TIP ETİĞİ İLKELERİ VE HEKİMLER ARASI İLİŞKİLER

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ETİK KARAR VERME.
Advertisements

Hasta – Sağlık Çalışanı İlişkisinde Etik Yükümlülükler
KİŞİSEL VE KURUMSAL GELİŞİM OLARAK
el ma 1Erdoğan ÖZTÜRK ma ma 2 Em re 3 E ren 4.
Yrd. Doç. Dr. Mustafa Akkol
Zinde İSG Etiği DRUZ.
Eğitim Programı Kurulum Aşamaları E. Savaş Başcı ASO 1. ORGANİZE SANAYİ BÖLGESİ AVRUPA BİLGİSAYAR YERKİNLİĞİ SERTİFİKASI EĞİTİM PROJESİ (OBİYEP)
FAKÜLTE/BÖLÜM/ YÜKSEKOKUL ADI STRATEJİK PLANLAMA SUNUMU Not:Süreçler değişebilir…
TÜRKİYE’DE ÇAĞCIL DEMOKRASİ, DEMOKRATİK KÜLTÜR VE OLGUNLUK
BASİT MAKİNELER.
9.Sınıf Tıbbi Etik ve Meslek Tarihi
MEB Öğrenci Davranışlarının Değerlendirilmesi Yönetmeliği
Diferansiyel Denklemler
AİLE HEKİMLİĞİNDE SAĞLIK OKURYAZARLIĞI
BEIER CÜMLE TAMAMLAMA TESTİ
KONTROL ORTAMI Defterdarlıklar İç Kontrol Eğitimi 10 Mart-27 Nisan 2013 Strateji Geliştirme Başkanlığı 1.
Ankara Üniversitesi Açık Arşiv Uygulaması
ETİK ve İTİBAR YÖNETİMİ
SLAYTI MUTLAKA SESLİ İZLEYİNİZ… İYİ SEYİRLER…
Meslektaşlarımızın Ücret Almadan Hizmete Devam Etmesi. Haksız Rekabette Sorunlar.
HAZIRLAYAN:SAVAŞ TURAN AKKOYUNLU İLKÖĞRETİM OKULU 2/D SINIFI
1 YÜRÜYÜŞ IAAF Kuralı: Yürüyüş, ayaklar ve zemin arasındaki temasın insan gözüyle görülür bir kesintiye uğramadan sürekli adım atılmasıdır. Dayanma.
HASTANE ETİK KURULLARI
TÜRKİYE EKONOMİSİNE GENEL BAKIŞ VE SON GELİŞMELER KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 5 Eylül 2008 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
A.Ü ARAŞTIRMA HASTANESİNE BAŞVURAN HASTALAR MEMNUN MU?
Tartışma Hastane (sağlık kurumları) yönetimi niçin ayrı bir yönetim disiplini olarak gelişmiştir ?
TIP ETİĞİNDEKİ TEMEL KAVRAMLAR
Yrd Doç Dr Mehmet KARATAŞ Tıp Tarihi ve Etik AD
Hekim Hekim İlişkisi Sağlığın Temel İnsan hakları Evrensel Bildirgesi’nde bir hak olduğunu vurgulayarak sözlerime başlamak istiyorum. Her meslek grubu.
HABTEKUS' HABTEKUS'08 3.
1 Alternatif Anlaşmazlık Çözümü Nedir? Raichel Hopkinson, Ortak, Anlaşmazlık Çözümü, Denton Wilde Sapte
© Copyright Sistem Mühendisliği Uygulama Hizmetleri®, Herkes İçin Bir Anahtar Kavram: “ Yaşam Alanı”
9.Sınıf Tıbbi Etik ve Meslek Tarihi
Yrd.Doç.Dr. Mehmet KARATAŞ Tıp Tarihi ve Etik AD
Diferansiyel Denklemler
1 DEĞİŞMEYİN !!!
T.C MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI STRATEJİ GELİŞTİRME BAŞKANLIĞI
1. 2 İşletmelerin genel amaçları 3 Değer Arttırma: İş letme piyasa de ğ erini hissedarları açısından maksimum yapmalıdır 4.
Bankacılık sektörü 2010 Ocak-Aralık dönemindeki gelişmeler Ocak 2011.
1 2 3 GÜVENLİK İÇİN ÖNCELİKLE RİSKİ YOK EDİLMELİDİR. RİSKİ YOK EDEMIYORSANIZ KORUNUN KKD; SİZİ KAZALARDAN KORUMAZ, SADECE KAZANIN ŞİDDETİNİ AZALTIR.
Bankacılık sektörü 2010 yılının ilk yarısındaki gelişmeler “Temmuz 2010”
9.Sınıf Tıbbi Etik ve Meslek Tarihi
9.Sınıf Tıbbi Etik ve Meslek Tarihi
Türkiye Bankalar Birliği 49. Genel Kurulu 1 Türkiye Ekonomisi ve Bankacılık Sistemindeki Gelişmeler Ersin Özince Türkiye Bankalar Birliği Yönetim Kurulu.
SLAYT 1BBY220 OCLC WorldCat Yaşar Tonta Hacettepe Üniversitesi yunus.hacettepe.edu.tr/~tonta/ BBY220 Bilgi Erişim İlkeleri.
ÖĞR. GRV. Ş.ENGIN ŞAHİN BİLGİ VE İLETİŞİM TEKNOLOJİSİ.
Diferansiyel Denklemler
Bülent Ecevit Üniversitesi
ÇATIŞMA NEDİR?.
MESLEK ETİĞİ Öğr. Gör. Alev UYSAL.
HASTA HAKLARI ;.
EĞİTİMDE ETİK KURALLAR
Yrd Doç Dr Mehmet KARATAŞ Tıp Tarihi ve Etik AD
İlkelerin Çatışması.
Klİnİk öğretİmde etİk.
Yrd Doç Dr Mehmet KARATAŞ Tıp Tarihi ve Etik AD
İŞ VE İŞLETME AHLAKI.
20. KÖKENKÖKEN “Etik” terimi Yunanca ethos "töre" sözcüğünden türemiştir. Ancak tarihi süreç içerisinde töre sözcüğünden farklı anlamda kullanılmaya.
ETİKETİK «Neyin doğru ya da yanlış olduğunu ortaya koyan davranışsal kurallar topluluğu ya da ilkeler topluluğudur.» «Herhangi bir eylemin kabul edilebilir.
ETİK Davranış ve karakterle ilgili olarak neyin doğru ve iyi olduğunu araştıran sistematik bir çalışmadır ve ’’Ne yapmalıyız?’’,’’Bunu niçin yapmalıyız?’’
Sağlık Meslek Etiği İlkeleri
DEONTOLOJİ Eski Yunanca “deontos” “gereklilik, zorunluluk”
Zinde Eğitim Kurumu İSG Etiği AHMET YİĞİTALP ZİNDE.
Etik Kavram ve İlkeler Prof. Dr. Ayten DEMİR
1.3 ETİK SORUNLAR ve ETİK KARAR VERME. Etik sorun, sorunun bilinmesine rağmen, çeşitli nedenlerden dolayı çözüm yolunun seçilemediği durumdur. Başka bir.
Prof. Dr. Yasemin ışıktaç
Zinde Eğitim Kurumu İSG Etiği AHMET YİĞİTALP ZİNDE.
Test 1.
Sunum transkripti:

TIP ETİĞİ İLKELERİ VE HEKİMLER ARASI İLİŞKİLER Prof. Dr. Tamer Akça Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi Genel Cerrahi A. D.

etik insanın toplumsal ölçekte gerçekleştirdiği ve başkalarını etkileyen sonuçları olan davranışları/eylemleri/yapıp-etmeleri ve bunları biçimlendiren düşünme süreçleri ile ilgilidir  Felsefenin bir ana alanı olarak etik; davranışlar bağlamında iyi nedir? neler iyidir? ideal davranışların formülü nedir?  Genel ahlak olarak etik; insan ilişkilerinde yapılması/kaçınması gereken kurallar kümesi  Meslek etikleri; belli bir alanda etkinlik gösteren kişilerin uymaları gereken kuralların ve davranışlar

etik - ahlak ayrımı etik ahlak insan davranışlarını irdeleyen düşünsel soyut bir etkinlik ahlak insan davranışlarını belirleyen toplumsal somut bir düzenek etik doğru ve yanlış davranışın ‘teorisi’, ahlak ise onun ‘pratiği’

sağlık profesyonellerinin görevlerini belirleyen kurallar tıp deontolojisi sağlık profesyonellerinin görevlerini belirleyen kurallar resmi gayrı resmi; sivil tıp etiği kodu halinde yazıya dökülmüş sözlü gelenek ETİK>DEONTOLOJİ

tıp etiği meslek etikleri grubundan ve öncülerinden sağlık profesyonellerinin iyi davranmak adına neleri yapmaları ve nelerden kaçınmaları gerektiği soyut düşünme akıl yürütme konulmuş kurallara uyma etkinlikleri pratikte; kurallar, kurallara uyma ya da ihlal etme akademik çevrelerde; ilkelerine, öğretilerine, ikilemlerine yönelik irdelemeler, eleştiriler, düzenlemeler, tartışmalar

tıp etiği temel ilkeleri dört ilkeli şema yaşama saygı duyma aydınlatma ve onam alma sır saklama mahremiyete saygı gösterme dürüstlük ayrımcılıktan kaçınma ihtisasa saygı duyma dayanışma zarar vermeme yarar sağlama adil olma  özerk olma ve başkalarının özerkliğine saygı gösterme

Principles of Biomedical Ethics Teolog James F. Childress Felsefeci Tom L. Beauchamp 1st ed. 1979 6th. ed. Nisan 2008 Oxford University Press.

zarar vermeme genel bir ahlak ilkesi öldürme çalma zarar vermeme ödevi çok güçlü görevlerimizden ve her tür ilişkimizden bağımsız zarar vereyim mi-vermeyeyim mi ? primum nil nocere

zarar vermeme fiziki nitelikte zarar hastada ağrıya neden olmak “zarar”ın ne olduğu “zarar” kimin için fiziki nitelikte zarar hastada ağrıya neden olmak sakat bırakmak zamansız ölümüne yol açmak başka hastalıklara (iyatrojenik) sebep olmak psikolojik zararlar vermek hasta haklarını ihlal etmek özgürlüğünden veya bir fırsattan mahrum etmek adaletsizlik sır ve mahremiyet hakkını çiğnemek bir takım nimetlerden mahrum kalmasına neden olmak ününe veya malına zarar vermek

“olası en az zararın verilmesi” zarar vermeme günümüzde tanı ve tedavi amacıyla uygulanan kimi yöntemlerin, ilaçların ya da girişimlerin bazı komplikasyonları/yan etkileri dikkate alındığında bu ilkenin, “olası en az zararın verilmesi” biçiminde yorumlanması olanaklı

yararlı olma hastaya zarar vermemek etik olduğu kadar yasalarca da yükümlülük olarak bildirilir yararlı olma ilkesi, yararlı bir fiilin ödev olmasını gerektirmez çok kere tam bir yükümlülüğü ve tarafsız bir itaati gerektirmez yararlı olma ilkesine uymamak nadiren cezalandırılmaya yol açar yararlı olmak günlük yaşamda çok kere insanın arzusuna bağlı

Doç. Dr. Selim Kadıoğlu; ÇÜ TF Tıp Tarihi ve Etik A. D.

yararlı olma yarar sağlama ilkesi söz konusu olduğunda hastanın mutlak bir önceliği var “mutlaka hastaya yarar sağlamak gerekir” “bir yarar söz konusu ise bu, öncelikle hastanın yararı olmalıdır”

yararlı olma yarar sağlama ilkesi ile zarar vermeme ilkesi birlikte ele alındığında “risk / yarar değerlendirmesi” risklerin büyüklüğü, umulan yararı aşıyorsa, hastanın özerk seçimi göz önüne alındıktan sonra karar vermek gerek

adalet insanların eşit oldukları, bir başka deyişle "toplumun kendilerine bağışladığı hakların tamamına sahip olmaları gerektiği" düşüncesine dayanılmakta hekimliğin eşitlik anlayışı Hipokrat'tan günümüze bütün insanları ırk, dil, din, cinsiyet, sosyal sınıf... gibi farklı açılardan eşit görmekte

adalet bir etik yargıya ulaşırken söz konusu insanların eşit oldukları, “toplumun kendilerine verdiği hakların tamamına sahip olmaları gerektiği” düşünülmeli

adalet uygulamadaki sorun sağlık hizmetlerindeki sınırlı kaynakların nasıl paylaştırılacağı adilce paylaştırabilmek için uygun ve kesin ölçütler olup olmadığı

H

E Y. Doç. Dr. Selim Kadıoğlu; ÇÜ TF Tıp Tarihi ve Etik A. D.

özerkliğe saygı özerklik karar verme sürecinde gereklilikler bireylerin bağımsız bir biçimde kendileri hakkında karar vermeleri karar verme sürecinde gereklilikler bireyin özerk olması seçimini özerk biçimde yapabilmesi sergilediği eylemini de bilinçli ve istekli olarak gerçekleştirmesi

özerkliğe saygı hekimin yükümlülüğü karar verme ve değerleri doğrultusunda davranabilme hakları da içinde olmak üzere; hastanın bireysel haklarına saygı göstermek ve onun tıbbi kararda söz sahibi olmasını sağlamak

özerkliğe saygı ilkesinin başta gelen öğelerinden biri tedaviye/müdahaleye onam vermek ya da reddetmek, özerkliğe saygı ilkesinin başta gelen öğelerinden biri

Özerkliğe Saygı Yarar Sağlama Zarar Vermeme Adil Olma Y. Doç. Dr. Selim Kadıoğlu; ÇÜ TF Tıp Tarihi ve Etik A. D.

İLKECİLİK (PRİNCİPİALİSM) eleştiri içeriksiz ve şematik etik akıl yürütme sürecini mekanik matematiksel işleme dönüştürür tam bir etik kuram oluşturmazlar çok zaman kendi aralarında çatışır etik karar verme sürecinde yeterince yol gösterici değil

MESLEKTAŞLAR ARASI İLİŞKİLER

olgu çalışması Bir şehir hastanesinde yeni işe başlayan anestezist Dr.C, yaşlıca bir cerrahın ameliyathanedeki uygulamalarından rahatsız olmuştur. Cerrah artık eskimiş teknikler kullanmakta, bu teknikler ameliyatın uzamasına, ameliyat sonrası ağrının ve iyileşme süresinin uzamasına neden olmaktadır. Dahası, hekim hastalar hakkında kaba şakalar yapmakta, bu da ekipteki hemşireleri açıkça rahatsız etmektedir. Daha genç bir ekip üyesi olan Dr.C cerrahı kişisel olarak eleştirmeye ya da durumu üst yetkililere bildirmeye çekinir. Ancak durumu düzeltmek için birşeyler yapması gerektiğini de hissetmektedir.

meslektaşlar, öğretmenler ve öğrencilerle ilişkiler geleneksel olarak tıp mesleğinin üyeleri olan hekimler bir ailenin üyeleridir DHB Cenevre Bildirgesi’nde “Meslektaşlarımı kardeşlerim sayacağım” sözü verilir meslektaşından tedavi karşılığında ücret almaması vb.

sınırlamalar hastanın yönlendirilmesi sonucunda herhangi bir biçimde kazanç sağlamak meslektaşların hastalarını çalmak meslektaşların meslek ahlakına aykırı ya da hatalı davranışlarını bildirmek

hatalı veya meslek ahlakına aykırı uygulamaların bildirimi geleneksel olarak, kendisini denetleyen bir meslek toplumun sağladığı ayrıcalıklar ve hastaların hekimlere duyduğu güvene karşılık tıp mesleği, üyeleri için yüksek davranış standartları ve hekimlikle ilgili suçlamaları soruşturmak gerektiğinde hekimi cezalandırmak için disiplin süreçleri oluşturmuştur yürüyor mu?

DHB Uluslararası Tıp Etiği Kuralları: “Hekim, yeterliğinde eksiklik bulunan ya da sahtecilik ya da dolandırıcılığa karışan hekimlerin açığa çıkması için çaba gösterecektir uygulama? kıskançlık gibi kişisel nedenlerle bir meslektaşına saldırmak kendisine yöneltildiğini düşündüğü bir saldırıya karşılık vermek arkadaşlık ya da acıma duygusu suçlananın ve büyük olasılıkla diğer meslektaşların düşmanlığını kazanmak

mesleğin toplum saygınlığını korumak yanlış bir uygulamayı ayırt edebilecek tek kişi meslektaşları disiplin mekanizmalarına bildirmek başvurulacak son çare

diğer seçenekler meslektaş ile iletişim kurmak ve davranışının hatalı ya da meslek ahlakına aykırı olduğunu düşündüğünüzü söylemek sonraki adım, konuyu sizin ya da söz konusu hekimin amiriyle tartışmak ve kararı ona bırakmaktır bu yöntem uygulanamıyorsa ya da başarısız olursa, ancak o zaman hekimi yetkililere bildirmek uygun olacaktır

hasta adına çatışma mümkün olduğunca resmi olmayan yolla (görüş ayrılığı bulunan kişilerin doğrudan görüşmesi ile) çözülmeli, resmi süreçler ancak bu yöntem işe yaramadığında işlemeli tüm tarafların görüşleri ortaya çıkarılmalı ve değerlendirilmeli hastanın/karar vermeye yetkili birinin aydınlatılmış seçimi, anlaşmazlıkların çözümünde öncelikle dikkate alınmalı anlaşmazlık hastaya hangi seçeneklerin sunulacağına ilişkinse, daha geniş olan seçenek dizisi genellikle daha uygun

hasta adına çatışma seçilen tedavi sınırlı kaynaklar nedeniyle sağlanamıyorsa, buna ilişkin olarak hasta bilgilendirilmeli eğer yeterli ve uygun bir çaba sonrasında karşılıklı görüşme yoluyla anlaşma veya uzlaşma sağlanamıyorsa, karar verme hakkı ya da sorumluluğu olan kişinin kararı kabul edilmeli kimin karar verme hakkı ya da sorumluluğuna sahip olduğu açık değilse ya da tartışmalı ise, arabuluculuk ya da hakemlik aranmalı

Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi LOKMAN HEKİM Tıp Tarihi ve Folklorik Tıp Dergisi Bilimsel Hakemli Süreli Dergi Online Ücretsiz Tam Metin Ulaşımı http://lokmanhekim.mersin.edu.tr editorlokman@gmail.com