . Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü

Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü OTTO ÇEVRİMİ ORTALAMA İNDİKE BASINCI Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü

Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü OTTO ÇEVRİMİ ORTALAMA İNDİKE BASINCI Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü

Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü DİESEL ÇEVRİMİ TERMODİNAMİĞİ Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü

Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü DİESEL ÇEVRİMİ TERMODİNAMİĞİ Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü

Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü DİESEL ÇEVRİMİ ORTALAMA İNDİKE BASINCI Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü