Prof. Dr. Filiz Can Bakım Kriterleri Uygulamaları ve Entegrasyonu

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
AKILCI İLAÇ KULLANIMI OTURUMLARI İÇİN ÖRNEK SUNUM
Advertisements

ENGELLİ KADIN DOSTU SAĞLIK HİZMETLERİ
DÜŞME RİSKİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ
I. Uluslararası Geriatri Kongresi
HASTA KABUL VE TABURCULUK SÜRECİ
Hacettepe üniversİtesİ hastanelerİ Tip bİlİşİmİ derneğİ başkani
NİÇİn sPoR? Yaşam kalitemizi arttırmak, kendimizi daha iyi hissetmek,
AİLE HEKİMLİĞİNDE SAĞLIK OKURYAZARLIĞI
HEMİPLEJİ VE TEDAVİ PROGRAMI
Prof. Dr. A. Ayşe Karaduman 08. Nisan Kazan - Ankara
ORTEZ, PROTEZ ve YARDIMCI CİHAZLAR
Ölçme Düzeyleri Ölçeklerin Kullanılması
BİR DEVLET HASTANESİNDE HASTA BAĞIMLILIK DÜZEYLERİNE GÖRE YAPILAN HEMŞİRE İNSAN GÜCÜ PLANLAMASI UYGULAMASI   Özcan Selma, Tanrıöver Funda , Akın Bihter.
Causes of Persistent Dizziness in Elderly Patients in Primary Care
17. DÖNEM AKUPUNKTUR EĞİTİM PROGRAMINDA TEDAVİYE ALINAN 130 HASTANIN DEMOGRAFİK, KLİNİK ÖZELLİKLERİ VE TEDAVİ SONUÇLARI Dr. Derya Özmen ALPTEKİN Fiziksel.
GERİATRİK HASTALIKLARIN TEDAVİSİNDE AKUPUNKTURUN YERİ
T.C. SAĞLIK BAKANLIĞI ANTALYA HALK SAĞLIĞI MÜDÜRLÜĞÜ
YOĞUN BAKIM ÜNİTESİ SKORLAMA SİSTEMLERİ
OBEZİTE.
1.Hafta: Özel Gereksinimli Bireyler ve Özel Eğitim
ÇOK YÖNLÜ GERİATRİK DEĞERLENDİRME
AMAÇ Fonksiyonel sağlık durumu hakkında genel bilgi sahibi olmak
SAĞLIK BAKANLIĞI T.C. SAĞLIK BAKANLIĞI ANTALYA HALK SAĞLIĞI MÜDÜRLÜĞÜ.
Beş Aşamalı Mesleki Rehberlik ve
 A Walking Programme and a Supervised Exercise Class versus Usual Pysiotherapy for Chronic Low Back Pain: (The supervised walking in comparison to fitness.
Yaşlı Bakım ve Rehabilitasyonda Disiplinler Arası Yaklaşım
ENGELLİ BİREYLERİN BAKIMI
9.Sınıf Sağlık Hizmetlerinde İletişim
Plan Demans, tanımlar Her unutkanlık demans mıdır ?
UZMANLIK EĞİTİMİ “TTB-UDEK DEĞERLENDİRMELERİ” Dr
PULMONER REHABİLİTASYON ve EVDE BAKIM MERKEZİ
EVDE HASTA BAKIMI.
Dr. Aylin Sena BELİNER1, Prof. Dr. Aliye Mandıracıoğlu2
PULMONER REHABİLİTASYON ve EVDE BAKIM MERKEZİ
KENDİMİ TANIYORUM Kazanım: Kendini tanımanın ders seçimindeki önemini fark eder. 9. Sınıf 74 nolu kazanım etkinliği.
Günümüzde Astım Tedavisi
Günümüzde Astım Tedavisi
YAŞLIDA BESLENME Prof. Dr. Deniz SUNA ERDİNÇLER
ERGENLİK DÖNEMİ ÖZELLİKLERİ VE SORUNLARI
Beş Aşamalı Mesleki Rehberlik ve
Dr. Sema Yıldız Türk Diabet e Obezite Vakfı Özel Diabet Hastanesi
Alzheimer Afiş. Kronik Hastalıklar, Yaşlı Sağlığı ve Özürlüler Daire Başkanlığı Yaşlı Sağlığı Farkındalık Çalışması.
GÖĞÜS CERRAHİSİ YOĞUN BAKIM İLKELERİ
BASINÇ YARASI PREVALANSI
GERİATRİ.
FİZYOTERAPİDE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
Yaşlı Bakım Ekonomisinin Gelişmesinde Üniversitelerin Rolü
ANAMNEZ ALMA Yrd. Doç. Dr. Pembe Hare Yiğitoğlu Çeto
POSTUR ANALİZİ Yrd. Doç. Dr. Pembe Hare Yiğitoğlu Çeto
TEDAVİ HAREKETLERİNDE TEMEL DEĞERLENDİRME PRENSİPLERİ
YB 213- Fiziksel Rehabilitasyon Geriartrik Değerlendirme ve Testler Fzt.Hüseyin B. Özkader.
YB 207- UĞRAŞ TERAPİSİ FZT. MELİS BAĞKUR.
ÖZÜRLÜLÜK(ENGELL İ )NED İ R? Bedensel, zihinsel ve ruhsal özelliklerinden belirli oranda fonksiyon kaybına neden olan organ yokluğu ve bozukluğu sonucu.
PULMONER REHABİLİTASYON
ÖZEL EĞİTİME GEREKSİNİM DUYAN ÇOCUKLAR VE ÖZEL EĞİTİM
Özel Gereksinimli Öğrenciler ve Fen Öğretimi
AQUATERAPİ FTR 304 Arzu GENÇ.
YAŞLILIKTA DEPRESYON ANTALYA HALK SAĞLIĞI MÜDÜRLÜĞÜ
DOÇ. DR. HATİCE BAKKALOĞLU
ORTOPEDİK ENGELLİ ÇOCUKLAR
Yumuşak Doku Yaralanması
YOĞUN BAKIM ÜNİTESİ SKORLAMA SİSTEMLERİ
Yrd. Doç. Dr. Tülay KUZLU AYYILDIZ
Beslenme Durumunun Saptanması GİRİŞ
FTR 409 HALK SAĞLIĞINDA FİZYOTERAPİ VE REHABİLİTASYON
DOÇ. DR. GONCA POLAT ARŞ.GÖR.CİHAN ASLAN TIBBİ SOSYAL HİZMET DERSİ
NÖROLOJİK HASTAYA YAKLAŞIM
MULTİPL SKLEROZ REHABİLİTASYONU
BASINÇ YARASI PREVALANSI. Basınç yarası, kemik çıkıntılarının dış yüzeylerindeki deri ve subkütan dokunun uzun süreli basınca maruz kalması ve sürtünmenin.
MÜSKÜLER DİSTROFİ (KAS DİSTROFİSİ) Zeliha IŞIK
Sunum transkripti:

Prof. Dr. Filiz Can Bakım Kriterleri Uygulamaları ve Entegrasyonu 21-23 Kasım 2012 İzmir Kaya Otel İzmir Bakım Kriterleri Uygulamaları ve Entegrasyonu Prof. Dr. Filiz Can Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Bölümü Geriatri Fizyoterapistleri Derneği Ankara

Bakım kriteri uygulamaları nasıl olmalı? Bakıma Muhtaçlık Kriterleri Bakıma alınmalı Bakıma alınmamalı Bakım Modelleri

Bakım kriteri uygulamaları nasıl olmalı? Bakıma Muhtaçlık Kriterleri Entegrasyon YOK! Bakım Modelleri

İngiltere’de Yaşlı Bakım Modelleri Hastaneler Gündüz hastaneleri Toplumsal eğitim Aralıklı bakım yerleri (bakım evleri) Özel Üniteler (ortopedik rehabilitasyon üniteleri gibi) Toplum temelli servisler (evde bakım) (UK, 1988)

İngiltere’de Yaşlı Bakım Modelleri Evde yardım servisleri Gezici yemek servisleri Gündüz bakım merkezleri Sığınma evleri Huzur evleri Özel bakım evleri (UK, 1988)

Bakım kriteri uygulamaları nasıl olmalı? Bakım Modelleri Bakım Muhtaçlık Kriterleri Çok limitli entegrasyon

Fonksiyonel Değerlendirme Skalaları Fonksiyonel Bağımsızlık Ölçütü (FIM) Enstrümentasyonel Günlük Yaşam Aktiviteleri Fonksiyonel Durum İndeksi Lawton GYA Değerlendirme Skalası

Lawton GYA Değerlendirme Skalası Lawton’ un fonksiyonel kapasite değerlendirme görüşü GYA’i 3 seviyede tanımlar: 1. Temel GYA : banyo yapma, giyinme, tuvalete gitme, ve beslenme gibi kendine bakım aktiviteleri 2. Enstrümental GYA (IADLs): telefon kullanma, araba kullanma, alışveriş yapma, ev işleri, yemek pişirme, çamaşır yıkama, parayı kullanabilme, ilaçlarını kullanabilme 3. Mobilite: evden çıkabilme ve bir yerden bir yere gidebilme

Lawton Mobilite ve Enstrümental GYA daha komplekstir Bireyin çevresi ile başedebilmesi ile ilgilidir Temel GYA, Enstrümental GYA ve Mobilite sınıflaması en fonksiyonel değerlendirme ölçütü olarak standart haline gelmiştir Çeşitli bakım modellerinde fiziksel, emosyonel, kognitif ve sosyal fonksiyonları saptamak için birçok fonksiyonel değerlendirme ölçütü vardır?? Branch L, Jette A. 1987

GYA Ölçümü GYA’nın ölçümünün aşağıdakiler ile ilişkili olduğu gösterilmiştir: Huzurevi/ bakımevine başvuru Doktor hizmetlerinin kullanımı Sigorta kapsamı Yaşam düzenlemesi Hastane servislerinin kullanımı Evde bakım servislerinin ödenmesi (Bishop C, 1986;Branch LG et al, 1982; Wan TTH et al,1981; Macken CL, 1986)

Fonksiyonlar için derecelendirme Frazer (1979) fonksiyonlar ile ilgili 8 puanlık bir skala geliştirmiştir Yetersizlik veya patolojik durum ile ilgili değil Fiziksel kondisyondaki değişiklikler ile ilişkili olmayan fonksiyonlardaki değişiklikleri derecelendirir

Bakım kriteri uygulamaları nasıl olmalı? Bakıma Muhtaçlık Kriterleri Bakıma alınmalı Bakıma alınmamalı Bakım Kriterleri Bakım Modelleri

Değerlendirme Ev ortamının değerlendirilmesi Genel değerlendirme Özel değerlendirme - Kardiyorespiratuvar sistem - Nörolojik sistem - Baş ve boyun - Kollar - Bacaklar - Bel - Kas kuvveti - Görme

Değerlendirme Mobilite - Yürüme - Denge - Kol ve bacaklarını kullanabilme - Yürüme yardımcıları Mental Kapasite Genel Sağlık

Klinik Karar Verme Karşılaşılan temel problemler Temel objektifler Sonraki yorumlar Ann Finn, Evaluation Form for Older People, School of Physiotherapy, Dublin, 1980

Fonksiyonel kapasite Mobilite Kuvvet Denge Fonksiyonel Yeterlilik

Temel Mobilite Değerlendirmesi 1. Fiziksel Durum a. Yürüme yeteneği b. Yürüme tipi c. Kullanılan yürüme yardımcıları d. Bağımlı olmanın nedeni 2. Psikososyal durum a. Motivasyon b. Comprehension 3. Sosyal durum a. Medeni durum b. Ev c. İş Ann Finn, Evaluation Form for Older People, School of Physiotherapy, Dublin, 1980

Temel Mobilite Değerlendirmesi 1. Fiziksel Durum a. Yürüme yeteneği bağımsız yürüme yardımcısı ile 2 kişinin yardımı ile yürümesi mümkün değil Ann Finn, Evaluation Form for Older People, School of Physiotherapy, Dublin, 1980

Temel Mobilite Değerlendirmesi 1. Fiziksel Durum a. Yürüme tipi Ataksik tip yürüme Ayağı sürüyerek yürüme Yavaş yürüme Spastik yürüme Küçük adımlarla yürüme Ann Finn, Evaluation Form for Older People, School of Physiotherapy, Dublin, 1980

Temel Mobilite Değerlendirmesi 1. Fiziksel Durum d. Bağımlı olma nedenleri denge bozukluğu/kaybı eklem mobilitesi/ hareket deformite kas zayıflığı düşme korkusu ağrı travma görme bozukluğu işitme kaybı konuşma bozukluğuı solunum disfonksiyonu efor dispnesi continent İdrar kaçırma yatak yarası Kollarda limitasyon sol/ sağ zayıflık tremor/ titreme Eklemde hareket kaybı/ yokluğu postural deformiteler

Temel Mobilite Değerlendirmesi 1. Fiziksel Durum c. Kullanılan Yürüme yardımcıları baston üç bacaklı baston dört bacaklı baston yürüteç tekerlekli yürüteç koltuk değneği Ann Finn, Evaluation Form for Older People, School of Physiotherapy, Dublin, 1980

Temel Mobilite Değerlendirmesi 2. Psikolojik durum oryante disoryante apatik depresif Motivasyon iyi zayıf Comprehension koopere koopere değil Ann Finn, Evaluation Form for Older People, School of Physiotherapy, Dublin, 1980

Temel Mobilite Değerlendirmesi 3. Sosyal durum a. Medeni durum Bekar Evli Dul/ boşanmış b. Yaşama durumu Tek başına yaşıyor Eşi/ akrabalarıyla yaşıyor c. Yaşadığı ev Müstakil ev Apartman katı Evde merdiven var/yok d. İş Çalışan Emekli e. Hobileri/İlgileri f. Diğer tıbbi problemleri Ann Finn, Evaluation Form for Older People, School of Physiotherapy, Dublin, 1980

Kas Kuvveti Yaşlılarda normal kuvveti yorumlamada doğru bir temel elde etmek için hiçbir sabit değer geliştirilmemiştir de Vries (1970)

Kas kuveti Ransome (1980) yaşlıların kas kuvvetini en uygun şekilde değerlendirmek için bir 3 puanlık skala önermiştir. 3= Zayıf (hiç yok veya hafif kuvvet) 2= Orta ( bir miktar direnç alabiliyor) 1= İyi ( iyi direnç alabiliyor)

Mobilite ve yeterlilik için derecelendirme 3= İyi (tam veya tama yakın mobilite) 2= Orta (limitli mobilite, fakat orta derecede fonksiyonlara izin verir) 1= Zayıf (limitli mobilite- fonksiyonlar imkansız) 3= İyi (tek başına yapabilir) 2= Orta (gözlem ile yapabilir) 1= Zayıf ( fiziksel yardım ile yapabilir) Ransome (1980)

Fonksiyonlar için derecelendirme skalası 1: Hiçbir yetersizliği yok 2: Bağımsız olarak mobil 3: Limitli düzeyde mobil 4: Eve bağlı-hafif ev işlerini yapabiliyor 5: Eve bağlı- limitli kendine bakım aktivitelerini yapabiliyor 6: Eve bağlı- kendine bakım aktivitelerinde yardım gerektiriyor 7: Sandalyeye bağlı- kendine bakım aktivitelerinde yardım gerektiriyor 8: Tamamen bağımlı Frazer (1979)

Sandalye içi/ dışı mobilite Tuvalete gidebilme İçeride yürüme Yatak içi/ dışı ve yatakta mobilite Sandalye içi/ dışı mobilite Tuvalete gidebilme İçeride yürüme Eğer gerekli ise merdiven Sandalyeden kalkma A: Bağımsız, başka birinden yardım almayı gerektirmiyor; eğer gerekli ise yürüme yardımcısı kullanabilir B: Aktiviteyi yapabilmesi için sözel veya fiziksel olarak biraz yardım gerektirir C: Yapamaz veya aktiviteyi yapabilmesi için beceri isteyen bir yardım gerektirir Amanda Squires, 1999, IPTOP

Fizyoterapistlerin gelişmiş ülkelerdeki diğer rolleri Klinik problem çözmeyi ve kanıta dayalı çalışmalara ağırlık verme ICF (The İnternational Classification of Functioning) ve RCPI ( Research and Clinical Practice İntegration) gibi klinik çalışmalarla bilimsel çalışmaların entegre edildiği modeller geliştirme

ICF İlk model 1980’de the International Classification of Impairments, Disabilities and Handicaps (ICIDH) olarak geliştirilmiş Sağlıkla ilgili 3 durumun arasındaki farkı tanımlar: - Vücut fonksiyonları ve yapılardaki bozukluk (impairment) - Yapılan işte yetersizlik (disabilite veya inabilite) - Yetersizlik ve bozukluğa eşlik eden rol kaybı/engel (handicap) Bozukluk Yetersizlik Özür

ICF

Yaşam Kalitesi Yaşam kalitesi,bireyin yaşadığı yerdeki kültür ve değerler sistemi içinde hedefleri, beklentileri, standartları ve ilgileri ile ilgili bireysel yaşam duruşudur Bireyler yaşlandığında yaşam kalitelerinin düzeyi, otonomi ve bağımsızlıklarını sağlayabilme yetenekleri ile saptanır (WHO, 1994)

Yaşam Kalitesi Geniş bir kavram Aşağıdaki elementlerin kompleks bir yolla birleşimi - Fiziksel sağlık - Psikolojik sağlık - Bağımsızlık düzeyi - Sosyal ilişkiler - Kişisel değerler ve inançlar - Çevrede ile sağlıklı ilişki (WHO, 1994)

Tartışılan 3 farklı model Tıbbi Model Bireysel Model Sosyal Model

Hastaya özel Fonksiyonel Skala Tıbbi problemi nedeniyle yapmakta zorluk çektiği 5 fonksiyonel aktivitenin saptanması Her bir aktivite 10 puanlık skala ile derecelendirilir “Yapamadığı hareket” “0” puan ile “Hiçbir zorluk çekilmeden yapılan hareket” “10” puan ile Toplam puan, saptanan aktivitelerin aktivite puan toplamına bölünmesi ile hesaplanır http://www.tac.vic.gov.au/upload/Patient-specific.pdf. Accessed September 6,2010

Kapsamlı değerlendirme Tıbbi? Fiziksel? Fonksiyonel? Psikolojik? Sosyal veya sosyo-kültürel? Bakım Modelleri

Kapsamlı değerlendirme Bakım Modelleri Değerlendirme Hastane? Huzurevi? Gündüz bakım evi? Evde bakım? Özel merkezler? Ayaktan rehabilitasyon Yataklı rehabilitasyon? Psikolojik destek? Tıbbi Fiziksel Fonksiyonel Psikolojik Sosyal/sosyo-kültürel

Kapsamlı değerlendirme Bakım Modelleri Toplam Skor Hastane? Huzurevi? Gündüz bakım evi? Evde bakım? Özel merkezler? Ayaktan rehabilitasyon Yataklı rehabilitasyon? Psikolojik destek? Gündüz klüpleri Tıbbi Fonksiyonel Psikolojik Sosyal/sosyo-kültürel Fiziksel/ çevresel

Kapsamlı değerlendirme Bakım Modelleri Değerlendirme Hastane Huzurevi Gündüz bakım evi Evde bakım Özel merkezler Ayaktan rehabilitasyon Yataklı rehabilitasyon Psikolojik destek Tıbbi Fiziksel Fonksiyonel Psikolojik Sosyal/sosyo-kültürel Toplam puan

Entegre sistem? Tıbbi durum ( 60 puan) Fonksiyonel durum ( 40 puan) Rehabilitasyon Ayaktan FTR Tıbbi durum ( 60 puan) Tıbbi kontrol Aylık kontrol Fonksiyonel durum ( 40 puan) Çevresel durum (10 puan) Sosyo-kültürel Durum (20 puan) Çevresel Düzenleme Ev ziyareti Sosyal Destek Rekreasyon Evleri

Bakım kriteri uygulamaları nasıl olmalı? Bakıma Muhtaçlık Kriterleri Entegrasyon Var! Bakıma alınmalı Bakım Kriterleri Bakım Modelleri

Dikkatiniz için teşekkür ederim… Filiz Can filizcan2002@yahoo.com