Vergi Denetimi (Vergi Tarhında Ön İşlemler)

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
MEMURLAR VE DİĞER KAMU GÖREVLİLERİNİN YARGILANMASI HAKKINDA KANUN
Advertisements

Kanunun şümulü, terimler, vazifeliler ve selahiyetliler
Vergi İncelemesi ve Mükellef Hakları
Gelir İdaresi Başkanlığı Uygulamalarında GELİR İDARESİ DAİRE BAŞKANI
İŞ SOHBETİ: DÜNYA VE TÜRKİYE’DEKİ SON EKONOMİK GELİŞMELERE BAKIŞ HASAN BASRİ AKTAN MALİYE MÜSTEŞARI İş Dünyası Vakfı, İstanbul 30 Ocak 2009 T.C. MALİYE.
HARCIN TANIMI HARÇ: “Kamu kurumları ve hizmetlerinden yararlanmalar karşılığında yapılan ödemelerdir.” Buna göre, bir hizmetin harç konusu olabilmesi için;
TÜRK TİCARET KANUNU DEĞİŞİKLİĞİ
GİDER VERGİLERİ KANUNU BANKA SİGORTA MUAMELE VERGİSİ
İLAMSIZ İCRA Prof. Dr. Mustafa ÇEKER Çukurova Üniversitesi
KAMU MALİ YÖNETİMİ VE KONTROL KANUNU (Gider süreci)
YENİ NESİL ÖDEME KAYDEDİCİ CİHAZLARI KULLANMA MECBURİYETİ
4734 Sayılı Kanun Madde 10’da Yer Alan “İhale Dışı Bırakılma Durumları”  İle İlgili Sunulacak Belgeler ve Temin Yerleri.
SOSYAL GÜVENLİK KURUMU
BURDUR SMMM ODASI ÖZEL ESASLAR-SAHTE VE MUHTEVİYATI İTİBARİYLE YANILTICI BELGE.
YENİDEN YAPILANDIRMA EMT İ A, MAK İ NE, TEÇH İ ZAT, DEM İ RBA Ş, KASA VE ORTAKLARDAN ALACAKLAR YAKUP CEYLAN.
SORUMLULUK Mükellef, vergi kanunlarına göre kendisine vergi borcu terettüb eden gerçek veya tüzel kişidir. Vergi sorumlusu, verginin ödenmesi bakımından,
Çankaya Üniversitesi-İİBF Güz Yarıyılı
VERGİ İNCELEMESİ, MÜKELLEF HAKLARI VE YMM’LERİN HAK VE SORUMLULUKLARI
HACİZ Doç. Dr. Mustafa ÇEKER Çukurova Üniversitesi
Ticari Defterler Tacirlerin Defter Tutma Yükümlülüğü (TTK md. 66)
4703 SAYILI KANUN 4703 sayılı Ürünlere İlişkin Teknik Mevzuatın Hazırlanması ve Uygulanmasına Dair Kanun 11/07/2001 tarih ve sayılı Resmi Gazete’de.
Mükelleflerin İzahat Talepleri
İhalelere Katılmaktan Yasaklama Kararı Verilirken Uyulacak Hususlar Alattin ÜŞENMEZ Mali Hizmetler Uzmanı Alattin ÜŞENMEZ.
GİRİŞİMCİLİK VE İNOVASYON DERS NOTLARI – IX
3. YEMİNLİ MALİ MÜŞAVİRLİK DENETİM VE TASDİK SEMPOZYUMU
VERGİ HUKUKUNUN GENEL ESASLARI
HUKUKUN DALLARI Doç. Dr. Mustafa ÇEKER.
VERGİLENDİRME SÜRECİ ÖN TESPİTLER
İCRA TEŞKİLATI Doç. Dr. Mustafa ÇEKER Çukurova Üniversitesi
1 BAZI VARLIKLARIN MİLLİ EKONOMİYE KAZANDIRILMASI HAKKINDA KANUN TASARISI ANKARA-2008.
 GVK 94 üncü maddesi GENEL TEVKİFAT uygulaması olmakla birlikte 2006 yılı başından itibaren uygulamaya giren GVK Geçici 67’inci maddesi de SPESİFİK-KISMİ-
GENEL MAKRO EKONOMİK DEĞERLENDİRME VE 2009 YILI BÜTÇESİ HASAN BASRİ AKTAN MALİYE MÜSTEŞARI 30 Ocak 2009 – İSTANBUL T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
6183 SAYILI KANUNLA İLGİLİ DEĞİŞİKLİK ÖNERİLERİ HAZİRAN 2003 ANKARA.
(456 NUMARALI VUK GENEL TEBLİĞİ)
Güncel Mesleki Sorunlar ve Sorunların Çözümü İçin Yapılan Çalışmalar
(Genel) Vergi Hukuku.
Vergi Hukukunda Süreler
İLAN VE REKLAM VERGİSİ MUHASEBE 1 DERSİ BELEDİYE İŞLEMLERİ MODÜLÜ İLAN VE REKLAM VERGİSİ İLE İLGİLİ DERS NOTLARI.
VERGİDE ELEKTRONİK TEBLİGAT DÖNEMİ
Yeni Nesil Ödeme Kaydedici Cihaz Hakkında
İCRA GİDERLERİ, TEBLİGAT, TATİL VE TALİKLER
Fatura İncelemeleri Dr. Önder GÜNGÖR
NÜFUS MEVZUATI Aile kütüklerinin yenilenmesi
Kasım 2015 VERGİDE ELEKTRONİK TEBLİGAT DÖNEMİ 1 OCAK 2016’ DA BAŞLIYOR.
Gelir İdaresi Başkanlığı. ELEKTRONİK TEBLİGAT NEDİR? Elektronik Tebligat, 213 sayılı Vergi Usul Kanunu ve 456 sıra no.lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği.
tarihi itibariyle, SYD Vakıflarının Bütünleşik Sosyal Yardım Hizmetleri Bilgi Sisteminde Muhasebe İşlemleri için kullanılma zorunluluğu GETİRİLMİŞTİR.
Bakanlığımız yönetiminde ve kullanımında bulunan taşınmazlar ;
Hazırlayan Bölüm / Departman Adı Hazırlayan Kişi Ad Soyad Hazırlayan Kişi Ünvan KOSGEB REHBERLİK VE DENETİM KURULU YÖNETMELİĞİ RG : 05/06/2011/ /02/2011.
VERGİ İNCELEME USUL VE ESASLARI
VERGİ USUL KANUNU İLE İLGİLİ ÖZELLİK ARZEDEN UYUŞMAZLIKLAR  Kanuni temsilcilerin ödevi  Re’sen vergi tarhı  İhbarnamenin muhteviyatı, VTR tebliği 
MALİ TATİL İHDAS EDİLMESİ HAKKINDA KANUN Mustafa Dündar Gelirler Başkontrolörü.
RECEP TAYYİP ERDOĞAN ÜNİVERSİTESİ EĞİTİM FAKÜLTESİ PEDAGAJİK FORMASYON PROGRAMI Öğrenci Numarası: Mehmet Kürşat SOĞANCIOĞLU.
DAMGA VERGİSİ KANUNU 1-DAMGA VERGİSİNİN KONUSU  Bu Kanuna ekli (1) sayılı tabloda yazılı kağıtlar Damga Vergisine tabidir.  Bu kanundaki kağıtlar terimi,
Vergi İdaresinin Yükümlüleri Denetleme Yolları
SMMM SELAHATT İ N Ş AH İ N.  Katma De ğ er Vergisi yani KDV, yapılan mal ve hizmet teslimlerinde, mal veya hizmeti teslim alanın, teslim edene ödedi.
DAVA İŞ LEMLER İ 26 – 30 EYLÜL İDARE VE VERGİ MAHKEMELERİ DAVA DOSYASI İdare Mahkemeleri ve Vergi Mahkemeleri kanunla verilen görevleri yerine getirmek.
Feride Erdoğan
VERGİ USUL KANUNU Vergi İdaresi ve Teşkilatı
Vergi İncelemesi Yerine
Vergi Hukukunda Süreler
Ersin GÖKGÜN / Serbest Muhasebeci Mali Müşavir Oda Sekreteri
YRD. DOÇ. DR. EDA ÖZDİLER KÜÇÜK
Dernek, kazanç paylaşma dışında belirli ve ortak bir amacı gerçekleştirmek için bir araya gelen kişi topluluğudur. Derneğin unsurları şunlardır: Kişi.
Bazı Alacakların Yeniden Yapılandırılmasına İlişkin Kanun
Ersin GÖKGÜN / Serbest Muhasebeci Mali Müşavir Oda Sekreteri
Muhasebede Kullanılan Belgeler ve Defterler
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
4483 MEMURLAR VE DİĞER KAMU GÖREVLİLERİNİN YARGILANMASI HAKKINDA KANUN.
Bütçenin Uygulanması.
ÜCRET GARANTİ FONU UYGULAMASI
Sunum transkripti:

Vergi Denetimi (Vergi Tarhında Ön İşlemler)

Vergi Denetimi Vergi denetimi, hazırlık işlemleri olarak nitelendirilir. Bu işlemler özünde esas idari kararların alınmasını sağlayan usul kuralları mahiyetinde olup; idare bu kuralları uygulamak konusunda bağlı yetkiye sahiptir. VUK vergi idaresine 4 tür denetim yetkisi tanımıştır; Yoklama Vergi İncelemesi Arama Bilgi Toplama

1. Yoklama Yoklamadan maksat, mükellefleri ve mükellefiyetle ilgili maddî olayları, kayıtları ve mevzuları araştırmak ve tespit etmektir. (VUK, 127) Yoklamaya yetkili memurlar belli bir zamanla bağlı olmaksızın, ayrıca vergi kanunlarının uygulanması ile ilgili olarak: Günlük hâsılatı tespit etmek, Ödeme kaydedici cihaz kullanmak mecburiyetinde olanların bu mecburiyete uyup uymadıklarını, bu cihazları belli edilmiş esaslara göre kullanıp kullanmadıklarını ve günlük hâsılatı tespit etmek, Günü gününe kayıt yapılması zorunlu defterlerin iş yerlerinde bulundurulup bulundurulmadığını, Tasdikli olup olmadığını usulüne göre kayıt yapılıp yapılmadığını, Vergi kanunları uyarınca düzenlenmesi icap eden belgelerin usulüne göre düzenlenip düzenlenmediği ile kullanılıp kullanılmadığını, Faturasız mal bulunup bulunmadığını,

Yoklama yetkisini haizdirler. Levha bulundurma veya kullanma mecburiyetine uyulup uyulmadığını tespit etmek, kanunî defter ve belgeler dışında kalan ve vergi kaybının bulunduğuna emare teşkil eden defter, belge ve delillerin tespit edilmesi halinde bunları almak, Nakil vasıtalarını, Maliye ve Gümrük Bakanlığının belirleyeceği özel işaretle durdurmak ve taşıtta bulundurulması icap eden taşıt pulu, yolcu listesi, fatura veya sevk irsaliyesi, yolcu bileti ile taşıma irsaliyelerinin muhtevası ile taşınan yolcu ve malların miktar ve mahiyetlerini ölçmek, tartmak, saymak suretiyle tespit etmek, Taşıma irsaliyesi, sevk irsaliyesi ve faturanın taşıtta bulunmaması halinde bu belgelerin ibrazına kadar nakil vasıtalarını trafikten alıkoymak, taşınan malın sahibi belli değilse tespitine kadar malı bekletmek ve muhafaza altına almak, (Beklemeye ve muhafazaya alınan malların bozulmaya ve çürümeye maruz mallar olması halinde derhal, diğer mallar ise üç ay sonra Maliye ve Gümrük Bakanlığının belli edeceği esaslar dahilinde tasfiye olunur.) yetkisini haizdirler.

Yoklamaya Yetkili Kişiler Vergi dairesi müdürleri, Yoklama memurları, Yetkili makamlar tarafından yoklama işi ile görevlendirilenler, Vergi incelemesine yetkili olanlar, Gelir uzmanları, tarafından yapılır. Yoklama neticeleri yoklama fişine bağlanır. Bu fiş ilgili kişiye imzalatılıp bir nüshası da ona verilir.

2. İnceleme Amaç, beyanların ve ödenmesi gereken vergilerin doğruluğunu araştırmak, tespit etmek ve sağlamaktır. (VUK, 134) İnceleme, yükümlünün defter kayıtları, belgeleri ve envanteri üzerinde derinlemesine yapılan çalışmadır. İnceleme, tarh zaman aşımı içinde her zaman yapılabilir. Vergi incelemesinde geçen süreler tarh zaman aşımı süresini durdurmaz ve kesmez. Vergi müfettişleri ve yardımcıları, İlin en büyük mal memuru, vergi dairesi müdürleri, GİB’ nın merkez ve taşra teşkilatında müdür kadrolarında görev yapanlar, vergi inceleme yetkisini haizdir.

3. Arama Delil toplama aracıdır. İhbar veya yapılan incelemeler dolayısıyla, bir mükellefin vergi kaçırdığına delalet eden emareler bulunursa, bu mükellef veya kaçakçılıkla ilgisi görülen diğer şahıslar nezdinde ve bunların üzerinde, vergi kaybı ve vergi suçuna ilişkin delillerin toplanması amacıyla arama yapılabilir. (VUK, 142-147) Aramanın yapılabilmesi için: Vergi incelemesi yapmaya yetkili olanların buna lüzum göstermesi ve gerekçeli bir yazı ile arama kararı vermeye yetkili sulh ceza yargıcından bunu istemesi, Sulh ceza yargıcının istenilen yerlerde arama yapılmasına karar vermesi, şarttır.

Arama Arama sonucu el konulan defter ve belgeler en geç üç ay içinde incelenir. Haklı sebepler varsa Sulh Ceza Yargıcı bu süreyi uzatabilir. Arama neticesinde bulunan defter ve vesikaların muhafaza altına alınması nedeniyle yapılamayan kayıtlar defterlerin geri verilmesinden sonra idare ve mükellef arasında kararlaştırılan münasip bir süre (en az 1 ay) içinde ikmal edilir. Defter ve vesikaların muhafaza altına alındığı tarihten vergi beyannamesi verileceği tarihe kadar olan süre 1 aydan az ise beyanname verme süresi 1 ay uzatılır ve ek süre bu müddetin sonundan başlar. (VUK, 144)

4. Bilgi Toplama Kamu idare ve müesseseleri, Mükellefler veya, Mükelleflerle muamelede bulunan diğer gerçek ve tüzel kişiler, Maliye Bakanlığının veya vergi incelemesi yapmaya yetkili olanların isteyecekleri bilgileri vermeye mecburdurlar. (VUK, 148) Bilgiler sözle ya da yazı ile istenir. Sözle istenen bilgilere cevap vermeyenlere uygun bir süre verilerek yazı ile cevap vermeleri istenir. Bilgi verme zorunluluğuna uymayan kişiler adına maktu miktarda özel usulsüzlük cezası kesilir.

Bilgi Toplama (Bilgi Vermek) Sulh yargıçları, icra, nüfus ve tapu memurları, Yabancı memleketlerdeki Türk konsolosları veya konsolosluk görevini yapanlar (Memur oldukları yerde ölen Türk tebaasının soyadı, adı ve sıfatları ile Türkiye'deki ikametgahlarını Maliye Bakanlığına bildirirler), Mahalle ve köy muhtarları (Kendi mahalle veya köylerinde ölenleri bildirirler), Banka, bankerler ve şirketler ile emanet kabul eden gerçek ve tüzelkişiler (Mevduat, şirket hissesi, emanet para ve eşya veya sair suretle alacak sahiplerinden birinin ölümü halinde, ölenin soyadını, adını, alacağının nevi'ni ve miktarını bildirirler), her ay muttali oldukları ölüm vak'aları ile intikalleri ertesi ayın 15'inci günü akşamına kadar vergi dairesine yazı ile bildirmeye mecburdurlar. (VUK, 150)

Bilgi Vermekten İmtina Kendilerinden bilgi istenilen gerçek ve tüzel kişiler, özel kanunlarda yazılı mahremiyet hükümlerini ileri sürerek, bilgi vermekten imtina edemezler. (VUK, 151) Ancak: PTT’ nin haberleşme hizmetleriyle ilgili olarak tutmaya mecbur olduğu bilgiler, Hekimlerden, diş hekimlerinden, dişçilerden, ebelerden ve sağlık memurlarından hastaların hastalıklarının nevi'ne müteallik bilgiler, Avukatlardan ve dava vekillerinden kendilerine tevdi olunan işler veya görevleri dolayısıyla muttali oldukları ahval ve hususlar, (Bu yasak müvekkil adları ile vekalet ücretlerine ve giderlerine ayrıca avukatlık veya dava vekilliği sıfatı dışındaki sıfatları dolayısıyla muttali oldukları ahval ve hususlara şamil değildir.) CMUK gereğince gösterilmesi veya teslimi caiz olmayan evrakın muhteviyatı hakkında bilgi istenemez. (Doğrudan doğruya vergi ile ilgili olmak üzere, bu gibi evraka müsteniden doğan borçların miktarlarına ve alacaklıların adlarına ait bilgiler istenebilir.)