SOSYAL PSİKOLOJİ G İ R İ Ş PSİ353 SOS. PSİ. I - Prof.Dr. Hacer HARLAK.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Psikolojinin Konuları
Advertisements

Bilimsel Yöntem ve Bilimsel Araştırma Türleri
Eğitim Psikolojisi ve Öğretmen
SOSYAL PSİKOLOJİYE GİRİŞ ve SOSYAL PSİKOLOJİNİN TARİHÇESİ
TÜKETİCİ DAVRANIŞI NEDİR?
PSİKOLOJİK TEMELLER Dr. Fatih DERVENT.
HALKLA İLİŞKİLER VE REKLAMCILIKTA ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
Kuram Oluşturma Durum Çalıması Eylem Araştırması Alımlama Çalışması
TÜKETİCİ DAVRANIŞLARI
PSİKOLOJİYE GİRİŞ Öğr. Gör. Serap GÖKCE
Yorumlayıcı Paradigma ve Nitel Araştırmanın Bilimsel Araştırma Geleneğindeki Yeri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
Yrd Doç. Dr. Cenk Akbıyık Öğretim İlke ve Yöntemleri
Bilimsel Araştırmanın Alternatifleri
BİLİMSELLİK GÜNCELLİK FAYDALILIK Öğretimde Planlama ve Değerlendirme Dersi Danışman: Prof.Dr.Mustafa ERGÜN Hazırlayan: Özlem K.GENELİOĞLU.
PSİKOLOJİ İLE DİĞER BİLİM DALLARI ARASINDAKİ İLİŞKİ
NİTEL VERİ TOPLAMA ARAÇLARI
Erken çocuklukta gelişim
Medya Türleri, Medya Araştırmaları
EĞİTİMDE ARAŞTIRMA TEKNİKLERİ
Hazırlayan Tuba YAZICIOĞLU
ARAŞTIRMA TÜRLERİ.
Bölümün Amacı Bu bölüm, kurumsal kültür ve etik değerler ile bunların örgütlerden nasıl etkilendiğine dair görüşleri incelemektedir.
Kişilik Kuramları Giriş ve kavramlar.
HANGİ ANA BAŞLIKLARI İŞLEYECEĞİZ :
ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ.
HANGİ ANA BAŞLIKLARI İŞLEYECEĞİZ :
Eğitim Psikolojisi -Eğitim Psikolojisinin Kapsamı-
BÖLÜM 13 SOSYAL PSİKOLOJİNİN KÖKENLERİ Bilimsel psikoloji yaklaşık 100 yıllık bir girişimdir Sosyal psikolojideki ilginç ve karmaşık olguların incelendiği.
HANGİ ANA BAŞLIKLARI İŞLEYECEĞİZ :
İNCELEME Bilimin İşlevleri İstatistiksel Yöntemler Değişken Türleri
BÖLÜM 5 İşgören Değerlendirme ve Seçme Yöntemleri.
Bireysel Farklılıklar ve Engellilere Yönelik Tutumlar
BÖLÜM 3 Üçüncü Bölüm Konuları DENEY NEDİR? DEĞİŞKENLER DENEYSEL DESENLER PROBLEMDEN DENEYE: İŞİN ÖZÜ VERİ.
HANGİ ANA BAŞLIKLARI İŞLEYECEĞİZ : Klinik Kararların Doğruluğunu Ne Etkiler? Hangi Bilişsel Süreçler Davranışsal Sorunlara Eşlik Eder? Tedaviyle.
IMGK 207-Bilimsel araştırma yöntemleri
BÖLÜM 7 AHLAKİ GELİŞİM, DEĞERLER ve DİN. BÖLÜM 7 AHLAKİ GELİŞİM, DEĞERLER ve DİN.
NİCEL ARAŞTIRMA DESENLERİ
Psikolojinin Konusu ve Amacı
Yrd. Doç. Dr. Mustafa TOPRAK
BÖLÜM 2 Endüstri/Örgüt Psikolojisinde Araştırma Yöntemleri.
Doç. Dr. Ali Arslan.
NİCEL ARAŞTIRMA DESENLERİ
TANIMLAR PSİKOLOJİ: İnsan ve hayvan
Eğitim Psikolojisi Yrd Doç. Dr. Cenk Akbıyık
ARAŞTIRMA TÜRLERİ Temel Araştırmalar: Olaylar arasındaki ilişkileri keşfetmek ve teori geliştirmek amacıyla yapılan çalışmalardır. Bunlar daha çok bilim.
PSİKOLOJİDE ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Erken Çocukluk Dönemi Fen ve Matematik Eğitimine Kuramsal Bakış
I.BÖLÜM PSİKOLOJİ.
Deney Bilimsel bir gerçeği kanıtlamak için yapılan deneyler, bilimsel olayların çocuklar tarafından somut bir şekilde yapılmasını sağlamakta ve çocukların.
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Bilimsel Araştırmanın Alternatifleri
DAVRANIŞÇILAR.
KALIPLAŞMIŞ TUTUMLAR (Kalıpyargılar)
SOSYAL PSİKOLOJİNİN TEMEL YÖNTEMLERİ
REHBERLİK PSİKOLOJİKDANIŞMANLIK VE İLGİLİ BİLİMLER
ANTROPOLOJİ Kelime anlamı olarak antropoloji; “insanla ilgili düzenli bilgi” anlamındadır. Antropoloji, biyolojik yapısıyla insanı ve insan davranışlarını.
GELİŞİM VE ÖĞRENME PSİKOLOJİSİNE GİRİŞ.
Kültürel Tarihsel Kuram
Prof. Dr. Aysel KÖKSAL AKYOL
Bilimsel bilgi Diğer bilgi türlerinden farklı
Davranış Üzerinde Sosyal Etkiler
Erken Çocukluk Döneminde Sağlık Bilimleri Fakültesi
Toplumsal Araştırma.
Psikolojide Araştırma Alanları Ve Yöntemler Dr. Ege AKGÜN
EMPATİ-YARDIM ETME PROSOSYAL DAVRANIŞ
NİTEL ARAŞTIRMA MODELLERİ
Bilimsel Araştırma Yöntemleri
Araştırma Modeli. İç Geçerliği Etkileyen Faktörler (Büyüköztürk vd., 2013; Karasar, 2005) 1. Zaman: Denenen bağımsız değişken dışında kalan önemli diğer.
Bilimsel Araştırmada Kullanılan Temel Kavramlar
Sunum transkripti:

SOSYAL PSİKOLOJİ G İ R İ Ş PSİ353 SOS. PSİ. I - Prof.Dr. Hacer HARLAK

sorular...sorular...sorular İnsanın duygu düşünce ve davranışları başka insanlardan nasıl etkilenir, onları nasıl etkiler? İnsanlar birbirlerini nasıl algılar? İnsanlar birbirlerine karşı niçin dostluk veya düşmanlık beslerler? Tutumlar nasıl oluşur ve değişir? PSİ353 SOS. PSİ. I - Prof.Dr. Hacer HARLAK

sorular...sorular...sorular Gruplar niçin vardır? Lider, niçin ve nasıl ortaya çıkar? Niçin bazı insanlar lidere karşı çıkarken bazıları sadece kendinden bekleneni yapar? İnsanlar birbirlerini nasıl çeker ya da iter? PSİ353 SOS. PSİ. I - Prof.Dr. Hacer HARLAK

SOSYAL PSİKOLOJİ NEDİR? bireylerin düşünce, duygu ve davranışlarının diğerlerinin gerçek, hayali ya da ima edilen varlığından nasıl etkilendiğinin bilimsel incelemesidir (Allport, 1935). İnsanların birbirlerini algılama, etkileme ve ilişkiye girme tarzlarını bilimsel olarak incelenmesidir (Myers ve Lamarche, 1992). Bireylerin algılama, etki yaratma ve diğerleriyle ilişki kurma tarzlarını etkileyen sosyal ve bilişsel süreçlerin bilimsel incelemesidir (Smith ve Mackie, 2007). PSİ353 SOS. PSİ. I - Prof.Dr. Hacer HARLAK

SOSYAL PSİKOLOJİ NEDİR? Kişi  «DİĞERİ» Kim? Karşılıklı etkiler Sosyal etkileşimler Davranış + duygu, düşünce, inanç, tutum, niyet, hedef, değerler ... PSİ353 SOS. PSİ. I - Prof.Dr. Hacer HARLAK

SOSYAL PSİKOLOJİ NEDİR? ? Psikoloji + Sosyoloji ? Psikoloji–sosyal psikoloji- sosyoloji Sosyal psikoloji  insanlar, fiziksel olarak var olan ya da varmış gibi hayal edilen, hatta var olduğu ima edilen diğer insanlardan nasıl etkilenir? «DİĞERİ» SOSYAL ETKİ PSİ353 SOS. PSİ. I - Prof.Dr. Hacer HARLAK

Sosyal psikoloji ve ilişkili dallar Genel psikoloji Sosyal olmayan uyaranlara tepkiler incelenir. Kişilik psikolojisi Bireysel farklar incelenir. Klinik ve patolojik psikoloji Birçok ruhsal sorunun kaynağı diğeriyle ilişkilerdir. Bilişsel psikoloji Algılama, performans, öğrenme, bellek dikkat, dil incelenir. Sosyal antropoloji Kültürü inceler. Ekonomi «Homo economicus» ?! Sosyoloji «Analiz birimi»  kurum ya da örgüttür. PSİ353 SOS. PSİ. I - Prof.Dr. Hacer HARLAK

Sosyal Psikolojinin Konuları Konformite tutumlar izlenim oluşturma ikna kitle davranışı izlenim yönetimi güç sosyal çatışma ve uyum kendini sunma etki sosyal değişme kimlik itaat aşırı kalabalık duygu önyargı stres arkadaşlık önyargıyı azaltma fiziksel çevre aile ayrımcılık karar verme aşk stereotipleme Jüriler sevgi pazarlık liderlik cinsellik cinsiyetçilik ve ırkçılık iletişim şiddet küçük gruplar dil saldırganlık sosyal kategoriler konuşma elseverlik gruplararası ilişkiler çekim prososyal davranış PSİ353 SOS. PSİ. I - Prof.Dr. Hacer HARLAK

Sosyal psikolojideki açıklama düzeyleri (Doise, 1986) I. Kişi içi II. Kişilerarası ve durumsal III. Durumsal IV İdeolojik [mikro] [makro] birey toplum PSİ353 SOS. PSİ. I - Prof.Dr. Hacer HARLAK

Sosyal psikolojideki açıklama düzeyleri I. Kişi içi Bireylerin sosyal çevreye ilişkin deneyimlerine uygun psikolojik süreçlerin analizi (örn. bilişsel denge konusundaki araştırmalar). PSİ353 SOS. PSİ. I - Prof.Dr. Hacer HARLAK

II. Kişilerarası ve durumsal Sınırları belli durumlardaki bireylerarası etkileşimin analizi. Durum dışında ortaya çıkan sosyal konumsal faktörlere bakılmaz. Araştırmaların hedefi belirli bir durumdaki belirli bireyler tarafından belirli bir anda kurulan ilişkilerin dinamikleridir (örn. bazı atıf araştırmaları, oyun matrislerini kullanan araştırmalar). PSİ353 SOS. PSİ. I - Prof.Dr. Hacer HARLAK

III. Durumsal Spesifik durumlardaki bireylerarası etkileşimin analizi, ama durum dışındaki sosyal pozisyonun rolü (örn. statü, kimlik) dikkate alınır (örn. bazı güç ve sosyal kimlik araştırmaları) PSİ353 SOS. PSİ. I - Prof.Dr. Hacer HARLAK

IV İdeolojik Gruplar arasındaki genel sosyal inançlar ve soyal ilişkilerin rolünü ele alan bireyiçi etkileşimin analizi (örneğin, bazı sosyal kimlik, sosyal temsiller, azınlık etkisi araştırmaları, kültürel normlar ve değerlerin rolünü inceleyen çalışmalar). PSİ353 SOS. PSİ. I - Prof.Dr. Hacer HARLAK

Tarihsel bağlam 19.yy’da sosyal psikoloji İtalya İngiliz-Avrupa etkisi Völkerpsychologie Almanya –Ringelman; Steinthal ve Lazarus Fransa –Tarde, LeBon ABD – 1898- N.Triplett PSİ353 SOS. PSİ. I - Prof.Dr. Hacer HARLAK

Tarihsel bağlam 20.yy Avrupa ABD İlk metinler (?!) 1913- Ringelman 1908’de iki giriş kitabı– McDougall (psikolog), Ross (sosyolog) 1913- Ringelman Sosyal Ψ davranışın nedenleri konusunda psikolojiden farklıdır. Davranışçılığa (Watson ve Skinner’a) karşı çıkan sosyal psikologlar (Örn. F.H.Allport, 1924) Avrupa ABD PSİ353 SOS. PSİ. I - Prof.Dr. Hacer HARLAK

Avrupa ve ABD’deki sosyal psikoloji 1930’lar Almanya Nazizm araştırmacıların çoğu ABD’ye göç eder Gestaltçılık ABD’ye taşınır  bilişsel süreçleri ön plana alınır + kültürel antropoloji etkisi olur. Peki bu etkiler nasıl, hangi yollarla olur? PSİ353 SOS. PSİ. I - Prof.Dr. Hacer HARLAK

Sosyal etki araştırması- Şerif, 1936 Önyargının kökenleri - Adorno ve ark., 1950 Pratik sorunlara çözüm Yeme alışkanlıklarını değiştirme –K.Lewin, 1947 Askerlerin moralini koruma – Stouffer, 1949 Propagandaya karşı koyma – Hovland, Janis ve Kelley, 1953 Kuram-uygulamanın bütünleşmesi düşüncesi (Lewin, Eylem araştırması) PSİ353 SOS. PSİ. I - Prof.Dr. Hacer HARLAK

1950 – ‘60’lar Benlik saygısı, önyargı, konformite, tutum değişimi ve ikna, kişilerarası çekim, mahrem ilişkiler, gruplararası ilişkiler 1970’ler Avrupa’da  grup içi etki süreçleri, azınlık çalışmaları (Doise, 1978; Moscovici, 1980; Tajfel, 1978) Davranışçılıktan bilişsel yaklaşıma kayma PSİ353 SOS. PSİ. I - Prof.Dr. Hacer HARLAK

Temel bilim ve sosyal sorunların bütünleşmesi 1970-80’ler Bilişsel psikolojinin tekniklerinin kullanılması Temel bilim ve sosyal sorunların bütünleşmesi Özgül uygulama alanları  sağlık, eğitim, hukuk, çevre, iş yaşamı PSİ353 SOS. PSİ. I - Prof.Dr. Hacer HARLAK

Avrupa  Sosyal Kimlik perspektifi ABD  Bilişsel Psikoloji yaklaşımı 80’lerden sonra Avrupa  Sosyal Kimlik perspektifi ABD  Bilişsel Psikoloji yaklaşımı Asya ve Avustralya  ABD’deki lisansüstü programlarda yapılan çalışmalar dil, etnik köken, din farklılığı olan gruplara ilişkin bulgular yayınlanmakta Kültürlerarası psikoloji PSİ353 SOS. PSİ. I - Prof.Dr. Hacer HARLAK

Sosyal psikolojinin iki temel kabulü İnsanlar kendi gerçekliklerini inşa ederler. Aynı ortamda bulunan, aynı kişi ile tanışan farklı bireyler hem bilişsel hem de sosyal süreçler aracılığıyla gerçekliği biçimlendirir, inşa ederler. Sosyal etkinin yaygın etkisi: Diğer insanlar kendilerini fiziksel olarak bulunsalar da bulunmasalar da bireyin düşünce, duygu ve davranışlarını etkilerler. PSİ353 SOS. PSİ. I - Prof.Dr. Hacer HARLAK

Sosyal Ψ’deki temel kuramsal bakış açıları PSİ353 SOS. PSİ. I - Prof.Dr. Hacer HARLAK

Kuramlar ne işe yarar? (Gergen ve Gergen, 1984) Anlama (tanımlama) ve iletişim sağlama Kavramlar aracılığıyla gözlemlenen bir durumu, olguyu isimlendirir, anlamlandırırız. Gelişmelere duyarlılaştırma Olayların gelişimini ve sonuçlarını tahmin ederiz. İnsanı özgürleştirme İnsanlar hakkındaki temel sayıltıların sorgulanması ve düşünülmesi gerekir. Eleştirel kuramlar oluşturulmalıdır (Frankfurt Okulu). PSİ353 SOS. PSİ. I - Prof.Dr. Hacer HARLAK

Sosyal Ψ’deki temel kuramsal bakış açıları Davranışçı bakış açısı “İnsan davranışları dış olaylar tarafından yönetilir.” Pekiştireç-duygu modeli Sosyal takas/alış-veriş kuramı Dürtü kuramı Sosyal öğrenme kuramı PSİ353 SOS. PSİ. I - Prof.Dr. Hacer HARLAK

Sosyal Ψ’deki temel kuramsal bakış açıları Bilişsel bakış açısı İnsanlar dünyalarını farklı biçimde yapılandırmaktadırlar. Bu psikolojik yapılar bireylerin davranışlarını kesinlikle etkilemektedir. Sosyal Biliş Kimlik ... Alan Kuramı (K.Lewin) PSİ353 SOS. PSİ. I - Prof.Dr. Hacer HARLAK

Sosyal Ψ’deki temel kuramsal bakış açıları Roller ve kurallar bakış açısı Rol Kural İnsan davranışlarını içselleştirilmiş kurallara veya günlük hayatta oynanan rollerle açıklamaktadır. PSİ353 SOS. PSİ. I - Prof.Dr. Hacer HARLAK

Sosyal Ψ’deki temel kuramsal bakış açıları Evrimci sosyal psikoloji Biyolojik perspektif PSİ353 SOS. PSİ. I - Prof.Dr. Hacer HARLAK

Sosyal Ψ’deki temel kuramsal bakış açıları Kişilik temelli bakış açısı Örneğin liderlik, önyargı, konformite konularında kişiliğe dayanan açıklamalar PSİ353 SOS. PSİ. I - Prof.Dr. Hacer HARLAK

Sosyal psikologlara göre insan güdüleri Kendi hakkında iyi şeyler hissetme Sosyal biliş: Doğru olma Kontrol ve etkililik Bağlanma ve aidiyet … PSİ353 SOS. PSİ. I - Prof.Dr. Hacer HARLAK

ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ SOSYAL PSİKOLOİDE PSİ353 SOS. PSİ. I - Prof.Dr. Hacer HARLAK

Sosyal psikoloji bir bilim’dir. Çünkü; kuramlar inşa etmek ve test etmek için bilimsel yöntemi kullanır. Bilimi, başka bilgi yaklaşımlarından farklı kılan, incelediği şeyler, keşfettiği gerçekler veya öne sürdüğü açıklamalar değil, yöntemidir. Yanlışlama PSİ353 SOS. PSİ. I - Prof.Dr. Hacer HARLAK

Sosyal psikologların kullandığı bilimsel yöntemin bir modeli Kurama güven artar güven azalır Arkaplandaki bilgiye, kişisel deneyime, nedensel gözleme dayanan kamburlar Sosyal davranış hakkında kuram Kuramdan çıkan öngörüler- hipotez Öngörüleri testetmek için emprik araştırma Doğrulanan öngörüler Doğrulanmayan Kuram modifiye edilir reddedilir Sosyal psikologların kullandığı bilimsel yöntemin bir modeli PSİ353 SOS. PSİ. I - Prof.Dr. Hacer HARLAK

Betimleyici Araştırmalar Alan araştırmaları Gözlem Görüşme Yapılandırılmış-yapılandırılmamış-yarı yapılandırılmış; doğrudan (yüz yüze)-dolaylı (telefon, internet v.b.) Anket İlgilenilen konuda doğruda kişilere soru sormadır. Örneklemin temsil ediciliği çok önemlidir. Soruların hazırlanmasında teknik yönden dikkatli olunmalıdır. Anlaşılır, uygun seçeneklerle, uygun sırada, yönlendirmesiz v.b. PSİ353 SOS. PSİ. I - Prof.Dr. Hacer HARLAK

İlişkisel Araştırmalar Korelasyon: İki değişken arasındaki ilişki Korelasyon katsayısı: İlişkinin yönünü ve derecesini/gücünü gösteren 1 ile -1 arasında bir sayıdır. DİKKAT! Korelasyon neden-sonuç ilişkisini göstermez! PSİ353 SOS. PSİ. I - Prof.Dr. Hacer HARLAK

Korelasyon grafikleri PSİ353 SOS. PSİ. I - Prof.Dr. Hacer HARLAK

Deneysel Araştırmalar Deneysel yöntem; değişkenler arasında neden-sonuç ilişkisi kurabilmemize olanak sağlar. Deney, bir değişkenin başka bir değişken üzerindeki etkisinin incelendiği bir hipotez testidir. bir ya da daha fazla bağımsız değişkenin manipülasyonu şeklinde bir müdahale; sonra bir ya da daha fazla bağımlı değişken üzerinde muamelenin (manipülasyonun, değişimlemenin) etkisinin ölçümünü içerir. PSİ353 SOS. PSİ. I - Prof.Dr. Hacer HARLAK

Deneyler, sosyal psikolojide çok yaygın kullanılır. Sosyal davranış hakkında bildiklerimizin çoğu deneylere dayanır. Hem bağımsız değişkenin değişimlenmesi (manipülasyonu) hem de bağımlı değişken üzerindeki etkilerin nasıl ölçüldüğü konusunda dikkatli olunmalıdır. PSİ353 SOS. PSİ. I - Prof.Dr. Hacer HARLAK

Deney düzenleri Tek faktörlü Ya da İki faktörlü olabilir. x  y x1  y PSİ353 SOS. PSİ. I - Prof.Dr. Hacer HARLAK

Deney türleri Laboratuvar Deneyi Amaç, bir değişkenin tek bir yönünü, laboratuvar dışında yalıtılmış bir şekilde, normalde olmayacak yönünü ayrıştırmak ve manipüle etmektir. PSİ353 SOS. PSİ. I - Prof.Dr. Hacer HARLAK

Laboratuvar deneyinin Dünyevi (mundane) gerçekçilik /dışsal geçerliliği gerçek dünyadaki, deneklerin genellikle karşılaştıkları koşullara ne kadar benzer olduğu düşüktür, ama deneysel gerçekçiliği / içsel geçerliliği manipülasyonların denekler için psikolojik etki ve anlamı her zaman yüksek olmak zorundadır. PSİ353 SOS. PSİ. I - Prof.Dr. Hacer HARLAK

Laboratuvar deneyinin, içsel geçerliliğinin yüksek olabilmesi için, Araştırmacı bağımsız değişken üzerinde tam kontrole sahip olmalıdır. Katılımcılar deneysel koşullara seçkisiz atanmış olmalıdır. Eğer ikinci koşul sağlanmamışsa deneye yanlılıklar karışmış olur. PSİ353 SOS. PSİ. I - Prof.Dr. Hacer HARLAK

Laboratuvar deneyindeki yanlılıklar Denek etkileri Deneklerin davranışı, bir manipülasyona kendiliğinden ve doğal bir tepkiden çok, deneyin bir yaratımı (artifact) olabilir. Deneyci etkileri Deneyci çoğunlukla hipotezlerin farkındadır ve deneklerin hipotezleri doğrulayacak şekilde davranmalarına sebep olan ipuçlarını hissettirmeden verebilir. PSİ353 SOS. PSİ. I - Prof.Dr. Hacer HARLAK

Alan Deneyi Alan ...? Sosyal psikoloji deneyleri laboratuvarlar dışında, daha doğal ortamlarda yapılabilir. Ancak alan deneyinde dış geçerlilik yüksek, iç geçerlilik düşüktür. PSİ353 SOS. PSİ. I - Prof.Dr. Hacer HARLAK

Diğer yöntemler Deneylemenin olanaksız olduğu ya da uygun olmadığı durumlarda ya da anket tekniği araştırmanın amacı için uygun ve/veya gerekli olmadığında sosyal psikologların seçebilecekleri çeşitli deneysel olmayan yöntemler vardır. PSİ353 SOS. PSİ. I - Prof.Dr. Hacer HARLAK

Arşiv araştırmaları Arşiv araştırması geçmişte kalmış, geniş ölçekli, yaygın olarak ortaya çıkan olguları incelemek için çok yararlı olan, deneysel olmayan bir yöntemdir. PSİ353 SOS. PSİ. I - Prof.Dr. Hacer HARLAK

Vaka incelemesi Tek bir durumun (ya bir kişi ya da bir grup) veya tek bir olayın derinlemesine analizi. Çoğunlukla, yapılandırılmış açık uçlu sorular kullanılan görüşmeleri, soru formlarını ve davranışın gözlemlenmesini kapsayan çeşitli veri toplama ve analiz teknikleri kullanılır. PSİ353 SOS. PSİ. I - Prof.Dr. Hacer HARLAK

Diğer yöntemler Katılmalı gözlem Simülasyon veya rol oyunu (örn. Zimbardo ve ark.,1971) İçerik analizi Meta analiz PSİ353 SOS. PSİ. I - Prof.Dr. Hacer HARLAK

ARAŞTIRMA ETİĞİ Bilgilendirilmiş onam alınmalıdır. Denekler fiziksel ve ruhsal zarar görmemelidir. Mahremiyete saygı gösterilmelidir Hile (aldatma) kullanıldığında deney sonrası bilgilendirme yapılmalıdır. PSİ353 SOS. PSİ. I - Prof.Dr. Hacer HARLAK