TÜRKİYE ELEKTRİK SEKTÖRÜNDE REKABET VE DOĞRUDAN YABANCI YATIRIMLAR 4 Mart 2005 Esat Serhat Guney *The views are solely those of the author and should.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Kıyılardan yararlanma
Advertisements

TÜRKİYE ELEKTRİK PİYASASI
Rekabet ve Düzenleme Politikaları
Serbestleşmeye doğru Türkiye’de Telekomünikasyon
Akıllı İzleme ve Verimlilik Artışı
Tek Pazar Çoklu faaliyet rekabeti
Doğal Gaz Piyasası Sektör Araştırması
Elektrik Piyasası Kanunu
Yeşim Akcollu 9-10.Haziran.2009, Ingas2009, İstanbul
ÜLKE SUNUMU TC BAŞBAKANLIK DTM ANKARA-TÜRKİYE 10 HAZİRAN 2008
Ayhan TOZER Telekomünikasyon Uzmanı Telekomünikasyon Sektöründe Hizmet Seviyesi Taahhütleri; AB ve Türkiye Uygulamaları Habtekus 2008, Yıldız Teknik Üniversitesi,
GÜNDEM 1. Elektrik Piyasası ve TEİAŞ 2. DUY’un Temel Özellikleri
Uluslararası İşbirliği Faaliyetleri
TÜRKİYE EKONOMİSİNE GENEL BAKIŞ VE SON GELİŞMELER KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 05 Eylül 2008 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
AB Rekabet Politikası ve İç Pazar
AVRUPA BİRLİĞİ ORTAK ŞEBEKE DÜZENLEMELERİ VE DENGELEME PİYASALARI
Avrasya’da Ekonomik İşbirliği İmkanları: Riskler ve Fırsatların Konsolidasyonu Mustafa Aydın Ankara, 30 Mayıs 2006 TOBB – Ekonomi ve Teknoloji Üniversitesi.
Enerji Sektöründe Lojistiğin Yeri ve Önemi
Erkin Işık | 2 Mart 2006 | 1 Getting you there. ENFLASYON* GİZLİ ŞİFRENİN PEŞİNDE * Ekonomi Çalışma Grubu’nda gerçekleştirilecek sunumların hazırlayan.
YAMAN ENERJİ TÜRKİYE ULUSAL ENERJİ FORUMU 2005 Elektrik Sektörü Altyapı Yatırımları Yaman AKAR Ekim 2005 İstanbul
Piyasa Mali Uzlaştırma Merkezi 0 TEİAŞ PİYASA MALİ UZLAŞTIRMA MERKEZİ (PMUM) Ö.Metin GÖKGÖZ Uzlaştırma ve Piyasa İşletme Müdürü DENGELEME VE UZLAŞTIRMA.
Elektrik Sektöründe Reform
YASED BAROMETRE 2006 AĞUSTOS.
Finansal Piyasalar Para ve sermaye piyasaları
1 YASED BAROMETRE 18 MART 2008 İSTANBUL.
SERBEST TÜKETİCİ KARARLARI
İçerik Genel Olarak Elektrik Sektöründe Özelleştirme
TÜRKİYE-AB KATILIM SÜRECİ VE KADIN İSTİHDAMI I
TÜRKİYE EKONOMİSİNE GENEL BAKIŞ VE SON GELİŞMELER KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 5 Eylül 2008 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
Türkiye ile Avrupa Birliği Arasında Hizmet Sunumu Serbestisi
Rekabet Politikasının Artan Önemi Güven Sak TEPAV Ekonomi Politikaları Araştırma Enstitüsü Ankara, 4 Mart 2005.
FİNANS SEKTÖRÜNDE YABANCI SERMAYE ARALIK TSPAKB 2 İSTİKRAR  Siyasi istikrar Uluslararası yatırımcıların güvenini sağlayan tek parti hükümeti 
TÜRKİYE ELEKTRİK İLETİM SİSTEMİ
5’nolu Kamu Alımları Faslı Avrupa Birliği Genel Sekreterliği.
10/06/2009 Türkiye’deki Doğalgaz Sektörünün Mevcut Durumu ve Gelişimi (Current Situation and Development Prospects of the Natural Gas Sector in Turkey)
KÜRESEL EKONOMİK YENİDEN YAPILANMA SÜRECİNDE TÜRKİYE EKONOMİSİ Türkiye’nin Stratejik Sektörlerinde Temel Politikalar Paneli - Enerji Sektörü - Necmiddin.
Yenilenebilir Enerji Dün, Bugün ve Yarın
Kıyı Tesisleri Deniz Kirliliği Zorunlu Mali Sorumluluk Sigortası 19/10/2010, İstanbul 19/10/2010, İstanbul.
OSBÜK ENERJİ ZİRVESİ VAN 30 EKİM 2010  BÖYLE OLMASINA RAĞMEN, DAĞITIM ŞİRKETLERİNİN SERBEST TÜKETİCİ OLMAYAN ABONELERİYLE, AYNI DAĞITIM BEDELİNİ ÖDEMEK.
İTÜ Temiz Enerji Günleri İstanbul, 9 Mart 2015
T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük AVRUPA BİRLİĞİ VE TÜRKİYE
Ayhan TÖZER Bilişim Baş Uzmanı, BTK
DOĞAL GAZ PİYASASI DAĞITIM MEVZUATI İŞLEYİŞİ. Enerji Sektöründe 1990’ların Serbestleşen Piyasaları; Kuzey Amerika Kıtası (ABD ve Kanada) Avrupa Kıtası.
Kopenhag Kriterleri Ümit Boynukalın.
DTÖ ve AB’deki Gelişmeler Işığında 21. YÜZYILDA TÜRKİYE TARIMI Erol H. Çakmak ve A. Halis Akder ODTÜ, İktisat Bölümü.
Hızlı Tüketim Ürünleri
İlaç Sektöründe Ufuk Turu AİFD Tuncay Teksöz Pfizer,Türkiye
CASE FAIR OSTER Prepared by: Fernando Quijano & Shelly Tefft.
Türkiye Bankalar Birliği 49. Genel Kurulu 1 Türkiye Ekonomisi ve Bankacılık Sistemindeki Gelişmeler Ersin Özince Türkiye Bankalar Birliği Yönetim Kurulu.
TÜRKİYE EKONOMİSİNE GENEL BAKIŞ VE SON GELİŞMELER KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 15 Ekim 2008 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
Borsa İstanbul Piyasaları İşlem Görmeye Başlama ve Sonraki Süreçler
1 YASED BAROMETRE II 16 EYLÜL 2008 İSTANBUL ULUSLARARASI YATIRIMCILAR DERNEĞİ.
TALEP KATILIMI VE TALEP TARAFI YÖNETİMİ Prof. Dr. Ramazan BAYINDIR
1  Ankara  Ağrı  Kars  Muş  Erzincan  Erzurum  Erciş  Malatya  Çarşamba  Eskişehir  Kırşehir  Susurluk  Adapazarı  Alpullu  Uşak  Kayseri.
Enerji Piyasalarını Anlamak
1 20 EKİM 2004, ANKARA T. Uzm. Deniz YANIK Lisans ve Sözleşmeler Dairesi Başkanlığı TELEKOMÜNİKASYON KURUMU TÜRKİYE’DE TELEKOMÜNİKASYON POLİTİKASI ALANINDA.
TÜRKİYE-AB KATILIM MÜZAKERELERİNDE MEVCUT DURUM
Soru Gümrük Birliğinin Türkiye’nin ekonomisi üzerinde etkilerini Türkiye’nin beklentileri ve gerçekleşenler üzerinden tartışınız?
AMAÇLAR, ANKET FORMU VE ANKET TASARIMI
Soru 7 Gümrük Birliğinin Türkiye’nin ekonomisi üzerinde etkilerini Türkiye’nin beklentileri ve gerçekleşenler üzerinden tartışınız?
Soru 8 AB ve ABD arasında imzalanması beklenen Transatlantik Ticaret ve Yatırım Ortaklığının Türkiye üzerindeki muhtemel etkileri neler olabilir?
Template Theme Colours Secondary + Chart Colours Başlık Text WordArt.
TÜRKİYE ELEKTRİK DAĞITIM A. Ş. GENEL MÜDÜRLÜĞÜ “ ENERJİ DAĞITIMINDA KAMUNUN ROLÜ” 02 ARALIK 2005 İSTANBUL.
PAZARA GİRİŞ ENGELLERİ ve ÇÖZÜM YOLLARI. Pazara Giriş Engeli Nedir ? Pazara giriş engelleri; tarifeler, tarife dışı tedbir ve diğer idari uygulamalardan.
PAZARA GİRİŞ ENGELLERİ ve ÇÖZÜM YOLLARI. Pazara Giriş Engeli Nedir ? Pazara giriş engelleri; tarifeler, tarife dışı tedbir ve diğer idari uygulamalardan.
Tarıma verilen destek 90'lı yıllara kadar o zamanki Avrupa Ekonomik Topluluğu'nun yıllık bütçesinin %60'ı kadardır. Tarım desteği bugünkü Avrupa Birliği'nin.
TÜRKİYE’DE ENERJİ TİCARETİNİN
Projeye ilişkin Regülasyon değerlendirmesi: İlk Bulgular
TARİFESİNİN BELİRLENMESİ
Sistem Kullanım Tarifesi Değişikliği
Sunum transkripti:

TÜRKİYE ELEKTRİK SEKTÖRÜNDE REKABET VE DOĞRUDAN YABANCI YATIRIMLAR 4 Mart 2005 Esat Serhat Guney *The views are solely those of the author and should not be attributed to the Massachusetts DTE * Bu sunumdaki görüşler sadece yazara aittir ve çalıştığı kurumun görüşlerini yansıtmaz.

Sektöre Kısa Bir Bakış: Ayrıştırma İlk olarak TEK’in 1994 yılında TEAŞ (Üretim ve İletim) ve TEDAŞ (Dağıtım) olarak ayrıştırılması Daha sonra 2001 yılında EÜAŞ (Üretim), TEİAŞ (İletim), TETAŞ (Ticaret) ve TEDAŞ (Dağıtım) olarak ayrıştırılması Hukuki ayrıştırma, fakat aynı mülkiyet yapısı

Sektöre Kısa Bir Bakış: Yasal Gelişmeler 1984: 3096 sayılı kanunla özel sermayenin (YİD ve İHD projeleri ve Otoprodüktörler) yoluyla sektöre girmesi 1994: 3996 sayılı kanunla bu kanunlara “al ya da öde” şartlarının eklenmesi 1997: 4283 sayılı kanunla Yİ projelerinin başlaması 1999: Anayasa değişikliği ile elektrik yatırımlarının özel hukuk kurallarına bağlanması ve uluslararası tahkim yolunun açılması YİD, İHD ve Yİ projelerinin özel sektör yatırımları olarak anılmasına karşılık devletin sektörde elektriğin tek alıcısı olarak hala belirleyici oyuncu olması 2001: Elektrik Piyasası Kanunu

Rekabetle İlgili Konular: Fiyatlama ve Tarifeler Genel olarak: Marjinal maliyet hesaplamalarını da içeren “Hizmet Maliyeti” çalışmalarının eksikliği Ayrıştırılmamış tarifelerde maliyet esaslı ve teşviğe dayalı fiyatlama eksikliği (ayrı kapasite ve kullanım tarifeleri, çoklu blok, azalan/artan bloklar vb.) Tek Ulusal Tarife Henüz üretim ile iletim ve dağıtım arasında ayrıştırılmamış tarifeler Sonuçta, bölgeler arasında tüketici grupları arasında (hanehalkları lehine ve sınai tüketiciler aleyhine) ve tüketici grupları içinde  Çapraz sübvansiyonlar

Rekabetle İlgili Konular: Fiyatlama ve Tarifeler Devam Maliyet esaslı ve teşviğe dayalı fiyatlama yöntemlerinin uygulanması gereği. Örneğin: Dağıtımda Fiyat Tavanı yöntemi ve İletimde tıkanıklık fiyatlamasını esas alan fiyatlama yöntemleri Fiyat tavanı regülasyonu ile ilgili yanlış görüşler

Rekabetle İlgili Konular: Piyasa Tasarımı Toptancı Piyasası Dengeleme Piyasası  Merkezi spot piyasası Perakende Piyasası Küçük tüketiciler sınıfında elektrik gereksinimi için rekabet gelişmiş ülkelerde sorunlu olmaktadır. Fakat, Türkiye’nin farklı özellikleri var: Hanehalkı fiyatları göreli olarak yüksek Ortalama hanehalkı gelir seviyesi göreli olarak düşük, ve böylece  Küçük tüketicilerin perakendecileri seçme olasılığı yüksek

Rekabetle İlgili Konular: Piyasa Tasarımı Devam Önkoşullar: Üretimde özelleştirmenin gerçekleştirilmesi ve rekabetin bir ölçüde sağlanması Serbest tüketici limitinin kaldırılması; ve Dağıtım şirketlerinin (kamu ya da özel) küçük tüketici grupları için birer doğal toplayıcı olarak görevlendirilmesi

Rekabetle İlgili Konular: Yükümlenilen Maliyetler YİD ve Yİ projeleri Tanım ve kapsam Beklenen Yükümlenilen Maliyetler: Özelleştirme gerçekleşiyor  rekabetçi piyasa gerçekleşiyor  fiyatlar bugünkü seviyelerinden aşağıya düşüyor  yükümlenilen maliyetler konusu ortaya çıkıyor Yükümlenilen maliyetler Türkiye’de üretimde rekabet için engel oluşturabilir mi? Gerçekler Siyasi bir karar verme gereği

Rekabetle İlgili Konular: Özelleştirme Strateji Belgesi (2004) Maliyet esaslı fiyatlama prensibi ile çelişen Bölgesel Tarife uygulaması yerine Tarife Eşitlenmesi (Ulusal Tarife) politikası Maliyet esaslı Bölgesl Tarife ucuz hidroelektrik kaynaklarına yakınlıkları ndeniyle Doğu ve Güneydoğu bölgelerinde elektrik fiyatlarını ucuzlatabilir. Bu nedenle tüketicilerin İletim tarifeleri ve Enerji fiyatları düşecektir

Rekabetle İlgili Konular: Özelleştirme Devam Özelleştirmenin sıralaması: Dağıtımın önceliği? Nedenler: Yüksek kayıp/kaçak “...üretim kısmına gelecek yatırımcılar için güven yaratmak” (Strateji Belgesi)

Rekabetle İlgili Konular: Özelleştirme Devam Portföy Şirketleri Finansal Sağlık (düşük maliyetli santralleri yüksek maliyetli olanlarla birlikte sunmak) karşısında Pazar Gücü yaratılmasını önlemek Yanlış özelleştirme iletim tıkanıklığına maruz yük bölgelerine yol açabilir Bölgesel Pazar Gücü Pazar Gücünü önlemede ülke çapında getirilen pazar payı üst limitleri aldatıcı olabilir. Bunun yerine: İletim kısıtları Bazı bölgelerin diğer bölgelerden ithalat yapabilme kapasiteleri Üreticilerin bazı yük bölgelerinde Belirleyici Üretici olma potansiyelleri

Rekabetle İlgili Konular: Özelleştirme Yeniden yapılanma için Geçiş Dönemi ve Zaman sıralaması 2006 yılı sonunda dağıtımda özelleştirme bitiyor 2006 yılı ortasında üretimde özelleştirme başlıyor En azından Ocak 2010 yılına kadar dağıtım şirketlerinin TETAŞ ile 5-yıllık geçiş dönemi alım anlaşmaları yürürlükte olacak Serbest Tüketici sınırı Ocak 2009’a kadar değişmeyecek Piyasa 2011 yılında rekabete açılacak

ÇUKUROVA ELEKTRİK A.Ş. (ÇEAŞ) Yeşim AKCOLLU REKABET KURUMU

ÇEAŞ 1952: ÇEAŞ’ın kuruluşu 1953: BKK ile ÇEAŞ’a imtiyaz verilmesi 1988: 3096 s.k. ve BKK uyarınca, ÇEAŞ’a 70 yıl süre ile elektrik üretim, iletim ve dağıtımı görevi verilmesi 1990, 1993: ÇEAŞ’taki kamu hisselerinin blok satışı, halka arzı => Şirket kontrolünün Uzan Grubuna geçmesi 1998: ÇEAŞ-Bakanlık arasında 60 yıl süreli Görev Sözleşmesi imzalanması

ÇEAŞ’IN GÖREV BÖLGESİ

ÇEAŞ’IN İŞLETTİĞİ TESİSLER Üretim: Seyhan 1-2, Kadıncık 1-2, Sır ve Berke baraj ve hidroelektrik santralleri. İletim: Bölgedeki tüm iletim hatları ve 66 kV ile 144 kV’lık iletim trafo merkezleri Dağıtım: Çeşitli sorunlar nedeniyle dağıtım tesislerinin TEDAŞ’tan ÇEAŞ’a devri gerçekleşememiştir. Ancak ÇEAŞ 1953 tarihli BK Kararına göre kurulu gücü 500 kW ve üzeri tüketicilere yönelik olarak dağıtım hizmeti verebilmektedir. ÇEAŞ’ın sorumluluğu altındaki nakil hatlarının (iletim-dağıtım) uzunluğu: 3524 km

Rekabet Kurulu Soruşturması: “ÇEAŞ” ÇEAŞ: 2058 yılına kadar bölgesinde (Adana, Mersin, Hatay, Osmaniye) elektrik üretim, iletim ve dağıtım imtiyazı olan bir şirket İletim ve dağıtım hatlarının doğal tekel yapısından dolayı ÇEAŞ hakim durumda. Enerjisa şikayeti: “ÇEAŞ çeşitli gerekçelerle Enerji Nakil Anlaşması imzalamıyor.” Toros: “ÇEAŞ ortaklarıma enerji nakletmeme izin vermiyor, elektriğimi kesiyor.”

Rekabet Kurulu Soruşturması: “ÇEAŞ” Altyapı (iletim, dağıtım hatları) sahip olan ÇEAŞ hiç bir objektif kritere (hukuku, ekonomik) dayanmaksızın altyapıya erişime engel oluyor. Aynı zamanda üretim piyasasındaki fiili ve potansiyel rekabeti engelliyor. Rekabet Kurulu yürütüğü soruşturma sonucunda ÇEAŞ’ın 1 nolu görev bölgesinde hakim durumunda olduğuna 4054 sayılı Kanun’un 6. maddesi (‘a’ ve ‘d’ bentleri) kapsamında hakim durumunu kötüye kullandığına karar vermiştir. => Rekabet Kurulu 4054 sayılı Kanun’un 16/2. md. uyarınca ÇEAŞ’a para cezası (9.5 trilyon TL) verilmesine karar vermiştir.