SAHA ARAŞTIRMASI Prof. Dr. Nazmi Bilir – Hacettepe Üniversitesi Prof. Dr. Gül Ergör – Dokuz Eylül Üniversitesi 27 Nisan 2005 - ANTALYA.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
İKİ ÖRNEKLEM TESTLERİ.
Advertisements

UYGULAMA II
TÜRK HALKI, VEREMİ VE VEREMLE SAVAŞI DOĞRU BİLİYOR MU?
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
T.C. İNÖNÜ ÜNİVERSİTESİ Arapgir Meslek YÜKSEKOKULU
-Demografik- Nüfus Analizi
Çalışmada kullanılacak örneklemin seçimi
Nurhak Merkez Sağlık Ocağına Başvuranlarda Proteinüri Risk Faktörleri
İstatistik Kavramı İstatistik; kesin olmayışlığın ışığı altında karar verme tekniğidir. Ana kitle hakkında örneklem yardımıyla tahmin çalışmalarıdır. Kitle.
1 Yeniden Sağlık ve Eğitim Derneği 2 Koç Üniversitesi
Araştırmanın Evreni ve Örnekleme
TTB-UDEK Çalışma Grupları Dr. Raşit Tükel TTB-Uzmanlık Dernekleri Eşgüdüm Kurulu 30 Kasım 2007 / İstanbul.
KIR ÇİÇEKLERİM’ E RakamlarImIz Akhisar Koleji 1/A.
1 Yeniden Sağlık ve Eğitim Derneği, 2 Koç Üniversitesi
Hastane Çalışanlarında Tüberküloz Bilgi Düzeyi ve Risk Algılanması
Multivitamin Use and the Risk of Mortality and Cancer Incidence
17. DÖNEM AKUPUNKTUR EĞİTİM PROGRAMINDA TEDAVİYE ALINAN 130 HASTANIN DEMOGRAFİK, KLİNİK ÖZELLİKLERİ VE TEDAVİ SONUÇLARI Dr. Derya Özmen ALPTEKİN Fiziksel.
Yeni Büyük Klinik Çalışmalar
HAZIRLAYAN:SAVAŞ TURAN AKKOYUNLU İLKÖĞRETİM OKULU 2/D SINIFI
ORHAN EREN İLKOKULU 1-A.
Türk Hipertansiyon Prevalans Çalışması PatenT2
ÖRNEKLEM VE ÖRNEKLEME Dr.A.Tevfik SÜNTER.
TÜBİTAK Bilimsel Araştırma Projelerini Hazırlama Eğitimi Şubat 2014
Gün Kitabın Adı ve Yazarı Okuduğu sayfa sayısı
TÜRKİYE KAMU HASTANELERİ KURUMU
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
TIPTA ÇALIŞMA DÜZENLERİ VE İSTATİSTİKTE TEMEL KAVRAMLAR
A.Ü ARAŞTIRMA HASTANESİNE BAŞVURAN HASTALAR MEMNUN MU?
Dr. Eyüp Sabri Uçan Türk Toraks Derneği Genel Başkanı
Uygulamalı Örneklem Seçimi
HACETTEPE ÜNİVERSİTESİ AFET TIBBI UYGULAMA VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
TEST – 1.
Aile Hekimliği Anabilim Dalı
İSTA 201 YAŞAMIN HER ANINDA KARAR VERMEK ZORUNDAYIZ. KARARLARI VERİRKEN SAHİP OLDUĞUMUZ BİLGİLERİ DÜŞÜNCE SÜRECİNDEN GEÇİRİREK SONUCA VARIRIZ. SAHİP OLDUĞUMUZ.
KADIN ve SOSYAL YAŞAM Prof. Dr. Gönül BUDAK Dokuz Eylül Üniversitesi
OLASILIK ve OLASILIK DAĞILIMLARI
Prof.Dr.Seçil ÖZKAN Gazi Üniversitesi Tıp Fakültesi
Kronik Obstrüktif Akciğer Hastalığı Tedavisi
HÜTKOM Hacettepe Üniversitesi Tütün Kontrol, Eğitim, Vergilendirme Uygulama ve Araştırma Merkezi, 20 Haziran 2012 tarih ve sayılı Resmi Gazete'de.
BİR ORGAN BİR HAYAT.
BİYOİSTATİSTİK TANIMLAR Dr.A.Tevfik SÜNTER
Yrd. Doç. Dr Hamit ACEMOĞLU
TEMEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Projenin Adı: Araştırmacının ve yardımcı araştırmacıların Adları: Proje ile ilgili bölümler: İlgili bölümlerin akademik kurul kararları varmı?
PNÖMONİLER Dr. Oğuz KILINÇ Dokuz Eylül Üniversitesi Tıp Fakültesi
Epidemiyolojik Araştırma Tipleri ve Bazı Temel Kavramlar R. Erol Sezer
MESLEK ANALİZİ ÇALIŞTAYI III 21 – 25 Ocak 2013 Ankara
1.HAFTA 26 Ağustos 2009 ÇARŞAMBA 2.HAFTA 01 EYLÜL 2009 SALI 3.HAFTA 09 EYLÜL 2009 ÇARŞAMBA 4.HAFTA 15 EYLÜL 2009 SALI 5.HAFTA 23 EYLÜL 2009 ÇARŞAMBA 6.HAFTA.
Örnekleme Yöntemleri Şener BÜYÜKÖZTÜRK, Ebru KILIÇ ÇAKMAK,
EPİDEMİYOLOJİK ARAŞTIRMA PLANLANMASI
Uygulama 3.
İletişim Fakültesi Bilişim A.B.D.
Örnekleme.
Olasılık Kavramı.
Ahmet ÖZSOY Gökhan ÇAKMAK
NİCEL ARAŞTIRMA DESENLERİ
İKİ ÖRNEKLEM TESTLERİ Mann_Whitney U
ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ VE TEKNİKLERİ
NİCEL ARAŞTIRMA DESENLERİ
Bilimsel Araştırma Yöntemleri Örnekleme Yöntemleri
İSTATİSTİKTE TEMEL KAVRAMLAR
Hatice Şimşek Keskin***
Projenin Adı: Araştırmacının ve yardımcı araştırmacıların Adları:
İç Geçerlik Varılan bir nedensel ilişkide sonucun deney değişkenleri ile açıklanma düzeyi ile ilgilidir. Deneyde kontrol iç geçerliği arttırmak için yapılır.
Ölçme ve Değerlendirme
HEMŞ.MELİKE ÇELİK DOÇ.DR.ÖZLEM UĞUR DOÇ.DR.EZGİ KARADAĞ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Bilimsel Araştırma Yöntemleri
Sunum transkripti:

SAHA ARAŞTIRMASI Prof. Dr. Nazmi Bilir – Hacettepe Üniversitesi Prof. Dr. Gül Ergör – Dokuz Eylül Üniversitesi 27 Nisan ANTALYA

Katılımcıların beklentileri...

Kursun amaçları: Bu kursun sonunda katılımcılar; başlıca araştırma türlerini ve özelliklerini söyleyebilecekler, saha araştırmasının aşamalarını söyleyebilecekler, bir saha araştırması planlayabileceklerdir –Konu seçimi –Değişkenler, tanımları –Örnek büyüklüğü hesaplama ve örnek alma –Veri toplama formu hazırlama –Veri toplama –Veri kodlama ve değerlendirme

Program Açılış, beklentiler ve kursun amaçları Grup çalışması NB, GE Araştırma gereği, araştırma planlaması, veri toplama NB Ara Ara Grup sunumları ve tartışma NB, GE Araştırma çeşitleri, veri analizi, GE grupların oluşturulması Değerlendirme, geri bildirimler, Kapanış Öğle arası

Araştırma yapma nedenleri Görev Bilime katkı Bilimsel merak Akademik gerekçeler.....

COPD in JAPAN: THE Nippon COPD Epidemiology study Y. Fukuchi, M. Nishimura, M. Ichinose, et.al. Respirology (2004) 9: Araştırmanın gerekçesi: Japonya’da çok sigara içiliyor olmasına karşın COPD konusunda çalışma az Bilime katkıda bulunmak

Araştırma planı Planlanması gereken konular Araştırma türü Araştırma toplumu Veri türü; değişkenler Veri toplama yöntemi Veri değerlendirme yöntemi

Araştırma toplumu Araştırma toplumunun tanımlanması Araştırma toplumunun büyüklüğü Örnek alma yöntemi Örnek büyüklüğü – güven aralığı ilişkisi

Araştırma toplumunun tanımlanması genel toplum, (... Toplumunda astım sıklığı) gönüllüler, (.... Sağlıklı gönüllülerde SFT sonuçları) öğrenciler, (... Okulu öğrencilerinde ppd sonuçları) meslek grupları, (... İşyerinde çalışanlarda SFT...) belirli hastalığı olanlar, (KOAH’lı hastalarda....) bir sağlık kuruluşuna başvuranlar, (.... Hastanesi göğüs hastalıkları kliniğine başvuran hastalarda.... ) belirli davranışı-özelliği olanlar, (sigara içen ve içmeyen kişilerde SFT bulguları ve KOAH sıklığı)...

Araştırma toplumunun büyüklüğü Bir toplumun tamamı !! Zaman-para-insan gücü olanakları Kaç kişilik “örnek”? – örnek büyüklüğü Grubu “temsil eden” örnek

Örnek büyüklüğü Evrendeki kişi sayısı bilinmiyorsa n= t 2 x p x q d 2 t= 1.96 p= “tahmini” olasılık q= (1-p) d= kabul edilebilir yanılma

Örnek büyüklüğü Evrendeki kişi sayısı bilinmiyorsa n= t 2 x p x q= x 0.10 x 0.90 = 865 d d= 0.05 olursa n= 139 d= 0.03 olursa n= 385 d= 0.01 olursa n= 3458

Örnek büyüklüğü Evrendeki kişi sayısı biliniyorsa n= N x t 2 x p x q (N-1)d 2 + (t 2 x p x q)

Örnek alma yöntemi –Gelişigüzel – “haphazard” –“Olasılık” örnek yöntemi – araştırmacı inisiyatifi (!) Rasgele sayılar tablosu Sistematik örnek Küme örnek Tabakalı örnek...

Rasgele Sayılar Tablosu

Başlangıç noktası Kaç basamaklı sayı

Sistematik Örnek Alma Yöntemi Liste gerekli –Hastane arşivi –Muhtarlık kayıtları –Seçmen kütüğü –.... “evren / örnek” orantısı 5000 / 500 = 10 “başlangıç sayısı” tespiti 1-10 arasında bir sayının “rasgele” belirlenmesi – (7 olsa) Örnek alma işlemi Bulunan sayıya 10 ekleyerek işleme devam (7 – 17 – 27 – 37 – 47 – – – 4997)

Küme Örnek Yöntemi Ortak özellikteki “küme” –Coğrafi bölgeler – iller – “NUTS” bölgeleri (Nomenclature of Territorial Units for Statistics) –Okullar, –İşyerleri –Mahalleler –.... Kümeler arasından yeterli sayıda seçim

Tabakalı Örnek Alma Yöntemi Birden fazla yöntemin ard arda kullanılması Tabakaların belirlenmesi –“ortak özellikteki gruplar” okul, apartman, NUTS bölgesi, iller, mahalle,... Tabakalar arasından seçim Tabakalar içinden seçim –Rasgele – sistematik -...

TNSA-2003 örnek yöntemi – 40 NUTS bölgesi (tabaka) – mahalle (küme) seçimi – 700 küme – kümelerden hane halkı seçimi – hh. (Belediye – DİE Bina Sayım Cetveli) – hanelerdeki toplam kişi sayısı – 42851

Araştırma değişkenleri Değişkenlerin belirlenmesi –Bağımlı, bağımsız, “confounding”,... Değişkenlerin tanımlanması –Kavramsal (conceptual) – İşlevsel (operational) Değişkenlerin ölçümü –Nominal, ordinal, interval,...

Değişkenlerin belirlenmesi “değişken” – araştırmada toplanacak bilgi Tanıtım bilgileri –Sosyo-demografik bilgiler Yaş, cinsiyet, eğitim, meslek, alışkanlıklar,... Araştırma bilgileri –Amaca yönelik bilgi: araştırma konusuna bağlı Sorarak öğrenilen: yakınmalar vs. Muayene bulgusu: ral, wheezing, çomak parmak, siyanoz,... Ölçümler: SFT, radyoloji, Hb.,... Tanı: KOAH, akciğer kanseri, astım,...

Değişkenlerin belirlenmesi “bağımsız” – “bağımlı” değişken Değişkenler arasında “ilişki” varsa “belirlenen” – bağımlı “belirleyen” – bağımsız İlişkiye göre değişebilir

Değişkenlerin belirlenmesi “sigara – akciğer kanseri” ilişkisi –Akciğer kanseri sigaraya “bağımlı” “eğitim – sigara” ilişkisi –Sigara alışkanlığı eğitime “bağımlı” “yaş-meslek-sigara – SFT” ilişkisi –SFT, yaş, meslek ve sigaraya “bağımlı”

Değişkenlerin belirlenmesi “confounding” – karıştırıcı değişken –Hem bağımlı hem bağımsız değişkenle ilişkili Uranyum Madencileri, Bohemia, Çekoslovakya arasında en az 4 yıl çalışmış; 4320 kişi Ölüm nedeniGözlenenBeklenenSMR Akciğer kanseri ( ) Cancer Epidemiology, I.S. Silva, 1999

Değişkenlerin belirlenmesi “confounding” – sigara?? Araştırmada sigara bilgisi toplanmamış –(kayıtlarda yok) Madenciler çok sigara içiyorsa ??? –Sigara hem madenci olmakla hem kanserle ilişkili?? 1974 yılında başka bir madende çalışma –Madencilerde sigara içen %76 – genel toplum %66 Sonuç: Madencilerde sigara alışkanlığı yüksek ama kanserdeki 5 kat artışı yalnız bununla açıklamak güç -- uranyum madeninde çalışmak kanser riskini artırıyor

Değişkenlerin tanımlanması Kavramsal (conceptual) tanımlama –Şişman – zayıf; sağlık durumu iyi – kötü İşlevsel (operational-working) tanımlama –Şişmanlık tanımı: boy-ağırlık, BMI, deri kalınlığı Bilinen tanım varsa kullanılabilir –Uluslararası: WHO, ATS, ERS,... –Ulusal: SB., Uzmanlık dernekleri,... Amaca göre istenilen değişken belirlenir –Sigara kullanımı –SFT –...

Değişkenlerin ölçümü Nominal – sınıflar Ordinal – sıralı Interval – aralı Ratio – oran

Değişkenlerin ölçümü Nominal –Cinsiyet: erkek – kadın –Eğitim: eğitimli – eğitimsiz –Yaş: çocuk – yetişkin –Medeni durum: evli – bekar – dul,... –Meslek: çiftçi, doktor, hukukçu, memur,... –Herhangi yakınma: var – yok

Değişkenlerin ölçümü Ordinal: sınıflar sıralı şekilde –Eğitim: ilköğretim / lise / yüksek –Yakınmanın şiddeti: hafif / orta / şiddetli –Sosyal sınıf: I – II – III – IV – V –İşgöremezlik düzeyi: <%10 / %10-40 / %41-65 –Likert ölçeği: tam katılıyor / az katılıyor / katılmıyor

Değişkenlerin ölçümü Interval: sınıflar arası fark eşit –Yaş: / / / 70+ –Sıcaklık: 15 0 C, 30 0 C,...

Değişkenlerin ölçümü Ratio: orantı –Ağırlık:... kg. –Hemoglobin: %14 gr. –Aylık gelir:... YTL. –Ölüm hızı: yüzbinde 40

Veri toplama Anket: anketi dağıtıp daha sonra toplamak – anket formuna yeterli açıklama yazmak gerekir - anket formu hazırlama – soru türleri Yüz yüze görüşme: araştırmacı – anketör Muayene, gözlem Ölçüm Kayıtlar: “kısıtlılık”

Veri toplama Anketör-muayene-ölçüm: “eğitim” –“aynı” yöntemle bilgi toplamayı sağlamak –Bulguları “aynı” şekilde değerlendirmek –Ölçüm aletlerinin standardizasyonu –Ölçüm yapan kişilerin standardizasyonu Kayıtlar: kayıtlarda var olan bilgi ile sınırlılık

Veri işleme Kodlama Bilgisayara giriş İstatistik programlar Tablolar Analizler