PROGRAM HEDEFLERİN BELİRLENMESİ ve YAZIMI

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ÖĞRETİM VE ÖĞRENMEYE İLİŞKİN İLKELER İletişim ve Öğrenme
Advertisements

Öğretim Tasarımı (Instructional Design)
DUYUSAL HEDEFLER Hazırlayan:Esra BARUT BÖTE-2.
Eğitimde Hedefler Hedef Alanları
ÖĞRETİM İLKE VE YÖNTEMLERİ EGIT215
Yrd. Doç. Dr. Mustafa Akdağ
TED KAYSERİ KOLEJİ OKUL ÖNCESİ BÖLÜMÜ “NİSAN AYI BÜLTEN”
BİLİŞSEL HEDEFLERE GÖRE DAVRANIŞ YAZMA (ANALİZ–SENTEZ-DEĞERLENDİRME)
PROGRAM TASARISININ TEMEL ELEMANLARI: HEDEF
ÖĞRETİM ANALİZİ Amaçların Sınıflandırılması Bilişsel Öğrenmeler
ÖĞRETİM MODELLERİ S.59-74; 1-Carroll’in Okullarda Öğrenme Modeli 2-Bloom’un Tam Öğrenme Modeli 3-Gardner’in Öğretimde Çoklu Zeka Kuramı Kaynak;Öğretimi.
Dr. Süleyman Sadi SEFEROĞLU Hacettepe Üniversitesi, Eğitim Fakültesi
Eğitimde Program Geliştirme Hedef
Psik.Dan.& Reh. Yusuf ŞARLAK
DUYUŞSAL TAKSONOMİ MUHAMMED KÜRŞAD BİRDANE VETERİNER FAKÜLTESİ
Eğitim ve Öğretim Kavramları
Eğitim Bilimlerine Giriş.
Öğretim Hedeflerinin Sınıflandırılması
Ölçme ve Değerlendirme Semineri
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı 2
Üst Düzey Düşünme Becerilerine Bir Bakış
Üst Düzey Düşünme Becerilerine Odaklanma
Bilişşsel Hedeflerin Ölçülmesi
DEVİNİŞSEL (MOTORİK) TAKSONOMİLER
İLKÖĞRETİMDE EĞİTİM PROGRAMLARI
AFYON KOCATEPE ÜNİVERSİTESİ
BİLİŞSEL HEDEFLERE GÖRE DAVRANIŞ YAZMA (KAVRAMA-UYGULAMA) ÖĞRETİM ÜYESİ: PROF.DR.MUSTAFA ERGÜN HAZIRLAYAN: GÜLDEN SONGUN AFYONKARAHİSAR 2008.
BİLİŞSEL HEDEFLERE GÖRE DAVRANIŞ YAZMA (KAVRAMA VE UYGULAMA)
PROGRAM GELIŞTIRME KURULU
Program Geliştirmede Hedef
Oguzhanhoca.com /oguzhanhocam /oguzhan_hoca.
Devinişsel Hedeflerin Sınıflandırılması
EĞİTİMDE HEDEFLERİN BELİRLENMESİ
PROGRAM TASARISININ TEMEL ELEMANLARI: İÇERİK
ÜNİTE 7: PROGRAM TASARISI HAZIRLAMA
EĞİTİMDE HEDEFLERİN BELİRLENMESİ
PROGRAM GELİŞTİRMENİN TEMEL KAVRAMLARI
PROGRAM TASARISI HAZIRLAMA VE HEDEFLERİN BELİRLENMESİ - YAZIMI
Bloom’un (bilişsel) Taksonomisi
DEVİNİŞSEL (MOTORİK) TAKSONOMİLER
ÜNİTE 9: DUYUŞSAL VE PSİKOMOTOR HEDEFLER
HEDEF TAKSONOMİLERİ AHMET TEVFİK KARAASLAN. İnsan Eğitim TOPLUM İstendik özellikli İstendik Toplum insanlar.
PSİKO-MOTOR (DEVİNİŞSEL) ALAN
EĞİTİM BİLİMİNE GİRİŞ Dr. Kerim Karabacak
Bu bölümün sonunda şu amaçlara ulaşmanız beklenmektedir: Hayat bilgisi dersinde öğrencilerin özelliklerini tanıyabilme,
Eğitim Sisteminde Öğretmenin Rolü
EĞİTİM PROGRAMININ TEMEL ÖZELLİKLERİ
PSİKO-MOTOR (DEVİNİŞSEL) ALAN
FEN ÖĞRETİMİNİN NİTELİĞİ VE AMAÇLARI
Öğretimde Planlama Geliştirme Hazırlayan Doç. Dr. Mustafa Akdağ Değerlendirme.
Öğr.Gör.Abdullah ALTUNSARAY
Eğitimde Hedefler Hedef Alanları
Eğitim Programı Nasıl Hazırlanır?
Özel Gereksinimli Öğrenciler ve Fen Öğretimi
ELEŞTİREL DÜŞÜNME BECERİLERİNİN ÖĞRETİLMESİ
ETKİLİ EĞİTİM SEMİNERLERİ 2017
SOSYAL BİLGİLERDE BECERİ EĞİTİMİ
VE İŞTE DİĞER 6 BECERİ.
ADANA İL MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ
Üç Alanda Değerlendirme
BİLGİSAYAR DESTEKLİ ÖĞRETİM
PROGRAM HEDEFLERİN BELİRLENMESİ Ve YAZIMI
Eğitimde Teknoloji Kullanımı
Duyuşsal Alan.
Öğretim Programı (1-4) Kazanımları Sunusu
Öğretimde Planlama Geliştirme Hazırlayan Doç. Dr. Mustafa Akdağ Değerlendirme.
Bloom ve Bilişsel Taksonomi
Eğitimde Hedefler Hedef Alanları
Sunum transkripti:

PROGRAM HEDEFLERİN BELİRLENMESİ ve YAZIMI

HEDEF ( AMAÇ ) Hedefler/ Amaçlar , Bireye kazandırılmak üzere seçilen istendik özelliklerdir. YADA; “Planlanmış ve düzenlenmiş yaşantılar yoluyla kazandırılması kararlaştırılan, davranış değişikliği ya da davranış olarak ifade edilmeye uygun özelliklerdir”. Davranış/ Kazanım ; Hedeflerin gerçekleşmesi sonucunda kazanılan somut özellikler Not: Davranış yerine yeni programda KAZANIM ifadesi kullanılmaktadır

Eğitimde Hedefler Belirlenirken Dikkat Edilmesi Gereken İlkeler Öğrenci özelliğine, davranışına ve gereksinimlerine dayandırılmalıdır. Hayatta kullanılabilir ve toplumun gereksinimlerine uygun olmalıdır. Öğrencinin ilgi, yetenek ve ihtiyaçlarına uygun olmalıdır. Öğretimin sonucunda öğrenciden ne beklendiğini belirtir olmalıdır. Öğretme-öğrenme süreçlerine yön vermelidir. Öğretimin genel hedefleriyle uyumlu olmalıdır. Öğretimin içeriği ile ilişkili olmalıdır ( İçerikle kenetlilik ). Tek bir öğrenme ürününe yönelik olmalıdır. Gözlenebilir ve ölçülebilir olmalıdır. Açık seçik ifade edilmelidir Kendi içinde tutarlı olmalıdır Genel ancak, sınırlı olmalıdır ( Birden çok davranışı içerebilmeli, ancak sınrılı olmalıdır )

HEDEFLERİN BELİRLENMESİ VE DAVRANIŞA DÖNÜŞÜM SÜRECİ

Eğitimde hedefler Dikey hedefler ve Yatay hedefler olarak ikiye ayrılır.

Amaçların Hiyerarşik Sınıflaması Uzak Amaçlar Genel Amaçlar Özel Amaçlar Davranışsal Amaçlar Milli Eğitimin Amaçları Okulun Amaçları Dersin Amaçları Konunun Amaçları

Hedeflerin aşamalı sınıflandırılması 2. YATAY HEDEFLER ( AMAÇLAR ) Hedeflerin aşamalı sınıflandırılması Bloom taksonomi Amaçlar 3’ ayrılır: Duyuşsal Amaçlar Psiko-motor Amaçlar (Devinişsel ) Bilişsel Amaçlar

BİLİŞSEL HEDEFLER ( Bloom ) KARMAŞIK ÜST BASAMAK DEĞERLEN-DİRME SENTEZ ( Birleştirme – Yaratma ) ANALİZ ( Çözümleme ) BASİT ALT BASAMAK UYGULAMA KAVRAMA ( Anlama ) BİLGİ ( hatırlama )

Bloom Düzenlenmiş Bloom Yaratma Değerlendirme Değerlendirme Sentez Analiz etme Analiz Uygulama Uygulama Anlama Kavrama Bilgi Hatırlama

Yenilenmiş Bloom taksonomisindeki üst ve alt düzeyler Hatırlama ( Bilgi ) 1.1.Tanıma 1.2. Anımsama 2. Anlama ( Kavrama ) 2.1. Yorumlama 2.2. Örnekleme 2.3. Özetleme 2.4. Sonuç Çıkarma 2.5. Karşılaştırma 2.6. Açıklama 3. Uygulama 3.1. Yürütme 3.2. Gerçekleştirme 4. Çözümleme (Analiz) 4.1. Ayrıştırma 4.2. örgütleme 4.3. irdeleme 5. Değerlendirme 5.1. Denetleme 5.2. Eleştirme 6. Yaratma ( sentez ) 6.1. Oluşturma 6.2. Planlama 6.3. Üretme

Bilgisayarda donanım parçalarını tanıyabilme BİLİŞSEL HEDEF ÖRNEKLERİ: 1. Bilgi Basamağı ( Hatırlama ): Bilgiyi olduğu gibi tekrar etmek. Kişi kendinden bir şey katmaz. Hatırlama, tanıma, tanımını söyleme.. Örnek; Bilgisayarda donanım parçalarını tanıyabilme Matematik dersinde üçgenin tanımını söyler

2. Kavrama ( Anlama ) Basamağı: (kavrayabilme, açıklayabilme, yorumlayabilme vs.) Kişi bu düzeyde bilgiyi kendi cümleleri ile ifade eder , kendisine ait örnekler verir Örnekler Bir hikayeyi kendi cümleleriyle anlatabilme Coğrafya dersi ile ilgili haritaları okuyabilme İngilizce bir cümleyi, türkçeye çevirebilme

3. Uygulama Basamağı: (Yapabilme, hazırlayabilme, uygulayabilme vs 3. Uygulama Basamağı: (Yapabilme, hazırlayabilme, uygulayabilme vs.) Bilgileri yeni bir sorunun çözümünde kullanma. Bilgileri yeni durumlara uygulama Örnekler Eğt. Planlama dersinde kendi alanı ile ilgili günlük plan hazırlayabilme Matematikte dört işlemi bir problemde uygulayabilme

4. Analiz ( Çözümleme ) Basamağı: (Ögelerine ayırabilme, çözümleyebilme vs.) Kişi bu düzeyde olguları parçalara ayırır, parçalar arasındaki benzerlik ve farklılıkları ortaya koyar , ögeler arasındaki ilişkileri saptayabilir Örnekler Eğt. Planlama dersinde program ögeleri arasındaki ilişkileri ayırt edebilme Matematikte bir kümeyi alt kümelerine ayırabilme Canlıları özelliklerine göre sınıflayabilme

5. Sentez ( Yaratma ) Basamağı: (geliştirebilme,, önerebilme, düzenleyebilme vs.) Bu düzeyde birey özgün ve yeni bir ürün ortaya koyar. Ögeler arasındaki ilişkileri kurar.  Örnekler Eğt. Planlama dersinde alanıyla ilgili yeni bir program tasarısı hazırlayabilme Matematik dersinde kendine özgün bir problem oluşturabilme Trafik sorununa yeni bir çözüm önerebilme

6. Değerlendirme Basamağı: (Yargılayabilme, eleştirebilme, değer biçme vs.) Bir ürünü belli ölçütlere göre eleştirme. Sonucu değerlendirme. Örnekler Bir ders planını, plan hazırlama ilkelerine göre değerlendirebilme Program modellerinden herhangi birisinin ülkemize uygunluğunu değerlendirebilme

KPSS 2011

KONU KAVRATAN SORU I. Sınıf ortamındaki demokrasinin bize sağladığı yararları irdeleyiniz. II. Sınıf ortamındaki demokrasinin önemini farklı açılardan tartışınız. III. Demokratik sınıf ortamını derste nasıl tanımladığımızı söyleyiniz. IV. Demokratik sınıf ortamı için bir örnek veriniz. Bir öğretmenin yukarıda sorduğu sorular sırasıyla hangi düzeydedir? (STS-2011-YARGI) Değerlendirme, Hatırlama, Anlama, Analiz Anlama, Analiz, Değerlendirme. Hatırlama C) Analiz, Değerlendirme, Hatırlama, Anlama D) Anlama, Değerlendirme, Analiz, Hatırlama E) Analiz, Anlama, Hatırlama, Değerlendirme

DUYUŞSAL HEDEFLER

DUYUŞSAL HEDEFLER KARMAŞIK BASİT KİŞİLİK HALİNE GETİRME ÖRGÜTLEME DEĞER VERME BASİT TEPKİDE BULUNMA ALMA

Alma: Çevredeki uyarıcılara dikkat etme ve belirli uyarıcıları diğerlerinden ayırarak seçmektir. ( Farkındalık, almaya isteklilik, seçici dikkat ) Örnek: KPSS’de yeni çıkan yayınlara dikkat edebilme, Trafik kurallarının farkında olabilme

Tepkide Bulunma: Bu basamakta genellikle ilgiler söz konusudur Tepkide Bulunma: Bu basamakta genellikle ilgiler söz konusudur. Kişi uyarıcılara bilinçli tepkide bulunur ve onlarla ilgilenir. ( Uyarıcılara karşılık verme isteği ) Örnek: KPSS’yi kazanmaya istekli olabilme, Trafik kurallarına uymada istekli olabilme. Kendini tanıtmaya istekli olur

Değer Verme: Kişinin uyarıcılara karşı nasıl bir tepkide bulunacağı bu basamakta kestirilebilir. Kabullenme, takdir etme söz konusudur, bir değeri kabullenme vardır. Örnek: Sınıf kurallarına uymayı kabul etme Bedensel engelli arkadaşlarına yardım etmeye razı oluş Çevre temizliğine değer verebilme

Örgütleme: Duyuşsal alanla ilgili yeni örüntüler oluşturmaktadır Örgütleme: Duyuşsal alanla ilgili yeni örüntüler oluşturmaktadır. Kişi kendi içinde çelişmeyen yeni bir değerler sistemi oluşturur. Örnek: Trafik kurallarına her zaman uyar Sınıf kurallarına uyar Doğayı korumaya sürekli özen gösterir

Kişilik Haline Getirme: Kişinin bu basamaktaki davranışları onun karakterini yansıtır. Artık kişinin davranışları büyük bir olasılıkla kestirilebilir. Yeni değerler sistemi ile tutarlı tepkide bulunur. Örnek: Dürüstlüğü yaşam tarzı haline getirme, Hümanist bir kişiliğe sahip oluş

PSİKO-MOTOR ( DEVİNİŞSEL) HEDEFLER Psiko-motor davranışlar ; Zihin kas koordinasyonunu gerektiren öğrenilmiş davranışlardır. Ör: Denizde sırtüstü yüzebilme

PSİKO-MOTOR ( DEVİNİŞSEL) HEDEFLER YARATMA KARMAŞIK DURUMA UYDURMA BECERİ HALİNE GETİRME MEKANİKLEŞME BASİT KLAVUZ DENETİMİNDE YAPMA KURULMA ALGILAMA ( UYARILMA )

Beden Eğitimi dersinde öğretmenin vücut hareketlerini gözleyebilme PSİKO-MOTOR ALAN 1. UYARILMA ( ALGILAMA ) : Bu basamakta kişi, doğru becerinin nasıl yapıldığını önce dikkatlice izler. Belli bir durumu duyu organlarını kullanarak tanır. ÖRNEK: Beden Eğitimi dersinde öğretmenin vücut hareketlerini gözleyebilme Fen Bilgisi dersinde deney malzemelerini tanıyabilme Bilgisayar parçalarını tanır

2. KURULMA ( HAZIRLIK ) Bu basamakta kişi belirli bir beceriyi gerçekleştirmek için vücudunu ya da duyu organlarını uygun konuma getirir. Örnek: Bedenini bisiklet kullanmaya hazır duruma getirebilme, Keman çalmak için vücudu uygun konuma getirebilme

3. KILAVUZ DENETİMİNDE YAPMA (Davranışlar öğretmen yardımıyla, gözetimi ya da denetiminde yapılır.) Örnek; Fen Bilgisi dersinde basit deneyleri laboratuarda öğretmen yardımıyla yapabilme Öğretmen yardımıyla havuzda yüzebilme Bilgisayarın donanım parçalarını öğretmen eşliğinde sökebilme

4. MEKANİKLEŞME Bu basamakta kişi söz konusu beceride otomatikleşmek üzeredir. Beceriyi sergilerken hala öğretmen gözetimi şarttır. Örnek: Resim dersinde fırçayı hareket ettirebilme Öğretmen gözetiminde havuzda kendi başına kısa bir süre yüzebilme

5. BECERİ HALİNE GETİRME Kişi, davranışları kendi başına, birisinden yardım almadan yapabilir. Örnek: Müzik dersinde melodiyi ezgisine uygun icra edebilme İlk yardım hizmetlerini kurallara uygun yapabilme Bilgisayarda on parmakla yazı yazabilme Bilgisayar donanım parçalarını kurallarına uygun bir şekilde sökebilme Havuzda öğretmen yardımı ya da gözetimi olmadan yüzer

6. DURUMA UYDURMA Kazanılan becerilerin yeni bir problem durumuna kolayca uygulanmasıdır. Bilgi transferi söz konudur. ÖRNEK; Elde ettiği becerilerle ilk kez karşılaştığı başka bir müzik aletini çalabilme Havuzda yüzmeyi öğrenen birisinin , denizde de yüzebilmesi

7. YARATMA Senteze eşdeğerdir. Yeni, orijinal bir şey ortaya koyma esastır. Yeni ve orijinal bir hareket yapabilme Duygu ve düşünlerini anlatan özgün bir heykel yapabilme Yeni bir yüzme tekniği geliştirebilme

(KPSS 2013): Aşağıdaki kazanımların hangisinin ölçülmesinde, bilişsel becerilerin yanında psikomotor becerilerin de izlenmesi gerekir? Güneş enerjisinden yararlanma yollarına örnek verir. Mercekler kullanarak bir gözlem aracı tasarlar ve yapar. Cisimlerin beyaz ve renkli ışıklarda neden farklı göründüklerini açıklar. Işığın yansıması ve kırılması olaylarının benzerlik ve farklılıklarını karşılaştırır. Çeşitli ortamlardaki kırılma olaylarının ışın diyagramlarını açıklar.

İLKÖĞRETİM PROGRAMINDAN ÖRNEK HEDEF VE KAZANIM İFADELERİ

İlköğretim 4. Sınıf Ders :Matematik Konu :Kümeler Hedef:Kümeler arasındaki eşitlik-denklik ilişkilerini kavrayabilme. Hedef Davranışları: 1-İki kümenin eşit olup olmadığını sebebi ile söyleme 2-İki kümenin eşit olup olmadığını sebebi ile yazma. 3-İki kümenin eşit olup olmadığını sembol kullanarak yazma.

HAYAT BİLGİSİ – ÇEVREMİZDEKİ CANLILAR Konu : Hayvanlar 1. Hayvanlar Canlıdır Hedef: Hayvanları bir canlı olarak kavrayabilme Davranışlar : Hayvanların her canlı gibi doğup yaşayıp öldüklerine örnekler verme Yumurtlayarak ve doğurarak üreyen hayvanlara örnekler verme Hayvanların yaşamlarını sürdürmek için hava, su ve besine ihtiyaç duyduklarını söyleme

HAYAT BİLGİSİ – ÇEVREMİZDEKİ CANLILAR Konu : Hayvanlar 2. Hayvanların Çeşitliliği Hedef: Hayvanların çeşitliliği bilgisi Davranışlar : Çevresinde gördüğü hayvanlara örnekler verme Çevresinde karada yaşayan hayvanlara örnekler verme Çevresi dışında, karada yaşayan hayvanlara örnekler verme Suda yaşayan hayvanlara örnekler verme Sürünerek hareket eden hayvanlara örnekler verme Çevresinde gördüğü memeli hayvanlara örnekler verme

HAYAT BİLGİSİ – ÇEVREMİZDEKİ CANLILAR Konu : Hayvanlar 3. Hayvanların Özellikleri Hedef: Hayvanların temel özellikleri bilgisi Davranışlar : Balıkların yaşadıkları ortamları söyleme/yazma Kurbağaların yaşadıkları ortamları söyleme/yazma Kurbağaların ne ile beslendiklerini söyleme/yazma Sürüngenlerin yaşadıkları ortamları söyleme Kuşların yaşadıkları ortamları söyleme/yazma

HAYAT BİLGİSİ – ÇEVREMİZDEKİ CANLILAR Konu : Bitkiler Hedef: Bitki tohumunun görevlerini kavrayabilme Davranışlar : Verilen bitkilerde tohumu gösterme Verilen bir bitki tohumundan, hangi bitkinin yetişeceğini söyleme Görünüş yönünden, bitki tohumları arasındaki farklılıkları-benzerlikleri açıklama Besin olarak yararlanılan bitki tohumlarına örnekler verme

HAYAT BİLGİSİ – ÇEVREMİZDEKİ CANLILAR Konu : Bitkiler 1. Bitkilerde Büyüme Hedef: Bitkilerin büyüme şartlarını kavrayabilme Davranışlar : Bitkilerin, su ihtiyaçlarının nasıl karşılandığını açıklama Bitkilerin, güneş ışığına olan ihtiyaçlarını açıklama Yeterli ışık alan ve almayan bitkiler arasındaki farkları açıklama Bitkilerin su, toprak, ışık ve hava ihtiyaçları karşılanmaz ise, sonucun ne olacağını açıklama

BİTTİİİİİİİİ