EĞİTİM PROGRAMININ ÖĞELERİ PROGRAM GELİŞTİRME EĞİTİM PROGRAMININ ÖĞELERİ
TEMEL KAVRAMLAR EĞİTİM PROGRAMI Öğrenene,okulda ve okul dışında planlanmış etkinlikler yoluyla sağlanan öğrenme yaşantıları düzeneğidir.(Demirel,2001) Bireyin bedeni,zihni duygusal ve toplumsal yönlerden gelişmesine yardım eden davranışların kazanılmasını sağlayan eğitsel yaşantıların tümüdür(Varış,1971)
PROGRAM GELİŞTİRME Eğitim programının hedef, içerik, öğrenme öğretme süreci ve değerlendirme öğeleri arasındaki dinamik ilişkiler bütünüdür (Demirel,2001)
Eğitim Programının Dört Öğesi Bulunmaktadır: HEDEF İÇERİK EĞİTİM DURUMLARI DEĞERLENDİRME
HEDEFLER Hedeflerin gerekliliği Hedeflerin İşlevleri Hedef Belirleme Toplumsal çevre Konu Alanı Birey Doğa
HEDEFLER HEDEF SÜZGEÇLERİ EĞİTİM FELSEFESİ Temel Ölçütlerle Açıklığa Varma Aday Hedeflere Yenilerini Katma Uygunluk Esasına Göre Tarama Tutarlılık Kontrolü ve Örgütleme Muhtemel Hedefleri Önem Sırasına Koyma Felsefenin Kaçınılmazlığı
HEDEF SÜZGEÇLERİ EĞİTİM PSİKOLOJİSİ EĞİTİM SOSYOLOJİSİ EĞİTİM EKONOMİSİ
HEDEFLERİN SAPTANMASINDA GİRDİLER Öğrencinin Hazır bulunuşluk düzeyi Yatırım Yeni Araç-Gereç Yeni Personel Yeni Bilgi
HEDEF KİMLERCE SAPTANIR? Programcı Değerlendirmeci Konu Alanı Uzmanı Konu Alanı Öğretmeni Eğitim Felsefecisi Eğitim Psikoloğu Eğitim Ekonomisti Eğitim Planlamacısı
HEDEFLERİN SAPTANMASINDA ÖLÇÜTLER Amaçlar toplumun şartlarına ve ihtiyaçlarına yanıt vermelidir. İnsanların temel ihtiyaçlarını karşılayacak yönde olmalıdır. Demokratik ideallere uymalıdır. Kendi içinde çelişki halinde bulunmamalıdır. Amaçlar gerçekleşebilecek nitelikte olmalıdır. İstenen davranış değişikliğini açıklayan bir yönde dile getirilmelidir.
HEDEFLERİN NİTELİKLERİ Öğrenci Davranışına Dönüklük Genellilik ve Sınırlılık Açık-Seçiklik Bir İçerik ile Kenetlilik
HEDEFLERİN AŞAMALI SINIFLAMASI BİLİŞSEL ALAN BİLGİ Belirgenler Bilgisi Belirgenlerle Uğraşma Araçları ve Yolları Bilgisi Bir Alandaki Evrenseller ve Soyutlamalar Bilgisi
BİLİŞSEL ALAN KAVRAMA Çevirme Yorumlama Öteleme UYGULAMA ANALİZ Öğelere Dönük Analiz İlişkilere Dönük Analiz Örgütleme ilkelerine Dönük Analiz
BİLİŞSEL ALAN SENTEZ Özdeşsiz Bir İletişim Muhtevası Oluşturma Bir Plan veya İşlemler Takımı Önerisi Ortaya Koyma Bir Soyut İlişkiler Takımı Geliştirme DEĞERLENDİRME İç Kanıtlar Bakımından Yargılama Dış Ölçütler Bakımından Yargılama
DUYUŞSAL ALAN ALMA Farkında Olma Almaya Açıklık Kontrollü-Seçici Dikkat TEPKİDE BULUNMA Uysallık İsteklilik Doyum
DUYUŞSAL ALAN DEĞER VERME -Değeri Kabullenme -Değeri Yeğleme -Değere Adanmışlık ÖRGÜTLEME -Değeri Kuramsallaştırma -Değeri Örgütleme BİR DEĞERLER YADA DEĞERLER BÜTÜNÜYLE NİTELENMİŞLİK
DEVİNİŞSEL (PSİKOMOTOR-HAREKİ) ALAN UYARILMA Algılama Bedensel kurulma KILAVUZ DENETİMİNDE YAPMA Kılavuzlayanla Yapma Kendi Kendine Yapma BECERİ HALİNE GETİRME İstenilen Nitelikte Yapma İstenilen Nitelikte ve Sürede Yapma İstenilen Nitelikte Sürede ve Yeterlilikte Yapma DURUMA UYDURMA YARATMA
EĞİTİMİN HEDEFLERİ KONUSUNDA TAKSONOMİK YAKLAŞIMLAR BİLİŞSEL ALANI SINIFLAYANLAR Bloom Taksonomisi Guilford’un Zekâ Modeli Gardner’in Çoklu Zekâ Modeli De Corte Modeli Taba’nın Sınıflaması De Block Taksonomisi Gagne_Merril Taksonomisi Gerlack ve Sullivan Taksonomisi
TAKSONOMİK YAKLAŞIMLAR DUYUŞSAL ALANI SINIFLAYANLAR Krathwohl’un Taksonomisi G.De Landshere Taksonomisi Ruths,Harmin ve Simons Taksonomisi
TAKSONOMİK YAKLAŞIMLAR DEVİNİŞSEL ALANI SINIFLAYANLAR Ragsdale’nin Taksonomisi Guilford’un Taksonomisi Dave’nin Taksonomisi Kibler’in Taksonomisi Simpson’un Taksonomisi Harrow’un Taksonomisi Veysel Sönmez’in Taksonomisi
TAKSONOMİK YAKLAŞIMLAR SOSYAL BECERİ ALANINI SINIFLAYANLAR Fraenkel’in Taksonomisi NCSS’in Taksonomisi
2. İÇERİK
Küçükahmet’e göre içeriğin seçimindeki ölçütler: Geçerlik ve Güvenirlik Bilimsellik Öğrenci İlgi ve İhtiyaçlarını Karşılama Faydalılık Öğrenilebilirlik Sosyal Gerçeklerle Tutarlılık
İÇERİK DÜZENLEME İLKELERİ Hedef Davranışlar ve İçerik Çağdaş,Bilimsel,Sanatsal ve Felsefi Bilgi ve İçerik Öğrencinin Hazırbulunuşluk Düzeyi ve İçerik Diğer İlkeler ve İçerik Soyutlama İlkesi Düzey İlkesi Şema İlkesi Vardama İlkesi Materyal Örgütlenişi İlkesi Alıştırma İlkesi Görsel Düzen İlkesi Değişik Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri ve İçerik
İÇERİKLE İLGİLİ ÖĞRENME İLKELERİ Öğrenci Beklentilerine Uygunluk Anlamlı Öğrenme Mantıksal Olarak İyi Organize Edilmiş Bilgi Somut Bilgiler
İÇERİK DÜZENLEME YAKLAŞIMLARI Doğrusal Programlama Yaklaşımı Sarmal Programlama Yaklaşımı Modüller Programlama Yaklaşımlar Piramitsel ve Çekirdek Programlama Yaklaşımı Konu Ağı-Proje Merkezli Program Yaklaşımı Sorgulama Merkezli Programlama Yaklaşımı
İÇERİĞİN SEÇİMİ İÇİN YÖNTEMLER Araştırma Bulgularından Yaralanarak İçerik Belirleme Uzman Görüşlerinden Yaralanarak İçerik Belirleme Katılımcıların Aracılığıyla İçerik Belirleme İhtiyaç Analizlerinden Yararlanarak İçerik Belirleme
3. EĞİTİM DURUMLARI Yaşantı Öğrenme Yaşantısı Eğitim Durumları
EĞİTİM DURUMLARININ DÜZENLENMESİ Öğrenme Yaşantıları Giriş ya da Hazırlık Etkinlikleri Gelişme Etkinlikleri Sonuç Etkinlikleri
ÖĞRENME STRATEJİLERİ Anlamlandırma Stratejisi Örgütleme Stratejisi Tekrar Stratejisi
ÖĞRENME MODELLERİ Buluş Yoluyla Öğrenme Modelleri Programlı Öğrenme Anlamlı Öğrenme Bireyselleştirilmiş Öğretim Sistemi(Keller Planı) Bloom’un Tam Öğrenme Modeli Gagne’nin Öğrenme Modeli Glaser’in Temel Öğretme Modeli
Gagne’nin Öğrenme Modeli Dikkati Sağlama Öğrenciyi Hedeften Haberdar Etme Yeni Öğrenme İle İlgili Daha Önceden Öğrenilmiş Olan Bilgileri Hatırlatma Uyarıcı Materyalleri Sunma Öğrenciye Rehberlik Etme Davranışı Ortaya Çıkarma Dönüt Verme Değerlendirme Kalıcılığı Sağlama
Carroll’un Okulda Öğrenme Modeli Yetenek Öğretimden Yararlanma Yeteneği Sebat Fırsat Öğretimin Niteliği
EĞİTİM DURUMLARI Öğretme Durumları Giriş Etkinlikleri Gelişme Etkinlikleri Sonuç Etkinlikleri Öğrenme Stilleri
EĞİTİM DURUMUNUN ÖZELLİKLERİ Hedefe Görelik Öğrenene Görelik Ekonomiklik Kaynaşıklık
ÖĞRETME STRATEJİLERİ Sunuş Yoluyla Öğretme Buluş Yoluyla Öğretme Araştırma Yoluyla Öğretme
Öğretme Yöntemleri Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi Örnek Olay Yöntemi Gösterip Yaptırma Yöntemi Problem Çözme Yöntemi Bireysel Çalışma Yöntemi
ÖĞRETME TEKNİKLERİ Demonstrasyon (Bilen) Grupla Öğretim Labaratuar Çalışma Tekniği Yansıtma Örnek olay İnceleme Workshop Tekniği Seminer Tekniği Bireysel Öğretim Bireyselleştirilmiş Öğretim Programlı Öğretim Bilgisayar Destekli Öğretim Grupla Öğretim Beyin Fırtınası Gösteri Soru-Cevap Drama ve Rol Yapma Benzetim İkili ve Grup Çalışmaları Mikroöğretim Eğitsel Oyunlar
EĞİTİM DURUMLARININ DEĞİŞKENLERİ Pekiştireç (Demirel) İpucu Dönüt Düzeltme Öğrenci katılımı Öğretmen nitelikleri (Sönmez ) Sevgi Zaman Eğitim teknolojisi Öğretme ortamının fiziksel özellikleri Sınıfın düzenlemesi
DEĞERLENDİRME Değerlendirmenin İşgörüleri Değerlendirmenin çeşitleri Tanıma yerleştirmeye dönük değerlendirme Biçimlendirmeye dönük değerlendirme Durum muhasebesine dönük değerlendirme
Uygulanış şekline göre değerlendirme; Düzenli değerlendirme Düzensiz değerlendirme
Kıyaslama yapmak amacıyla değerlendirme; Göreli (norma dayalı) değerlendirme Ölçüt dayanıklı (hedefe dayalı) değerlendirme
PROGRAM DEĞERLENDİRİLMESİ ve ÇEŞİTLİ YAKLAŞIMLAR Hedefe Dayalı Değerlendirme Metfessel-Michael Değerlendirme Modeli Farklar Yaklaşımı İle Değerlendirme Modeli (Prows) Uygunluk Olasılık Modeli (Stake) Çevre-Girdi-Süreç ve Ürün Modeli (Stufflebean) Eğitsel Eleştiri Modeli
PLANLAR Plan dört temel soruya cevap verecek nitelikte olmalıdır; Niçin? Ne ile? Nasıl? Ne kadar?
Ünitelendirilmiş yıllık plan Ünite planı Günlük plan Ders planı PLANLAR Plan türleri Yıllık plan Ünitelendirilmiş yıllık plan Ünite planı Günlük plan Ders planı Gezi gözlem planı Deney planı