Yorumla-Yansıt İfadeleri (YYİ) Etkili İletişim 2:
Yorumla-Yansıt İfadesi; bir sözü, başka bir şekilde ifade etmektir Yorumla-Yansıt İfadesi; bir sözü, başka bir şekilde ifade etmektir. Bu ifadenin kullanılmasındaki amaç, öğrencilere dinlendiğimizi göstermektir. YYİ öğretmenlerin öğrencileri daha iyi anlamalarına yardımcı olmaktır. YYİ; öğrencinizi dikkatli bir şekilde dinleyip gözlemlediğinizi, öğrencinin ifade ettiği durumu ve bu durumda kendisini nasıl hissettiğini anladığınızı gösterir.
YYİ; sadece duyulan kelimeleri tekrar etmek değildir. YYİ, öğrencilerinin kelimelerinin, davranışlarının ruh halinin size ne ifade ettiği ile ilgili sizin en iyi tahmininizdir. Bu şekilde öğrencinin ne demek istediğini, kendisini nasıl hissettiğini anladığınızı gösterebilir
Kararlarınız ve varsayımlarınız öğrencilerinizi yanlış anlamanıza neden olabilir. YYİ kullanmak, öğrencinin sözlerinin ve davranışlarının ne anlam ifade ettiğini anlamınızı sağlar. Bu güven oluşturmak ve yakınlık kurmak için önemli bir etkendir.
YYİ soru değil düz cümledir. YYİ Kullanımı YYİ soru değil düz cümledir. Siz öğrencinin duygu ve düşüncelerini yorumladıktan sonra öğrenciniz yorumunuzun doğru olup olmadığını “evet” ya da “hayır” yanıtıyla doğrular. Aslında yanıt, kapalı uçlu soruların yanıtı ile aynıdır. YYİ ile amacımız, tahminimizin doğru olduğunu göstermek için öğrenciden “evet” yanıtını almaktır. Sesinizin tonunu cümlenin sonunda yükseltmek soru gibi algılanmasına yol açabilir; oysa YYİ bir soru değil, doğrulamadır.
Öğrencinin ne demek istediğini açıklayan üç tür YYİ vardır. Durum/Olay: Olayın (ne olduğunun) tekrarlanmasıdır. Duygu Öğrencinin sözlü veya sözsüz olarak ifade ettiği duygularının kendisine geri iletilmesidir. Görüş: Öğrencinin sözlü ya da sözsüz olarak ifade ettiği görüşünü kendisine geri iletilmesidir.
YYİ Üç Adımda Oluşturulur: Dikkatle dinlemek ve gözlemlemek Durum, duygu ya da görüşten birini açıklamak için karar vermek Gözlemlerinizi anlatarak tahmin yürütmek
Örnek: Öğrenci: “okulda kravat takmaktan (ya da önlük giymekten) hoşlanmıyorum, bu çok saçma” Öğretmen: Durum/Olay: Okulda kravat takmak (ya da önlük giymek) istemiyorsun. Duygu: Kravat takmak seni sıkıyor. Görüş: Kravat takmanın gereksiz olduğunu düşünüyorsun.
2. Öğrenci: “Ben ona kötü bir şey yapmadım ki, şaka yaptım!” YYİ Yönerge: Aşağıdaki karşılıklı konuşmalarda kullanılabilecek YYİ yazınız. Öğrenci: “Bugün futbol sahasında top oynama sırası bizim sınıfındı. Söyledik ama sahadan çıkmadılar, ben de kızdım, topu dışarı attım.” 2. Öğrenci: “Ben ona kötü bir şey yapmadım ki, şaka yaptım!” 3. Öğrenci: “Bana şişko deyip duruyor, sınıftakiler de gülüyor. Ben de kızıyorum.”
4. Öğrenci: “Okula cep telefonu getirmek yasak mı? Ben bilmiyordum.” 5. Öğrenci: “Derste sürekli arkadaşlarımla konuşmuyorum ki! Ya aklıma bir şey geliyor ya da anlamadığım bir şeyi soruyorum.” Öğrenci: “…………. Bana hakaret etti.” 7. Öğrenci: “Öğretmenim biliyor musunuz? Umut beni takıma aldı, üstelik bir de gol attım.”
YYİ Durum/Olay: Yani sorun………………………………………… Aslında ……………………… YYİ Durum/Olay: Yani sorun………………………………………… Aslında ……………………….. olduğunu söylüyosun. Duygu: Sanki sana………………………….. gibi geliyor. ……………………………………… hissediyorum. ……………………………………… görünüyorsun. Seni dinlerken ………………………hissediyorum. Görüyorum ki …………………………………….. Görüş: ……………………………………….. düşünüyorum. ………………………………………. İnanıyorsun. Öyle görünüyor ki ……………………. İnanmışsın. Amacın …………………………………………….. Yani sana göre …………………………………….. (yapmak)/…………..(yapmamak) istiyorsun. ………………………………………… umuyorsun.
Örnekler: Durum/Olay: Annenin seni buna zorladığını söylüyorsun Duygu: Kendini yetersiz hissediyorsun. Görüş: Seni diğerlerinden ayırdığını düşünüyorsun.