EKİP KAYNAK YÖNETİMİ Crew Resource Management)

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
EKİP ÇALIŞMASI.
Advertisements

İZMİR İNŞAAT MÜHENDİSLERİ ODASI
TÜRKİYE’DE ÇAĞCIL DEMOKRASİ, DEMOKRATİK KÜLTÜR VE OLGUNLUK
İNSAN-MAKİNA SİSTEMLERİNDE PERFORMANSI ETKİLEYEN SOSYAL FAKTÖRLER
MESLEKİ REHBERLİK PDR SERVİSİ «Büyüyünce Ne Olacaksın»
Öğrenme Faaliyeti 1 Yönetim Çiğdem YILDIRIM 626 Doruk YOĞURTÇU 628
İnsan İletişimine Giriş Human Communication [Bölüm 1]
ATLAS JET.
Atlasjet Havacılık A. Ş. 14 Mart 2001 tarihinde Öger Holding A. Ş
HAVA TRAFİK KONTROLÖRLERİ DERNEĞİ
Türkiye’de Liderlik ve İK Katkısı 25 Mart 2006 TÜRKİYE’DE LİDERLİK VE İK KATKISI 25 Mart 2006 Prof. Dr. Yeşim Toduk Akiş Amrop International 1.
TÜKETİCİ DAVRANIŞI KAVRAMI VE ÖZELLİKLERİ
İLETİŞİM.
TÜRK DIŞ TİCARETİ SCHENGEN ENGELİNE MAHKUM.
KİŞİLER ARASI İLETİŞİM -1-
YABANCI UÇAKLARDA GÜVENLİK DEĞERLENDİRİLMESİ
REHBERLİK.
ICAO LEVEL 4.
En az 2-3 kişilik bir ekip halinde yapılmalıdır.
Eğitim Teknolojileri Araştırmaları Dergisi , 2011, 2(2) : 0-0
Ekip Kaynak Yönetimi (Crew Resource Management) Ceyhan Yıldız
SİVİL HAVACILIK GENEL MÜDÜRLÜĞÜ (SHGM)
ERP KONSEPT EĞİTİMİ.
SİVİL HAVACILIK DENETİMLERİ
TÜRKLERLE JAPONLAR ARASINDAKİ BAKIŞ FARKI. Türk ve Japon şirketleri arasında bir kürek yarışı düzenlenmesine karar verildi. Her iki takımda performanslarının.
ULUSLARARASI SİVİL HAVACILIK KURULUŞLARI
TÜSİAD - KalDer KALİTE ÖDÜLÜ’nün AMACI ve ULUSAL KALİTE HAREKETİ İLE İLİŞKİSİ Kalite bilincini ve Toplam Kalite Yönetimi anlayışını ülke çapında yaymak.
CRM Döngüsü Kazaların yaklaşık %70 ‘i insan kaynaklı olup problemlerin temelinde dört ana husus yatar. Bunlar: Zayıf kararlar verme Etkin olmayan iletişim.
EKİP KAYNAK YÖNETİMİ Crew Resource Management
 Tayyareci Fethi BEY ilk Osmanlı pilotlarındandır.  istanbul'da do ğ mu ş, 1907 yılında Bahriye Mektebi'ni bitirmi ş tir. Mesle ğ inde ilerlemek için.
İŞ GÜVENLİĞİ UYGULAMALARINDA YÖNETİM SİSTEMLERİNİN ENTEGRASYONU
PİLOTLUK Pilot, yolcu veya yük taşıyan hava taşıtını (helikopter ve uçağı) kullanan kişidir.
KALİTE YÖNETİM SİSTEMİ
ULUSAL VE ULUSLARARASI KURULUŞLAR
Bölümün Amacı Bu bölüm, kurumsal kültür ve etik değerler ile bunların örgütlerden nasıl etkilendiğine dair görüşleri incelemektedir.
Bu derste, Sınıfta istenmeyen davranışların önlenmesi
Havacılıkta Emniyetle İlgili Faktörler
12.BÖLÜM YAKLAŞMA KONTROL HİZMETİ Ayrılan Uçak ( Departing Aircraft ): Kalkış yapacak olan bir uçağa verilecek olan kleransta; a)Kalkış için serbest kılındığı.
Kamuda İnsan Kaynakları Yönetimine Giriş
Projelerde İLETİŞİM VE PAYDAŞ YÖNETİMİ
HAVAYOLU UÇUŞ PLANLAMADA UÇUŞ ROTASYON OPTİMİZASYONU
İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ
BÖLÜM 2 NEREYE VARMAK ÜZEREYİZ: PROBLEM VE PROBLEMİN BÜYÜKLÜĞÜ.
Bilgisayar Mühendisliğindeki Yeri
Dr. Adil AKINCI Bankacılık ve Finans Bölümü
KURUMLAR & TOPLUMUN TEMEL İ HT İ YAÇLARI 6. Ünite.
Endüstri ve Örgüt Psikolojisi Nedir?
Performans Değerlendirme Hataları
ÖĞRETİM TEKNOLOJİLERİ
KORUNMA POLİTİKALARI. KORUNMA POLİTİKALARI Korunma politikalarının amacı işyerlerinde iş kazaları ve meslek hastalıklarını önlemek ve çalışanların.
TKY UYGULAMASI.
Sizce Teknoloji Nedir?.
İNSAN KAYNAKLARI YÖNETİMİ
MUTLULUK KURAMLARI Ezgi Akıncı.
ÖĞRENME.
Mürettebat Kaynaklarının Yönetiminde (MKY) İNSAN FAKTÖRLERİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
TEKNOLOJİ VE TASARIMIN TEMELLERİ
KİŞİLERARASI İLETİŞİM ÇATIŞMASI
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
HAVA TRAFİK KONTROL BÖLÜMÜ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
MOTİVASYON ve FARKINDALIK
AKUT 1994 senesinde Bolkar Dağlarında kaybolan 2 üniversite öğrencisinin 14 gün arandığı ve sonuçsuz kalan arama çalışmalarının akabinde, dağları iyi.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Sunum transkripti:

EKİP KAYNAK YÖNETİMİ Crew Resource Management) CEYHAN YILDIZ

CRM eğitimi, kişiler arası iletişim, grup ve grup süreçleri, takım olarak karar verme, liderlik, durumsal farkındalık, çatışma çözümü ve yönetimi, kişisel davranış tarzlarını tanıma, diğer bireylerin davranış tarzlarını tanıma konularını içerir.  

CRM tanımları; “emniyetli, etkin ve verimli bir uçuş operasyonu için eldeki mevcut bilgi, donanım ve insan gibi tüm kaynakların kullanımı” havacılıkta kazaları ve uçak kırımlarını önleyebilmek için insan faktörünü daha iyi anlamaya çalışarak, ekibin daha iyi bir performans göstermesi için çaba göstermek şeklinde de ifade edilmektedir.

CRM kavramı, Amerikan Ulusal Taşımacılık Emniyet Kurulunun (National Transportation Safety Board-NTSB) bir uzmanı olarak çalışan John K. Lauber (1986) tarafından ortaya atılmıştır.

1979 yılında NASA tarafından yürütülen CRM çalışmaları ilk olarak Cockpit Resource Management adıyla kokpitteki iş gücü yönetimini düzenlemek yoluyla kazaların önlenmesi amaçlanmış; 1980 yılında United Airlines’ın sivil uçuşlarda sistemi kullanması ile birlikte sonraki dönemlerde kabin görevlileri, mühendisler, teknisyenler, dispeçerler ve uçuş güvenliğiyle ilgili olabilecek diğer herkesi kapsayacak şekilde ”Crew Resource Management” adına dönüşerek günümüze kadar gelmiştir.

CRM tarihçesi; 1977’de Tenerife’de meydana gelen iki jumbo jetin yerde çarpıştığı kazanın ana nedeni “iletişim ve sözel bir mesajın yanlış yorumlanması” olarak belirlenmiştir (Tenerife faciası, 27 Mart 1977 tarihinde, İspanya'nın Tenerife Adasında bulunan Los Rodeos Havalimanı'nda iki Boeing 747 uçağının yerde çarpışmasıyla oluşmuş kazadır). Dünya havacılık tarihinin bu en büyük kazasında 583 kişi hayatını kaybetmiştir.

THY ve CRM; 1988 yıllarında Genel Müdürü Cem Kozlu vasıtasıyla CRM olgusu ile tanıştı.

Singapur’dan kalkan THY nin A-310 Kuala Lumpur’a inerken havaalanının pisti yerine onun dört kilometre sağ paralelininde ışıklandırılmış otoyola alçalmaya başlamış ve asfalta 150 metre kala kokpit ekibi yaklaşan kazadan kulenin uyarısıyla pas geçmiş ve turlayıp normal inişi tamamlamışlardı….

Türk sivil havacılığında oluşan kazaların çoğu CRM kaynaklı Türk sivil havacılığında oluşan kazaların çoğu CRM kaynaklı. Kokpitlerde oluşan hiyerarşi, pilotların birbirini izlemesini, kontrolünü ve gerektiğinde müdahelesini önlüyor. Sivil kokpitte ast-üst anlayışı ve üst’ün sağladığı gereksiz disiplin ortamında konuşmalar, karşılıklı değil, tek taraflı oluyor.

Pozisyon ve rütbe hiyerarşiyi doğuruyor; kokpite hiyerarşi girdiğinde aradaki güç mesafesi artıyor…

Dünyada 1997’den 2006 yılları arasında gerçekleşen toplam 283 adet kazanın nedenleri ;

insan faktörünün sebep olduğu kazaların arkasındaki nedenleri incelemişler ve bunların insanların hatalı hareketleri ve aldıkları hatalı kararlar, uçuş ekibi içindeki iletişim eksikliği, yanlış liderlik anlayışı, kuralların ihmali, takım oluşumu, takım yönetimi ve yetersiz kaynak yönetimi olduğu sonucuna ulaşmışlardır

İnsan birçok sistemde emniyeti etkileyen en önemli faktördür İnsan birçok sistemde emniyeti etkileyen en önemli faktördür. Bu olguyu temel alan SHELL Modeli insanı sistemin merkezine koyarak, çevre, donanım, yazılım ve sistem içerisinde yer alan diğer insanlar ile olan ilişkisini incelemektedir. İnsan (liveware) modelin ortasında yer almaktadır.

insan faktörleri yaklaşımı SHELL MODELİ “Software-Hardware-Environment-Liveware” 1-İnsan-Makine 2-İnsan-Prosedür 3-İnsan-Çevre 4-İnsan-İnsan

Genel bir yaklaşımla “Uçuş Ekibi Kaynak Yönetimi” insan faktörleri disiplinin havacılık alanında uygulanması olup insan-makine ve insan-insan etkileşimi ile uçuş operasyonu kapsamındaki tüm bireylerin entegrasyonunu esas alır.

insan-insan boyutu; İnsanların kişilik özellikleri ve etkili iletişim Etkili iletişimin ABC’si A(Activator) Harekete geçiren olarak nitelendirilmekte; iki bireyin karşılaşma anlarında birbirlerine verdikleri olumlu veya olumsuz elektriği, konuşma tarzını, beden dilini ve ön yargılarını ifade etmektedir.

. B-Behavior Davranış olarak nitelendirilmekte; harekete geçiren etkisi ile oluşan olumlu yaklaşıma olumlu tepki, olumsuz yaklaşıma olumsuz tepki olarak karşımıza çıkmaktadır.

C(Conseguence) Sonuç olarak nitelendirilmekte; davranışın etkileri neticesinde pozitif iletişim veya negatif iletişim