ALGI NEDİR ? Duyusal uyarımların anlamlı deneyimlere çevrilme süreci. Bu deneyim, yani algı, uyarım ile sürecin ortak ürünüdür.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Beyaz Işık Gerçekten Beyaz mıdır?
Advertisements

Davranış Bilimleri Hafta IX.
ÇOKLU ORTAM UYGULAMALARINDA GÖRSELTASARIM.
BEBEKLER Giriş.
Algı, psikoloji ve bilişsel bilimlerde duyusal bilginin alınması, yorumlanması, seçilmesi ve düzenlenmesi anlamına gelir. Algı kelimesi (perception) Latince.
GESTALT KURAMINDA ÖĞRENME YILMAZ TORUN
Görme keskinliği Hacimli görme Renkli görme İllüzyonlar
PSİKOLOJİYE GİRİŞ Duyumlar ve Algı
SPORDA BECERİ ÖĞRENİMİ
SAĞLIK Sağlık Okuryazarlığı - Sinir Sistemi -.
ZiHiNSEL ÖZELLiKLER.
Gestalt Öğrenme Kuramı
Öğr. Gör. Serap GÖKCE Ahmet Erdoğan Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu.
Öğrenme ve Öğretme Kuramları Doç. Dr. İbrahim H. Diken
EĞİTİMDE DİKKAT VE MOTİVASYON. DİKKAT NEDİR? William James’e göre dikkat: Zihnin aynı anda beliren nesne ya da düşüncelerden birini açık ve net olarak.
14. BÖLÜM GESTALT KURAMI Yrd. Doç. Dr. Özlem TAGAY.
AY DEDE.
Görsel Sanatlar Dersi 2. Sınıflar
EĞİTİMDE MATERYAL TASARIMI VE HAZIRLAMA İLKELERİ Dr. Hüseyin Arak.
GELİŞİM VE ÖĞRENME Algı (Perception, İdrak) Prof.Dr. Mustafa Ergün.
TÜKETİCİ DAVRANIŞLARI
BİLİŞSEL ÖĞRENME KURAMLARI
ALGILAMA YÖNETİMİ BÖLÜM 7.
BÖLÜM 4 BEBEKLİKTE FİZİKSEL GELİŞİM. BÖLÜM 4 BEBEKLİKTE FİZİKSEL GELİŞİM.
Eğitim Psikolojisi Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
ÖĞRETİM MATERYALLERİNİN TASARIMI
Özboyacı İlköğretim Okulu Hazırlayan Faruk YAVUZ.
DUYU ORGANLARI Vücudumuza dış ortamdan gelen bilgiler ,duyu organları yoluyla sinir sistemine taşınır.Yaşanan değişiklikleri ve uyarıları alıp sinir.
BÖLÜM 6.
GELİŞİM VE ÖĞRENME DUYULARIN GELİŞİMİ Prof.Dr.Mustafa Ergün.
ANI YAYINCILIK EĞİTİM VE DANIŞMANLIK
EĞİTİMDE MATERYAL TASARIMI VE HAZIRLAMA İLKELERİ
HUKUK: kişilerin birbirleriyle ve toplumla olan ilişkilerini düzenleyen ve devlet gücüyle uyulması zorunlu hale getirilmiş kurallardır . Kanunların esas.
HcI GESTALT PRENSİPLERİ
ALGI YÖNETİMİ Thank you Richard and thank you Kevin for your valuable insight into what makes great brands and the pitfalls that lie in store for all of.
Gestalt Kuramı Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
Duyum ve Algı Fiziksel Uyarandan Anlamlı Algılara Uzanan Bir Süreç.
BEYNİN BÖLÜMLERİNİN İŞLEVLERİ
Algı, Görsel Algı ve Gestalt İlkeleri
GESTALT PSİKOLOJİSİ.
Eğitim Psikolojisi Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
BRUNER’İN BİLİŞSEL GELİŞİM DÖNEMLERİ
CİSİMLERİ RENKLİ NASIL GÖRÜRÜZ.
DİJİTAL GÖRÜNTÜ İŞLEME
İNSAN BİLGİSAYAR ETKİLEŞİMİ: BİLİŞSEL BOYUT IV. İnsan beyninde kısa süreli ve uzun süreli olmak üzere iki tane bellek merkezi vardır. Kullanıcılar, internet.
TASARIM NEDİR? Tasarım, anlamlı sıralama için bilinçli şekilde harcanan çabadır. Herhangi bir öğretim materyalinde kullanılan her türlü yazı, resim, grafik,
Ders 3 Kavramların sunulması
GESTALT KURAMI.
Eğitimde Materyal tasarımı Ve Hazırlama ilkeleri.
Özboyacı İlköğretim Okulu
Sizce Crystal’ın kumsalda koşu yaptığı sırada kumsalın ilerisinde gördüğü şey ne olabilir? Kaya Kıyıya yanaşmış kayık Dal yığınları
EĞİTİMDE MATERYAL TASARIMI VE HAZIRLAMA İLKELERİ Dr. Hüseyin Arak.
12. Ders Bilişsel becerilere hazırlık öğretimi
BEYNİN BÖLÜMLERİNİN İŞLEVLERİ
EĞİTİMDE MATERYAL TASARIMI VE HAZIRLAMA İLKELERİ
ALGILAMA ALGILAMA ALGIDA SEÇİCİLİK ALGIDA ÖRGÜTLEYİCİ EĞİLİMLER
Öğr. Gör. Serap GÖKCE Ahmet Erdoğan Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu.
ALGI Prof Dr Süheyla ÜNAL.
ALGILAMA İLETİŞİM.
Öğretim Tasarımı Analiz.
ALGILAMA.
AÇIK-KOYU / IŞIK GÖLGE.
BİLGİ İŞLEME MODELİ.
ÖĞRENME İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR
GELİŞİM VE ÖĞRENME DUYULARIN GELİŞİMİ Prof.Dr.Mustafa Ergün.
Öğrenme Psikolojisi Giriş.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
ALGILAMA Duyu organlarının uyarılması akabinde oluşan ani bir ayırt ediciliktir.
ALGILAMA.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Sunum transkripti:

ALGI NEDİR ? Duyusal uyarımların anlamlı deneyimlere çevrilme süreci. Bu deneyim, yani algı, uyarım ile sürecin ortak ürünüdür.

NESNE ALGILAMA 1)Şekil-zemin Algısı: En basit algılarımız, belirli bir zemin üzerindeki şekilden oluşur. Şekil ve zemin, algılanan çevre içinde duruma veya yere göre değişmez özelliklere sahiptir. Örneğin; bu sayfadaki yazıları okurken beyaz zemine değil, siyah şekillerden oluşan sözcüklere gözlerinizi odaklarsınız. Yani bu örnekte şekil sözcükler, zemin beyaz sayfadır.

2)Gruplama: Nesne algılamadaki bir diğer örgütleyici eğilim, uyarıcıların bir örüntüye gruplanmasıdır. Gruplamada, ilgili ortamdaki çeşitli ipuçlarından yararlanılır. Yakınlık:Birbirine yakın nesneleri gruplandırarak birlikte algılama eğilimimiz vardır. Örn: okulun bahçesindeki öğrencileri bir arada toplu halde görünce ,grup olarak algılarız. Benzerlik:Birbirine benzer olan nesne ve olaylar da birlikte bütün olarak veya grup olarak algılanır. Devamlılık:Uyarının devamlılığı da algıların gruplaşmasına ve bütünleşmesine yol açar.Örn:Her gün aynı şapkayı giyen bir kişiyi uzakta da olsa tanırız. Tamamlama:Algılarımızda uyarıcının eksik kısımlarını tamamlayarak algılama eğilimimiz vardır.

Algıda Değişmezlik Bir kez algılanan nesnelerin şekilleri, renkleri, büyüklükleri değiştiği halde, organizma o nesneleri hep aynı biçimde algılar. Nesneleri değişik ortam ve şartlarda yine aynı şekilde algılama eğilimine algıda değişmezlik denir. Biçim Değişmezliği: Felsefe öğretmenine hangi açıdan bakarsak bakalım hep Felsefe öğretmeni olarak algılarız. Renk Değişmezliği: Güneş ışığının yansıdığı yerler daha parlak ve açık gözükür. Ama biz o nesneyi aynı rengi ile algılarız. Portakalın rengini aydınlıkta da karanlıkta da hep turuncu olarak algılarız. Büyüklük Değişmezliği: nesneleri değişik uzaklıklarda yine aynı ebatta algılamamızdır. İnsanları TV ekranında ekran boyutunda değil gerçek boyutunda algılamamız gibi.

Derinlik Algısı Nesnelerin üç boyutlu olarak algılanabilmesi için gözleyenle nesne arasındaki ya da nesnenin ön yüzü ile arka yüzü arasındaki uzaklığın bilinçte canlandırılması.

Algı Yanılsamaları Uyaranların yanlış yorumlanarak algılanmasına ya da hiçbir dış uyaran olmadığı hâlde tamamen zihnin ürettiği imgelerle ortaya çıkan algılamalara algı yanılması denir. Algı yanılmaları, yanılsama (illüzyon) ve halüsinasyon olmak üzere iki grupta ele alınabilir. Yanılsama, uyaranın olduğundan farklı biçimde yorumlanarak algılanmasıdır. Fiziksel yanılsama: Bazı yanılsamalar fiziksel nedenlere bağlıdır. Buna fiziksel yanılsama denir. Fiziksel yanılsamada duyu organlarının yanılmasının önemli rolü vardır. Buna bağlı olarak yanılsama her insanda aynı biçimde ortaya çıkar: bardaktaki suya batırılan bir kaşığın kırık görünmesinde olduğu gibi. Psikolojik yanılsama: ise açık seçik olarak algılanamayan uyaranların zihinsel olarak tamamlanmasına dayanır. Tamamlama yapılırken korkular, kaygılar, geçmiş yaşantılar uyaranın örgütlenmesinde rol oynar. Portmantoda asılı olan palto ve şapkayı alaca karanlıkta insana benzetmek, hortumu yılana benzetmek, arkadan gelen ayak sesini takip edilme kuşkusuyla yorumlamak gibi örnekler verilebilir.

Halüsinasyon: Algı yanılmasına benzese de gerçek algı yanılması değildir. Bunlar tamamıyla zihnin yarattığı imgelerdir. Örneğin, ortalık sessiz olmasına karşın, kişi kulağına sesler geldiğini bildirebilir. Sanrıyı yanılsamadan ayıran özelliklerden biri, sanrıda bir dış uyaranın olmaması, zihnin ürettiği imgelerle ortaya çıkmasıdır. Yanılsamada mutlaka bir dış uyaran vardır. Diğer ayırt edici özelliği ise her normal insanda, normal yaşantısı içinde yanılsamaların görülmesidir. Sanrılar ruhsal hastalıklar, alkol ve uyuşturucu etkisi, yüksek ateş, aşırı korku, kaygı vb. anormal durumlarda ortaya çıkar. İnsanlar arasında yanılsamalarda bir benzerlik olduğu hâlde sanrılarda böyle bir benzerlikten söz edilemez. Her zihnin ürettiği imge diğer insanların imgelerinden farklıdır.

Algıyı Etkileyen Faktörler Algının, çevredeki uyarıcı durum ve nesnelere anlam verilmesi olduğunu söylemiştik. Uyarıcı durumlara anlam verilmesini etkileyen faktörler algıyı etkileyen faktörleri anlatır. Dikkat, algıya hazır olma, güdü ve ihtiyaçlar, geçmiş yaşantılar, ortam, psikolojik durum vs. algılamayı etkiler. Buna göre beyaz önlüklü birinin hastanede doktor, okulda öğretmen, lokantada garson olarak algılanmasını etkileyen faktör ortamdır. Bireylerin iç veya dış çevreden gelen uyarıcıları farklı şekillerde algıladıklarını söylemiştik. Bu uyarıcıların algılanmasında bir çok faktör etkilidir. Bunlar ; • Dikkat • Geçmiş yaşantı ve öğrenme • Güdü ve ihtiyaçlar • Algıya hazır olma • Psikolojik durum • Çevre • Kişisel özellikler • Duygular

A10-F 825 Ebru YAVUZ 905 Sümeyye ERSOY 