Temel İletişim Modeli İletişim Nedir.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
KENDİNİ TANIMAK NEDİR ACABA?
Advertisements

ERGANİ DEVLET HASTANESİ EĞİTİM BİRİMİ
İLETİŞİM ve DOĞRU ANLAŞILMA
TÜKETİCİ DAVRANIŞI NEDİR?
İ L E T İ Ş İ M ve E M P A T İ.
MARKA YÖNETİMİ HAFTA V.
REKLAMCILIK Hafta 5.
YRD.DOÇ.DR. PINAR SEDEN MERAL
REKLAM KAMPANYALARI VE UYGULAMALARI
Şekil: Temel İletişim Süreci
PAZARLAMA YÖNETİMİ: ÜNİTE 3
GENEL ve TEKNİK İLETİŞİM
SINIF ORTAMININ FİZİKSEL ÖZELLİKLERİ Dr. Mustafa Aydın BAŞAR.
KİŞİLER ARASI İLETİŞİM VE KİTLE İLETİŞİM SÜREÇLERİ
İLETİŞİM.
«İletişim Kavramı ve İletişim Süreci» YRD.DOÇ.DR. PINAR SEDEN MERAL
İ L E T İ Ş İ M Dr. Mustafa Aydın BAŞAR.
İ L E T İ Ş İ M Dr. Necla Tugay Aytekin.
KİŞİLER ARASI İLETİŞİM -1-
PSİKOLOJİK DANIŞMA VE REHBERLİK HİZMET ÇEŞİTLERİ
Reklam Fotoğraflarında Görsel İleti Tasarımı
İletişimde Süreç Yaklaşımı
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı 1.Temel Kavramlar
TÜKETİCİ DAVRANIŞLARI
Hasta Memnuniyeti-İletişim
ALGILAMA YÖNETİMİ BÖLÜM 7.
MEDYA Medyayı Tanımak - Kitle İletişimi ve Medya -
Öğretim Teknolojileri ve İletişim Süreci
IX.BÖLÜM YAŞAM TARZI.
4.ÜNİTE C.ETKİLİ İLETİŞİM.
KODLAR Temel Kavramlar.
Sözlükte "iletişim" ne demek?
İLETİŞİM BECERİLERİ Dr. Fatma Nur Eneç Can.
-İLETİŞİM- SUNUSU.
İletişim.
ALGI YÖNETİMİ Thank you Richard and thank you Kevin for your valuable insight into what makes great brands and the pitfalls that lie in store for all of.
İLETİŞİM VE EMPATİ.
İletişim Süreci ve Türleri
ÖĞR. GÖR. MEHMET AKİF BARIŞ
Didim Akbük Sağlık Eğitim Merkezi
ÖĞRETİM TEKNOLOJİSİ VE İLETİŞİM
İLETİŞİM VE İLETİŞİMİN ÖĞELELERİ Yrd. Doç. Dr. Bahadır KÖKSALAN
KİŞİLERARASI İLETİŞİM
İ L E T İ Ş İ M ve E M P A T İ Dr. Mustafa Aydın BAŞAR.
YETERLİK VE MODÜL TABLOSU
Sağlık Hizmetlerinde İletişim ve Halkla İlişkiler
EĞİTİMDE İLETİŞİM SÜRECİ
/ 501 İLETİŞİM Duygu, düşünce yada bilgilerin akla gelebilecek her türlü yolla başkalarına aktarılmasıdır.
BÖLÜM 2 ÖĞRETİM TEKNOLOJİSİ VE İLETİŞİM. BÖLÜM 2 ÖĞRETİM TEKNOLOJİSİ VE İLETİŞİM.
İLETİŞİM.
ÖĞR.GÖR. ALİ OSMAN GÖKCAN
Diksiyon ve Güzel Konuşma 1. Hafta
İLETİŞİM Duygu, düşünce yada bilgilerin akla gelebilecek her türlü yolla başkalarına aktarılmasıdır / 50.
Gökçe Erinç Büyükşengür
TURİZM PAZARLAMASI Emir Hilmi Üner.
IX.BÖLÜM YAŞAM TARZI.
İLETİŞİM TEKNİKLERİ.
Gaziantep/ Nizip Cumhuriyet İlkokulu
Bölüm 5 İLETİŞİM VE EĞİTİM
Güdülenme ve Bireysel Farklılıklar
İKNA VE TUTUM DEĞİŞİMİ.
İLETİŞİM ÇEŞİTLERİ.
İ L E T İ Ş İ M ve E M P A T İ.
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
İKNA SÜRECİ.
İLETİŞİM NEDİR??.
İletişim nedir Temel İletişim. Bir aklın, başka bir aklı etkileme sanatıdır. İletişim.
Sunum transkripti:

Temel İletişim Modeli İletişim Nedir

İletişim ? “İleti alışverişi” Duygu, düşünce ve bilgilerin her yolla başkalarına aktarılma süreci

Temel İletişim Modeli KAYNAK-----İLETİ (Mesaj)----KANAL-------HEDEF KİTLE Gürültü GERİ BİLDİRİM (Feedback) (Shannon &Weaver Modeli, Weaver, 1949)

Kaynak? “Hikayeye sahip olan” Hedefe ulaştırmak istediği bir iletiye sahip olan birey/grup/kurum vb. Kaynak mesajı simgelere dönüştürerek (kodlama) iletişim kanalına bırakır.

Kodlama Kültür üyelerinin paylaştığı “anlam sistemi” “Ortak kodlar” iletişimin düzgün bir şekilde ilerlemesine olanak tanır.

Kod Kodlar, göstergelerin düzenlendiği sistemler. Bu sistemler bu kodu kullanan topluluğun tüm üyelerinin kabul ettikleri kurallar tarafından yönetilir. (Trafik ışıklarında her rengin bir anlamının olması)

Toplum üyeleri tarafından kabul edilmiş kurallarla yönetilen tüm göstergeleri “kodlanmış” olarak nitelemek mümkündür. (Hukuk kodları, görgü kodları ya da futbol kodları)

Kodların Özellikleri Tüm kodlar belirli bir anlam taşırlar. Tüm kodlar kullanıcıları arasındaki bir anlaşmaya ve paylaşılan kültürel unsurlara dayanırlar. Kodlar ve kültür dinamik bir şekilde karşılıklı ilişki içindedir. Tüm kodlar tanımlanabilir ya da iletişimsel işlevi yerine getirirler. Tüm kodlar uygun medya ve/veya iletişim kanalı aracılığıyla aktarılabilirler.

Kaynak- Kod İlişkisi Kaynak neyi iletmek istediğine karar verir, hedefin aynı anlamda algılayabileceği şekilde kodlamayı gerçekleştirir. Kaynak ve alıcı arasında aynı kodların olması ortak algının oluşmasını kolaylaştırır.

Kaynağın İletişim sürecindeki etkisini Kaynak; 1- İnanırlık; Saygınlık (iletiyle ilgili bilgi donanımı, uzmanlık, saygı ve hürmet) Güvenirlik (çıkar ilişkisinin alt düzeyde olması)

2- Sevilme (Kaynağın sevildiği ya da sevimli bulunduğu durumlarda tutum değişimi kuvvetlidir) 3- Benzerlik (Kaynakla hedef arasındaki benzerlik tutum değişimini kolaylaştırır. Ev hanımı kimliğinin deterjan reklamlarda kullanılması)

4- Seçilebilirlik (Kaynağın rakipler arasından seçilebilir olması 4- Seçilebilirlik (Kaynağın rakipler arasından seçilebilir olması. Sevilen sporcunun reklamda kullanılması onu diğer ürün reklamlarından ayırt edilmesini sağlar)

İLETİNİN ETKİSİ “Anlatılmak İstenen Hikaye” Anlaşılır, yoruma yol açmayacak şekilde net, hedef kitlenin özelliklerine göre düzenlenmiş olması önemlidir. -Dikkat çekici olması -Ortak simgelerin kullanılması -Hedef kitlenin gereksinimleriyle uyumlu olması (Maslowun İhtiyaçlar Teorisi)

Maslowun İhtiyaçlar Teorisi Fizyolojik Gereksinimler (yeme, içme,uyuma, cinsellik) Güvenlik (ekonomik güven, barınma, tehlikelerden kaçınma) Üyelik ve Sevgi (Arkadaşlık, gruba üye olma, sevme, sevilme) Saygınlık (Başarı, toplumsal konum, prestij) Özgerçekleştirme (Kendine güven, yeni bir şeyler yaratma, üretme)

Maslow Neden Önemli? En alt düzey gereksinimler doyum kazanmadıkça üst düzeydekilerin etkin güdüleyici olmadığı görülmektedir.

X Marka Makarna reklamını ele alalım… Gelişmiş bir ülkede mesaj stratejisi, “Konuklarınızın Onayını Almak İstiyorsanız” Gelişmemiş Bir Ülkede Mesaj Stratejisi, “Doyurma Özelliğinin ve Besin değerinin yüksek olması”

İleti &İkna İlişkisi Ussal Uyarıcılar (Kanıta, mantığa dayalı, fiyat, kullanım maliyeti, dayanıklılık, hizmet garantisi) Duygusal uyarıcılar (Hisleri tetikleyen, eğlence odaklı, hüzün veren…) Tehdit edici/Korkutucu Uyarıcılar (çözümü ürüne yükler) Güldürü Unsuru Taşıyan Uyarıcılar (iletiyi kolay anlamasını ve uzun süre akıllarda kalmasını sağlar) Çağrı Unsuru Taşıyan Uyarıcılar (çoğunluğun ürün/hizmeti kullandığını vurgulayan ileti)

İletinin Dikkat Çekici Olması, İknayı Kolaylaştırır: Sıklık ve Tekrar Müzik Duygusal Uyarıcı Renk Kullanımı KİA daki diğer iletilerin durumu

Kanal? “ Araç, yol, geçit, İletişim Hattı” İletinin gönderilmesinde ve alınmasında aracı rolü oynar. Sunumsal kanallar (ses, beden) Teknik kanallar (TV, Telefon, internet) Toplumsal Kanallar (kurumlar, gazete, dergi)

Hedef Kitle? “Kodu Çözen, Hikayeyi anlamlandıran” Simgelere dönüşmüş olarak iletişim kanalından gelen iletileri alarak tekrar duygu ve düşüncelere dönüştürme eylemini kendi anlayışı çerçevesinde gerçekleştiren

Sosyo demografik Özellikler: - Yaş Cinsiyet Medeni Durum Coğrafi Yerleşim Eğitim Durumu/Meslek Ekonomik Durum

Kişisel Özellikler Zeka Düzeyi İlgi ve İhtiyaçlar Beklentiler ve Değer Yargıları Karakter Özellikleri İnançlar Kültür Güdülenme (Motivasyon)

Geri Bildirim? “Hedef Kitlenin Yanıtı” İletinin nasıl yorumlandığı, iletiye karşı tepkinin ölçüldüğü süreç. Sağlıklı iletişim sürecinin önemli bir parçası olup, kaynak iletiyi yeniden düzenleyebilir.

Gürültü? “İletişimde istenmeyen etmen” Kaynak ve hedef arasında öngörülmemiş, iletişimin kötü işlemesine neden olan etken. Çevresel faktörler;konuşma sırasında duyulan ses, soğuk, sıcak Kişisel faktörler; Açlık, yorgunluk , heyecan Sembolik sistemin sınırlamalarından doğan; bilgisizlik, donanımsızlık

KAYNAĞIN KODLAMADA VE KANAL SEÇİMİNDEKİ DENEYİM ALANI Ortak Algısal Alan ALICININ KOD AÇMADAKİ BİLGİ VE DENEYİM ALANI KAYNAĞIN KODLAMADA VE KANAL SEÇİMİNDEKİ DENEYİM ALANI ORTAK DENEYİM ALANI

Ortak deneyim alanı ne denli büyürse iletişim o kadar başarılı olacaktır. Alan küçüldükçe iletişim ya olmayacak ya da etkisiz olacaktır.

UYARICI DUYUM ALGILAMA SÜRECİ (duyu organları) Kod Açma Seçme ALGI Anlama Yorumlama Sentez Karar TUTUM Davranış

İletişim Eyleminin İşlevleri 1- Toplumsallaşma: Bireylerin toplum içinde etkin üyeler olarak etkinliklere katılmalarını sağlayacak,toplumsal bağlılığı ve bilinci besleyecek bir bilgi birikimini oluşturmak

2- Güdüleme: Her toplumun, her kitlenin, her grubun ve her bireyin yakın ve uzak hedeflerinin koşullarını oluşturmak, bireysel tercihlerin ve isteklerin oluşmasını sağlamak, herkes tarafından kabul gören doğru hedeflere ulaşmaya yardımcı olmak.

3- Tartışma: Karşılıklı düşünce birliği, kamuoyunu ilgilendiren konularda değişik görüşlerin ortaya konması, kamuoyunun katılımının sağlanması

4- Eğitim: Yaşamın tüm aşamalarında kişisel gelişim, kişiliğin oluşması, yeteneklerin gelişmesini sağlamak için bilgi aktarımını sağlamak

5- Eğlence: Eğlenmek amacıyla işaret, simge, ses, görüntü ve görsel iletiler aracılığıyla tiyatro, dans, sanat, edebiyat, müzik, spor gibi etkinliklerin yaygınlaşmasını sağlamak.

6. Uyum: Tüm bireylerin, grupların, ulusların birbirlerini tanımak, değişik yaşam biçimlerini öğrenmek ve bunlara adapte olmak

İletişim Biçimleri Sözlü- Sözsüz İletişim Formel (Resmi)- Informel İletişim (Gayri Resmi) Yüzyüze İletişim- Kitlesel İletişim İç İletişim- Dış İletişim Empati- Sempati Aşağıdan Yukarıya- Yukarıdan Aşağıya İletişim

Kişilerarası İletişim

Sözsüz İletişim, jestler, mimikler, göz hareketleri ya da ses nitelikleri gibi kodlar aracılığıyla gerçekleşir. Bu kodlar sadece o ana ve oraya ilişkin iletiler verebilirler. (Sesimin tonu konuya ya da dinleyiciye karşı o anki tutumumu gösterir, geçen haftaki duygularım hakkında bir ileti göndermez)

Beden Dili Bedensel Temas; kime, ne zaman ve nerede dokunduğumuz ilişkilerimiz hakkında önemli iletiler aktarabilmektedir. Kültürler arasında en çok farklılaşan kodlardan biridir.

- Yakınlık; Başkasına ne kadar yakın olduğumuz ilişkimiz hakkında bir ileti verebilir. Farklı mesafeleri anlamlı bir biçimde farklılaştıran ayırt edici özellikler vardır, bunlar bireysel karakter farklılıkları ve değer yargılarına göre değişebilir. (mahrem olma, periferide kalma)

Görünüş; 1- iradeye bağlı olanlar, giyim, kuşam, saç, sakal, bedensel süs, makyaj vb. 2- Daha az kontrol altında tutulabilir olanlar:kilo, boy, beden yapısı Görünüş özellikle kişilik ve toplumsal statü hakkında iletiler göndermek için kullanılır.

Baş Hareketleri; Etkileşimi yönetmekte, konuşmada duygu ve düşüncelerin aktarımını ve zamanlamasını kullanmada önemlidir. Yüz İfadeleri; Kaş, göz, ağız hareketleri şeklinde alt kodlarla belirlenir. Bunların birleşiminden yüz ifadesi ortaya çıkar.

Jestler; eller, kollar, ayak ve baş jestleri başlıcalarıdır Jestler; eller, kollar, ayak ve baş jestleri başlıcalarıdır. Bunlar konuşma ile yakın işbirliği içindedirler ve sözsel iletişimin tamamlayıcısıdırlar. Genel duygusal canlanmaya ya da özel duygusal durumlara işaret edebilirler. Aralıklı, vurgulu, yukarıdan aşağıya doğru yapılan jestler egemenlik ifade ederken, akıcı, sürekli ve döngüsel jestler sempati yaratmaya yöneliktir.

- Duruş; oturma, ayakta durma, uzanma biçimleri sınırlı ancak ilginç anlamlar sunabilmektedir. Arkadaşlık, düşmanlık, üstünlük, aşağılık duyguları genellikle duruşla gösterilebilir. Duruş aynı zamanda duygusal durumu, özellikle gerilimi ya da rahatlamanın yoğunluğunu da gösterebilmektedir.

Göz Hareketi ve Göz Teması; Başka bir insanla ne zaman, ne kadar sıklıkla ve ne kadar uzun göz temasında bulunduğumuz ilişki hakkında çok önemli iletiler göndermenin yoludur.

Konuşmanın Sözsüz Görünümleri 1- Prosodic; Alçaltma ya da yükseltme ile vurgulamanın yapılması. Belirli bir cümle sesi alçaltarak ya da yükselterek bir saptama, bir soru ya da inanılmazlık ifadesi haline gelebilir. 2- Dil Ötesi Kodlar; aksan, konuşma hataları, konuşma hızı, konuşmacının duygusal durumu, kişiliğini, sınıfını, toplumsal konumunu gösterir.