İSTATİSTİK A. G E N E L B İ L G İ. İstatistik, elde edilen bir grup verinin belli hesaplama yöntemiyle objektif değerlendirilmesidir. Hedef - anlam vermek.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Merkezi Eğilim ve Merkezi Dağılım Ölçüleri
Advertisements

Uygun Hipotezin Kurulması, Tip I Hata ve Tip II Hata
Hipotez Testleri Uygulamada çoğu zaman örneklem istatistikleri yardımıyla ana kütle parametreleri hakkında bir karara varmaya da çalışılmaktadır. Meselâ.
EĞİTİMDE ÖLÇME & DEĞERLENDİRME -12-
GİRİŞ BÖLÜM:1-2 VERİ ANALİZİ YL.
Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri
MERKEZİ YIĞILMA (EĞİLİM) ÖLÇÜLERİ
İSTATİSTİK A. G E N E L B İ L G İ.
T.C. İNÖNÜ ÜNİVERSİTESİ Arapgir Meslek YÜKSEKOKULU
İstatistik Tahmin ve Güven aralıkları
Atlayarak Sayalım Birer sayalım
Diferansiyel Denklemler
HİPOTEZ TESTLERİ.
ÖRNEKLEME DAĞILIŞLARI VE TAHMİNLEYİCİLERİN ÖZELLİKLERİ
HATA TİPLERİ Karar H0 Doğru H1 Doğru H0 Kabul Doğru Karar (1 - )
Tanımlayıcı İstatistikler
Standart Normal Dağılım
MÜH 100 İSTATİSTİK Yrd. Doç. Dr. Veysel Gazi
Bu slayt ‘ten indirilmiştir.
KIR ÇİÇEKLERİM’ E RakamlarImIz Akhisar Koleji 1/A.
CAN Özel Güvenlik Eğt. Hizmetleri canozelguvenlik.com.tr.
HAZIRLAYAN:SAVAŞ TURAN AKKOYUNLU İLKÖĞRETİM OKULU 2/D SINIFI
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME DERSİ
İki Ortalama Arasındaki Farkın Önemlilik Testi
DÜZGÜN DOĞRUSAL HAREKET
Uygulama I. Cinsiyet: 1: Kadın 2: Erkek Grup: 0: Kontrol 1: Hasta.
Normal Dağılım.
Merkezi Eğilim (Yığılma) Ölçüleri
İstatistikte Bazı Temel Kavramlar
ÖNEMLİLİK TESTLERİ Dr.A.Tevfik SÜNTER
Temel İstatistik Terimler
Değişkenlik Ölçüleri.
EĞİTİMDE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
Büyük ve Küçük Örneklemlerden Kestirme
Ölçme sonuçları üzerinde yapılan istatiksel işlemler
DERS-3 İstatistiksel Dağılımlar -II Prof.Dr.Hüseyin BAŞLIGİL
OLASILIK ve KURAMSAL DAĞILIMLAR
ANA BABA TUTUMU ENVANTERİ
TANIMLAYICI İSTATİSTİKLER
Test : 2 Konu: Çarpanlar ve Katlar
Merkezi Eğilim (Yer) Ölçüleri
VERİ İŞLEME VERİ İŞLEME-4.
MATEMATİKSEL İSTATİSTİK VE OLASILIK II
Beklenen Getirinin ve Riskin Ölçülmesi
EĞİTİMDE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
DEĞİŞKENLİK ÖLÇÜLERİ.
FEN LABORATUVARINDA ÖLÇÜ HATALARI VE ANLAMLI RAKAMLAR
Diferansiyel Denklemler
Betimleyici İstatistik – I
Merkezi Eğilim (Yer) Ölçüleri
Önemlilik Testleri Örnekleme yoluyla sağlanan bilgiden hareketle; Kliniklerde hasta hayvanlara uygulanan yeni bir tedavi yönteminin eskisine kıyasla bir.
BİYOİSTATİSTİK UYGULAMA II
HATA TİPLERİ Karar H0 Doğru H1 Doğru H0 Kabul Doğru Karar (1 - )
Asimetri ve Basıklık Ölçüleri
Asimetri ve Basıklık Ölçüleri
Tek Anakütle Ortalaması İçin Test
DEĞİŞKENLİK (Yayıklık) ÖLÇÜLERİ
İSTATİSTİKTE TAHMİN ve HİPOTEZ TESTLERİ İSTATİSTİK
SU KALİTESİ VERİLERİNİN İSTATİSTİKSEL YÖNTEMLERLE DEĞERLENDİRİLMESİ
% A10 B20 C30 D25 E15 Toplam100.  Aynı grafik türü (Column-Sütun) iki farklı veri grubu için de kullanılabilir. 1. Sınıflar2. Sınıflar A1015 B20 C3015.
Uygun örneklem SayISI hesaplama Power (güç) analİzİ
TEMEL BETİMLEYİCİ İSTATİSTİKLER
Merkezi Eğilim Ölçüleri
ANLAM ÇIKARTICI (KESTİRİMSEL) İSTATİSTİK
İŞLU İstatistik -Ders 3-.
DEĞİŞKENLİK ÖLÇÜLERİ.
Temel İstatistik Terimler
ÖLÇME-DEĞERLENDİRME 8. SINIF
TARIM EKONOMİSİ İSTATİSTİĞİ
Temel İstatistik Terimler
Sunum transkripti:

İSTATİSTİK A. G E N E L B İ L G İ

İstatistik, elde edilen bir grup verinin belli hesaplama yöntemiyle objektif değerlendirilmesidir. Hedef - anlam vermek - baglantının tespiti - farkın tespiti

A. G E N E L B İ L G İ Değerlendirilmesi gereken grubun belirlenmesi - rast gele - sınırlı rast gele - sistemli

B. MERKEZİ MEYİL VE DAGILIM ► Merkezi meyil - ortalama - median - mod ► Dağılım - yaygınlık (range) - frekans dağılımı - standart sapma

Merkezi meyil ► Ortalama (mean) - bir grup verinin averaj göstergesidir. M = ΣX/N, yani veri serisinin toplamı (ΣX) veri serisindeki veri sayısıyla (N) bölünerek bulunur.

Ortalama Orn.: 6, 5, 10, 2, 5, 8, 5, 1 ve 3 veri serisinin ortalaması (M) = veri serisinin ortalaması (M) = M = ( )/9 = 45/9 =5.

MEDİAN Araştırma esnasında elde edilen veri serisinin en küçükten en büyük rakama kadar sıralaması sonrası sıranın ortasında yerleşerek veri serisini iki eşit bölüme ayıran rakamdır. Araştırma esnasında elde edilen veri serisinin en küçükten en büyük rakama kadar sıralaması sonrası sıranın ortasında yerleşerek veri serisini iki eşit bölüme ayıran rakamdır.

MEDİAN Örn. 1: Örn. 1: Aşağıdaki 1, 2, 3, 5, 5, 5, 6, 8, 46 veri serisi için median = 5.

MEDİAN Örn. 2: Örn. 2: 1, 2,3,4 veri serisi için median = 2+3=5, 5/2=2,5

MOD Veri serisinde en sık tekrarlanan rakamdır. Veri serisinde en sık tekrarlanan rakamdır. Yukarıdaki örnekte (1, 2, 3, 5, 5, 5, 6, 8, 46) mod = 5, çünki üç kez rastlanmaktadır. Yukarıdaki örnekte (1, 2, 3, 5, 5, 5, 6, 8, 46) mod = 5, çünki üç kez rastlanmaktadır.

DAGILIM SAPYAPRAKFREKANS 25,72 30,2,4,84 41,1,3,3,5,7,77 50,0,1,2,4,4,5,7,8 60,1,2,2,6,76 71,3,5,5,85 80,4,63

-3s -2s -1s M +1s +2s +3s %68

OLASILIK (PROBABİLİTE)  p olarak simgelenmektedir  0.05 (%5) veya 0.01 (%1) olabilir  α – alfa – araştırmalarda kabul olabilecek şans olasılığı (genelde %5 veya %1’dir)  Tip I yanlışlığın kontrolü için kullanılır  β – beta – Tip 2 yanlışlığın kontrolü içindir

İSTATİSTİKTEKİ DOĞRU VE YANLIŞ SONUÇLARIN GRAFİK PREZENTASYONU Ho doğrudur Ho yanlıştır Sonuç kabul görmüş Doğru karar Tip II yanlış (β) Sonuç red edilmiş Tip I yanlış (α) Doğru karar

Etki boyutu (effect size) Saptanmış ortalamalar arasındaki standartize farklılığı (farkın anlamlı olduğunu) tespit eder. ES = (M 1 – M 2 )/s M 1 -bir grup veri ortalaması M 2 –diğer grup veri ortalaması s-standart sapma ES ≥ 0,8 farkın büyük ölçüde ANLAMLI olması, ES 0,5 civarında olduğunda farkın KISMEN ANLAM taşıdığını ve ES ≤ 0,2 olması farkın büyük ölçüde anlam taşımadığına işaret etmektedir

Etki boyutu (effect size) Örnek:Gr. 1Gr.2 Ort. koşu mesafesiM 1 =3kmM 2 =2,5km Standart sapma s 1 = 0,114kms 2 =0,103km Katılımcı sayısın 1 =15n 2 =15 s = [ s 1 2 (n 1 – 1) + s 2 2 (n 2 – 1)] / (n 1 + n 2 – 2) =109 ES= (3000 – 2500)/109 = 4,6, yani ES≥0,8