EVARİSTE GALOİS Hazırlayan: Serpil GÜREK. EVARİSTE GALOİS Hazırlayan: Serpil GÜREK.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Cümlenin Öğeleri Sözcüklerin cümle içerisindeki görev adlarına “cümlenin öğeleri”denir. Cümle öğelerini, temel öğeler ve yardımcı öğeler olmak üzere iki.
Advertisements

Prof.Dr.Şaban EREN Yasar Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi
KÜMELER BİRLEŞİM KESİŞİM FARK.
Öğretmen okulun ilk gününde, 5
FONKSİYONLAR Hazırlayan:Ogün İçel.
ŞANLIURFA REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
Bu 10 arkadaş en güzel fikrin Eğitim Fakültesinin ön kapısında fotoğraf çekinmek olduğunu düşünürler ve okul bitmek üzere olduğundan bu işi her hafta yapmaya.
Matematik Günleri.
KÜMELER.
2.Element ve BileŞikler Okul bahçemizi çevreleyen demir parmaklıklar, mutfakta kullandığımız bakır cezve ve alüminyum tencereler sırasıyla çok sayıda demir,
BAŞÖĞRETMEN ATATÜRK’TEN ÖZDEYİŞLER
Günay GEÇKİN Fen Bilgisi Öğretmeni
Kale ve Filin Özellikleri
MODÜLER ARİTMETİK.
Türkçe Öğretmenliği 2. Sınıf (Gündüz)
Köylü ulusun efendisidir.
Bölüm 8: EĞRİ UYDURMA Fizikte laboratuarda yapılan deneysel ölçümlerin ne kadar hata payı içerdiğini, veya belli teorik modellere ne kadar uyduğunu bilmek.
Verimli Ders Çalışma Teknikleri.
Birinci Dereceden Denklemler
FONKSİYONLAR ve GRAFİKLER
SLAYTI MUTLAKA SESLİ İZLEYİNİZ… İYİ SEYİRLER…
Çizge Algoritmaları.
Öğretmen okulun ilk gününde, 5
GÖRSEL MATERYAL TASARIMI
KÜMELERDE İŞLEMLER KÜMELERDE BİRLEŞİM İŞLEMİ KÜMELERDE KESİŞİM İŞLEMİ
Bulut bilişim için Üniversitelerimizde bilişim personeli yeterlikleri 18 Aralık 2013 – Aksaray Üniversitesi Bilişim Teknik Personeli Yeterlik Ölçeği Toplantısı.
1.Dereceden 1 Bilinmeyenli Denklemler
CAHİT ARF TÜRK MATEMATİKÇİSİNİN HAYATI
Bir yaz günü üçgen tek başına parkta oynuyordu.
Tam sayılarda bölme ve çarpma işlemi
DERS 2 MATRİSLERDE İŞLEMLER VE TERS MATRİS YÖNTEMİ
George Friedrich Bernhard Riemann (1826–1866)
GRAF TEORİSİ Ders 1 TEMEL KAVRAMLAR.
ÖĞRETİCİ PROGRAMLAR.
BOLZANO, Bernhard ( ).
TÜRKÇE / Parçada Anlam PARÇADA ANLAM Ana Düşünce Yardımcı Düşünce.
Sarı Yumak ile Kara Yumak arkadaş olmuşlardı
İŞLEM TANIM: A boş olmayan bir küme olmak üzere,A×A nın bir R alt kümesinden A ya tanımlanan her fonksiyona, işlem denir.İşlemi tanımlarken,’’
EULER ( ).
Ek-2 Örnekler.
Joseph Louis Lagrange ( ):
Edebiyat kendimizi daha iyi anlamamıza nasıl yardım eder?
FONKSİYONLARIN GRAFİKLERİ
 Vaktiyle bir çocuk vardı. Medresede okurdu. Kavuklu hocalardan ders alır, öğretilenleri anlamaya çalışırdı.  Fakat kafası kalınca idi.
Cahit Arf.
DENKLEMLER. DENKLEMLER ÜNİTE BAŞLIĞI X kimdir neye denir,neden gereksinim duyulmuştur.Bilinmeyeni denklem kurmada kullanırız.Bilinmeyen problemlerde.
Birinci Dereceden Denklemler
FONKSİYONLAR f : A B.
İŞLEM ve MODÜLER ARİTMETİK.
ROLF NEVANLİNNA Nevanlinna ailesi, Finlandiya’da Hame eyaletinde Renko kentinden geldi. Bilinen en eski dedesi kilisenin işlerinde çalışan biriydi. Bundan.
HERMANN AMANDUS SCHWARZ
BAŞÖĞRETMEN ATATÜRK’TEN ÖZDEYİŞLER
Jacques Hadamard: ( ) Analizin babalarından ünlü matematikçi
Mitat Zorlu 1 Matematik Adı ve Soyadı: ……….……………………………. 26 Mayıs 2009 Salı = = = = = =16 7 +
HAZIRLAYAN:AYÇA AŞKIN
Bölüm5 :Kök Bulma Sayısal bilgisayarlar çıkmadan önce, cebirsel denklemlerin köklerini çözmek için çeşitli yollar vardı. Bazı durumlarda, eşitliğinde olduğu.
MATEMATİK VE DOĞA Hatice BAŞKAYA
RASYONEL SAYILARLA TOPLAMA ve ÇIKARMA İŞLEMLERİ
9.Sınıf Sağlık Hizmetlerinde İletişim
BAŞARI VE MOTİVASYON.
ÜNİTE 2 OLASILIK, İSTATİSTİK VE SAYILAR
Ş.S * Okulun ilk gününde 5. sınıfın önünde dururken, öğretmen çocuklara bir yalan söyledi. Çoğu öğretmen gibi, öğrencilerine baktı.
BAŞARILI ve BAŞARISIZ İnsanlar
BAŞARI VE MOTİVASYON PSİKOLOJİK DANIŞMAN ZEYNEP HATUN ÜNAL.
ÖKLİD’İN ELEMANLAR İSİMLİ
SOPHİE GERMAİN’İN HAYATI
KÜME KAVRAMI 1/24 A B C E Sinan NARMANLI ID :
Televizyon Engelini Aşın  Televizyon programları, çeşitlilik ve konu açısından oldukça zengin yayınlar sunmakta ve farkında olmadan ciddi zaman kayıplarına.
V2’nin q1 doğrultusunda ki bileşenine
Banach Sabit Nokta Teoremi (Büzülme Teoremi)
Sunum transkripti:

EVARİSTE GALOİS Hazırlayan: Serpil GÜREK

EVARİSTE GALOİS

12 yaşında, 1823’de Paris’te Louis-Le Grand Lisesi’ne girdi,ve sınıfta kaldı. Edebiyat dersini sevmiyordu. Aklı,fikri matematikte idi. Zihni kudreti korkunçtu. En karışık mes’eleleri zihnen çözebiliyordu. Hocaları onun hakkında karar veremez hale gelmişlerdi. Bir tanesi şöyle diyordu:

‘Bu çocukta matematik çılgınlığı var ‘Bu çocukta matematik çılgınlığı var. Ailesinin ona yalnız matematik okutmak ile daha doğru hareket etmiş olacağını sanıyorum. Burada vaktini kaybediyor ve öğretmenler ile kendini üzmekten başka bir şey yapmıyor’. Daha 16 yaşında iken pek çok matematik klasiğini okumuş olmasına rağmen üniversiteye kabul edilmedi. Kendisini kanıtlayabilmek için 17 yaşında zamanın tanınmış matematikçilerinden Cauchy'ye verdiği makalesini Cauchy kaybetti.

18 yaşındayken bir yarışmaya soktuğu bir diğer makalesi de, yarışmanın hakemi Fourier ölünce kayboldu. Zorla girebildiği öğretmen okulundan, okul yönetimini eleştirdiği için kovuldu. Bir dergiye sunduğu bir başka makalesi, hakem ispatların içinden çıkamadığı için reddedildi. Siyasi nedenlerle de iki kez hapse girip çıktı.Artık bir ihtilalci olmuştu. Mahkemelere çıkarılmaktaydı.

Bu karışıklıkta düello etmek zorunda kaldı Bu karışıklıkta düello etmek zorunda kaldı. Düellodan önce arkadaşlarına duygularını anlatan mektuplar yazdı ve sabaha kadar ilmi sahadaki son arzularını, vasiyetnamesini kağıda döktü. Ve nihayet, ertesi sabah düello edeceği, mayıs gecesi gelip çattı.Oysa daha kafasındaki matematik fikirlerini olgunlaştıracak zamanı olmamıştı.

Ölümün bekleme odasındaki saatlerinde Galois insanoğlunun ölümsüzler listesine adını yazdırmak için son kez hamle yapar. Bu son gece arkadaşı Chavelier'e bir mektup yazar. Bu mektupta Gauss'un kullandığı bazı teknikleri genelleştirerek, derecesi dörtten büyük olan her polinom için çalışacak bir 'kök bulma yöntemi' bulmanın neden imkansız olduğunu anlatır.

İçinde kökleri aradığımız sayı sistemleri "cisimler" ile kökleri kendi arasında döndüren permütasyon "grupları" arasında daha önce gözlenmemiş ilişkiler bulur. Bu ilişkiler yumağına Galois teorisi denir. Bu denklemin çözülebilirlik şartlarını bulmuştu. Son arzularını sadık dostu Auguste Chevalier’e yazdı: “Jacobi’den bu teoremlerin doğrulukları hakkında değilde ehemmiyetleri üstündeki düşüncelerini söylemelerini rica edersin.”

30 Mayıs 1832’de şafak sökerken Galois hasmi ile “Şeref meydanın’nda karşılaştı. Düello, tabanca ile 25 adım uzaktan yapılacaktı. Galois karnından vurularak düştü;civarda doktor yoktu, onu düştüğü yerde bıraktılar, saat 9’da oradan geçmekte olan bir köylü onu Hastaneye götürdü. Galois öleceğini anladı.Aileden yegane haberdar edilen küçük kardeşi yetişti. Galois metin davravarak onu teselli etmeye çalıştı: -Ağlama yirmibir yaşında ölmek için bütün cesaretimi toplamalıyım, dedi.

Ölümünden 24 yıl sonra bu genç yaşta ölen adama ilgi duyan bazı matematikçiler onun son mektubunun içindeki karmaşayı çözmekte kendilerine yarar görürler.

Galois’in çalıştığı Üzerinde tersinebilir ve bileşme özelliğine sahip iki değişkenli bir operasyonun tanımlı olduğu kümelerin teorisidir. Daha detaylı açıklamak gerekirse, grup nesnesi bir küme G ve onun üzerinde tanımlı bir işleminden oluşur. Bu operasyonun aşağıdaki şartları sağlaması gereklidir:

1) G'nin herhangi üç elemanı a,b,c için a.(b.c)=(a.b).c eşitliği sağlanmalıdır, 2) G'nin öyle bir e elemanı vardır ki, G'deki herhangi bir a için a.b=b.a=e eşitliği sağlanır (yani e etkisiz elemandır), ve de e, G'de bu özelliği sağlayan tek elemandır, 3) G'deki her a elemanı için öyle bir b elemanı bulmak mümkündür ki eşitliği sağlansın. Eğer bu eşitlik sağlanıyorsa b elemanına a elemanının tersi adı verilir.

Yukardaki tanımda dikkat edilmesi gereken bir nokta ise işlemimizin değişme özelliği olduğunu varsaymıyor oluşumuzdur. Yani bazı gruplarda öyle iki a ve b elemanı bulmak mümkündür ki olsun. Öte yandan eğer bir grupta fazladan değişme özelliği de varsa o gruba ”Abel grubu" denir. Gruplar sonlu veya sonsuz sayıda eleman içerebilirler.

İlk başta Galois tarafından cisimler teorisindeki' sonlu genişlemeleri açıklamak için tanımlanmışlardır. Bu konu daha sonraları Galois genişlemeleri adıyla anılmaya başlanmış ve bu alanda karşımıza çıkan gruplarada Galois grupları denmiştir. Galois grupları günümüzde hala Cebirsel geometri alanının temel uğraş alanları içersindedirler. Öte yandan gruplar saf matematikte hızla başka uygulama alanları bulmuşlar, Katı Hal Fiziği ve Oyunlar teorisi gibi uygulamalı alanlara da sıçramışlardır. 1980'li yıllarda tamamlanan sonlu grupların sınıflandırılması projesi modern matematiğin en büyük başarılarından biri olarak kabul edilir.