Açık ve Uzaktan Öğretimde Öğrenme Kuramları ve Nasıl Öğretmeliyiz? Doç. Dr. Selçuk KARAMAN Atatürk Üniversitesi
Öğrenme ve Öğretim Kuramları Belli bir olay yada olguyu açıklar Teori Belli bir olay yada olguyu açıklar Araştırma ve uygulamalara rehberlik eder Nasıl öğreniriz? Nasıl öğretmeliyiz? Öğrenme ve Öğretim Kuramları
Öğrenme Kuramları Davranışçı öğrenme kuramı Bilişsel öğrenme kuramı Yapılandırmacı öğrenme yaklaşımı Connectivism Sosyal Öğrenme Kuramı…
Öğrenme Kuramları Ne Öneriyor? Uygun adımlar, performansın pekiştirilmesi, tekrar ve ipuçları Öğrenen katılımı, içeriğin organize edilmesi, sıralanması ve bilgi oluşumunu kolaylaştırma ve ön bilgilerle ilişkilendirme Çevreyle etkileşim, anlamlandırmayı kolaylaştırma, farklı bakış açılarını teşvik, işbirliği ve çıkarımı teşvik eden diyaloglar Alanlar, fikirler ve kavramlar arasında anlamlı ilişkiler
Genel Öğrenme İlkeleri Çocuğa görelik (veya öğrenciye görelik) ilkesi Bilinenden bilinmeyene ilkesi Soyuttan somuta ilkesi Yakından uzağa ilkesi Tasarruf (ekonomi) ilkesi Açıklık ilkesi Aktivite İlkesi Hayata yakınlık ilkesi Bütünlük İlkesi Otoriteye itaat ve özgürlük ilkesi (sosyallik ilkesi) Bilgi ve becerinin güvence altına alınması ilkesi
Uzaktan Öğretim Teorileri Endüstri Kuramı –Peters(1965) Bağımsız ve Özerk Çalışma (Independence and Autonomy Theories) - Wedemeyer(1971) Androgogy –Malcolm Knowles(1973) Etkileşimsel Uzaklık (Transactional Distance Theory) –Moore(1980) Eşitlik Denklik Kuramı –Keegan(1980) Eşitlik Kuramı –Simonson (1995) Etkileşim-İletişim Kuramı –Holmberg(1995) İşbirlikli Özgürlük Kuramı –Paulsen(2002)
Uzaktan Öğretimin Yapısı Diyalog, Dersin bileşenleri, Özerklik (Moore, 1991) Etkileşim (diyalog) Öğrenci-Öğrenci Öğrenci-Öğretmen Öğrenci-İçerik Öğrenci-Arayüz İletişim (Ders Bileşenleri) Mesaj Tasarımı
Açık ve Uzaktan Öğretimde Nasıl Öğretmeliyiz? Etkileşimler nasıl olmalı? İletişim(mesaj tasarımı) nasıl olmalı? Öğrencinin zihinsel olarak sürece dahil olması ve eylem içerisinde olması sağlanmalı.
Öğrenenin Aktif olması (Asenkron/Senkron) Yazma Seçme Rapor Oluşturma/Ödev Araştırma Tartışma Yanıtlama Uygulama Öğretmen-Akran Ağırlıklı Etkileşim (Dönüt) Bireysel Etkinlikler Öğrenmeyi Yönetme Üstbilişsel Etkinlikler Yapılandırılmış Materyaller (etkileşimsiz) Materyal Çeşitliliği İçerik Ağırlıklı Etkileşim (Zihinsel Eylemler)
Materyallerin yapılandırılması Yapılandırılmış Materyaller Giriş Dikkat çekme Hedef paylaşımı Ön bilgiler Sunuş Uygun adımlar Bireysel etkileşim Zıtlıkların sunumu Değerlendirme Farkına varma Düzeltme Özetleme Transfer
Özetle Uzaktan eğitimin imkanları işe koşulmalı İlgi çekici öğrenme etkinlikleri tasarlanmalı ve katılım teşvik edilmeli Yöntem, materyal çeşitliliği sağlanmalı Öğrenciyi aktif kılacak stratejiler kullanılmalı Mümkün olduğunca süreç değerlendirmelerine yer verilmeli Öğrenmeyi öğrenmeye en çok ihtiyaç duyan uzaktan öğretim öğrencileri üstbilişsel destekler sunulmalı Materyaller bireysel öğrenmeyi destekleyecek şekilde tasarlanmalı
Doç. Dr. Selçuk KARAMAN Atatürk Üniversitesi Teşekkürler Doç. Dr. Selçuk KARAMAN Atatürk Üniversitesi