1-) Platon’a göre sanatçı, sanat eserini oluştururken doğayı model olarak alır. Doğadaki nesneleri aynen kabullenir ve eserini oluşturur. Parçada Platon’un.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Mesleki Gelişim Kuramı (Donald E. Super)
Advertisements

BETİMLEYİCİ ANLATIM Bu tekniği uygulayan yazarın amacı, okuyucunun görmediği bir görüntüyü, olayı, yeri, okuyucunun kafasında canlandırmaktır. Yazar.
Felsefenin Neliği Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
TEMEL KAVRAMLAR Sokrates ve platon.
SANAT KURAMLARI.
Felsefe Nedir? Aristoteles'in ünlü yapıtı Metafizik
1) Gazetelerin ya da dergilerin belli sütunlarında gündelik konuları bir görüş ve düşünceye bağlayarak yorumlayan yazlılardır. Bu türde, yazar ele aldığı.

FELSEFİ BİLGİ NEDİR?.
CÜMLEDE ANLAM Cümle anlamı, verilen bir cümlenin anlamını bulup ifade edebilmekle ilgilidir. Yani bir cümleyi aynı anlama gelecek şekilde biraz daha farklı.
EPİSTEMOLOJİ RASYONALİZM.
MATEMATİK EĞİTİMİ FELSEFESİ
ATATÜRK VE MÜZİK Atatürk insan hayatında müziğin çok önemli bir yeri olduğuna inanıyordu. 14 Ekim 1925'te İzmir Kız Öğretmen Okulu'nu ziyaretlerinde öğrencilerin.
BATI EDEBİYATINDA EDEBİ AKIMLAR
“Bilgi” Kavramıyla Anlaşılan şey Nedir?
ANNELER BABALAR/ÇOCUĞUNUZ SINAVA GİRİYOR …. Çocuklarımızı çok severken kişisel isteklerimizin, beklentilerimizin onlar için belki de aşırı bir yük olacağını.
FOTOĞRAF, GERÇEKLİK VE GERÇEĞİN TEMSİLİ
İDEALİZM NEDİR ?.
YANSITICI DÜŞÜNME.
Estetik ZKÜ Estetik Ders Notları Mustafa Eyriboyun.
Farklılıklara Saygı.
CÜMLEDE ANLAM İLİŞKİLERİ - 1
Aşağıdaki cümlelerin hangisinde ulama yapılabilir?
0-6 YAŞ GELİŞİM DÖNEMİ ÖZELLİKLERİ
TEKNOLOJİ VE TASARIM DERSİ 6. SINIFLAR
PARAGRAFTA ANLAM.
ANNELER BABALAR/ÇOCUĞUNUZ SINAVA GİRİYOR …
CÜMLEDE DE ’NİN YAZIMI.
BATI EDEBİYATINDA EDEBİ AKIMLAR
TEŞEKKÜR EDERİM Cem Yurtsev
SANAT(ESTETİK)FELSEFESİ
BİLGELERİN GÖZÜYLE YAŞAMA BAKIŞ Waltz of the butterfly.
ESTETİK VE SANAT FELSEFESİ
SANAT EĞİTİMİ.
SANAT FELSEFESİ Sercan KALKAN Felsefe Öğretmeni.
SANAT FELSEFESİ Eski Yunanca bir sözcük olan estetik duyumlamak, algılamak anlamındadır. Estetik güzellik felsefesidir. Güzel üzerine düşünme ve ne olduğunu.
SANATTA GÜZELLİK ANLAYIŞI
KİŞİLERARASI İLETİŞİMDE DİLİN KULLANIMI
Yrd.Doç.Dr. Özcan PALAVAN
PSİKOLOJİDE EKOLLER.
1- Gündelik Bilgi 2- Dini Bilgi 3 - Teknik Bilgi 4- Sanat Bilgisi
DİL-DÜŞÜNCE-DUYGU İLİŞKİSİ
GÜZEL SANATLAR İÇERİSİNDE EDEBİYATIN YERİ  YE Şİ M ÖZDEM İ R  BA Ş AK Ş EH İ R ANADOLU L İ SES İ.
EDEBİYATIN BİLİMLERLE İLİŞKİSİ-9.sınıf
DEĞERLER EĞİTİMİ Okulumuzda Öğrencilerimize ve Velilerimize 2016 Yılı Mart ve Nisan Aylarında, Değerler Eğitiminin Önemli ve Vazgeçilmez Bir Parçası.
OLUMLU DÜŞÜNCE NEDİR? Hayatın her alanında, bizi her konuda etkileyen aslında bizim olaylara nasıl baktığımızdır. Şunu unutmamak gerekir ki; meydana.
O, şiirinin yanı sıra, eleştirici denemeleriyle de Türk şiirine biçim açısından değerli tohumlar eken yenilikçi bir yazın adamı. Şiirinin dünya şiiriyle.
KASTAMONU ÜNİVERSİTESİ
Bölüm 1 : Genel Kavramlar
SANAT FELSEFESİ.
YANSITICI DÜŞÜNME Dewey yansıtıcı düşünmeyi herhangi bir düşünce ya da bilgiyi ve onun amaçladığı sonuçlara ulaşmayı destekleyen bir bilgi yapısını etkin,
Sanat Felsefesi Sanata felsefi bakış. Sanat nedir?
Erken Çocukluk Dönemi Fen ve Matematik Eğitimine Kuramsal Bakış
DERS : FELSEFE KONU: FELSEFENİN ALANI.
SANAT FELSEFESİSANAT FELSEFESİ Sanatçı Sanat Eserinin Özellikleri Ve NitelikleriSanat Eserinin Özellikleri Ve Nitelikleri.
“Bilgi” Kavramıyla Anlaşılan şey Nedir?.  Bilgi edinme insanın en temel güdülerinden birisidir.  İnsan bu özelliği sayesinde diğer canlılardan ayrılır.
- Coğrafi konum (yeryüzü şekli, iklim…) Dinsel inanışlar
MATEMATİK EĞİTİMİ FELSEFESİ
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
“TEARUF” Kavramı ve İlişkili Görülen Kavramlar Açısından Metin Analizi- Kuruluma esas olan metin: M. Selçuk, Birlikte Yaşamaya Kur’anî Bir Yaklaşım ( Kültürel.
ALGILAMA.
V. Ünite Sanat Felsefesi ESTETİK.
KOMPOZİSYON Resimde kompozisyonun manası asrın ikinci çeyreği içinde daha genişlemiştir. Eskiden, kompozisyon kelimesi, içinde figür bulunan resimlere.
Sunum transkripti:

1-) Platon’a göre sanatçı, sanat eserini oluştururken doğayı model olarak alır. Doğadaki nesneleri aynen kabullenir ve eserini oluşturur. Parçada Platon’un hangi düşüncesi vurgulanmaktadır? Sanatçının, sanatını oluştururken kişisel hayal gücünü kullandığı Sanatçının, nesneleri farklı şekilde ifade ettiği Sanatçının, eserinde doğal varlıkları taklit ettiği Sanatçının, iç dünyasını eserine yansıttığı Sanatçının, toplumun beklentilerine göre hareket ettiği

2-) Bir sanat tarihçisi, Selimiye Cami’ini gördüğünde kimin tarafından ve nasıl yapıldığı üzerine düşünebilir. Ancak bir sanatçı, aynı camiyi görüp onu seyretmeye başladığı an, duygularını zihnine hakim olur. Estetik bir tavır takınır. Ne zaman yapıldığı üzerinde düşünmez. Parçaya göre aşağıdaki yargılardan hangisine ulaşılabilir? Estetik tavır, bilgi edinmeye yöneliktir. Estetik tavır, kişinin huzuruyla yakından ilgilidir. Estetik tavır, zihnin değişmez ürünüdür. Estetik tavır, beğeniye dayanır. Estetik tavır, bireyin mutlu olduğu zamanlarda açığa çıkar.

3-) “Estetik” aşağıdaki kavramlardan hangisini sorgular? Güzel İyi Doğru Erdem Gerçek

Bu parçada bir sanat yapıtının hangi özelliği vurgulanmaktadır? 4-) Büyük bir sanat yapıtı karşısında kişi, dünyaya bakış açısının genişlediğini, hem dünyayı hem de kendi benliğini kavrayışının derinlik kazandığını görür. Yeni bir ışık altında bakar her şeye, birçok şeyi ilk kez görür; ama hep olgunlaşarak bakar. Her yapıtın dünyası, bir bakıma, onu algılayanın dünyasıyla bütünleşir; iki dünyanın karşılıklı alışverişinden kendi benliğinin aydınlandığını gözler kişi. Bu parçada bir sanat yapıtının hangi özelliği vurgulanmaktadır? İnsan doğasını yansıtması Sanatçının duygularını dile getirmesi İzleyen kişiyi geliştirmesi Bir eşinin daha bulunmaması Bir yarar gözetilerek yapılmaması

5-) Aristoteles’e göre sanat, sanatçının nesneleri taklit etmesiyle doğar. Sanatlar neyi nasıl taklit ettiklerine göre birbirinden ayrılır. Edebiyat insan eylemlerini ve nesneleri söz ile, müzik ses ile, resim renk ile taklit eder. Aristoteles’in bu görüşüne göre sanat nedir? Sanatçının hakikati araştırmasıdır. İdeal olanın yaratılmasıdır. Sanatçının madde ve biçimle oynamasıdır. Doğal olanın yansıtılmasıdır. Güzel ideasının dayanağıdır.

6-) Ben elime fırçayı alıp resim yapan biri değilim 6-) Ben elime fırçayı alıp resim yapan biri değilim. Gene de usta ellerden çıkma görsel yapıtların seyrine öyle kaptırırım ki kendimi… Ama neyleyim, benim konumumda birinin eski Çin resimlerine erişme olanağı pek yok. Buna karşılık elimi uzatır uzatmaz eriştiğim Çin şiirleri var. Bunların çoğu, o resimlerle akraba. Demek ki resim özlemimi şiirle giderebilecek durumdayım. Bu parçaya dayanarak sanatla ilgili aşağıdaki genellemelerden hangisine ulaşılabilir? Farklı sanat dalları benzer duygu ve düşünceleri yansıtabilir. Sanat yapıtının ortaya çıkışında izleyicinin de rolü vardır. Kimi sanatçılar, sanatın birkaç dalıyla ilgilenir. Sanat yapıtları eskidikçe değer kazanır. Sanattan anlamak uzmanlık gerektirir.

7-) Estetik, güzel üzerine düşünme çabasıdır 7-) Estetik, güzel üzerine düşünme çabasıdır. Refik Fersan’ın bir saz semaisi, Mikelanj’ın bir heykeli güzel olduğu, bizde hoş ve soylu duygular uyandırdığı gibi, bir atın yürüyüşü veya bir kentin sokakları da güzel olabilir ve bizde benzeri duygular uyandırabilir. Estetik, güzeli bütün alanlarda, sanat felsefesi ise yalnızca sanat yapıtları çerçevesi içinde sorgular. Başka deyişle, sanat felsefesi , estetiğin kavram ve problemlerini sınırlı bir alanda inceler Bu parçaya dayanarak aşağıdaki yargılardan hangisine ulaşılamaz? Güzellik sanat ile sınırlı değildir; başka alanlarda da söz konusudur. Estetik, doğada veya çevremizdeki bir olayın güzel olup olmadığını sorgulayabilir. Sanat felsefesinde ele alınan bazı kavramlar, estetiğin kapsamına da girer Güzel, hem estetiğin hem de sanat felsefesinin konusu olabilir. Sanat yapıtı doğadaki güzelin, sanatçının yorumuyla yansıtılmasıdır.

8-) Bizleri sanata yönelten güçlü dürtülerden biri de gündelik hayatın acı verici kabalığından, sıkıcı monotonluğundan ve sürekli değişen kişisel istekler zincirinden kaçma gereksinimidir. Bu cümlede sözü edilen gereksinim, sanatta özellikle hangi yolla giderilir? Belirli bir üslubu sürdürme Alanını sınırlama Kurmaca bir dünya oluşturma Kalıcı yapıtlar verme Kullanacağı tekniği belirleme

9-) Kitap okuyan bir çocuğun, kendisini kitabın konusuna kaptırması, söz gelişi zavallı Robinson’u adadan kurtarmak içi kafa yorması, sanat yapıtının doğası yönünden ilginç bir durumdur. Elindeki romana dalmış bir yetişkinin, odaya başka birinin girmesiyle birden irkilmesi, gerçek dünyaya ancak birkaç saniye duraksadıktan sonra uyum sağlayabilmesi de böyle bir durumun sonucudur. Bu iki örnekte de romanın kurmaca yapısı, okuru yaşadığı dünyadan çekip olayların salt duyularla izlenemeyeceği bir dünyaya itmiştir. Bu parçaya dayanarak sanat yapıtıyla ilgili aşağıdaki genellemelerden hangisine ulaşılabilir? Düş gücüyle keşfedilebilecek ayrı bir dünyası vardır. Yaşama ve dünyaya bakış açısını yansıtır. Yaşamın değerini kavranmasına yardımcı olur. Temel amacı, gerçeğin kavranmasını sağlamaktır. Gerçek dünyayı yücelterek yeniden kurgular.

10-) İnsan olarak yaşantılarımız ve iç dünyamız bilinmeyenlerle, keşfedilmemişliklerle doludur. Sanat, insanın iç dünyasını keşfetmeye, adlandırmaya çalışır. Sanat yapıtında okura, seyirciye, dinleyiciye sunulan, onun için yeni olan bir yorumdur. Bir şiir, bir resim, bir senfoni insan için hep yeni bir keşif, yeni bir adlandırmadır. Gerçekten de bir sanat yapıtıyla ilk kez karşılaştığında insanı şaşırtan budur. Bu parçada, bir sanat yapıtı karşısında duyulan şaşkınlık aşağıdakilerden hangisine bağlanmaktadır? Dünyayı eleştirel bir bakış açısıyla yansıtmasına İnsanın anlayamadıkları karşısında duyduğu korkuyu gidermesine İnsanı, önceden farkına varamadığıyla karşı karşıya getirmesine İnsana hoş duygular yaşatmasına Başka sanat yapıtlarında ele alınmamış bir konuyu işlemesine

11-) Bir tabloda gökyüzünün mavi, otun yeşil olmasını bekleyen kimseler, tabloda başka renkler görünce şaşırırlar. Oysa, mavi gök ve yeşil çayırlara ilişkin her şeyi unutmayı bir denesek; dünyaya sanki başka bir gezegenden şimdi gelmişçesine bakıp onu ilk görmüş gibi olsak, iste o zaman nesneler değişik renklerle görünürlerdi bize. Ressamlar da bazen başka bir gezegenden gelmiş gibi, dünyayı yepyeni bir gözle görmemizi isterler. Bize, doğadaki varlıkların güzelliklerini görmeyi öğretenler de onlardır. Onları izleyip, onlardan bir şeyler öğrenirsek, pencereden dışarı bakmak bile heyecan verici bir serüvene dönüşeceklerdir. Bu parçada sanat eserinin hangi özelliği vurgulanmaktadır? Sadece, güzel olması amacıyla yapılması Bir benzerinin olmaması Belirli bir sanat akımının izlerini taşıması Sanatçının öz ve biçim arasında kurduğu dengenin bir sonucu olması Dünyayı, alışık olunandan farklı bir anlayışla yansıtması

12-Estetik beğenilerin tartışılamayacağı sözü doğru olabilir, ama bu, beğeninin gelişebileceği doğrusunu da dışlamamalıdır. Bunu, herkes, herhangi bir alanda, günlük yaşantısından çıkarabilir. Örneğin, değişik müzik türleri dinlemekten pek keyif almayan birisi, müziğin diğer türlerini inceleyecek vakit, istek ve fırsat bulsa, yeğlediği türü ve tarzları yanılmadan ayırt edecek düzeye gelebilir; artan bilgisi de müzikten daha önce tatlar almasına katkıda bulunabilir. Aynı şekilde bir kişi değişik minyatürleri seyrede seyrede minyatür sanatı konusunda bir anlayışa ve seçiciliğe ulaşabilir. Bu parçaya dayanarak aşağıdaki yargılardan hangisine varılabilir? Sanat hakkında bilgi sahibi olmak için sanata eleştirel bakmak gerekir. Yapımı çok zaman ve emek gerektiren yapıtlar çoğunluk tarafından beğenilir. Sanat yapıtları ancak o ürünü yaratan sanatçılar tarafından açıklanabilir. Üzerinde görüş birliğine varılan yapıtların sanatsal değeri vardır. Sanattaki beğeni, karşılaşılan eserler çeşitlendikçe gelişir.

Heyecanları denetleme yetisi Değerleri karşılaştırma yetisi 13-) Kimi sanatçılar dünyayı, ona ilişkin her türlü bayat algının; pembe ten, sarı veya kırmızı elmalara ilişkin her türlü önyargının dışında, yepyeni görmemizi isterler. Basmakalıp düşüncelerden kurtulmak kolay değildir elbette; ama bu kalıplardan kurtulan sanatçılar, genellikle en ilginç yapıtları veriyorlar. Bize, doğadaki varlıkların hiç düşlemediğimiz, yepyeni güzelliklerini görmeyi öğretenler de onlardır. Eğer onları izleyip onlardan bir şeyler öğrenirsek, pencereden dışarı bakmak bile heyecan verici bir serüvene dönüşecektir. Bu parçaya göre, sözü edilen sanatçılar bize aşağıdakilerden hangisini kazandırmaktadır? Heyecanları denetleme yetisi Değerleri karşılaştırma yetisi Renkleri doğadaki gibi algılama gücü Farklı güzellik anlayışlarını kabul etme eğilimi Doğadaki güzellikleri resme yansıtma isteği Dersimiz.com

14-) - Ressam sadece resim yapar, kendi düşüncelerini resme yapıştırmaz. - Sanatçı eserini gerçekleştirmesindeki niyetiyle değil, yalnızca gerçekleştirdiği eserin niteliğiyle övgüyü hak eder. Bu iki yargıdan çıkarılabilecek ortak sonuç aşağıdakilerden hangisidir? Sanatçının görevi toplumu aydınlatmaktır. Sanatçı yaşadığı kültürün etkisindedir. Sanatta önemli olan, sanat eserinin kendisidir. Her izleyici sanat eserini kendine göre yorumlar. Sanatçının niyeti, sanat eserinin niteliğini belirler.

15-) Doğalcılık modern resmin karşıtı olarak görenler var 15-) Doğalcılık modern resmin karşıtı olarak görenler var. Şimdiye kadar doğal bir sanat eseri gören var mı, isterdim doğrusu. Doğa ve sanat iki ayrı şeydir, aynı olamazlar. Doğadan ayrı bir şey olan düşüncemizi sanat yoluyla dışa vururuz. Doğayı olduğu gibi resimlemeye inanan sanat bile her zaman sanat olmuştur, doğa değil. Bu parçadan çıkarılacak sonuç aşağıdakilerden hangisidir? Doğa ve sanat özdeş kavramlardır. Sanat doğanın kopyasıdır. Sanat doğadan üstündür. Sanat ve doğa farklı varlık alanlarıdır. Modern resim, resim sanatının son aşamasıdır.