GELİŞİM Dr. Habib HAMURCU.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
KENDİNİ TANIMAK NEDİR ACABA?
Advertisements

II.BÖLÜM GELİŞİM İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR
TÜKETİCİ DAVRANIŞI NEDİR?
İŞLETMELER VEYA KİŞİLERİN HEDEFİ, EN İYİ OLMAK İSTİYORUM + -
Hazırlayan: Öğr.Gör. Funda YORULMAZ
DUYGULARIN YÖNETİMİ.
KİMLİK GELİŞİMİ VE KENDİNİ KABUL
OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİN ÖNEMİ
PSİKOLOJİK DANIŞMA VE REHBERLİK HİZMET ÇEŞİTLERİ
ERGENLİK DÖNEMİ GELİŞİM ÖZELLİKLERİ ve AİLE İÇİ İLİŞKİLER
Güdülenme Dr. Şirin KARADENİZ.
I.BÖLÜM TÜKETİCİ DAVRANIŞLARI KAVRAMI VE PAZARLAMA
TEOG VE TERCİH DANIŞMANLIĞI
Gelişime Giriş.
OKULÖNCESİ EĞİTİM NEDİR?
TALAS LİSESİ REHBERLİK SERVİSİ
UYUMSUZ ÇOCUKLARIN TANINMASI VE TEŞHİSİ
Evrim Suna ARIKAN Özlem YAŞAR UĞURLU
ERGENLİK DÖNEMİNDE ARKADAŞ ETKİSİ
Dr M SÖZBİLİR Motivasyon
DEĞERLERİM VE MESLEĞİM
OKUL BAŞARISIZLIĞI.
ERGENLİK DÖNEMİ ÖZELLİKLERİ VE SORUNLARI
ÇANKAYA REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
OKULÖNCESİNİN ÖNEMİ.
Uzm.Psk.Dan. Elvan Ucur 15 Ekim 2006 Seminer Özeti ERKEN ÇOCUKLUK DÖNEMİNDE BİLİŞSEL GELİŞİM Z. Elvan UCUR Uzman Psikolojik Danışman Altis Nöroloji ve.
DİYARBAKIR BİLİM SANAT MERKEZİ REHBERLİK HİZMETLERİ BİRİMİ
GELECEĞİ PLANLAMAK MESLEK SEÇİMİ.
REHBERLİK SERVİSİNİN TANIMI VE İLKELERİ
YETKİNLİK NEDİR? Yetkinlik; mükemmel performansın elde edilmesinde ayırt edici bilgi, beceri ve tutumları kapsayan gözlemlenebilir davranışlardır. Yetkinlik;
BÖLÜM 11 ORTA ÇOCUKLUK DÖNEMİNDE FİZİKSEL GELİŞİM.
BİLSEM EĞİTİM PROGRAMLARI
BAŞARI ÇALIŞMA ve KARİYERLER
KİŞİSEL GELİŞİM & İKY.
BİREYİN GELİŞMESİ Yrd. Doç. Dr. İhsan SARI
DİĞER TUTUMLAR.
BÖLÜM 7 AHLAKİ GELİŞİM, DEĞERLER ve DİN. BÖLÜM 7 AHLAKİ GELİŞİM, DEĞERLER ve DİN.
BÖLÜM 5 Birey, Toplum ve Başkaları: Sosyal Beceriler.
ARKADAŞ İLİŞKİLERİ.
Kişisel Rehberlik.
MADDE ve ALKOL KULLANIM BOZUKLUKLARI
ICF Aylık Üye Toplantısı 11 Aralık 2012 Didem Şen Pamuk.
Öğrenciyi Tanıma Yrd. Doç. Dr. İhsan Sarı.
BÖLÜM 6 Kültür, Çeşitlilik ve Değerler. BÖLÜM 6 Kültür, Çeşitlilik ve Değerler.
ERGENLİK.
EĞİTİMDE YARATICI DRAMA
GELİŞİMİN KRİTİK DÖNEMLERİ ve
Okul Öncesi Eğitim Dr. Burcu Çabuk.
Oyun ve Din Öğretimi Dr. H. Kader ZENGİN.
Sosyo-Kültürel Kuram Dr. Sadiye KELEŞ.
Erken çocukluk döneminde fen ve matematiğin önemi
OKUL ÖNCESİ EĞİTİM ROGRAMLARI-I
OKUL ÖNCESİ EĞİTİM ROGRAMLARI-I
YÖNETİMİN FONKSİYONLARI YÖNELTME: MOTİVASYON
Erken Çocukluk Döneminde Sağlık Bilimleri Fakültesi
II.BÖLÜM GELİŞİM İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR. Kazanımlar Bu üniteyi tamamladığınızda aşağıdaki hedeflere ulaşmanız beklenmektedir: Gelişimle ilişkili olan.
Güdülenme ve Bireysel Farklılıklar
AİLEDE İLETİŞİM.
GELİŞİMİN İLKELERİ ÖĞR.GÖR.CEM SAMUT.
GELİŞİM DÖNEMLERİ İÇİNDE RUH SAĞLIĞI İLKELERİ
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Spor hareketleri dönemi
TEOG VE TERCİH DANIŞMANLIĞI
MOTİVASYON ve FARKINDALIK
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
TEOG VE TERCİH DANIŞMANLIĞI
Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
GELİŞİM.
ERKEN ÇOCUKLUK DÖNEMİ (3-6)
1 EĞİTİMDE YARATICI DRAMA EĞİTİMDE YARATICI DRAMA.
Sunum transkripti:

GELİŞİM Dr. Habib HAMURCU

Gelişim, birbirini izleyen aşamalarla bireyin, büyümesi, gelişmesi, olgunlaşmasıdır. Her bireyin yaşam boyu devam eden bir dizi sosyal beklentilerini karşılamak ve yaşamın her döneminde kendine özgü davranış kalıplarını göstermeleri sağlamak – sağlatmak önemlidir. Her döneme özgü gelişim görevleri vardır. Birey her dönemde bu gelişim görevlerini başarmak durumundadır. 5-6 yaşlarında ki çocuk kendi yemeğini yeme, üstünü giyme davranışları beklenir. 6-12 yaşları döneminde ebeveynler dışındaki başka yetişkinlerle iletişim kurabilmeleri ve eğitimle ilgili performansları gösterebilmeleri beklenir.

GELİŞİMİN TEMEL İLKELERİ Gelişim, kalıtım ve çevrenin etkileşimiyle gerçekleşir. Gelişim sürekli bir oluşumdur ve aşamalar halinde gerçekleşir. Gelişim bütünlük içerisinde gerçekleşir. Gelişimin kendine özgü yönelimleri vardır (baştan ayağa, içten dışa, genelden özele) Gelişimde bireysel farklılıklar vardır. Gelişim ardışık ve düzenli bir ilerleme ile gerçekleşir.

GELİŞİMİN ETKİLEYEN FAKTÖRLER Gelişim, kalıtım, çevre ve iç salgı bezlerinden gelen hormonlardan büyük oranda etkilenir. Genler ne taşır? Her nesilde genler değişir mi? Genetik yatkınlık nedir? ÇEVRE: sahip olunan değerlerin alışkanlıkların ve özelliklerimizin büyük çoğunluğu çevre ile olan etkileşimle kazanılmıştır. Çoklu zeka, uyarıcı – algı duyum Çevre yaşamımızda fiziksel sosyal ve psikolojik olarak büyük etkilere sahiptir.

GELİŞİMİN ETKİLEYEN FAKTÖRLER Hipofiz, tiroid pankreas gibi iç salgı bezleri, büyüme ve gelişmeyi büyük oranda etkiler, ve aynı oranda da psikolojik ve sosyal ilişkilerimizi de etkileyerek fiziksel ve ruhsal gelişim ve değişimlerde önemli etkilere sahiptirler. Ruhsal salgılar. Bilim adamları gelişimin farklı boyutlarına ve dönemlerine odaklanarak insanın gelişimini daha anlaşılabilir kılmaya çalışmışlardır. Freud, davranışların psikopatolojisini açıklamış, ericson psikososyal gelişimi, piaget bilişsel gelişimi, kohlberg ahlaki gelişimi Ahlaki gelişim örneği - ebeveyn

GELİŞİM DÖNEMLERİ Birey, çevresel faktörler ve kalıtıma ait değişkenlere göre de farklı gelişim süreçleri gösterebilmektedirler. (ayçiçeği) Gelişim sürecinde biyo-fizyolojik süreçler ile sosyo-psikolojik süreçler karşılıklı etkileşim içerisindedirler. Belirli yaşam deneyimlerinin kazanılması, bireyin belirli bir yeterlilik düzeyine ulaşabilmesi ile mümkündür (yemek, kaşık) Gelişimde bir önceki dönemin başarı ile geçirilmesi , diğer dönemin görevlerini almada olumlu katkılar sağlayacaktır. Bilişsel, dil, ahlaki gelişim kalıtım ve çevre değişkenlerine göre farklılık gösterse de belirli yaş aralıklarında belirli bir gelişim evresine erişildiği kabul edilmektedir.

GELİŞİM İHTİYAÇLARI İhtiyaç kavramı, organizmanın hayatta kalabilmesi için gerekli olan şeyler ve bunlara duyulan arzu olarak tanımlanmaktadır. Bunun yanında organizmanın iyi oluş durumunu sağlama ve devam ettirebilme adına yaşantısal geçmişi olan durum ve davranışlara duyulan arzu (yaratıcılık ve eğlenme ihtiyacı vb.) olarak ta tanımlanmaktadır

GELİŞİM İHTİYAÇLARI Hayatta Kalma, Hayatı Devam Ettirme: Nefes alma - Yemek - Su Beden Fonksiyonları - Barınmak - Sağlık Hareket etmek - Cinsellik   Sevme – Ait Olma: Dostluk - Paylaşım - Faydalılık Yardımseverlik - İlişki Kurma - Bağlılık Arkadaşlık - Samimiyet - Birlikte Çalışma

GELİŞİM İHTİYAÇLARI Güç Nüfuz, itibar - Rekabet, yarışma - Tanınma Başarı - Yetenek - İlgi Saygı - Beceri - Etkin Dinleme Etkileme - Gurur - Anlam, Önem   Özgürlük Seçmek - Bağımsızlık - Özgürlük Özerklik - Serbest Dolaşım Bedensel Özgürlük - Psikolojik özgürlük

Eğlenme - Hoşlanmak - Zevk Alma - Öğrenme - Rahatlama - Gülebilme   Kutsallık - Derin Düşünme - Hayal Gücü -Merak Duyma - Meditasyon, Dua -Ruhsal odaklanma ve aidiyet

Başarı İhtiyacı (Achievement Need): Engelleri aşma, çaba harcama, zorlukların üstesinden gelme, gücü kullanma, üzerinde uğraştığı işi hızlı ve iyi bir şekilde yapma çabasına duyulan güçlü bir istek olarak tanımlanmaktadır. Başarı ihtiyacı bireyin zor bir işi üstlenmesi, belirsizliklerle yüzleşmesi, kişinin performansının sonuçları için kişisel sorumluluk alması gibi davranışlarla kendini dışarı vurmaktadır

Bağlanma İhtiyacı (Affiliation Need) : İnsanlarla ve arkadaşlarıyla birlikte olmaktan zevk alma, insanları kolay kabullenebilme, arkadaşlık kurma ve sürdürmek için çaba harcama olarak tanımlanmıştır. İnsanlarla yaşamak, işbirliği yapmak, sohbet etmek, gruba katılmayı istemek olarak tanımlanmaktadır. Bağlanma ihtiyacı yüksek olan bireyler, zamanlarının büyük kısmını aile, arkadaşlarını düşünmekle ve onlarla birlikte olmak istemekle geçirirler. Diğerlerini sevme, başkaları tarafından sevilme, benimsenme, affetme – affedilme durumları, kişilerarası ilişkilere emek verme, önem gösterme, bozulan ilişkilerin yeniden kurulması için çaba harcama bağlanma ihtiyacının göstergeleridir.

Özerklik İhtiyacı (Autonomy Need): Etkiye ve baskıya - zorlamaya direnme, otoriteye karşı gelme, özgürlük arama, bağımsızlık için çabalama olarak tanımlanmıştır. Özerklik ihtiyacına sahip olan bireyler; bağımsız olarak çalışma isteği, başkalarına karşı mesafeli duruş, tek başlarına yapabilecekleri, kendilerini ifade edecekleri işlerde çalışma isteği, başkaları tarafından kontrol, denetlenme ve yönlendirilmemeyi istememe, çalışma şart ve koşullarını kendileri ayarlamak istemek, dış etkilerden sosyal baskılardan uzak durma, karşı gelme davranışlarına sahiptirler.

Baskın Olma İhtiyacı (Dominance Need): Başkalarını etkilemek ve denetlemek, ikna etmek, yasaklamak, emir vermek, yönetmek, kısıtlamak, grubun davranışlarını düzenlemek olarak tanımlanmıştır. Baskınlık ihtiyacı yüksek olan bireyler; insanlar üzerinde etkili güçlü davranışlar ortaya koyma, bilgi ve gözlem yolu ile kontrol sağlama, etkileme, ikna etme, yönlendirme durumunda olma, yardım etme, diğerlerinin hareketlerine karşı güçlü duygusal tepkiler gösterme gibi davranışlara sahiptirler. Baskınlık ihtiyacı içinde olan bireyler, iddiacı, hâkim, zorlayıcı, baskın, disiplinli, idareci, kararlı tavırlı kişilerdir. Bu kişiler beden davranışları olarak; işaretle çağırmak, gözleri ile yönlendirme, çekme, itme, sınırlama hareketlerini sıkça kullanırlar.

Baskın Olma İhtiyacı (Dominance Need): Komutlar çoğunlukla emir kipindedir. Kendi politik, estetik, bilimsel, ahlaki ve dinsel ilkeleri ile yönlendirme yapmaktadırlar. Sosyal kurum ve olayları yönlendirme isteği duyarlar. Otokratik davranışlar sergilerler. Kurallara, kanunlara uyma ve uyulma yönünde baskın tavırlar sergilerler. Kendilerini bir şekilde denetçi, kontrolcü olarak görebilirler. Baskınlık ihtiyacının patolojik boyutunda birey kendini her şeyi yapabilecek sınırsız güce sahip bir kişi olarak algılayabilir. Toplum kontrolü, disiplini sağlayan kurum ve görevlerde yer almak isterler (hükümet, askeriye, belediye meclis, polis vb).

YETKİNLİK ALGISI AKADEMİK YETKİNLİK ALGISI DUYGUSAL YETKİNLİK ALGISI SOSYAL YETKİNLİK ALGISI

PSİKOLOJİK İYİ OLUŞ KENDİNİ KABUL DİĞERLERİYLE OLUMLU İLİŞKİLER KİŞİSEL GELİŞİM YAŞAM AMACI ÇEVRESEL HAKİMİYET ÖZERKLİK

Çağdaş bir insanın 3 farklı alandaki gelişimi vurgulanmaktadır. Kendini tanıması ve kişiler arası becerilere sahip olması. Yaşam rollerini (öğrenci , vatandaş vb) bilmesi ve yerine getilrmesi. Yaşam kariyer planına sahip olması.