PROGRAM TASARIMI YAKLAŞIM VE MODELLERİ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Program Geliştirmenin Felsefi Temelleri S.17-27
Advertisements

Doç. Dr. Burhan Akpınar Şubat 2013 ANKARA
MERHABA.
EĞİTİMDE AMAÇLAR VE FELSEFE
Eğitim Programı Tasarımı S.47-57
Avrupa’da Yaygın Olan Program Modelleri S.57-64
PROGRAM TASARIM YAKLAŞIMLARI
Psik.Dan.& Reh. Yusuf ŞARLAK
T.C. MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI TALİM VE TERBİYE KURULU BAŞKANLIĞI
İlköğretim Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı
Psik.Dan.& Reh. Yusuf ŞARLAK
PROJE TABANLI ÖĞRENME.
MERHABA.
Özel Öğretim Yöntemleri
İdealist Eğitim Felsefesi
Prof.Dr. Mustafa Ergün Afyon Kocatepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi
PROGRAM GELİŞTİRME VE ÖĞRETİM
Oguzhanhoca.com /oguzhanhocam /oguzhan_hoca.
Yapılandırmacı yaklaşımın dayandığı ilkeler
PROGRAM TASARIMI
Öğrenme Öğretim sürecinde kullanılan stratejiler genel olarak üç grupta toplanabilir: Pasif öğretim (öğretmen merkezli) Etkileşimli öğretim Aktif öğrenme.
PROGRAM TASARIMI YAKLAŞIM VE MODELLERİ
MERHABA.
PROGRAM GELİŞTİRME MODELLERİ
PROGRAM GELİŞTİRME MODELLERİ
MERHABA.
MERHABA.
Bilgi (Epistemoloji)Felsefesi Bilgiyi genel olarak ele alır ve bilgi ile ilgili problemleri; bilginin kaynağını, doğasını, doğruluğunu, sınırlarını.
PROGRAM DEĞERLENDİRME
PROJE TABANLI ÖĞRENME. Proje tabanlı öğrenme, öğrenci merkezli bir öğretim modelidir.
Hazırlayanlar : Elmas SOFU Müjde BALBAROS
Eğitimin Felsefi Temelleri (2) Yrd. Doç. Dr. Hüseyin SERÇE
ÜNİTE 5: PROGRAM GELİŞTİRME MODELLERİ
ÜNİTE 3: PROGRAM GELİŞTİRMENİN FELSEFİ TEMELLERİ
PROGRAM TASARISININ TEMEL ELEMANLARI: İÇERİK
MERHABA.
ÖĞRETİMDE STRATEJİ Ali ÇELiK (Biyoloji).
PROGRAM GELİŞTİRME VE ÖĞRETİM
9 - PERFORMANS ÖLÇÜLMESİ
PROGRAM TASARIM YAKLAŞIMLARI
ÜNİTE 11: DEĞERLENDİRME Ünitenin hedefleri
Öğrenme Düzeyi Araştırması 3:
Sınama Durumları Sınama durumları, öğrencide gözlemeye karar verdiğimiz istendik davranışların kazanılıp kazanılmadığı hakkında bir yargıya varma işidir.
Eğitim Durumlarının Düzenlenmesi
BİLSEM EĞİTİM PROGRAMLARI
EĞİTİM / ÖĞRETİM DURUMLARI (ÖĞRETME)
ÖĞRETİM STRATEJİSİ, YÖNTEM ve TEKNİKLER
Yapılandırmacı kuramın özelliklerini tanıyabilme, Hayat bilgisi dersinde öğretme-öğrenme sürecinin özelliklerini kavrayabilme, Yapılandırmacı kuramın.
BİLSEM EĞİTİM PROGRAMLARI
BÖLÜM 1 Sosyal Bilgiler Nedir?. BÖLÜM 1 Sosyal Bilgiler Nedir?
EĞİTİM PROGRAMI TASARIM YAKLAŞIMLARI. Tasarım:  Bir programın hangi öğelerden oluşacağının ortaya çıkarılması sürecidir.  Öğretimin düzenlenmesi ve.
Betimsel içerik Normatif içerik
PROGRAM GELİŞTİRME MODELLERİ
PROGRAM TASARIMI YAKLAŞIM
Öğr.Gör.Abdullah ALTUNSARAY
2 .BÖLÜM ÖĞRENME KURAMLARI VE YENİ MEB PROGRAMI Hazırlayanlar: Ahmet Ataç Gülenaz Selçuk Cihan Çakmak İhsan Yılmaz.
Eğitim Psikolojisi Yrd Doç. Dr. Cenk Akbıyık
ÖĞRETİM TEKNOLOJİLERİ
PROGRAM TASARIMI YAKLAŞIM
Program Geliştirmenin Felsefi Temelleri
SOSYAL BİLGİLER DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
Yapılandırmacı Öğrenme
Öğretimin Planlanması
Bölüm 2 ÖĞRENME KURAMLARI VE YENİ PROGRAM
Prof.DR.YÜCEL GELİŞLİ-EPÖ;Program geliştirme
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme
Programdan Sorular.
PSİKOLOJİ VE EĞİTİM PSİKOLOJİSİNİN TANIMI VE İŞLEVLERİ
Çağdaş Gelişmeler Işığında Ana Dili Öğretimi
DİL ÖĞRETİM YAKLAŞIMLARI
Sunum transkripti:

PROGRAM TASARIMI YAKLAŞIM VE MODELLERİ

3. EĞİTİM PROGRAMI TASARIMLARI Bir eğitim programı planlanırken işe öncelikle programın nasıl olacağını tasarlamakla başlanır. Bu süreçte şu dört soruya cevap aranmaktadır: Ne yapılmalıdır? Konu alanı neleri içermelidir? Hangi öğrenme stratejileri, kaynak ve etkinlikleri kullanılmalıdır? Sonuçları değerlendirmek için hangi ölçme teknikleri ve araçlar kullanılmalıdır? Yaygın olan program tasarımı yaklaşımları şunlardır:

Her konu ayrı ayrı ele alınır. Üniversiteye hazırlık dergileri, 4.BÖLÜM EĞİTİM BİLİMLERİ PG EĞİTİM PROGRAMI TASARIMI VE MODELLER Program Geliştirme Tasarım Yaklaşımları Program Geliştirme Modelleri Konu Merkezli Öğrenen Merkezli Sorun Merkezli Amerika Kaynaklı Avrupa Kaynaklı Konu Çocuk M. Yaşam Şartları Taba Rasyonel Planlama Her konu ayrı ayrı ele alınır. Üniversiteye hazırlık dergileri, ünite dergileri Öğrenci ilgi ve ihtiyaçlarına göre tasarım (İhtiyaç belirleme süreç başında) Toplumun değişen yaşam şartlarına uyum Modelin ilk aşaması olan "İhtiyaçların Belirlenmesi" evrensel kabul görmüştür. Taba- Tyler modeline dayanılarak geliştirilmiştir. İlgili tüm bireylerin (özellikle öğretmenlerin) sürece katılmasını öngörür. Disiplin Yaşantı M. Çekirdek Ders ders tasarım yapılır. Öğrenci ilgi ve ihtiyaçlarına göre tasarım (İhtiyaç belirleme süreç içerisinde) Tyler Fizik, kimya, biyoloji, tarih,coğrafya vb. Süreç Yaklaşımı Toplumsal problemleri çözme Toplumu labaratuar olarak görme Disiplinler Arası Romantik Toplumsal konular sözkonusu olduğu için konu merkezlilik var. Birey, toplum ve konu alanı olmak üzere 3 temel kaynaktan hareket edilir. Öğretmenlerin ders planı yapmalarından esinlenerek geliştirilmiştir. Olası hedefler, eğitim felsefesi ve psikolojisi süzgeçlerinden geçirilerek kesinleşmiş hedeflere dönüştürülür. Etkinlikler aracılığı ile dersler arası ilişki kurulur. Okula karşı Aileler tarafından oluşturulmuş, radikal reformları savunur. Yeniden Kurmacılık Taba-Tyler Geniş Alan Hümanistik Yenilikçi Durumsal Topulmsal değişim, toplumun yeniden yapılandırılması Benzer dersler bütünleştirilir. Değerlendirme basamağında elde edilen sonuç yeterli değilse amaçların belirlenmesi aşamasına geri dönülür. Okul ve çevresi temel alınarak geliştirilmiştir. Fizik, kimya, biyoloji yerine fen ve teknoloji dersi. Davranışçı kurama karşı, insanın doğasına ve bireyselliğine dayalı eğitim anlayışı Süreç Sistem Yaklaşımı Tüm konular için ortak öğrenme yolu Öğretmenlerin program geliştirebileceğini temel alır.

PROGRAM TASARIMI YAKLAŞIMLARI BİREY ( ÖĞRENEN ) MERKEZLİ TASARIMLAR KONU MERKEZLİ TASARIMLAR SORUN ( ÇEKİRDEK ) MERKEZLİ TASARIMLAR Konu Tasarımı Disiplin Tasarımı Geniş Alanlı Tasarım Süreç Tasarımı Korelasyon desen (Disiplinler Arası) tasarımı Çocuk Merkezli Tasarım Yaşantı Merkezli Tasarım Romantik (Radikal) Tasarım Hümanistik ( İnsancıl) Tasarım Yaşam Şartları Tasarımı Çekirdek (CORE) Tasarımı Toplumsal Sorunlar Ve Yeniden Kurmacılık Tasarımı

Konu Merkezli Program Tasarımın Genel Özellikleri Programın merkezinde değişmeyen evrensel bilgi vardır. Bilgi uzmanlarca düzenlenir ve öğretilir Konuya ilişkin bilginin kazanılması öğrenme için yeterli görülmektedir. Temeli idealist, realist felsefedir. Eğitim felsefesi ise esasicilik ve daimiciliktir.

1. Konu Merkezli Tasarımlar a. Konu Tasarımı b. Disiplin Tasarımı c. Geniş Alanlı Tasarım d. Süreç Tasarımı e. Disiplinler Arası / Korelasyon desen / Tematik Tasarımı

2. Öğrenen ( Birey ) Merkezli Tasarımlar İlerlemecilik ve Yeniden kurmacılık eğitim felsefesine dayanır. Toplumun problemleri ve çözüm yolları üzerinde dururlar. Öğrenciler toplumsal sorunları çözmede aktif rol almalıdır. Bu tasarımlarda, öğrencinin kendi gözlemleri ve yaşantısıyla öğrenme çabasına girmesi temeldir. Öğrenci sürece girdikten sonra ilgi ve ihtiyaçlarına göre öğrenme etkinlikleri belirlenmektedir.. Bu tasarımlar şunlardır: a. Çocuk Merkezli Tasarımlar b. Yaşantı Merkezli Tasarımlar c. Romantik (Radikal) Tasarımlar d. Hümanistik / İnsancıl Tasarımlar

Program süreç başlamadan hazırlanır (Radikal )

3. Sorun Merkezli Tasarımlar Bu program tasarımları; kültürel ve geleneksel değerlerin güçlenmesini sağlamak, ayrıca toplumun halen karşılanmamış ihtiyaçlarına işaret etmesi amacıyla düzenlenmiştir. Temel vurgusu sorun çözmedir. Yeniden kurmacılık ilkelerine dayanır. Sorun merkezli tasarımlar şunlardır: a. Yaşantı Şartları Tasarımı b. Çekirdek (CORE) Tasarımı c. Toplumsal Sorunlar ve Yeniden Kurmacılık Tasarımı

SORU : Sınıf içi öğrenme öğretme süreçlerinde konu merkezli yaklaşımları benimseyen bir öğretmen, aşağıdakilerde en çok hangisine ağırlık verir? (KPSS 2003) Öğrenci katılımına İçeriğin ayrıntılarına İşbirlikli öğrenmeye Çok yönlü etkileşime Grup çalışmasına CEVAP : B

EĞİTİMDE PROGRAM GELİŞTİRME MODELLERİ

Program geliştirme modelleri, bir program geliştirme tasarısı hazırlanırken izlenecek alternatif yolları ve izlenecek sırayı gösterir. Amerika , Avrupa ve Ülkemizde değişik modeller uygulanmaktadır

ABD’DE YAYGIN OLAN MODELLER

Taba Modeli Tümevarım yaklaşımını ele almıştır. Temelde 7 aşamadan oluşmuştur. Taba modelinde içerik öğesine daha çok ağırlık verilmiştir. Sıralama şu şekildedir:

Taba Program Geliştirme Modeli (Oliva, 1988: 165)

( Rasyonel ( akılcı ) Model TYLER MODELİ ( Rasyonel ( akılcı ) Model Bu model program geliştirme çalışmaları daha kapsamlı olarak ele alınmaktadır. İlerlemeci yaklaşım ve tümevarım sürecini benimser. Hedefler ve eğitim durumları üzerinde ağırlıklı olarak durmuştur. Program geliştirme sürecinde hedefleri belirlemek amacıyla, öncelikle birey, toplum ve konu alanını inceler.

Tyler’in Program Geliştirme Modeli

Arzu Öğretmen ders planı hazırlarken dersin kazanımlarını belirtmiştir Arzu Öğretmen ders planı hazırlarken dersin kazanımlarını belirtmiştir. Bu kazanımlara hangi etkinliklerle ulaşılabileceğine ve bu etkinlikleri nasıl düzenleyeceğine de ayrıca karar vermiştir. Arzu Öğretmen'e göre geriye kalan aşama, artık hazır olan bu planın uygulanmasıdır. Tyler modeline göre, bu ders planı eğitim programının hangi boyutunda eksik kalmıştır? Teori B) Amaç C) Konu D) Öğretim E) Değerlendirme

TABA-TYLER MODELİ Taba-Tyler modellerinin sentezidir. Avrupa ‘da Rasyonel planlama modeli olarak anılır. !!! Türkiye’deki program geliştirme çalışmalarında temel alınan bir modeldir.

Taba-Tyler Program Geliştirme Modeli BAŞLA İHTİYAÇLARIN BELİRLENMESİ GENEL HEDEFLERİN BELİRLENMESİ HEDEFLERİN BELİRLENMESİ İÇERİĞİN SEÇİMİ İÇERİĞİN DÜZENLENMESİ ÖĞRENME YAŞANTILARININ SEÇİLMESİ ÖĞRENME YAŞANTILARININ DÜZENLENMESİ DEĞERLENDİRME SONUÇ YETERLİ Mİ? EVET HAYIR Taba-Tyler Program Geliştirme Modeli AYRINTILI İŞLERİ FORMÜLE ET İŞLEMLERİ TEKRAR BELİRLE BİTİR

PROGRAM GELİŞTİRME MODELİ TÜRKİYE’DE KULLANILAN PROGRAM GELİŞTİRME MODELİ

MEB Yeni Program Geliştirme Modeli

MEB program modelinde diğer alanlarla bağlantı kurulması ve disiplinler arası yaklaşım ve ara disiplin alanları vurgulanmaktadır. Ara disiplin alanları Spor Kültürü Ve Olimpik Eğitim Sağlık Kültürü Rehberlik Ve Psikolojik Danışma Kariyer Bilinci Geliştirme Girişimcilik Afet Ve Güvenli Yaşam Özel Eğitim İnsan Hakları Ve Vatandaşlık Bu modele göre hazırlanan programlar etkinlik temelli programlardır. Programların temelinde çoklu zeka kuramı ve yapılandırmacı yaklaşım temel alınır.

SOONNNNNNNN