Bölüm 15 Refah İktisadı David Begg, Stanley Fischer and Rudiger Dornbusch, Economics, 9th Edition, McGraw-Hill, 2008 PowerPoint presentation by Alex Tackie.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Bölüm 20 Çıktı (Output) ve Toplam Talep (Aggregate demand)
Advertisements

Tam rekabet çok sayıda alıcı ve satıcı firmalar fiyatı veri alırlar
Bazı Kavramlar Piyasa, Pazar (Market) Talep (Demand) Arz (Supply)
Bölüm 3 Talep, Arz ve Piyasa
Kısa Vadede Toplam Çıktı
Bölüm 6 Arz kararları nasıl alınır?
Birkaç Anahtar Kavram Maliye Politikası
Bölüm 16 Hükümet Harcaması ve Geliri
Bölüm 21 Maliye Politikası ve Dış Ticaret
Bölüm 22 Para ve Banka David Begg, Stanley Fischer and Rudiger Dornbusch, Economics, 8th Edition, McGraw-Hill, 2005 PowerPoint presentation by Alex Tackie.
Bölüm 23 Faiz Oranı ve Parasal Aktarım (Monetary Transmission)
Bölüm 8 Tam Rekabet ve Tekel (Monopol) Piyasaları
Bölüm 36 Gelişmekte Olan Ülkelerin Sorunları ve Türkiye
Esneklik Kavramı Bir önceki bölümde bir malın talep edilen miktarını belirleyen bir takım etkenler bulunduğunu belirtmiş, bu etkenlerdeki değişimlerin.
ARZ VE TALEP II: PİYASALAR VE REFAH
Bölüm 5 Tüketici Tercihi ve Talep
Bölüm 7 Maliyet ve Arz David Begg, Stanley Fischer and Rudiger Dornbusch, Economics, 8th Edition, McGraw-Hill, 2005 PowerPoint presentation by Alex Tackie.
Refah İktisadı Tanım: Kamu Ekonomisi
Rekabetçi Piyasalardaki Firmalar
Bölüm 28 Döviz Kurları ve Ödemeler Dengesi (Bilançosu)
9. BÖLÜM Faktör Piyasası-1.
Temel Ekonomi - Prof. Dr. Tümay ERTEK
Bir eksik rekabetçi firma;
Mal Piyasasında Üretim ve Fiyatlandırma
Bölüm 34 Döviz Kuru Rejimleri
Bölüm 1 İktisat ve İktisat Bilimi
Bölüm 30 İktisadi Büyüme David Begg, Stanley Fischer and Rudiger Dornbusch, Economics, 8th Edition, McGraw-Hill, 2005 PowerPoint presentation by Alex Tackie.
Makroiktisat... Bir bütün olarak ekonomiyle ilgilenir
Bu bölümde Sabit kur rejiminde fiyat ve çıktının dengeye nasıl geldiğini, Sabit kur rejiminde para ve maliye politikalarının etkisini, Dalgalı döviz kurunun.
Bölüm 29 Açık Ekonomi Makroiktisadı
Tam Rekabet Tam rekabet piyasasının dört özelliği:
Eksik rekabet altındaki bir firma
Tüketici tercihinde 4 ana unsur
Üretim düzeyi nasıl seçilir?
Bölüm 27 İşsizlik David Begg, Stanley Fischer and Rudiger Dornbusch, Economics, 8th Edition, McGraw-Hill, 2005 PowerPoint presentation by Alex Tackie and.
Anahtar Terimler Piyasa Talep Arz Denge fiyatı
© The McGraw-Hill Companies, 2005 Bölüm 6 Arz kararları nasıl alınır? David Begg, Stanley Fischer and Rudiger Dornbusch, Economics, 8th Edition, McGraw-Hill,
© The McGraw-Hill Companies, 2005 Bölüm 35 Avrupa’nın İktisadi Bütünleşmesi David Begg, Stanley Fischer and Rudiger Dornbusch, Economics, 8th Edition,
Ekonomi nedir? EKONOMİ toplumun... üreteceğine... Neyi Kimin İçin
CASE FAIR OSTER Prepared by: Fernando Quijano & Shelly Tefft.
Bölüm 22 Para ve Banka David Begg, Stanley Fischer and Rudiger Dornbusch, Economics, 8th Edition, McGraw-Hill, 2005 PowerPoint presentation by Alex Tackie.
Bu bölümde İktisadi büyümenin anlamını,
CASE FAIR OSTER Prepared by: Fernando Quijano & Shelly Tefft.
Normatif Analiz Araçları
Tüketici tercihinde etkili dört bileşen
Talebin fiyat esnekliği
Bu Bölümde Döviz kuru ve döviz piyasasını,
6. BÖLÜM Tam Rekabet Piyasası ve Firma Dengesi
Bazı terimler Gelir Maliyetler Karlar
© The McGraw-Hill Companies, 2005 Bölüm 16 Hükümet Harcaması ve Geliri David Begg, Stanley Fischer and Rudiger Dornbusch, Economics, 8th Edition, McGraw-Hill,
CASE FAIR OSTER Prepared by: Fernando Quijano & Shelly Tefft.
Bazı anahtar terimler Piyasa Talep Arz Denge fiyatı
7. Bölüm Tam Rekabet ©2010  Worth Publishers 1.
Doç. Dr. Ahmet UĞUR İnönü Üniversitesi İktisat Bölümü.
Doç. Dr. Ahmet UĞUR İnönü Üniversitesi İktisat Bölümü
MİKROEKONOMİ YRD. DOÇ. DR. ÇİĞDEM BÖRKE TUNALI
MİKROEKONOMİ YRD. DOÇ. DR. ÇİĞDEM BÖRKE TUNALI
Copyright ©2004, South-Western College Publishing Uluslararası İktisat By Robert J. Carbaugh 9th Edition 2. Bölüm: Modern Ticaret Teorisinin Temelleri.
MİKROEKONOMİ YRD. DOÇ. DR. ÇİĞDEM BÖRKE TUNALI
BÖLÜM 3 EKONOMİLERDE TEMEL SORUNLAR
Adnan Menderes Üniversitesi Aydın İktisat Fakültesi Ekonomi ve Finans Bölümü Ekonomi I Ders notları 4.hafta ders notları Yrd.Doç.Dr. Öznur Özdamar
Toplam çıktı Bir ekonomide belirli bir dönemde üretilen (arz edilen) toplam mal ve hizmet miktarıdır. toplam gelir Belirli bir dönemde üretim faktörlerinin.
Doç. Dr. Mahmut BİLEN ENDÜSTRİEL EKONOMİ. ENDÜSTRİDE GİRİŞ VE ÇIKIŞLAR 2 Bu konuyu çalıştıktan sonra :
Bölüm 15 Refah İktisadı David Begg, Stanley Fischer and Rudiger Dornbusch, Economics, 9th Edition, McGraw-Hill, 2008 PowerPoint presentation by Alex Tackie.
MİKROEKONOMİ YRD. DOÇ. DR. ÇİĞDEM BÖRKE TUNALI
Bölüm 6 Tüketici Tercihi Teorisi
Alternatif Makro Modeller: Klasik İktisat
REKABET KOŞULLARINA GÖRE PİYASALAR VE FİRMA DENGESİ
İKTİSADA GİRİŞ I DERS 3 Y.Doç.Dr.Umut Öneş.
İKTİSADA GİRİŞ I DERS 6 Y.Doç.Dr.Umut Öneş.
Sunum transkripti:

Bölüm 15 Refah İktisadı David Begg, Stanley Fischer and Rudiger Dornbusch, Economics, 9th Edition, McGraw-Hill, 2008 PowerPoint presentation by Alex Tackie and Damian Ward 1

Refah İktisadı İktisadın normatif konuları ele alan dalıdır. Amacı ekonominin nasıl işlediğini açıklamak değil, Ne ölçüde iyi işlediğini değerlendirmektir. See the introduction to chapter 15 in the main text. 2

Eşitlik ve Etkinlik Yatay eşitlik Dikey eşitlik Benzer insanların benzer muamale görmesi Dikey eşitlik Doğuştan gelen farklılıkların yol açtığı etkileri hafifletmek için farklı insanların farklı muamele görmesi See Section 15-1 in the main text. 3

Pareto etkinliği Veri bir tüketici tercih seti, kaynaklar ve teknoloji ile, eğer kimsenin durumunu kötüleştirmeden en az bir kişinin durumunu iyileştiren başka bir dağılım mümkün değilse, mevcut dağılım pareto-etkin demektir. See Section 15-1 in the main text. 4

Tam rekabet ve Pareto etkinliği Eğer ekonomideki her piyasa tam rekabetçi serbest bir piyasa ise, ekonominin bütününde ortaya çıkan denge Pareto-etkin olur. Adam Simith’in “Görünmez El” vurgusunda ifade edildiği gibi. See Section 15-2 in the main text. 5

Rekabetçi denge ve Pareto-etkinliği Q1*gibi herhangi bir denge çıktı düzeyinde, son birim film tüketicilere P1* kadar bir ekstra fayda sağlar. Rekabetçi film endüstrisi için arz eğrisi (SS) filmin marjinal maliyetidir. P1*, Q1* ‘in ötesinde, marjinal maliyet ile tüketicilerin sağladığı marjinal fayda arasında bir ayrışma vardır. Dolayısıyla P1*, Q1* noktasına yöneliş, toplumu daha iyi bir duruma getirir. SS D Film Fiyatı P1* See Section 15-2 in the main text, and Figure 15-3. D Q1* Film Adedi 6

Piyasa başarısızlığı (Market failure) Serbest piyasa kaynakların etkin dağılımını sağlayacak şekilde dengeye gelemediğinde ortaya çıkar. Olası nedenler: Eksik rekabet Toplumsal öncelikler (örneğin eşitlik) Dışsallıklar Diğer eksik piyasalar (missing markets) risk, bilgi... Henüz metalaşmamış, piyasası oluşmamış mallar (Future goods: temiz hava gibi) See Section 15-4 in the main text. 7

Dışsallıklar Dışsallık, bir bireyin üretim veya tüketim kararı başkalarının üretim veya tüketimini doğrudan etkilediğinde ortaya çıkar… Piyasa fiyatları aracılığı ile etkilenim bunun dışındadır: Örneğin, bir kimya firması atığını göle boşaltıp, balık tutma olanağını ortadan kaldırıyorsa dışsallık ortaya çıkar. See Section 15-5 in the main text. 8

Dışsallıklar Negatif dışsallık: Termik santralden kaynaklanan sera gazı emisyonu Pozitif dışsallık: Temel eğitim sadece o eğitimi alan için değil içinde yaşadığı toplum için de faydalıdır.

Üretimde dışsallık D P MPC D Q MPC firmanın üretim için DD bir ürünün talep eğrisi olsun (marjinal sosyal faydayı temsil ettiği şeklinde yorumlayabiliriz) D Price MPC firmanın üretim için katlandığı marjinal özel maliyet olsun (basitlik için sabit kabul edilmekte). P See Figure 15-5 in the main text. MPC D Piyasa, fiyatın P ve miktarın Q olarak belirlendiği, MPC = DD eşitliği sağlandığında dengeye gelir. Q Quantity 10

Üretimde dışsallık MSC MPC Q* Q Eğer firma kirliliiğe yol açıyorsa, topluma marjinal sosyal maliyet (MSC) kadar bir maliyet yükler. Quantity Price DD (MSB) MPC Q Q* Bu yüzden sosyal optimum, DD(MSB)=MSC eşitliğinin sağlandığı Q*’da gerçekleşir. Toplum için piyasa başarısızlığından kaynaklanan genel refah kaybı Q* ve Q arasında, MPC’yi aşan MSC ile temsil edilir. See Figure 15-5 in the main text. 11

Tüketimde dışsallık Örneğin, komşular bakımlı bir bahçeden fayda sağlayabilir. Q MPC, MSC Tüketim dışsalllığının bir sonucu olarak MSB>MPB ‘dir ve serbest piyasa dengesi Q miktarını sağlar. MSB Q' Sosyal optimum ise MSB = MSC eşitliğinin sağlandığı Q' dır. Price Kahverengi alan refah kaybını gösterir. See Section 15-5 in the main text, and Figure 15-6. DD(MPB) Quantity 12

Sera gazları This Figure is based upon the data presented in Box 15-3 in the main text entitled "Atmosphere of pollution". In the animated version, it will appear series by series. The first series shows emission levels as at 1990, expressed as an index based on 1990 = 100. (But draw to your students' attention the fact that the USA level of emission is way beyond that of other countries. The second series shows the relative change between 1990 and 1995, with emissions increasing in Japan, USA and Italy. The third series then shows the targets agreed for 2012 under the Kyoto Protocol 1997. This shows that progress has been rather mixed! Some issues are raised in the main text box that can be discussed with your students here. 13

İklim değişikliği

Kyoto Protokolü 1997’de yürürlüğe girdi 2006’ya kadar 169 ülke imzaladı ABD imzalamadı Türkiye 2009’daki onayı ile son imzacılar arasında yer aldı 1990’a göre, 2012’ye kadar salınımın %5 daha az olması hedeflendi. Karbon ticareti dahil olmak üzere birçok mekanizma yürürlükte.

Kyoto Protokolü sonrası Kyoto Protokolü 2012 sonunda yürürlükten kalkacak Yeni protokol için bir dizi uluslararası görüşmeler yapıldı Kopenhag 2009;Durban 2011 iklim zirveleri Durban 2011 zirvesi Ülkeler 2015’e kadar planlarını oluşturup, 2020’den itibaren yürürlüğe koymayı taahhüt etmiştir.

Değer mi? Çin ve diğer gelişmiş ve gelişmekte olan ülkeler daha iyi bir gelecek için bugün kısıntıya gitmeli mi? Stern’in değerlendirmesine göre, karbon salınımını azaltmak küresel yıllık GSYH’nin sadece %1’ine mal olacaktır. Eğer önlem alınmazsa, çok yakın bir gelecekte iklim değişikliğine bağlı afetlerin küresel ekonomiye yıllık maliyetinin küresel GSYH’nin %20’sine kadar ulaşabileceği öngörülmektedir. http://en.wikipedia.org/wiki/Stern_Review