Düzenleyici Etki Analizi’nin Türk Hukuk Sistemine Tanıtılması “Eğiticilerin Eğitimi” 18-20 Kasım 2008 Düzenleyici Reform ve DEA Lydia Jørgensen Senior.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
© OECD A joint initiative of the OECD and the European Union, principally financed by the EU İmtiyazlar / Kamu Özel Ortaklıklarının Eşgüdümü ve Desteklenmesi.
Advertisements

Düzenleyici Etki Analizinin Türk Hukuk Sistemine Tanıtılması “Eğiticilerin Eğitimi” Kasım 2008 Oturum 8 Temel DEA kavramları ve yöntemleri (Etkileri.
PROJE HAZIRLARKEN DİKKAT EDİLECEK ADIMLAR
Proje BaşlaNGICI Doç.Dr. Şirin Karadeniz.
Faaliyetin Süresi: 24 ay ( )
Kalite Koordinasyon Grubu, Genel Bilgilendirme Toplantıları
© OECD A joint initiative of the OECD and the European Union, principally financed by the EU Kamu-Özel Sektör Ortaklığı Proje/İmtiyazlarında Özel Sektör.
Global Pazar Analizi 1. adım: Organizasyonun U/A’laşmaya ne derece hazır olduğunu incele. Finansal ve fiziksel kaynaklar, ilgili beceri ve yetenekler,
Defterdarlıklar İç Kontrol Eğitimi 10 Mart-27 Nisan 2013
Kamu harcamalarının bileşiminin büyüme ve refah etkisi
Bölgesel Konferans n°1 25 Haziran 2014 İzmir
T.C. Başbakanlık Başbakanlık Düzenleyici Reform Grubu
SİVİL TOPLUM KURULUŞLARINDA ETKİLİ YÖNETİM
MALİYE BAKANLIĞI TÜRKİYE’DE ÇOK YILLI BÜTÇELEME SÜRECİ
Eğitim İhtiyaçları Değerlendirmesi (TNA)
SİVİL TOPLUM KURULUŞLARINDA ETKİLİ YÖNETİM
© OECD A joint initiative of the OECD and the European Union, principally financed by the EU Kaliteli PPP Projeleri Yapmak Martin Darcy "İmtiyazlar ve.
Uluslararası Muhasebeciler Federasyonu
© OECD A joint initiative of the OECD and the European Union, principally financed by the EU Mevcut İhtilaf Direktifleri: Tarih ve Başlıca Hükümler Peter.
Düzenleyici Etki Analizi (DEA) ve Sivil Toplum Regulatory Impact Assessment and Civil Society Dr. Esra LaGro, DEA Danışmanı ve Türkiye Kurumsal Yönetim.
AVRUPA BİRLİĞİ VE TÜRKİYE’DE MEVZUAT İYİLEŞTİRME ÇABALARI Dr. Recep KIZILCIK BAŞBAKANLIK KANUNLAR VE KARARLAR GENEL MÜDÜR YARDIMCISI.
© OECD A joint initiative of the OECD and the European Union, principally financed by the EU Değişiklik Yapılan İhtilaf Direktifinin Yeni Hükümleri Peter.
PERFORMANS BÜTÇE HAZIRLIK SÜRECİ
KADINLARIN VE KADIN SİVİL TOPLUM KURULUŞLARININ GÜÇLENDİRİLMESİ HİBE PROGRAMI GÜÇLÜ KADIN GÜÇLÜ TOPLUM PROJESİ STRONG WOMEN STRONG SOCIETY PROJECT TR2009/ /69.
Support to Local Administration Reform 1 Yerel Yönetimler için Ulusal Eğitim Stratejisi.
BEK Raporlarının İşlevi Yrd. Doç. Dr. Armağan Erdoğan Namık Kemal Üniversitesi 28 Mayıs 2010.
Gıda Tarım ve Hayvancılık Rekabet Gücü Temel Bulgular Mevzuat, Arge ve Inovasyon.
Bölgesel Kalkınma: Türkiye’de olmayan nedir? Güven Sak Ankara, 8 Eylül, 2006.
Çalıştay: Başbakanlık Uzmanları için DEA 13 Ekim 2009 EuropeAid/125317/D/SER/TR Oturum 3 DEA’lerin İncelenmesi Problem Tanımı ve Amaçlar.
İYİ YÖNETİŞİM.
“Genel DEA Eğitimi” EuropeAid/125317/D/SER/TR Oturum 4 Politika Sürecinde DEA Organize Edilmesi: Kurumsal Stratejiler.
Çalıştay: Başbakanlık Uzmanları için DEA 13 Ekim 2009 EuropeAid/125317/D/SER/TR Oturum 1 DEA Projesi Bileşenleri ve Çıktılar.
Düzenleyici Etki Analizi’nin Türk Hukuk Sistemine Tanıtılması “Eğiticilerin Eğitimi” Kasım 2008 AB’de DEA Hazırlayan: Lydia Jørgensen, Üst Düzey.
Çalıştay: Başbakanlık Üst Düzey Yöneticileri için DEA Oturum 2: DEA konusunda bazı Uluslar arası Deneyimler 14 Ekim 2009 EuropeAid/125317/D/SER/TR.
Çalıştay: Başbakanlık Uzmanları için DEA 13 Ekim 2009 EuropeAid/125317/D/SER/TR Oturum 4 DEA’nin Kalitesinin Sağlanması.
ŞEHİRCİLİĞE GİRİŞ PLANLAMA SÜRECİNDE FONKSİYONLAR
“Genel DEA Eğitimi” EuropeAid/125317/D/SER/TR Oturum 7 Geleneksel Düzenleme Alternatiflerin Değerlendirilmesi.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM İÇ DENETİM VE İÇ KONTROL SİSTEMİ
YOLSUZLUKLA MÜCADELEDE SON GELİŞMELER BAŞBAKANLIK TEFTİŞ KURULU 2009.
Düzenleyici Etki Analizi’nin Türk Mevzuatına Tanıtılması “Eğiticilerin Eğitimi” Kasım 2008 Cesar Cordova Direktör, Jacobs and Associates.
“Genel DEA Eğitimi” EuropeAid/125317/D/SER/TR Oturum 3 Düzenleyici Reform ve DEA.
Düzenleyici Etki Analizinin Türk Hukuk Sistemine Tanıtılması “Eğiticilerin Eğitimi” Kasım 2008 Bölüm 9: Örnek Çalışma.
OKUL TEMELLİ MESLEKİ GELİŞİM
Ayhan TÖZER Bilişim Baş Uzmanı, BTK
“Genel DEA Eğitimi” 6-8 Temmuz 2009 Karen Hill, DEA Proje Ekip Lideri Oturum 5 “Problemi Tanımlamak ve Mevcut Durum Tespiti”
Düzenleyici Etki Analizinin Türk Hukuk Sistemine Tanıtılması DEA’ların Şeffaflık, Konsültasyon ve İletişim Unsurlarının Artırılması Mart 2009 Oturum.
Düzenleyici Etki Analizinin Türk Hukuk Sistemine Tanıtılması “Eğiticilerin Eğitimi” Kasım 2008 Oturum 4 DEA Moldova Kurumsal Çerçeve.
Düzenleyici Etki Analizinin Türk Hukuk Sistemine Tanıtılması DEA’ların Şeffaflık, Danışma ve İletişim Unsurlarının Artırılması Mart 2009 Oturum 6A.
Düzenleyici Etki Analizinin Türk Hukuk Sistemine Tanıtılması “Eğitimcilerin Eğitimi” Kasım 2008 Oturum 5 Problemin Tanımlanması ve Mevcut Durumun.
Çalıştay: Başbakanlık Uzmanları için DEA 13 Ekim 2009 EuropeAid/125317/D/SER/TR Oturum 2 DEA Süreci – Önerilen Yönetmelik ve Rehber.
Çalıştay: Başbakanlık Üst Düzey Yöneticiler için DEA Oturum 2: DEA Projesi Bileşenleri ve Çıktılar 14 Ekim 2009 EuropeAid/125317/D/SER/TR.
1 MALİYE BAKANLIĞI Bütçe ve Mali Kontrol Genel Müdürlüğü TÜRKİYE’DE ÇOK YILLI BÜTÇELEME Abdülkadir GÖKTAŞ Daire Başkanı 23 Mayıs 2006.
Stratejik Yönetim.
Düzenleyici Etki Analizi’nin Türk Hukuk Sistemine Tanıtılması “Eğiticilerin Eğitimi” Kasım 2008 EuropeAid/125317/D/SER/TR.
Düzenleyici Etki Analizinin Türk Hukuk Sistemine Tanıtılması Düzenleyici Etki Analizinin Planlanması Mart Oturum Takımlar, Paydaşlar ve İletişim.
© OECD A joint initiative of the OECD and the European Union, principally financed by the EU Bilgilendirici Not: AB’de Kamu İhale Düzenlemeleri ve Uygulamaları.
Strateji Geliştirme Başkanlığı
Kamu Kuruluşlarında Stratejik Yönetim
ISO ÇEVRE YÖNETİM SİSTEMİ TEMEL EĞİTİMİ
TÜRKİYE-AB KATILIM MÜZAKERELERİNDE MEVCUT DURUM
İş Etüdünün Tanımı Literatürde en fazla kabul edilen ve kullanılan iş etüdü tanımı, İngiliz standartlar Sözlüğü tarafından yapılmıştır: Buna göre İş Etüdü,
Bilişim Suçlarıyla İlgili Mevzuat 3- BM Kararları.
Dr. Adil AKINCI Bankacılık ve Finans Bölümü
PAZARLAMA ARAŞTIRMALARI
1 Ekonominin Kapsamı ve Metodu KISIM I EKONOMİYE GİRİŞ BÖLÜM İÇERİĞİ
YONT221 KAMU YÖNETİMİ DÜŞÜNCESİNİ GELİŞİMİ VE DEVLETİN ETKİNLEŞTİRİLMESİ YÖNETİŞİM.
Sefa Şahin Konu: Yönetişim
Öğretimin Planlanması
STRATEJİK PLANLAMA VE YENİ KAMU YÖNETİM ANLAYIŞI
OTP karar alma süreci Ortak Piyasa Düzeni (OPD) Gerekliliklerine
Sunum transkripti:

Düzenleyici Etki Analizi’nin Türk Hukuk Sistemine Tanıtılması “Eğiticilerin Eğitimi” Kasım 2008 Düzenleyici Reform ve DEA Lydia Jørgensen Senior Associate, Jacobs&Associates EuropeAid/125317/D/SER/TR

Düzenleme ölümcül olabilir mi? Gerçek hayattan örnek: –Problem tanımı: İlaç şişesinden aldıkları ilaçtan zehirlenip ölen çocuklar –Çözümü aranacak sorun: Kolay açılan ilaç şişeleri –Çözüm: Çocuk güvenlikli kapaklar İstenen sonuç: Zehirlenen çocuk sayısında azalma FDA regulation, US.

Gerçek sonuç = Çocuk zehirlenmelerin artması Neden? –Problemin doğru tanımlanması –Probleme ve amaçlara uygun çözümler tanımlanmalı –Teknolojiye karşı davranış DEA sonuçlar henüz gerçekleşmeden onlara çözüm aramanın yöntemidir.

Ve kalitesi düşük düzenlemeler yüzünden paydaşlar kötü deneyimler yaşamasın? Regulation ’It imposes a huge cost’ ’It is not consistent with other pieces’ ’It is impossible to understand and comply with’

Düzenleyici reform için genel argümanlar  Ekonominin rekabet gücünü artırır  Ekonomiye ve topluma maliyetleri azaltır  Piyasa açıklığı  Bilgi asimetrilerini en aza indirir  Düzenleme tutuklamasını engeller  Kamu/sivil toplumun destek ve ilgisini kazanır  Şeffaflığı geliştirir

Düzenleyici reformla kastedilen nedir? OECD’nin söylediği: –’ Düzenleyici reform’un amacı, ulusal ekonomileri iyileştirerek, değişikliklere uyum sağlama yeteneklerini geliştirmektir.’ Düzenleyici reform’un içine şunlar girer –İdareyi iyileştirmek için politikalar –İyi tasarlanmış, hazırlanmış ve uygulanmış düzenlemeler sağlamak için yaklaşım

Düzenleyici Reform’da Uluslar arası Trendler  İlk aşamalarda sanayi düzenlemelerin kaldırılması gerçekleşti. Ancak bu kaldırmadan sonra çoğunlukla yeniden düzenlemeler yapıldı  OECD, düzenlemelerin nasıl yapıldığına dikkat etmeye başladı; örn. Politikaların formülasyonu, tasarlama, uygulama ve gözden geçirme.  Bir çok ülke düzenlemelerin ve idarenin kalitesini artırmaya yönelik politikalar kabul etti.

Düzenleyici reform’un temel öğeleri Institutions Flow Improve quality of new regulations Regulatory management system Stock Upgrade quality of existing regulation

Düzenleyici reform konusunda OECD gündemi ilkeleri I. Düzenleyici yönetim sistemi kur –Stratejik orta-vadeli düzenleyici reform politikası (5 yıl) –Hükümetin merkezinde reform motorları II. İyi düzenleme yapılması için kurumları kur –Teftiş reformları –Uygun süreç III. Yeni düzenlemelerin kalitesi artır (Akım) –DEA –Şeffaflık ve Paydaş danışması IV. Mevcut düzenlemelerin kalitesini artırmak (Stok) –Hedeflenmiş düzenleme kaldırılması, basitleştirme, kodifikasyon –İdari yükleri azaltmak (SMM)

AB İyi Düzenleme İlkeleri Gereklilik –Bu ilkeye göre, kamu otoriteleri yeni bir politikayı yürürlüğü koymadan önce, bunu uygulamak için yeni düzenlemelerin gerekip gerekmediğini değerlendirir. Orantısallık –Her düzenlemenin getireceği avantajlar ile yükler arasında bir denge olmalı. İstenen amaca ulaşmak için uygun orantıda düzenleyici araçların seçilmesinden Üye devletler ile Komisyon sorumludur. Yerinde hizmet Sorumluluk Ulaşabilirlik Basitlik Şeffaflık

İngiltere – İyi Düzenlemenin 5 ilkesi Orantısallık: Düzenleyiciler sadece gerektiğinde müdahale etmeliler. Riske orantılı çözümler olmalı ve maliyetler tanımlanarak en aza indirilmelidirler. Örn.: Politika amaçlarına ulaşmak için tüm seçenekler düşünülmeli – sadece yazılmış düzenleme değil. Alternatifler daha ucuz ve daha etkin olabilirler. Sorumluluk: Düzenleyiciler, kamuoyuna açık olmalılar ve kararlarının gerekçelendirmeliler. Örn.: Düzenleyiciler nihai kararlarına nasıl ve neden ulaştıklarını açıklamalılar. Tutarlı: Hükümet kuralları ve standartları birleşebilmeli ve uygulamaları haklı olmalı. Örn.: Düzenleyiciler birbirleriyle tutarlı olmalı ve ortaklaşa çalışmalılar. Şeffaf: Düzenleyiciler açık olmalı ve düzenlemeleri basit ve kullanımı kolay yapmalılar. Örn.: Düzenleme gerekçesi dahil politika amaçları açıkça tanımlanmalı ve tüm ilgili taraflara etkin iletilmeli. Hedefi belli: Düzenleme probleme odaklı olup, yan etkilerini asgariye indirmeli. Örn.: Düzenlemeler probleme odaklı olmalı ve saçma atan tüfek gibi olmamalı.

Düzenleyici reformda kullanılan bazı araçlar Regulatory impact assessment Consultation Simplification Reducing administrative burdens Alternatives to regulation

DEA düzenleme karar alma için kanıtlara dayanan bir süreçtir Şunlar girer: –Belli bir yapıda sorular sorulması –Şeffaf politika tartışması –Ampirik gerekçelendirme –Potansiyel etkilern sistematik incelenmesi –Yasamada tutarlılık –Karar verenler ile paydaşlar ile iletişim –Problemleri çözmek için bir öğrenme süreci

DEA kullanmanın hedefleri Şeffaflık Daha iyi iletişim Etkinliği artırmak için alternatif düzenleme yöntemleri Karar verme sürecinin iyileştirilmesi Düzenleme kalitesinin yükseltilmesi Olumlu makroekonomik etkiler

DEA Sürecinde adımlar Problem tanımı & Risk profili –Problemi tanımla ve ayrıntılandır (en geniş kapsamlı potansiyel çözümlere ulaşmak için) –Büyüklüğü, risk seviyelerini ve dağılımının (gruplar, sektörler vs.) profilini çıkar –Mevcut durumu betimle –Amaçları belirt Seçenek seçimi ve Etki değerlendirmesi –İlk danışma (önceki adımları doğrulamak amaçlı) –Seçenek seç –Analiz yöntemi, derinliği ve genişliğini seç –Maliyet ve faydalar konusunda veri topla Analizi hazırla, Danış ve Tasarıyı düzenle –Analiz et, seçenekleri karşılaştır ve paydaşlara sun –Danışmadan sonra DEA ve tasarıyı düzenle ve sonlandır

İngiltere Örneği: Düzenleyici Etki Değerlendirmesi neleri kapsaması gerekir –Düzenleme tasarısının amaçlarını tanımlar –Tasarının hedeflediği riskleri değerlendirir –Her seçeneğin, “bir şey yapmama” dahil, faydalarını tanımlar –Dolaylı maliyetler dahil tüm maliyetleri inceler –Eylem için opsiyonlar tanımlar – uygunluğu sağlamak için –Küçük işletmeler üzerindeki etki –Etkilenenlerin görüşlerini alır ve tartışılacak varsayımlar ve opsiyonlar konusunda net –Gözetim ve değerlendirme kriterleri ortaya koyar –Kamuya açık danışmalarda açıklanmış görüşleri özetleyerek Bakanlara tavsiyelerde bulunur – Source:Cabinet Office,August 2000,Good Policy Making:A Guide to Regulatory Impact Assessment. Executive

DEA nerede fark yarattı Örnek: EU – REACH Avrupa Kimya Endüstrisi Düzenlemesi DEA farklı alternatifleri tartışmak için kullanıldı Uygunluk daha kolay olması için revizyon yapıldı (geri- bildirimler dikkate alınarak) Revizyonlar faydalarda önemli değişiklik yapmadı SONUÇ: Maliyet 10 Milyar € ‘dan 2 Milyar €’a düşürüldü

Etkin DEA’nın tanıtılması – OECD ülkelerinden tanımlanmış iyi uygulamalar 1.DEA’ya politik destek en yüksek seviyede olsun. 2.DEA program ögeleri için sorumlulukları dikkatli bir şekilde dağıtın. 3.Düzenleyicileri eğitin. 4.Tutarlı ama esnek bir analitik yöntem kullanın. 5.Veri toplama stratejileri geliştirin ve uygulayın. 6.DEA emeğinin hedefini belirleyin. 7.DEA’yı politika oluşturma sürecine mümkün mertebe en erken aşamada entegre edin. 8.Sonuçları iletin. 9.Kamuoyunu en geniş kapsamda sürece dahil edin. 10.DEA’yı hem yeni hem de mevcut düzenlemelere uygulayın. Source: OECD (1997), Regulatory Impact Analysis: Best Practice in OECD Countries, Paris.