CEZADA TAKDİR HAKKI.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Prof. Dr. Muhammet ÖZEKES
Advertisements

Vergi ile İlgili Kavramlar
SENDİKALAR MEVZUATININ İNCELENMESİ
RESMİ MÜHÜR YÖNETMELİĞİ
Anayasal Vergilendirme İlkeleri
İhalelere Katılmaktan Yasaklama Kararı Verilirken Uyulacak Hususlar Alattin ÜŞENMEZ Mali Hizmetler Uzmanı Alattin ÜŞENMEZ.
5’nolu Kamu Alımları Faslı Avrupa Birliği Genel Sekreterliği.
olarak tanımlanmıştır.
CUMHURİYET DÖNEMİNDE HUKUK Eskişehir Salih Zeki Anadolu Lisesi
MÜGENUR BAŞÇOBAN 162 6/B.
3.2 YAZISIZ KAYNAKLAR ( ÖRF VE ÂDET HUKUKU)
Mustafa ÖZÜNLÜ Kamu Yönetimi Bilim Uzmanı Mart 2015 Ürgüp/NEVŞEHİR
İDARE HUKUKU BİRİNCİ BÖLÜM Öğr. Gör. A. Çağlar ERKAN.
HUKUK VE ADALET Hukuk Nedir? Adalet Nedir? Hukukun Ve Adaletin Önemi
HUKUKTA BİLGİ YÖNETİMİ BBY Türk Yargı Sistemi
Sözleşmenin hükümsüzlüğü
İŞ HUKUKUNA GİRİŞ İş Hukuku Kavramı
TUNCAY ÖZOĞLU. AVRUPA BİRLİĞİ ORGANLARI  Avrupa Parlamentosu, AB kurumları içinde doğrudan halk tarafından seçilen organdır.  AB üyesi ülkelerin vatandaşları.
İş Sözleşmesinden Doğan Borçlar
2709 sayılı TÜRKİYE CUMHURİYETİ ANAYASASI Anayasanın bağlayıcılığı ve üstünlüğü MADDE 11 – Anayasa hükümleri;  Yasama,  Yürütme ve  Yargı organlarını,
Yrd.Doç.Dr. Yıldırım Osman Çetmeli
BÜTÇE NEDİR 1. Bütçe: Bütçe, gelecekteki belirli bir dönemde gerçekleşmesi öngörülen gelir ve giderlerin karşılıklı tahminlerini içeren cetveldir.
DOÇ.DR.ABDULLAH DEMİR ZİRVE ÜNİVERSİTESİ HUKUK FAKÜLTESİ
İNSAN HAKLARI HUKUKUNUN GENEL İLKELERİ
1 Hukuk kuralları hangi şekillerde ortaya çıkmaktadır?
Eşitlik İlkesini Uygula
1 İhale Usulleri Arasından Çıkarılan Doğrudan Temin Yönteminin Usulsüzlük ve Yolsuzluk Riskine Etkisi Danışman : Başbakanlık Başmüfettişi R. Bülent TARHAN.
8. H AFTA İdari Sözleşmeler. H EDEFLER İdari sözleşmelerin tanımını yapacak. İdari sözleşmeleri, idarenin özel hukuk sözleşmelerinden ayıracak İdarenin.
HUKUK KURALLARI HİYERARŞİSİ VE TERİMLERİ
KAMU HARCAMA HUKUKUNUN KAYNAKLARI. Kamu harcamaları, kamusal birimlerin yetkililerinin, çeşitli hukuki düzenlemelerden(anayasa, kanun, kanun hükmünde.
VERGİ GÜVENLİK MÜESSESELERİ
YÖNETİMDE YENİ GELİŞMELER KURUMSAL YÖNETİM (CORPORATE GOVERNANCE)
TİCARET HUKUKU BİLGİSİ
 14 Haziran 2012 tarihinde kabul edilen Kamu Denetçiliği Kurumu Kanunu ile kamu denetçiliği hukuk sistemimize girmiştir. Kamu denetçiliği nedir, ne işe.
Av. Bilge Aydın Temiz BİLGE AYDIN TEMİZ
KAMU HUKUKUNDA ÇOCUK HAKLARI ÇOCUĞUN ANAYASAL TEMEL HAKLARI
Öğr. Gör. Erkan ÇAKIR erkancakir.net
SAĞLIK, KÜLTÜR VE SPOR DAİRE BAŞKANLIĞI
Yönlendirme Komitesi Çalıştayı Şubat 2015, Ankara Plaza Hotel AB İç Pazarına ilişkin genel resimde 2 direktif arasındaki ilişkiler ve yakınsak.
ÇOCUK HUKUKU’NUN HUKUK SİSTEMİNDEKİ YERİ VE ÖZEL HUKUKTA ÇOCUK HAKLARI
Öğr.Gör.İdil YILDIRIM ARI
Ronald dworkin.
Karşılaştırmalı Hukukun Amaç ve İşlevleri
KANUNLARIN TAMAMLANMASI VE BOŞLUK DOLDURMA
MEDENİ HUKUK.
YARARLANILABİLECEK KİTAPLAR
HUKUKUN KAYNAKLARI Hukukun kaynakları, asıl kaynaklar ve yardımcı kaynaklar olarak ikiye ayrılır. Asıl kaynaklar: Yazılı ve yazısız kaynaklar Yardımcı.
Kişiler Hukuku-15. Hafta.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Başlangıç Hükümleri-8. Hafta
Uluslararası İşletme Yönetimi
Başlangıç Hükümleri- 1. Hafta
İŞ MAHKEMELERİ.
HAKSIZ FİİL İnsan davranışlarına hukuk düzeni bir sonuç bağlamıştır
HUKUK BAŞLANGICI 14.
Başlangıç Hükümleri -5. Hafta
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
1982 TARİHLİ TÜRKİYE CUMHURİYETİ ANAYASASI’NDA İNSAN HAKLARI VE DEMOKRASİ Prof. Dr. Yasemin KARAMAN KEPENEKCİ Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ TURİZM MEVZUATI
VIII. Kabul Edilebilirlik İncelemesi
HUKUK KURALLARININ UYGULANMASI.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
 Nişanlanma, bir toplumun sosyal yapısında çok etkin bir müessese olan ve toplumun temelini teşkil eden ailenin kurulmasında ilk adımı oluşturmaktadır.
Bağlama Kuralları Gösterici hukuk kurallarıdır
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
İSPAT KAVRAMI.
Sunum transkripti:

CEZADA TAKDİR HAKKI

TAKDİR YETKİSİ KAVRAMI Takdir Yetkisinin Tanımı Takdir yetkisi terimi, bir kamu görevlisinin, hukuka uygun olmak şartıyla, belirli durumlarda,hakimin veya başkalarının kontrolü olmaksızın, bir kişinin kendi düşüncesi ve vicdani kanaatine göre hareket etme yetkisini veya hakkını ifade etmek üzere kullanılmaktadır.

Takdir Yetkisinin Gerekliliği Ortak ve medeni ihtiyaçların günden güne artması ve devletin görevleriyle ilgili anlayışların değişmesi sonucu idarenin yerine getirmekle yükümlü olduğu kamu hizmetlerinin alanı sürekli genişlemekte ve pek çok bakımlardan teknik ve uzmanlığı gerektirir bir hal almaktadır.

Karmaşıklaşmış, uzmanlaşmış ve çok geniş alanlara yayılmış olan modern devlet hayatı içerisinde, toplum hayatının zorunlulukları idareye takdir yetkisini tanımasını kaçınılmaz hatta, zorunlu kılmaktadır. Diğer taraftan kanunlar ve bunlara dayanılarak çıkarılan düzenleyici işlemlerin en önemli özelliği, bunların sonradan ortaya çıkacak kişilere ve olaylara uygulanacak şekilde genel ve soyut nitelikte olmalarıdır.

Bu nedenle, kural koyucunun sonradan ortaya çıkacak her ihtimali önceden öngörmesi mümkün olmadığından, uygulamada birtakım boşluklar ortaya çıkar. Bu boşluklar yargısal alanda hakim tarafından boşluk doldurma usulleri ile doldurulmaktadır. İdarenin boşluk doldurma yetkisi ise bulunmadığından bu boşluklar, yurutme ve idare alanında takdir yetkisi ile giderilebilmektedir.

TAKDİR YETKİSİNİN ALANI Takdir yetkisi, yalnız Medenî Kanun ile onun bir devamı olduğu belirtilen Borçlar Kanunu bakımından geçerli olmayıp, medenî hukukun tümünde olduğu kadar, medenî hukuku ilgilendiren yan düzenlemelerin uygulanması bakımından da bu yetkinin kullanılması zorunludur.

Bundan başka, Ticaret Hukuku, Devletler Özel hukuku, Fikrî haklar ve İş Hukuku gibi alanlarda da uygulanma gücüne sahiptir.

TAKDİR YETKİSİ - HUKUK YARATMA Yargıca hukuk kuralı yaratarak hukuk boşluklarını doldurma ödevi verilmiştir. Bu ödevin yerine getirilmesi için belli bir olaya uygulanabilecek bir hukuk kuralının bulunamamış olması gerekir. Uygulanabilecek bir hukuk kuralı yok ise, yargıç, kanun koyucu gibi kendisi hukuk kuralını yaratır.

Yargıç, takdir yetkisini kullanırken, yine o hukuk kuralının içerisinde kalarak ferdîleştirme yoluna gider. Yargıç, takdir yetkisi tanıyan kuralın güttüğü amaç ile çelişmeyen; aksine onunla bütünleşen bir çözüm bulmak zorundadır.

Kısaca, hukuk yaratmada yargıcın yarattığı hukuk kuralının hukuk sistemi ile bütünleşmesi; takdir yetkisinin kullanılmasında ise bulunan çözümün belli bir hukuk kuralının sınırları içinde kalmasa ve onunla bütünleşmesi aranır.

TAKDİR YETKİSİNİN KULLANILMASI I — TAKDİR YETKİSİNİ KULLANAN YARGICIN DURUMU 1 — Genel açıklama Yargıcın kişisel sevgi, duygu, tutku veya düşünceleriyle kişisel eğilimlerin etkisi altında keyfî, indî kararlar vermesi yasaklanmıştır.

2 — Uyulması gereken bazı ilkeler a) Önyargılardan kurtulmak Yargıç, takdir yetkisini kişisel heveslerinin ve kendine özgü eğilimlerin etkisinden kurtularak, doğrudan doğruya olayın özelliklerinden çıkan gereklere uygun bir biçimde kullanmalıdır.

b) Menfaat uyuşmazlığında âdil bir denge kurmak Takdir yetkisini kullanırken yargıcın yapacağı ilk iş, taraflar arasındaki menfaat uyuşmazlığının ne olduğunu;uyuşmazlıkta menfaatlerden hangisinin daha çok korunması gerektiğini veya korunmaya değer olduğunu araştırmaktır.

c) Benzer durumlarda da uygulanabilir bir çözüm bulmak Bir konuda kanun koyucu bir kural öngörmek istediği zaman, takdir yetkisini kullanan yargıcın bulduğu çözümü kendi çözümü olarak da benimseyebilmelidir.

TAKDİR YETKİSİNİN KULLANILMASININ SINIRLARI Yargıcın takdir hakkını kullanırken göz önünde bulundurması gereken sınırlar 3’e ayrılır: 1 — Kanunun takdir yetkisi tanımış bulunması. 2 — Kanunun çizdiği sınırlar içinde kalınması. 3 — Hak ve nısfet (adaletin gereği ne ise ona göre hareket etme) ölçüsüne uygunluk

1 — Kanunun takdir yetkisi tanımış bulunması a) Takdir yetkisine kanunen işaret zorunluluğu Takdir yetkisi, yargıca sırf kanun koyucunun bilerek ve isteyerek bıraktığı «kural-içi boşluk» ların doldurulması için tanınmıştır. Şu halde, kanunda bilerek ve isteyerek bırakılan boşlukların dışında, yargıç, hukuk kuralını öngörüldüğü biçimde uygulamakla yükümlüdür.

b) Takdir yetkisi veren kuralların biçimi aa) Yargıca açıkça takdir yetkisi tanıyan kurallar bb) Durumun gereği veya benzeri kavramlarla takdir yetkisine yollama yapılan kurallar cc) Kuralın yazılışından takdir yetkisi tanıdığı anlaşılan kurallar

2 — Kanunun çizdiği sınırlar içinde kalınması Yargıç, takdir yetkisine kanunun bu yetkiyi verdiği yerlerde ve yalnız onun çizdiği sınırlar içinde sahiptir. Değişik bir deyişle, takdir yetkisinin alanı ,kanun koyucu tarafından ölçülmüş, işaretlenmiş ve belli sınırlarla çevrilmiştir.

3 — Hak ve nısfet (adaletin gereği ne ise ona göre hareket etme) ölçüsüne uygunluk

Sonuç olarak; İdarenin belli şart ve durumların meydana gelmesi halinde belli bir kararı alıp almamak veya kanunda öngörülen değişik çözümler arasında bir secim yapmak konusunda tanınan bir serbestiye ya da belirli bir konuda karar alabilmek için hangi şart ve durumların ortaya çıkması gerektiğini tespit etmek imkanına sahip olması anlamına gelen takdir yetkisinin, idareye tanınması, toplum hayatının zorlukları nedeniyle zorunludur.

KAYNAKÇA KALABALIK,H. 1997,"İdare Hukukunda Takdir Yetkisi Kavramı ve Benzer Kurumlarla Karşılaştırılması,Prof. Dr. Naci Kınacıoğlu’na Armağan" ,Gazi Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi ,Cilt. 1 ,sayfa: 205 - 232 ,ISSN: ,DOI: ,12,Ankara. EDİS,S., 1973, ’’Hukukun Uygulanmasında Yargıca Tanınmış Takdir Yetkisi’’, Ankara Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, C:XXX,sayfa: 197-229, Ankara.

ZEYNEP İNCE 20327785442