III. BÖLÜM YÖNETİM VE BÜRO YÖNETİMİ KAVRAMI

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
YÖNETİM VE ORGANİZASYON
Advertisements

Stratejik planlama sürecinde dikkat edilecek hususlar
YÖNETİM VE ORGANİZASYON
Öğrenme Faaliyeti 1 Yönetim Çiğdem YILDIRIM 626 Doruk YOĞURTÇU 628
PROJE YÖNETİMİ VE RİSK ANALİZİ
İŞLETMELERDE STRATEJİK KARARLAR
Yönetim Kavramı Yönetim İşlevleri.
YÖNETİM Toplum içinde yaşayan insanların yaşamlarını sürdürebilmeleri için ihtiyaçlarının karşılanması gerekir. İhtiyaçları karşılayacak olan mal ve hizmetlerin.
SÜREÇ YÖNETİMİ Dr. Selami ERARSLAN İstanbul 2011.
YÖNETİM NEDİR? Belirli birtakım amaçlara ulaşmak için başta insan olmak üzere, parasal kaynakları, araç-gereçleri, hammaddeleri ve zaman faktörünü birbiriyle.
İşletme Yönetimine Giriş Arş. Grv. Gültekin ALTUNTAŞ
KADINLARIN VE KADIN SİVİL TOPLUM KURULUŞLARININ GÜÇLENDİRİLMESİ HİBE PROGRAMI GÜÇLÜ KADIN GÜÇLÜ TOPLUM PROJESİ STRONG WOMEN STRONG SOCIETY PROJECT TR2009/ /69.
ÖRGÜTLEME.
İŞ PLANI İŞ PLANI NEDİR? İşin kurulacağı güne kadar hazırlanan kapsamın ortaya çıkarılması için bir çok aktivite sıralı ve önceden belirlenen niteliklerde.
İŞLETMELERDE BÜRO ORGANİZASYONUNUN ÖNEMİ
T.C. MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI Büro Yönetimi Öğretmeni Fatma GEZ BALIKESİR / BANDIRMA – İLÇE MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ Büro Yönetimi ve Resmi Yazışma Kuralları.
AKDENİZ ÜNİVERSİTESİ TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ ÜST DÜZEY YÖNETİCİ SEMİNERİ 1-2 MART 2003 ANTALYA.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM İÇ DENETİM VE İÇ KONTROL SİSTEMİ
YÖNETİM İŞLEVLERİ: ORGANİZE ETME
KÜTÜPHANELERDE BÜTÇE YÖNETİMİ
TAPU VE KADASTRO XII. BÖLGE MÜDÜRLÜĞÜ TAPU VE KADASTRO XII. BÖLGE MÜDÜRLÜĞÜ MOZAİK PERSONEL PERFORMANSINI GELİŞTİRME VE İYİLEŞTİRME TAKIMI MOZAİK PERSONEL.
ERK İSG&İK – –
MUHASEBENİN UZMANLIK ALANLARI
Yedinci Bölüm İşletme YÖNETİMİNİN FONKSİYONLARI.
1 Yönetimin temelleri
1. İnsan kaynakları yönetimine giriş
ÖRGÜT VE ÖRGÜTLENDİRME
Strateji Geliştirme Başkanlığı
İnsan Kaynakları Yönetiminin
SEKRETERLİK HİZMETLERİ-I İŞ PLANI
İşletmeye Giriş Konu 1: İşletme
BALIKESİR ÜNİVERSİTESİ BİRİMLERİ KAMU İÇ KONTROL STANDARTLARINA UYUM EYLEM PLANININ HAZIRLANMASI BALIKESİR ÜNİVERSİTESİ BİRİMLERİ KAMU İÇ KONTROL STANDARTLARINA.
YÖNETİMİN ALT İŞLEVLERİ
1 İşletmeye Giriş Konu 4: İşletmelerde Yönetim Faaliyetleri I Yrd.Doç.Dr. Yıldırım Osman Çetmeli Yaşar Üniversitesi İİBF İşletme Bölümü.
BBY373 İnsan Kaynakları Yönetimi
Sistem Analizi Sistem Analisti
İş Analizi ve İş Dizaynı
BÜRO YÖNETİMİ VE SEKRETERLİK
KALİTE YÖNETİM SİSTEMİ
YENİKENT AHMET ÇİÇEK TEKNİK VE ENDÜSTRİ MESLEK LİSESİ TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ ÜST DÜZEY YÖNETİCİ SEMİNERİ 2010 ANKARA Nihat BÜLBÜL.
Girişimcilik.
Proje Yönetim Döngüsü: -Aşamaları -Rol ve Sorumluluklar
YÖNETİM SÜRECİ VE ÖZELLİKLERİ
ETKİNLİK YÖNETİCİSİ. Etkinlik yöneticileri hangi etkinlik alanında çalışırlarsa çalışsınlar üç kategoride uzman olmalıdır. İşin doğasına aldırmayarak.
YATIRIM PROJE TEKLİFİ NASIL HAZIRLACAK?
Yrd. Doç Dr. M. İsmail Bağdatlı UYGULAMALI GİRİŞİMCİLİK 7 UYGULAMALI GİRİŞİMCİLİK 7.
KAMU YÖNETİMİNDE İÇ KONTROL SİSTEMİ ve İÇ KONTROL EYLEM PLANININ UYGULANMASI KAMU YÖNETİMİNDE İÇ KONTROL SİSTEMİ ve İÇ KONTROL EYLEM PLANININ UYGULANMASI.
YONT 409 PROJE YÖNETİMİ.
 Bir projeyi yönetmek üzere görevlendirilen ve projeyi, mümkün olan en yüksek üretkenlik, en düşük belirsizlik ve risk ile yürütmekten sorumlu kişidir.
Performans ve Ücret Yönetimi Yrd. Doç. Dr. Özlem BALABAN
GENEL İŞLETME İŞLETMENİN AMAÇLARI
Dr. Adil AKINCI Bankacılık ve Finans Bölümü
Dr. Adil AKINCI Bankacılık ve Finans Bölümü
Klasik Yönetim ve Organizasyon Teorisi
TBS’de yönetİm.
YÖNETİM FONKSİYONLARI
YÖNETİM VE YÖNETİCİLİK
1. İnsan kaynakları yönetimine giriş
YÖNETİM VE ORGANİZASYON
Yrd.Doç.Dr. Çağdaş Erkan AKYÜREK
İnsan Kaynakları Yönetiminin
Performans ve Ücret Yönetimi Yrd. Doç. Dr. Özlem BALABAN
İnsan Kaynakları Yönetimi
İnsan Kaynakları Yönetiminin
BEDEN EĞİTİMİNDE YÖNETİM VE ORGANİZASYON
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
YÖNETİM VE YÖNETİCİLİK. NELERDEN BAHSEDECEĞİZ.  YÖNETİMİN TANIMI.  YÖNETİMİN KAVRAMI.  YÖNETİCİNİN TANIMI.  YÖNETİCİNİN KAVRAMI.  İYİ BİR YÖNETİCİ.
Eşgüdümleme ve Kontrol
Sunum transkripti:

III. BÖLÜM YÖNETİM VE BÜRO YÖNETİMİ KAVRAMI Yönetim Kavramı Yönetimin Süreci Yönetim Fonksiyonları (Tutar, Ar, Topaloğlu ve Koç adlı yazarların yaklaşımları) İşletme Yönetimi ve Büro Yönetimi Ayırımı Büro Yönetimi Kavramı Büro Yönetiminin Özellikleri Büro Yönetimi Teknikleri Büro Yöneticisi ve Örgüt İçindeki Yeri Büro Yöneticisinin Görev ve Sorumlulukları Büro Yöneticisinde Bulunması Gereken Nitelikler

YÖNETİM KAVRAMI Yönetimin temel amacı; Önceden belirlenen amaç ve hedeflere ulaşabilmek için elde bulunan kaynakların (insan, bilgi, tabiat, sermaye)planlı bir şekilde koordinasyon ve kontrolünü sağlayarak belirli süreçler doğrultusunda yönetme sanatıdır. Belirlenen amaçlara ulaşmak için başkalarıyla işbirliği yaparak birlikte hareket etme sanatıdır. Bu tanımlardan 3 hususu dikkat çekmektedir. Amaç ve hedefler Elde bulunan kaynaklar Süreç Yönetimin temel amacı; En az insan En az para En az makine ve malzeme En az zaman En az yer kullanarak işlerin Daha basit, daha ucuz, az zamanda ve daha iyi yapılmasını sağlar. Yönetim, örgütün amaçlarına ulaşması için insanlara liderlik etme veya yönetme ile ilgili tüm faaliyetleri planlama, örgütleme ve yönetme sürecidir.

Yönetimin Süreci Yönetim sürecini sistematik bir biçimde analiz edebilmek ve açıklayabilmek için bu süreci oluşturan halkaları teker teker ortaya koymak gerekir. Yönetim fonksiyonları da denilen bu halkalar çeşitli yazarlara göre değişiklik göstermektedir. Hedef saptama Politika tayini Planlama(önceden ileriyi görme ve geleceği düzenleme) Örgütlendirme Komuta (yürütme, yöneltme, icra) Koordinasyon (eşgüdüm) Kontrol (denetim)

Yönetim Süreci Çarkı/Çemberi Kontrol (Denetim) (Biter) Amaç saptama (Başlar) Koordinasyon (Eşgüdüm) Politika Tayini Plan, program ve Proje Hazırlama Kumanda (Yönelme-İcra) Örgütlendirme Ar, s.12

Çeşitli Yazarlara Göre “Yönetim Fonksiyonları” Sınıflandırmaları A Fikret Ar’ın kitabı: Ünlü Yönetim bilimcisi L. Gulick “Papers On The Science of Administration” adlı yapıtına göre yönetim fonksiyonları POSDCORB şeklinde sembolize edilmektedir. P: Planing (Planlama) O: Organizing (Örgütlenme/Örgütlendirme) S: Staffing (Danışma, Kurmay Hizmeti) D: Directing (Kumanda, Yürütme, Yönetme) CO: Coordinating (Koordinasyon, Eşgüdüm) R: Raporting (Rapor verme, Haberleşme, Denetim) B: Budgeting (Bütçe ve Finansman) Hasan Tutar’ın kitabı: Plan ve Planlama Örgütleme Kadrolama Yöneltme Karar verme ve Kontrol Melih Topaloğlu ve Hakan Koç’un kitabı: Planlama Örgütlendirme Yöneltme ve Etkileme Kontrol (Denetim) Serap Benligiray’ın kitabı: Örgütlenme Koordinasyon (Eşgüdüm)

Yönetim Fonksiyonları-1 Planlama: Organizasyonun amaçlarına ulaşabilmesi için gerekli olan faaliyetleri belirleme sürecidir. Neyin, kim tarafından, niçin, ne zaman nerede, nasıl ve hangi olanaklarla yapılacağı ortaya konur. Planlamanın yönetime olan faydalarını şu şekilde sıralayabiliriz: Zaman, emek ve para tasarrufu sağlayarak verimlilik arttırılır. Tüm çabaların amaca yönelmesi sağlanır. Eldeki olanakların amaca yönelip yönelmediğinin denetlenmesi için bir ölçüt oluşturulur. Örgütleme:Planların verimli ve ekonomik bir biçimde uygulanması için gerekli koşulları sağlama ve devam ettirmek için gösterilen çabalara denir. Henri Fayol’a göre örgütleme, “bir organizasyona çalışması için gerekli olan her şeyi sağlamaktır.”Örgütlemede; Yapılacak işler belirlenir ve işlevlerine göre guruplandırılır. İşleri yapacak olan kişiler belirlenir ve uygun görevlere atanır. Atanan kişilerin yetki ve sorumlulukları belirlenir. İşleri gerçekleştirmek için gerekli yer, araç ve yöntemler belirlenir. Kadrolama (Adamlama): Örgütün her kademesindeki pozisyonlara insan gücünün akışıyla sonuçlanan faaliyetler bütünü sürecidir. Bu süreç, insan gücü planlaması, kadrolama yetkisi, tedarik kaynaklarını geliştirme, başvuruların değerlendirilmesi, terfi-nakil ve işe son verme gibi alt süreçleri kapsamaktadır.

Yönetim Fonksiyonları-2 Yöneltme: Bir araya getirilmiş ve teknik verilere uygun bir şekilde monte edilmiş örgütü oluşturan personelin harekete geçirilmesi sürecidir. Koordinasyon (Eşgüdüm): Birbirinden ayrı olan bölümlerin faaliyetlerinin ortak bir amaca yöneltilmesi için aralarında ilişkiler kurulması ve takım çalışmasının sağlanması sürecidir. İyi bir koordinasyon için; Örgüt yapısının sadeleştirilmesi, Tüm bölümler arasında hizmet politikası birliğinin sağlanması İyi bir iletişim sisteminin tasarlanması Koordinasyonun sağlanması için personelin teşvik edilmesi gerekir. Karar Verme ve Kontrol: Karar verme, amaç belirleme veya sorun tanımlama, amaç ve sorunları irdeleme ve öncelikleri belirleme, alternatifleri irdeleme ve değerlendirme, seçim kriterlerini belirleme ve seçim yapma süreçlerinden oluşur. Kontrol ise, planlanan amaçlara ulaşma derecesinin saptanması ve gerekiyorsa düzeltici önlemlerin alınması sürecidir. Temel aşamaları; Planlama aşamasında ölçülebilir performans kriterleri oluşturmak Uygulama sırasında kriterlere göre başarıyı değerlendirmek Kriterlerden ve planlardan sapmalar varsa, düzeltici önlemleri uygulamaya koymaktır.

İşletme Yönetimi İle Büro Yönetimi Arasındaki Fark İşletme Yönetimi (İY) Büro Yönetimi (BY) İY, bir organizasyonun tümünü kapsar. BY ise bir bölümünü kapsar. İY, organizasyonun geleceğine ilişkin stratejik planlar ve politikalar belirler. BY ise belirlenen bu plan ve politikaları uygular. Yönetim, teknik beceriye gereksinim duymaz. Gerçekleştirilen işlerin denetimini yapabilmesi için teknik beceriye ihtiyaç duyar. Yönetim için işlerin ve çalışanların denetimi zordur. BY içi, çalışanlara yakınlığı nedeniyle daha kolaydır. Yönetim için çok sayıda çalışan için iletişim kurmak zordur. BY için, sınırlı sayıda çalışanla iletişim kurmak daha kolay ve etkilidir. Topaloğlu ve Koç, s.39

Büro Yönetimi Kavramı Büro faaliyetlerinin yönetim fonksiyonlarını kullanarak gerçekleştirilmesidir. Yani planlama, örgütleme, kadrolama,yöneltme, koordinasyon ve kontrol işlevlerinin bürolarda uygulanması demektir. Kısaca, bürolarda yapılan çeşitli iş ve hizmetlerin yürütülmesine denir. Büro yönetimi, işletmedeki ortak amaç ve hedefe ulaşmak için tepe yönetim tarafından yapılan stratejik plan ve politikaların uygulanıp, çalışanların araç-gereç, malzemenin ve diğer kaynakların koordinasyonunun sağlanması, yönetilmesi ve denetlenmesi anlamına da gelmektedir. Topaloğlu ve Koç, s.38

Büro Yönetiminin Özellikleri 1-Geniş bir kavram olarak ele alınmalıdır: Bu nedenle işletmenin tüm bölümlerinde yürütülen büro faaliyetlerinin yönetsel çabasıdır. 2-Tamamen mekanik bir faaliyet değildir: Her durumda izlenebilecek belirli bir kural yoktur. Bu nedenle yönetim bilimi kadar yönetim sanatı da önemlidir. 3-Büro yönetimi için karar verebilme yeteneği gereklidir: Yöneticinin problemi doğru bir biçimde saptaması ve karar zamanını geciktirmemesi önemlidir. 4-Büro yönetimindeki kişiler yaratıcı olmalıdır: Bürolardaki tüm yönetsel süreçler, yaratıcılığa ve başarılı fikirler geliştirmeye bağlıdır.

Büro Yönetimi Teknikleri-1 İŞ PLANLAMA: Örgütte ya da birimde, ne yapılacağının önceden kararlaştırılması; programlama ise kararlaştırılan işlerin ne zaman, nerede, nasıl, ne kadar ve kim tarafından yapılacağının, kimlerle koordineli olarak çalışılacağının saptanarak uygulamaların belirli bir takvime bağlanmasıdır. İŞ ÖRGÜTLEME: Yönetim açısından; örgütün amacını gerçekleştirmek için yapılan işleri ve hizmetleri birimler, şubeler, bürolar, ekipler veya çalışma gurupları halinde bölmektir. İş örgütlemesi ise, birimlerden yürütülen işleri, çalışan personel arasında, personelin niteliklerini de dikkate alarak adil ve dengeli bir şekilde iş bölümü ve iş dağıtımı yaparak personelin görev, yetki ve sorumluluklarını belirlemek, iş ilişkilerini düzenlemek ve iş ekipleri kurmaktır. İŞ DÜZENLEME Örgütlerde her iş bir noktadan başlar ve bazı aşamalardan geçerek bir yerde son bulur. İş akımı olarak da tanımlanabilen iş düzenlemesi, büro faaliyetlerinin hangi noktadan başlayıp hangi aşamada bittiğini göstermektedir. Aytürk, s.17-36

Büro Yönetimi Teknikleri-2 İŞ ÖLÇME Hareket, zaman ve metot etütlerinin birleşimi olup, işin (örgütte üretilen mal/hizmetin) en az zaman ve hareket harcanarak ve uygulanan metotlar geliştirilerek yapılması tekniğidir. İŞ DEĞERLEME (İş Analizi ve İş Tanımı) Örgütte yapılan işlerin özelliklerinin ve iş gereklerinin (çalışanlarda bulunması gerekli niteliklerin) iş analizi ve iş tanımları yapılarak belirlenmesi ve işin gerçek değerinin ve parasal ücretinin tespit edilmesidir. İŞ BASİTLEŞTİRME Bürolarda yürütülen iş ve işlemleri, yöntem ve prosedürleri, hizmet ve etkinlikleri kolay, çabuk, süratli ve ekonomik olarak; çalışanları ve hizmet verdiği kesimi memnun edecek şekilde basitleştirmektir. İŞ VERİMİNİ YÜKSELTME İş verimini yükseltme, maliyet-kalite ve zaman analizi; iş genişletme ve zenginleştirme, çalışanları motive etme, beyin fırtınası ve standardizasyon yöntemlerini uygulayarak ve aynı zamanda ileri ve yeni teknolojileri kullanarak gerçekleştirilmesi anlamına gelmektedir. Ekonomik açıdan verimlilik karlılıktır; yönetimsel açısından verimlilik ise mal/hizmetlerden yararlananların istek ve beklentilerine uygunluktur. Aytürk, s.17-36

BÜRO YÖNETİCİSİ VE ÖRGÜT İÇİNDEKİ YERİ Yönetici, “başkaları aracılığı ile iş gören kişi”’dir. Profesyonel yönetici, bu işi meslek olarak yapan ve hizmetleri karşılığında ücret alan kişidir. Hangi yönetim düzeyinde olurlarsa olsunlar bu kişiler tüm örgütün veya kendi çalışma birimlerinin başarısından/başarısızlığından sorumludur. Üç tür yönetim düzeyi vardır. 1-Alt düzey yöneticiler 2-Orta düzey yöneticiler 3-Üst düzey yöneticiler

YÖNETİM DÜZEYLERİ ÜNVANLAR SORUMLULUKLAR DÜZEYLER Üst yönetim Uzun vadeli plan ve politikaları geliştirme Yürütmeye ilişkin stratejik değerleme YK Başkanı Genel Müdür Genel Md. Yrd. Finans Müdürü Pazarlama Müdürü Muhasebe Müdürü Üretim Müdürü İdari Büro Yöneticisi İnsan Kaynakları Yöneticisi Planlama ve örgütlemede üst yönetime yardım etme Ara dönem planları yapma Bölüm politikalarını belirleme Faaliyet planlarını saptama ve yürütme Orta yönetim Alt yönetim (Denetim yada faaliyet yönetimi) Büro Şefleri Muhasebe Şefleri Kelime İşlem Kayıtlar Postalama Çoğaltma Ayrıntılı kontrol planları yapma Günlük faaliyetlerde çalışanlara liderlik etme Denetleme Personelin görevlerini belirleme

Büro Yöneticisinin Görev ve Sorumlulukları Büro yöneticisi üç “İ” formülünü iyi bilmek zorundadır. İş görenler: Büro çalışanlarını iyi bilmek zorundadır. İş akışı:Planlama, örgütleme, kadrolama, yöneltme, koordinasyon ve kontrol etme gibi yönetim fonksiyonları ile İletişim, Bilgi Sistemleri, Dosyalama ve Arşivleme, Yazışma Tekniklerini iyi bilmek zorundadır. İş Yeri:Yönettiği büroları her açıdan tanımak zorundadır. Büro yöneticisi,tepe yönetimi tarafından verilen görevlerin başarıyla yerine getirilmesi için etkin ekipleri bir araya getirecek kadar çalışmalarını iyi tanımalı, iyi bir iletişimci olmalı, çalışanların eğitim ve değerlendirilmesiyle yakından ilgilenmeli, yeni teknolojileri büroya uygulamalıdır. Daha detaylı bilgi için; bkz. Nihat AYTÜRK, “Çağdaş Büro Yönetimi ve Sekreterlik” adlı kitabın 206-207. s. Topaloğlu ve Koç, s.27

Büro Yöneticisinde Bulunması Gereken Nitelikler Teknik bilgi, Kavramsal beceri, İnsan İlişkileri becerisi İşini ve işyerini sevmek Kendine güvenmek İnsanları tanımak ve etkileyebilmek Anlayışlı ve objektif olmak Görev ve yetkileri adaletli dağıtmak Yerinde kararlar alabilmek İnisiyatif sahibi olmak Sorumluluk sahibi olmak Yeni fikirlere açık olmak ve desteklemek Ekip kurabilmek ve organize edebilmek Etkin bir motivasyon sağlayabilmek Başarıyı paylaşabilmek Başarıyı ödüllendirmek ve başarısızlığı incelemek Hatalardan ders almak ve tekrarlamak