BİYOPSİKOSOSYOSPİRİTÜEL

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
C HILDHOOD N ONSPECIFIC A BDOMINAL P AIN IN F AMILY P RACTICE I NCIDENCE, A SSOCIATED F ACTORS, AND M ANAGEMENT M ARIEKE J. G IETELING, MD; Y VONNE L ISMAN.
Advertisements

I. Uluslararası Geriatri Kongresi
Acil Olguya İlk Yaklaşım
BİR UZMANLIK SEÇENEĞİ OLARAK AİLE HEKİMLİĞİ
Prostat Hastalıkları: Doğru Sanılan Yanlışlar, Bilinmeyen Gerçekler
AİLE HEKİMLİĞİNDE SAĞLIK OKURYAZARLIĞI
Nurhak Merkez Sağlık Ocağına Başvuranlarda Proteinüri Risk Faktörleri
AİLE HEKİMLİĞİNİN TEMEL ÖZELLİKLERİ
AİLE HEKİMLİĞİNİN TANIMINDAKİ TEMEL İLKELER
Yrd. Doç. Dr. Turan SET Atatürk Üniversitesi Tıp Fakültesi AD
Sağlam Birey Takibi Atatürk Üniversitesi Tıp Fakültesi Eylül 2009 Doç. Dr. Zekeriya Aktürk / 10 1.
Aile Hekimliğinin Tanımı ve Temel İkeleri
Zihin Beden Tıbbı Uzm.Dr.Sedat Yıldız Fiziksel Tıp ve Rehabilitasyon
HASTA YÖNETİMİ VE KLİNİKTE PROBLEM ÇÖZME
17. DÖNEM AKUPUNKTUR EĞİTİM PROGRAMINDA TEDAVİYE ALINAN 130 HASTANIN DEMOGRAFİK, KLİNİK ÖZELLİKLERİ VE TEDAVİ SONUÇLARI Dr. Derya Özmen ALPTEKİN Fiziksel.
AYRIŞMAMIŞ HASTAYA YAKLAŞIM
ÇALIŞAN SA Ğ LI Ğ I B İ R İ M İ Akdeniz Üniversitesi Hastanesi.
Araştırma tasarımı ve SPSS ile biyoistatistik
TEMEL TIP BİLİMLERİ ÖĞRENCİLERİ İLE KLİNİK BİLİMLER ÖĞRENCİLERİ ARASINDA MESLEĞE BAKIŞ AÇISINDAN FARK VAR MIDIR? SUNANLAR: Batuhan TAVEL, Recep KAPLAN,
HASTA EĞİTİMİ (SAĞLIK EĞİTİMİ)
A.Ü ARAŞTIRMA HASTANESİNE BAŞVURAN HASTALAR MEMNUN MU?
Sağlık Hizmetlerine Ulaşım Sınıf 2,
Msc. Melahat BAYRAM Uzman
Riyad Uluslararası Türk Okulu, 14 Mart 2007
KANSER VE PSİKİYATRİ Prof Dr Behcet Coşar
Aile Hekimliğinde Koruyucu Hekimlik Uygulamaları
Aile Hekimliğinde Klinik Yöntem (Hasta merkezli klinik yöntem)
KUANTUM FİZİĞİ ve BİLİNÇ İLİŞKİSİ
1 Kapsamlı Sağlık Bakımı Prof. Zekeriya Aktürk Atatürk Üniversitesi Tıp Fakültesi.
Aile Hekimliği 1. Aşama Kursiyer Eğitimi
/ 181 BolognaSürecinde 20 Nisan Dr. Zekeriya Aktürk Ders Bilgi Paketi Hazırlama - Amaç - Öğrenim.
KAPSAMLI SAĞLIK BAKIMI
HALK SAĞLIĞINA GİRİŞ Dr. Ferit Koçoğlu.
PALYATİF BAKIMIN ORGANİZASYONU
Kaynaklar 1- Aile Hekimliğinin Kilometre Taşları, Millis Ve Willard Raporları, Aktürk Z., Dağdeviren N. (Çeviri Editörleri). Türkiye Aile Hekimliği Uzmanlık.
KADIN ÜREME ORGAN KANSERLERİ (ENDOMETRİUM,OVER )
AİLE HEKİMLİĞİNİN TANIMI VE ÖZELLİKLERİ
BİRİNCİ BASAMAKTA ALLERJİK HASTALARA YAKLAŞIM Dr Hamit Işıkalp 15. PRATİSYEN HEKİMLİK KONGRESİ 27 – 31 EKİM 2010 ANTALYA GENEL BAKIŞ KLİNİĞİ HASTANIN DEĞERLENDİRİLMESİ.
HÜTKOM Hacettepe Üniversitesi Tütün Kontrol, Eğitim, Vergilendirme Uygulama ve Araştırma Merkezi, 20 Haziran 2012 tarih ve sayılı Resmi Gazete'de.
SAĞLIK VE SİGORTA YÖNETİCİLERİ DERNEĞİ I.ULUSAL KONGRESİ KAMU HASTANE BİRLİKLERİ “KAMU HASTANE BİRLİKLERİ YAPILANMASININ SAĞLIK SEKTÖRÜNE ETKİLERİ” İstanbul.
Asistan ve Öğretim Üyesi İhtiyacı Açısından Gelecekte Aile Hekimliği
TIPTA UYGULAMA REHBERLERİ
Etkili İletişim Yrd. Doç. Dr. Kenan TAŞTAN
BİRİNCİ BASAMAK HEKİMLİĞİ
ORTAMA UYGUN SAĞLIK HİZMETİ
PNÖMONİLER Dr. Oğuz KILINÇ Dokuz Eylül Üniversitesi Tıp Fakültesi
Atatürk Üniversitesi Tıp Fakültesi, Erzurum
AİLE HEKİMLİĞİ TANIMI VE İLKELERİ
GRUP SEMPTOM Konu : Kocaeli Üniversitesi Araştırma ve Uygulama Hastanesine Başvuran Hasta ve Hasta Yakınlarının Sağlık Hizmetleri Hakkındaki Bilgi ve Yararlanma.
İç Hastalıkları Klinik Stajı GİRİŞ DERSİ
Klinik Yaklaşım Yöntemleri
Uluslarası Katılımlı 1. Ulusal Aile Hekimliği Günleri
AYRIŞMAMIŞ HASTAYA BİYOPSİKOSOSYAL ETNO-KÜLTÜREL VE SPİRİTÜEL YAKLAŞIM
Dünya ve Türkiye’de Psikiyatrik Hastalıklarda Tamamlayıcı ve Alternatif Tedavilerin Yaygınlığına Genel Bir Bakış Ümit Avşar1, Memet Işık1, Ümmü Zeynep.
Kapsamlı Sağlık Bakımı
Aile Hekimliğinin Temel Esasları
Atatürk Üniversitesi Tıp Fakültesi
/ 231 Sağlık Hizmetinin Sürekliliği Şifa Üniversitesi Tıp Fakültesi Prof. Dr. Zekeriya Aktürk
Aile Genogramı ve Aile Çemberi
BİYOPSİKOSOSYOSPİRİTÜEL
Aile Hekimliğinde Anamnez ve Genel Muayene Zekeriya AKTÜRK Şifa Üniversitesi Tıp Fakültesi Aile Hekimliği AD 28 Eylül 2015
Aile Hekimliğinde Sürekli Sağlık Bakımı
Kocaeli Üniversitesi Tıp Fakültesi Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Anabilim Dalı Çocuk Gastroenteroloji Bilim Dalı Olgu Sunumu 2. Bölüm 25 Nisan 2013.
Olgularla Diyabette Hedef Değerlere Ulaşma Başarısızlığı Nedenleri
AİLE HEKİMLİĞİNİN TEMEL ÖZELLİKLERİ
TIBBİ SOSYAL HİZMET DERSİ
DOÇ. DR. GONCA POLAT ARŞ.GÖR.CİHAN ASLAN TIBBİ SOSYAL HİZMET DERSİ
AİLE HEKİMLİĞİNİN TEMEL ÖZELLİKLERİ
Arş.Gör.Dr.Kevser Ayar KTÜ Tıp Fakültesi Aile Hekimliği AD
AİLE HEKİMLİĞİNİN TANIMI VE TEMEL ÖZELLİKLERİ. AMAÇ Bu oturum sonunda katılımcıların; Aile Hekimi ve Aile Hekimliğinin tanımını yaparak bugünkü durumunu.
Sunum transkripti:

BİYOPSİKOSOSYOSPİRİTÜEL YAKLAŞIM 25.04.2014, 08:30-09:15 Zekeriya Aktürk Prof. Dr., Atatürk Üniversitesi Tıp Fakültesi Aile Hekimliği Anabilim Dalı, zekeriya.akturk@gmail.com, aile.atauni.edu.tr

http://haberciniz.biz/aile-hekimligi-ile-tum-koyluler-doktora-kavustu-yozgat-899979h.htm http://karacabeytakip.com/120-doktor-koylunun-ayagina-gitti/ http://haberciniz.biz/saglik-meslek-lisesi-ogrencileri-koylulerin-nabzini-tuttu-erzurum-828381h.htm http://www.aliagaekspres.com.tr/?p=3139#axzz2zj0ve1ig http://www.haberler.com/koyluler-aile-hekimi-ve-mobil-eczane-4070167-haberi/ http://www.sislietfal.gov.tr/galeri.php?gid=152 http://www.zaman.com.tr/gundem_hasta-memnun-kalirsa-hekim-daha-fazla-maas-alacak_476621.html http://www.zaman.com.tr/gundem_ozel-hastanelere-kota-bir-doktor-saatte-en-fazla-6-hastaya-bakabilecek_1267318.html http://haberciniz.biz/aile-hekimligi-ile-tum-koyluler-doktora-kavustu-yozgat-899979h.htm http://karacabeytakip.com/120-doktor-koylunun-ayagina-gitti/ http://haberciniz.biz/saglik-meslek-lisesi-ogrencileri-koylulerin-nabzini-tuttu-erzurum-828381h.htm http://www.aliagaekspres.com.tr/?p=3139#axzz2zj0ve1ig http://www.haberler.com/koyluler-aile-hekimi-ve-mobil-eczane-4070167-haberi/ http://www.sislietfal.gov.tr/galeri.php?gid=152 http://www.zaman.com.tr/gundem_hasta-memnun-kalirsa-hekim-daha-fazla-maas-alacak_476621.html http://www.zaman.com.tr/gundem_ozel-hastanelere-kota-bir-doktor-saatte-en-fazla-6-hastaya-bakabilecek_1267318.html / 32

Klinik Yaklaşım Modelleri / 32 Ramesh Mehay. The Essential Handbook for GP Training & Education

Modeller Neden Önemli? Her gün bilinç altından yaptığınız işi nasıl yaptığınızı açıklar Modeleri inceleyerek kendi uygulamamızı geliştirebiliriz Başvuran bireyi daha iyi anlamamızı sağlar Hasta ve hekim memnuniyetinin artmasını sağlar Öğrencilerimize eğitim vermek için kaynak oluşturur … Ramesh Mehay (Ed.) The Essential Handbook of GP Training and Education, Radcliffe 2012 / 32

Spirütüel de Nereden Çıktı?? Spiritüel: Tinsel, Maddeyle ilgisi olmayan, manevi olan Kopernik 1543: din, bilime karşı çıkıyordu Aydınlanma çağı 18.yy: din, tıptan soyutlandı 1970’lere kadar tıpta biyomedikal yaklaşım hakim Daha sonra biyopsikososyal model ağırlık kazandı Daha kapsamlı Daha müşfik, merhametli İnsanı çeşitli yönleriyle ele alan bir model Biyopsikososyal model daha nasıl geliştirilebilir? Varoluşçu yaklaşım (existential approach) gündeme geldi Spiritual: of or relating to religion or religious beliefs (Merriam-Webster) http://tdk.gov.tr/index.php?option=com_gts&arama=gts&guid=TDK.GTS.5358eaca375c00.56029088 Jeffrey P. Bishop Biopsychosociospiritual Medicine and Other Political Schemes. Christian Bioethics: Non-ecumenical Studies in Medical Morality 2009;15(3):254 http://cb.oxfordjournals.org/content/15/3/254.abstract

varoluşçu http://www.woncaeurope.org/ http://aile.atauni.edu.tr

Bir hasta senaryosu Yaşlı bir bayan sabah erken saatte nefes alamama yakınmasıyla geliyor. Pencereyi açıp oturunca rahatladığını söylüyor. Yoğun bir mesaidesiniz. Randevu almamış. İlk aklınıza gelen hastalık nedir? FM: bulgu yok. Şimdi ne düşünürsünüz? PA akciğer grafisi: normal Ön tanılarınızın sırası değişti mi? McWhinney, 1997 http://www.medikalakademi.com.tr/aile-hekimligi-kitap-textbook-of-familiy-medicine/ / 32

Bir gün sonra randevulu çağırdınız Derinlemesine öykü aldınız Esas yakınma: bağırsak hareketlerinde artma Gece uyanmış ve boğuluyor gibi hissetmiş Pencerenin önüne geçince biraz rahatlamış Batın semptomları 20 yıldır var İnsomni yeni Yıllar önce kolesistektomi olmuş. Şikayetleri geçmemiş Meme CA nedeniyle mastektomi olmuş Birinci sıradaki ön tanınız ? / 32

Daha ayrıntılı anamnez aldığınızda: Kanserden korkuyor. Birkaç yıldır dul; yalnız yaşıyor Ev sahibi haber vermeden kirayı artırmış Ev sahibine öfke duyuyor İki çocuğu evli ve uzakta Klinik yaklaşımınız ne olur? / 32

Tanı Süreci İpuçları Hipotez/ler Gözden geçirme Araştırma Geliş nedeni Hikayesi Özgeçmişi Soygeçmişi İlaç öyküsü Muayene Ayırıcı tanı Tetkik Tedavi Tanı Süreci İpuçları Beklenmeyen ipuçları Hipotez/ler Gözden geçirme Araştırma Ortak zemin arama Yönetim kararı Takip / 32

Kos ve Knidos (Datça) Ekolleri / 32

Knidos = Biyomedikal yaklaşım Günümüz tıbbının yaygın uygulamalarıdır Hastalığı çok basite indirgemekle suçlanır Hastalığı biyolojik değişikliklerle ölçülebilecek bir durum olarak algılar (Odegaard, 1986; White, 1988). Engel (1977) Mehmet Turgut. Ancient medical schools in Knidos and Kos. Childs Nerv Syst (2011) 27:197–200 / 32

Biyomedikal model Geleneksel yaklaşım hastalığın sosyal, psikolojik ve davranışsal boyutlarına yeterince yer ayırmaz. Hastalıkları sosyal davranıştan bağımsız olarak ele almakla kalmayıp davranıştaki sapmaları da somatik bozukluklarla açıklamaya çalışır. Biyolojik bir tanı ve bununla ilişkili tedavi önceliklidir Karşılama: “Hoş geldiniz. Nasıl yardımcı olabilirim? Tanı: Migren İşlem: Reçete + Tomografi / 32

Biyopsikososyal model Engel 1980 Hasta, sistemlerden oluşur Hastalığın kişisel ve sosyal boyutlarının yanında biyolojik sapmalarla da ilgilenir. Bir hastanın hastalığının türünden ziyade bir hastalığın, ne tür bir hastada olduğunu bilmek daha önemlidir. Sir William Osler (1904) Hastalık yoktur, hasta vardır. / 32

Sistemler hiyerarşisi Biyomedikal yaklaşım olaylara hiyerarşik bir sistemde yaklaşır Temel birime kadar bütün sistemler daha küçük sistemlerden oluşur Geleneksel uzmanlıklar moleküler biyosistemlerden organlara, en çok insana kadar uzanır Aile hekimliği ise insan ve organ sistemlerinden başlar ve toplum sağlığı sistemlerine uzanır Dolayısıyla disiplinler tamamen ayrı değildir; örtüştükleri noktalar vardır. / 32

Tanrı, Soğuk, Kötü Ruhlar, Sıcak, Moral değerler, Rüzgar, Nem, Cinler, Kader … Soğuk, Sıcak, Rüzgar, Nem, Toksinler, Radyasyon … Başka bir yaklaşıma göre hasta olmanın nedenleri kişinin iç dünyası ve bedeni ile dışarıdaki dünyalar arasındaki bir etkileşimden kaynaklanmaktadır. Bu modele göre hasta olmak için: 1.İnsandan kaynaklanan, 2.Doğal dünyadan kaynaklanan, 3.Sosyal dünyadan kaynaklanan, 4.Doğaüstü dünyadan kaynaklanan etkenler söz konusudur. Bu etkenler tek tek etkili olabileceği gibi birkaçı birlikte de etki ederek sağlığın bozulmasına ve kişinin kendisini hasta hissetmesine neden olabilmektedir. Kuşkusuz kendisini hasta hisseden her insanın tıbbi anlamda hasta olması gerekmediği gibi sağlıklı hisseden her insanın da tıbbi açıdan sağlam olması gerekmemektedir. Örneğin kan kolesterolü ya da kan basıncı yüksek olduğu halde herhangi bir yakınması olmadığı için kendisini sağlıklı sayan pek çok insan vardır. Öte yandan bir takım belirtiler nedeni ile hasta olduğunu öne sürdüğü halde tıbbi açıdan hiçbir olumsuz bulgusu bulunmayan insanlar da olabilmektedir. İnsanların hastalık anlayışına bağlı olarak yararlandıkları sağlık hizmetleri de doğal olarak farklılık göstermektedir. Çatışma, Sürtüşme, Stres… Beslenme, Genetik Yapı Riskli Davranışlar.. / 32 Osman Hayran, 2000

Hasta Merkezli Klinik Yöntem Hem hastalığı hem de rahatsızlığı araştırmak İnsanı bir bütün olarak anlamak Hastalığın tedavisi hakkında ortak bir zemin bulmak Sağlığın korunması ve iyileştirilmesinin kapsanması Hasta-hekim ilişkisini artırmak Gerçekçi olmak Levenstein (1984) / 32

Biyo Psiko Sosyo Spiritüel Yaklaşım Hem hastalığı hem de rahatsızlığı araştırmak Ayırıcı tanı Rahatsızlığın boyutları (hastanın duyguları beklentileri, fikirleri ve işlevine etkisi) / 32

“Tamamen özgün bir kişisel deneyim” F: Duygular Hastalık Rahatsızlık “Ayrıştırılmış” Bulgu ve belirtiler Anormal testler Bir “sınıflandırma” “Tamamen özgün bir kişisel deneyim” F: Duygular I: Rahatsızlık bireysel bir algıdır F: İşlevler… E: Beklentiler Patient-Centered Clinical Method The Patient’s Perspective on Illness The 4 Dimensions “ F...I...F...E ” • What do the symptoms mean to the patient? to others? • What is their perspective of what is wrong? • What is the patient most concerned about? their greatest fear? • How does this person usually react emotionally to a challenge or crisis? • How has the patient coped previously with this or other illnesses? Ideas: • What does the patient think is happening? • What is the impact on his/her life, work, family? • What does this mean will happen to the patient? • What does the patient think should be done? • What does the patient think would be helpful right now? Function: • How has normal daily functioning been affected? • What changes are necessary to maintain/restore function? • What has the patient told you about their living/work situation? Expectations: • What does the patient expect of the visit, the health care system? • What does the patient think his/her role should be? • What social/emotional support does the patient have available? Reference: Gail Schnabl, PhD, Faculty of Medicine, University of Manitoba, 1998. Hekim sürekli ikisi arasında gidip gelir / 32

Yunus Bey, 26 y. migren hastası Hastalık Klasik migren (ICD: G43.1) Rahatsızlık Fikirler: çevreme ve kendime rahatsızlık veriyor Duygular/endişeler: “ölecek miyim?” “acaba tümör mü var?” Beklentiler: ağrılarının geçmesi İşlev: “o gün tamamen bitiyor” / 32

Fonksiyonel durum: “Hastalık Hayatınızı ne kadar etkiliyor?” İnsanı bir bütün olarak anlamak “birey olarak” (yaşam öyküsü, kişisel ve gelişimsel durumlar) Ortam (context) (hastanın rahatsızlığından etkilenen aile veya herhangi birisi, fizik çevre) Fonksiyonel durum: “Hastalık Hayatınızı ne kadar etkiliyor?” Meslek, Aile Yapısı… / 32

Hastalık Kişi Rahatsızlık Ortam / 32

Hastanın sosyoekonomik düzeyi Verilen diyeti uygulayabilecek mi? Egzersiz yapacak ortamı var mı? Aile desteği var mı? Hastalığından başka kimler etkileniyor? ... / 32

Hastalığın tedavisi hakkında ortak bir zemin bulmak Problemler ve öncelikler Tedavinin hedefleri Doktorun ve hastanın tedavideki rolleri Hastalığı tanımak ve onunla yaşayabilmek.. Sorumluluk üstlenmeniz gerekecek.. Hastayı tedaviye ortak etmek: Baş ağrısı günlüğü tutmanızı istiyorum.. / 32

Koruyucu hekimlik: “Sigarayı bırakma konusunda düşünceniz değişti mi?” Sağlığın korunması ve iyileştirilmesinin kapsanması Sağlığı iyileştirme Risk azaltma Erken tanı Komplikasyonları azaltma Koruyucu hekimlik: “Sigarayı bırakma konusunda düşünceniz değişti mi?” / 32

Hasta-hekim ilişkisini artırmak Tedavi edici ilişkinin özellikleri Gücün paylaşılması Bakım ve tedavi ilişkisi Öz farkındalık Transferans ve counter transferans Görüşme ilişkiyi geliştirmek için bir fırsattır (hastasına çay ikram ediyor) Hastalık dışında ilişkiyi geliştirecek konuşmalar “Hobi bahçeniz vardı; işler nasıl gidiyor…” / 32

Muhibbî Nigâr kim bize derdi devâ yerine geçer Cefâ ne denli kılarsa vefâ yerine geçer (Şeyhi) Doktor önce bir sevgili gibi görünmeli, hastayı bağrına basmalı ki, derdi dermanı olsun. Sonrasında ne eza ve cefa yaparsa yapsın hepsi vefa yerine geçer Aras M. Aile Hekimliği Hastasını Sevmekle Başlar. Sağlıkta Nabız Dergisi 2010;7(26):40-41 / 32

Gerçekçi olmak Zaman Kaynaklar Ekip “Sigara danışmanlığı için şu an zamanımız yok; randevu alıp gelirseniz görüşelim” / 32

/ 32

“İbadetlerinizin aksaması konusunda sizi müftülüğe yönlendireceğim..” Spiritüel durumu dikkate al İç huzur Varlık sebebi ... “İbadetlerinizin aksaması konusunda sizi müftülüğe yönlendireceğim..” / 32 David A. Katerndahl. Impact of Spiritual Symptoms and Their Interactions on Health Services and Life Satisfaction. Anals of Family Medicine 2008;6(5):412-420

İşlevler 1.Hastalık 2.Rahatsızlık 3.Bütüncül bakış 4.Ortak karar 5.Koruma 6.Hasta-hekim ilişkisi 7.Gerçekçi olmak 8.Manevi sağlık / 32

Son Söz Aile hekimleri biyomedikal yaklaşımda usta olmalı, ipuçlarını kullanarak en iyi biyomedikal tanı-tedaviyi yapabilmelidir Aynı zamanda iyi bir psikososyal yaklaşım sağlayabilmeli Hastalık/rahatsızlık, duygular, beklentiler, işlevler, bütüncül yaklaşım, aile, çevre.. Kaynaklar, doktor-hasta ilişkisi, koruyucu hekimlik... Aynı zamanda kişinin manevi dünyasıyla ve bunun sağlığına etkisiyle ilgili olmalıdır Asistan eğitiminde biyopsikososyospirüel yaklaşıma önem verilmeli ve pratik yapılmalıdır. / 32