yunus.hacettepe.edu.tr/~tonta/courses/spring2006/bby208/

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
8. SINIF 3. ÜNİTE BİLGİ YARIŞMASI
Advertisements

ALİ YALKIN İLKÖĞRETİM OKULU 2/A SINIFI ÇALIŞMA SAYFASI
NOKTA, DOĞRU, DOĞRU PARÇASI, IŞIN, DÜZLEMDEKİ DOĞRULAR
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Saydığımızda 15 tane sayı olduğunu görürüz.
SU, ÇÖZELTİLER, ASİT VE BAZLAR I
BEIER CÜMLE TAMAMLAMA TESTİ
BEIER CÜMLE TAMAMLAMA TESTİ
9. ADİ DİFERANSİYEL DENKLEMLERİN SAYISAL ÇÖZÜMLERİ
Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri
Uygulamalı Örneklem Seçimi
Veri Toplama, Verilerin Özetlenmesi ve Düzenlenmesi
Verimli Ders Çalışma Teknikleri.
Yarbaşı İlköğretim Yarbaşı İlköğretim.
Özel Üçgenler Dik Üçgen.
ÖRNEKLEM VE ÖRNEKLEME Dr.A.Tevfik SÜNTER.
SAATLER Zamanı ölçmek için kullanılan ölçme aracı SAATTİR.
ARALARINDA ASAL SAYILAR
ZAMBAK 1 SORU BANKASI UĞUR CESUR 1 ZAMBAK 1 SORU BANKASI ÖZEL SORULARI Hazırlayan: UĞUR CESUR.
Gün Kitabın Adı ve Yazarı Okuduğu sayfa sayısı
Problem Çözme Ve Problem Çözme Stratejileri Ödevi Cihan GÖÇ
Matematik 2 Örüntü Alıştırmaları.
SLIDE 1BBY208 Alan Araştırması Yaşar Tonta H.Ü. BBY yunus.hacettepe.edu.tr/~tonta/courses/spring2009/bby208/
TÜRKİYE İSTATİSTİK KURUMU İzmir Bölge Müdürlüğü 1/25.
Kısmi Etkensel Deney Tasarımı
Uygulamalı Örneklem Seçimi
TEST – 1.
SLIDE 1BBY208 Değerlendirme Araştırmaları Yaşar Tonta H.Ü. BBY yunus.hacettepe.edu.tr/~tonta/courses/spring2009/bby208/
HABTEKUS' HABTEKUS'08 3.
“Akademik Bilişim ’02” 6-8 Şubat 2002, Konya Y.T. Türkçe Arama Motorlarında Performans Değerlendirme Yaşar Tonta Hacettepe Üniversitesi
GELİBOLU MODELİ RÜZGAR TÜRBİNİ (GMRT)
yunus.hacettepe.edu.tr/~tonta/courses/spring2008/bby208/
Ek-2 Örnekler.
MURAT ŞEN AKDENİZ ÜNİVERSİTESİ Üçgenler.
Diferansiyel Denklemler
1 GEDİZ TSO SEÇİM TAKVİMİ MART SEÇİM SÜRECİ 18 ŞUBAT 2005 Cuma: Listelerin hakime verilmesi ( 3 nüsha ) 23 ŞUBAT 2005 Çarşamba: Listelerin hakimden.
DENEY TASARIMI VE ANALİZİ (DESIGN AND ANALYSIS OF EXPERIMENTS)
Chapter 11: Exception Handling
1 (2009 OCAK-ARALIK) TAHAKKUK ARTIŞ ORANLARI. 2 VERGİ GELİRLERİ TOPLAMIDA TAHAKKUK ARTIŞ ORANLARI ( OCAK-ARLIK/2009 )
Çocuklar,sayılar arasındaki İlişkiyi fark ettiniz mi?
İSMİN HALLERİ.
Toplama Yapalım Hikmet Sırma 1-A sınıfı.
SAYILAR NUMBERS. SAYILAR 77 55 66 99 11 33 88.
SLIDE 1BBY208 – Bahar 2005 Betimleme Yöntemi Yaşar Tonta H.Ü. BBY yunus.hacettepe.edu.tr/~tonta/courses/spring2005/bby208/
Sonsuz Maymun Teoremi Yaşar Tonta H.Ü. BBY yunus.hacettepe.edu.tr/~tonta/courses/spring2010/bby208/
1.HAFTA 26 Ağustos 2009 ÇARŞAMBA 2.HAFTA 01 EYLÜL 2009 SALI 3.HAFTA 09 EYLÜL 2009 ÇARŞAMBA 4.HAFTA 15 EYLÜL 2009 SALI 5.HAFTA 23 EYLÜL 2009 ÇARŞAMBA 6.HAFTA.
-İLETİŞİM- SUNUSU.
SLAYT 1BBY220 OCLC WorldCat Yaşar Tonta Hacettepe Üniversitesi yunus.hacettepe.edu.tr/~tonta/ BBY220 Bilgi Erişim İlkeleri.
CEBİRSEL İFADELERİ ÇARPANLARINA AYIRMA
ÖĞR. GRV. Ş.ENGIN ŞAHİN BİLGİ VE İLETİŞİM TEKNOLOJİSİ.
Nicel Araştırma Yöntemleri
SLIDE 1BBY208 İçerik Analizi / Karşılaştırmalı Yöntem Yaşar Tonta H.Ü. BBY yunus.hacettepe.edu.tr/~tonta/courses/spring2009/bby208/
SLIDE 1BBY208 – Bahar 2005 Alan Araştırması Yaşar Tonta H.Ü. BBY yunus.hacettepe.edu.tr/~tonta/courses/spring2005/bby208/
yunus.hacettepe.edu.tr/~tonta/courses/spring2005/bby208/
SLIDE 1BBY208 – Bahar 2005 İçerik Analizi / Karşılaştırmalı Yöntem Yaşar Tonta H.Ü. BBY yunus.hacettepe.edu.tr/~tonta/courses/spring2005/bby208/
SLIDE 1BBY208 Değerlendirme Araştırmaları Yaşar Tonta H.Ü. BBY yunus.hacettepe.edu.tr/~tonta/courses/spring2006/bby208/
Araştırma Yöntemleri - 7
Deneysel Araştırmalar Desenler
NİCEL ARAŞTIRMA DESENLERİ
BÖLÜM 10 EBBINGHAUS’UN KATKISI—BELLEK HENÜZ GENÇKEN Ebbinghaus, öğrenme ve bellek üzerine sistematik bir şekilde çalışan ilk psikologdu. Hatırlanamayan.
BÖLÜM 2 Endüstri/Örgüt Psikolojisinde Araştırma Yöntemleri.
NİCEL ARAŞTIRMA DESENLERİ
Deneysel Modeller Gerçek deneme M. Öntest-sontest kontrol gruplu deseni Sontest kontrol gruplu deseni Solomon dört gruplu desen Yarı deneme M. Eşitlenmemiş.
ARAŞTIRMA TÜRLERİ Temel Araştırmalar: Olaylar arasındaki ilişkileri keşfetmek ve teori geliştirmek amacıyla yapılan çalışmalardır. Bunlar daha çok bilim.
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
İç Geçerlik Varılan bir nedensel ilişkide sonucun deney değişkenleri ile açıklanma düzeyi ile ilgilidir. Deneyde kontrol iç geçerliği arttırmak için yapılır.
Araştırma Modeli: Tarama Araştırmaları/Deneme Araştırmaları
BBY208 Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri II
Araştırma Modeli. İç Geçerliği Etkileyen Faktörler (Büyüköztürk vd., 2013; Karasar, 2005) 1. Zaman: Denenen bağımsız değişken dışında kalan önemli diğer.
Sunum transkripti:

yunus.hacettepe.edu.tr/~tonta/courses/spring2006/bby208/ Deneysel Yöntem Yaşar Tonta H.Ü. BBY tonta@hacettepe.edu.tr yunus.hacettepe.edu.tr/~tonta/courses/spring2006/bby208/ BBY208

Babbie, Bölüm 8: Deneyler Deneye uygun konular Klasik deney Deneklerin seçilmesi Farklı deneysel tasarımlar Deney örneği “Doğal" deneyler Deneysel yöntemin güçlü ve zayıf yönleri BBY208

Deneye uygun konular Sınırlı ve iyi tanımlanmış kavramlarla ilgili projeler Keşfetmeye yönelik projeler Küçük grup etkileşimiyle ilgili araştırmalar BBY208

Deneysel tasarım Deney grubu Kontrol grubu Bağımlı değişkeni ölç Karşılaştır: Aynı mı? Bağımlı değişkeni ölç Bağımlı değişkeni ölç Deneysel uyarıcı Karşılaştır: Farklı mı? Bağımlı değişkeni yeniden ölç Bağımlı değişkeni yeniden ölç Kaynak: Babbie, 224 BBY208

Klasik Deney Uyarıcı Ön test Son test Deney grubu Karşılaş- Karşılaş- tırma Karşılaş- tırma Son test Ön test Kontrol grubu Zaman Kaynak: Babbie, 232 BBY208

Deneylerin bileşenleri Bağımlı ve bağımsız değişkenler Ön test ve son test Deney ve kontrol grupları BBY208

Deney ve kontrol grupları Mümkün olduğu kadar birbirine benzemeli Kontrol grubu, deney grubunun deneysel uyarıcıya maruz kalmasaydı ne durumda olacağını temsil eder BBY208

Deneklerin seçimi Olasılık örnekleme Rastgele atama Eşleştirme BBY208

Rastgele atama ve Eşleştirme Eşleştirme süreci için hangi değişkenlerin uygun olacağı bilinemeyebilir Sonuçları analiz etmek için kullanılan çoğu istatistikler rastgele atama varsayımına dayanıyor Rastgele atama büyük bir denek havuzunun olduğu durumlarda anlamlı BBY208

Kota Matrisi Erkek Kadın Siyah Beyaz >30 yaş 8 12 10 16 30-50 yaş 18 30 14 28 >50 20 22 Deney grubu Kontrol grubu 6 7 vs 6 7 vs Kaynak: Babbie, 227 BBY208

Ön deney araştırma tasarımları Bir atımlık vaka çalışması – bir denek grubu deneysel uyarıcıdan sonra belli bir değişkene göre ölçülür Tek grup ön test-son test tasarımı – gruba ön test uygulanır ama kontrol grubu yoktur Statik grup karşılaştırması – deney ve kontrol grupları var ama ön test yok BBY208

Ön deney araştırma tasarımları Bir atımlık vaka çalışması Formda olma Bisiklete binme Tek grup ön test-son test tasarımı Formda olma Bisiklete binme “koltuk patatesi” Statik grup karşılaştırması Formda olma Bisiklete binme “koltuk patatesi” Zaman Kaynak: Babbie, 229 BBY208

İç Geçerlik Kaynakları Deney sırasında tarihsel olayların meydana gelmesi Deneklerin olgunlaşması Tekrar tekrar yapılan testler davranışı etkileyebilir Enstrümantasyon BBY208

İç Geçerlik Kaynakları Aşırı uç pozisyonlardaki deneklerin merkeze yönelmeleri Seçimde önyargılar Deneysel kayıp – çalışma bitmeden bazı denekler ayrılabilir Kontrol grubu deneklerinin moralleri bozulabilir BBY208

Dış Geçerliği sınırlama Solomon dörtlü grup tasarımı Sadece son testli kontrol grubu tasarımı BBY208

Solomon dörtlü grup tasarımı örneği Siyahlara karşı ön yargı düzeyinin eğitici film gösterimi sonucu azalıp azalmadığını test etmek istediğimizi düşünün. Solomon tasarımında dört grup denek rastgele atanır Grup 1 ve Grup 2 kontrol grubu ve deney grubunu oluşturur Grup 3’e ön test uygulanmaz Grup 4’e sadece son test uygulanır BBY208

Solomon Dört Grup Tasarımı 1 Son test Grup 1 Grup 2 Grup 3 Grup 4 Ön test Uyarıcı (film) 3 2 Son test Ön test Son test Uyarıcı 4 Son test 1 Son test sonuçlarına göre ön yargı düzeyi daha düşük olmalı 2 Ön test ve son test sonuçları aynı düzeyde önyargı göstermeli 3 Grup 1 Grup 2’den daha az önyargılı olmalı 4 Grup 3 Grup 4’ten daha az ön yargılı olmalı Kaynak: Babbie, 233 BBY208

Sadece son test kontrol grubu tasarımı Solomon tasarımındaki Grup 3 ve Grup 4’ü içerir Uygun rastgele atama yapılırsa iç geçerlik sorunlarını ve test ile uyarıcı arasındaki etkileşimi kontrol etmek için sadece bu gruplara ihtiyaç var BBY208

“Doğal" deneyler Önemli sosyal bilim deneyIeri kontrollü ortamların dışında ve normal toplumsal olaylar sırasında meydana gelir Geçerlik sorunlarına yol açar çünkü araştırmacı şeyleri oluş sırasında kayda almalıdır BBY208

Deneysel yöntem Güçlü yönleri: Zaman içinde deneysel değişkenin izolasyonu Deneyler farklı denek gruplarıyla birçok kez yinelenebilir BBY208

Deneysel yöntem Zayıf yönleri: Laboratuvar ortamının yapaylığı Laboratuvarda meydana gelen toplumsal süreçler daha doğal toplumsal ortamlarda oluşmayabilir BBY208

Chapter 8 Experiments Ana terimler BBY208

Bağımsız değişkene maruz kalmadan önce bir bağımlı değişkenin ölçümü Ön test Bağımsız değişkene maruz kalmadan önce bir bağımlı değişkenin ölçümü Son test Bağımsız değişkene maruz kaldıktan sonra bir bağımlı değişkenin yeniden ölçümü BBY208

Deney grubu Deneysel uyarıcının uygulandığı bir grup denek Kontrol grubu Deneysel uyarıcının uygulanmadığı, diğer yönlerden deney grubuna benzeyen bir grup denek BBY208

Körleme deney Ne deneklerin ne de deneyi yapanların hangi grubun kontrol, hangisinin deney grubu olduğunu bilmemeleri Rastgele atama Deneyde yer alan deneklerin deney ve kontrol gruplarına rastgele atanması tekniği BBY208

Eşleştirme Deneylerde bir çift deneğin bir veya daha fazla değişkene benzerliği yönünden eşleştirilmesi ve denek çiftlerinden birinin deney grubuna, diğerinin de kontrol grubuna atanması süreci BBY208

İç geçerlik Deneysel sonuçlara dayanarak yapılan çıkarsamaların deney sırasında meydana gelenleri doğru olarak yansıtmama olasılığı Dış geçerlik Deneysel sonuçlara dayanarak yapılan çıkarsamaların “gerçek” dünyaya genelleştirilememe olasılığı BBY208