“ ” “ Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası Kanunu’nda Yapılan Değişikliklerin Mali Piyasalar Üzerinde Etkisi ” İ.HAKKI ARSLAN Genel Müdür Bankacılık ve Finansal.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
TÜRKİYE BANKALAR BİRLİĞİ
Advertisements

Dernekler Yönetmeliğinde Yapılan Değişiklikler
İŞ SOHBETİ: DÜNYA VE TÜRKİYE’DEKİ SON EKONOMİK GELİŞMELERE BAKIŞ HASAN BASRİ AKTAN MALİYE MÜSTEŞARI İş Dünyası Vakfı, İstanbul 30 Ocak 2009 T.C. MALİYE.
Sermaye Piyasası Kanununda Örtülü Kazanç Aktarımı
Öğretim Görevlisi Süleyman DAL
BANKACILIĞA GİRİŞ.
Türk Şirketlerinin Almanya’da Halka Arzının Vergisel Etkileri Oktay ALTINTAŞ İzmir, 17 Ekim 2012 Sun Bağımsız Dış Denetim YMM A.Ş. 1
MALİ BORÇLAR Dr. Ergün Kaya
BANKACILIĞA GİRİŞ BANKALARIN BİLANÇOSUNU OLUŞTURAN EN ÖNEMLİ İKİ DEĞER: MEVDUAT VE KREDİ.
KAMU MALİ YÖNETİMİ VE KONTROL KANUNU (Gider süreci)
Menkul Sermaye İradı.
FİNANSAL AMAÇ VE FİNANS FONKSİYONU
4734 Sayılı KAMU İHALE KANUNU.
HUKUKİ AÇIDAN FAİZ.
4703 SAYILI KANUN 4703 sayılı Ürünlere İlişkin Teknik Mevzuatın Hazırlanması ve Uygulanmasına Dair Kanun 11/07/2001 tarih ve sayılı Resmi Gazete’de.
3. YEMİNLİ MALİ MÜŞAVİRLİK DENETİM VE TASDİK SEMPOZYUMU
İKTİSAT FAKÜLTESİ İKTİSAT BÖLÜMÜ Para Teorisi ve Politikası
Gümrük Vergilerinin Tahakkuku, Tebliği ve Ödenmesi
Bankaların Faaliyet Konuları
Finansal Sistem ve Faiz Oranları
Nakit Yönetimi Dairesi
SERMAYE PİYASASI HUKUKUNA GİRİŞ
Teminat Gümrük Kanunu ( ).
Bankacılık sektörü 2010 Ocak-Aralık dönemindeki gelişmeler Ocak 2011.
Merkez Bankasının Rolü
ÜNİTE 5 (Bölüm 1) FİNANSAL ANALİZ
Finansal Sistem ve Faiz Oranları
Türkiye Bankalar Birliği 49. Genel Kurulu 1 Türkiye Ekonomisi ve Bankacılık Sistemindeki Gelişmeler Ersin Özince Türkiye Bankalar Birliği Yönetim Kurulu.
BANKACILIK HİZMET VE ÜRÜNLERİ
GÜMRÜK KIYMETİNİN TESPİTİ
GENEL MAKRO EKONOMİK DEĞERLENDİRME VE 2009 YILI BÜTÇESİ HASAN BASRİ AKTAN MALİYE MÜSTEŞARI 30 Ocak 2009 – İSTANBUL T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
Bankacılıkta Risk Yönetimi ve KKTC Bankacılık Sektörü
Kambiyo Mevzuatı. Lojistik ve Dış Ticaret İstanbul Ticaret Üniversitesi Meslek Yüksekokulu VII. Bölüm.
MALİ VE TİCARİ BORÇLARA İLİŞKİN DÖNEMSONU İŞLEMLERİ
Ali AFACAN Merkez Döner Sermaye Saymanlığı KAYNAKLARIN DEĞERLENDİRİLMESİ VE NEMALANDIRMA Kamu Haznedarlığı Uygulaması Kamu Haznedarlığı Uygulamasının.
GENEL MUHASEBE 1 Yrd. Doç. Dr. Serhan Gürkan KBÜ İşletme Fakültesi
PARA POLİTİKASI.
METEOROLOJİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ DİLEKÇE ve BİLGİ EDİNME HAKKI
TÜRK EXIMBANK İhracatın Finansmanı
GÖZETİM DENETİM ve FİNANSAL SİSTEM
İŞVERENİN BORÇLARI Ücretin Belirlenmesi
SOSYAL GÜVENLİK KURUMU
Bu hesap grubunda, kredi kurumlarına olan kısa vadeli borçlar ile kısa vadeli para ve sermaye piyasası araçları ile sağlanan krediler ve vadesine bir.
Sermaye Maliyeti *Firmalar sadece özkaynaklarını projelerin
BONOLAR Cemil GÖKTAŞ.
TÜRK EXIMBANK İhracatın Finansmanı
GENEL MUHASEBE ıı YRD. DOÇ. DR. SERHAN GÜRKAN Karabük Üniversitesi İşletme Fakültesi
YATIRIM FONLARI - Menkul Kıymet Yatırım FonlarıMenkul Kıymet Yatırım Fonları - Borsa Yatırım FonlarıBorsa Yatırım Fonları - Serbest Yatırım FonlarıSerbest.
VARLIKLARIN İZLENMESİ Hazır Değerler
Finans Sistemine Genel Bakış
BANKA İŞLEMLERİ VE TEKNİKLERİ
Bankacılık Sisteminde İdari ve Hukuki Düzen
BÖLÜM 15 İşletme Sermayesi Yönetimi. BÖLÜM 15 İşletme Sermayesi Yönetimi.
DENETİM VE GÖZETİM
PARA ve PARANIN FONKSİYONLARI
BANKALARIN FAALİYETE GEÇMESİ
ŞEMSİYE FON Katılma payları tek bir içtüzük kapsamında ihraç edilen tüm fonları kapsayan yatırım fonudur.
ANKARA BİLİM, SANAYİ VE TEKNOLOJİ Piyasa Gözetim ve Denetim Şubesi
PORTFÖY YÖNETİM ŞİRKETLERİ
5411 BANKACILIK KANUNU Doç. Dr. Adalet HAZAR.
TÜRK EXIMBANK İhracatın Finansmanı
Sermaye Maliyeti Sermaye maliyeti; kullanılan veya kullanılması planlanan her çeşit kaynağın, maliyetlerinin ağırlıkları dikkate alınarak ortalamasının.
Para, Banka ve Finansal Piyasaları Niye Çalışıyoruz?
Bankacılık Düzenleme ve Denetleme Kurumu (BDDK): 5411 sayılı Bankacılık Kanunu'nun 82. maddesi "Kamu tüzel kişiliğini haiz ve mali özerkliğe sahip Bankacılık.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
HESAP PLANI.
R. Hakan Özyıldız Kamu bankacılığı R. Hakan Özyıldız
Sunum transkripti:

“ ” “ Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası Kanunu’nda Yapılan Değişikliklerin Mali Piyasalar Üzerinde Etkisi ” İ.HAKKI ARSLAN Genel Müdür Bankacılık ve Finansal Kuruluşlar Genel Müdürlüğü, Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası 22.Mayıs.2001, Türkiye Bankalar Birliği, İstanbul

MADDE 4- Banka’nın“Temel Görev ve Yetkileri” başlıklı bu maddeye göre;   Temel amaç fiyat istikrarını sağlamaktır. Banka, fiyat istikrarını sağlamak için uygulayacağı para politikasını ve kullanacağı para politikası araçlarını kendisi belirler.   Banka, fiyat istikrarını sağlama amacı ile çelişmemek kaydıyla Hükümetin büyüme ve istihdam politikalarını destekler. 1 NOT: 4651 Sayılı Kanunla değiştirilen hükümler mavi, 1211 Sayılı Kanun metinleri ise siyah ile gösterilmiştir.

MADDE 4-I Banka’nın temel görev ve yetkileri şunlardır; I- I- Bankanın Temel Görevleri a) a) Açık piyasa işlemleri yapmak, 2 (MADDE 52/I) Banka’ya para politikası hedefleri çerçevesinde, para arzının ve ekonominin likiditesinin etkin bir şekilde düzenlemesi amacıyla, i) Türk Lirası Karşılığı’nda menkul kıymet kesin alım satımı, ii) Geri alım vaadiyle satım ve geri satım vaadiyle alım işlemleri, iii) Menkul kıymetlerin ödüç alınıp verilmesi, iv) TL. depo alınması ve verilmesi gibi

MADDE 4-I 3 Açık Piyasa İşlemleri yapabilir ve bu işlemlere aracılık edebilir. Bankaca başvurulacak bu işlemlerle ilgili usul ve esaslar, APİ’ye konu olabilecek yüksek likiditeye sahip ve az riskli araçlar Banka’ca belirlenir. (MADDE 52/IV) APİ, yalnızca para politikası amaçları için yürütülür ve Hazine’ye, kamu kurum ve kuruluşlara kredi amacıyla yapılamaz. (MADDE 56/I) Banka, Hazine ile kamu kurum ve kuruluşlarına avans veremez ve kredi açamaz, Hazine ile kamu kurum ve kuruluşlarının ihraç ettiği borçlanma araçlarını birincil piyasadan satın alamaz.

MADDE 4-I 4 (GEÇİCİ MADDE 2) 1211 Sayılı Kanun’un yürürlükten kaldırılan 50 nci maddesinde belirtilen avans hesabında biriken tutar Hazine Müsteşarlığı ve Banka arasında belirlenecek esaslara göre; 51 inci maddesi uyarınca kamu kurum ve kuruluşlarına verilen krediler, verildikleri şartlarla geri ödenmek üzere tasfiye edilir. Banka, bu Kanun’un yürürlüğe girdiği tarihten başlayarak 6 ay süre ile, Hazine’nin ihraç ettiği borçlanma araçlarını birincil piyasadan da satın alabilir.

MADDE 4-I Döviz ve efektiflerin vadeli ve vadesiz alım ve satımı ile dövizlerin Türk Lirası ile değişimi ve diğer Türev işlemlerini yapmak, 5 (MADDE 53/I-a) Banka, uyguladığı para politikası çerçevesinde, Türk Lirası’nın yabancı paralar karşısındaki değerini belirlemek amacıyla, döviz ve efektiflerin vadesiz ve vadeli alım ve satımı ile şartları önceden belirlenmek suretiyle dövizlerin Türk Lirası ile değişimi ve diğer TÜREV işlemlerini yapabilir. b) b) Hükümetle birlikte Türk Lirası’nın iç ve dış değerini korumak için gerekli tedbirleri almak,

MADDE 4-I c) c) Bankaların ve Bankaca uygun görülecek diğer mali kurumların yükümlülüklerini esas alarak ZORUNLU KARŞILIKLAR ve umumi disponibilite ile ilgili usul ve esasları belirlemek, 6 (MADDE 40/II-1) Bankalar, ÖFK ve elektronik ödeme araçlarını çıkaran kuruluşlar, Bankaca uygun görülen diğer mali kurumları yükümlülükleri esas alınarak, Banka nezdinde açılacak bir hesapta nakden tesis edilecek Zorunlu Karşılıkların oranı ve tabi yükümlülükleri kapsamı, tesis süresi, ve tesis edilen karşılıklara gerektiğinde ödenecek faiz oranı ve mevduat veya katılma hesaplarından olağanüstü çekilişlerde yapılacak işlemler de dahil olmak üzere uygulamaya yönelik her türlü usul ve esaslar Bankaca belirlenir.

7 MADDE 4-I (MADDE 40/II-2) Bankalar, ÖFK ve elektronik ödeme araçlarını çıkaran kuruluşlar, Bankaca uygun görülen diğer mali kurumların taahhütlerine karşı bulunduracakları umumi disponibilitenin nitelik ve oranı gerektiğinde Bankaca tespit edilir. (MADDE 40/II-3) Zorunlu Karşılıklar hiçbir amaç ve konunun finansmanı için kullanılamaz temlik ve haciz edilemez. (MADDE 40/II-4) Banka, zorunlu karşılıkları ve umumi disponibiliteyi süresinde tesis etmeyen veya eksik tesis edenlere, eksik kısım üzerinden belirleyeceği usul ve esaslara göre cezai faiz tahakkuk ettirilir. Tahakkuk ettirilen cezai faiz alacakaları 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulu Hakkında Kanun hükümleri gereğince tahsil edilir. Tahsil edilen cezai faizler TMSF’na gelir kaydedilir.

MADDE 4-I 8 d) d) Reeskont ve avans işlemleri yapmak, (MADDE 45) Banka, muteber saydığı asgari üç imzayı taşımak ve vadelerine en çok 120 gün kalmış olmak şartıyla ve kendi belirleyeceği esaslar dahilinde bankalar tarafından tarafından verilecek ticari senet ve vesikaları reeskonta kabul edilebilir. Reeskonta kabul edilecek ticari senet ve diğer koşullar Bankaca belirlenir. Bu madde gereğince verilecek kredilerin en yüksek sınırı ve kredi türlerine göre limitleri, para politikası ilkeleri göz önünde tutulmak suretiyle Bankaca belirlenir. Banka reeskonta kabul edeceği senetler karşılığında avans da verebilir.

MADDE 4-I e) e) Ülke altın ve döviz rezervlerini yönetmek, 9 (MADDE 53/I-b) Banka, ülke altın ve döviz rezervlerini para politikası hedefleri ve uygulamaları çerçevesinde yönetir. Bu amaçla Banka, sırasıyla güvenli yatırım likidite ve getiri önceliklerini dikkate alarak belirleyeceği usul ve esaslara göre yurt içi ve yurt dışı piyasalarda vadeli veya vadesiz altın, döviz, menkul kıymet, türev ürün alım satım, borçlanma ve borç verme işlemlerini de içeren tüm bankacılık faaliyetlerinde bulunabilir. f) f) Türk Lirası’nın hacim ve tedavülünü düzenlemek,

MADDE 4-I 10 Ödeme ve menkul kıymet transferi ve mutabakat sistemleri kurmak, Kurulmuş ve kurulacak sistemlerin kesintisiz işlemesini ve denetimini sağlayacak düzenlemeleri yapmak, Ödemeler için elektronik ortam da dahil olmak üzere kullanılacak yöntemleri ve araçları belirlemek, (MADDE 40/I-a) Banka, finansal piyasaların etkin bir şekilde çalışmasını engelleyebilecek teknik kaynaklı ödeme sorunlarını giderme amacıyla, sisteme, teminat karşılığında gün içi veya gün sonu kredi imkanı sağlayabilir.

MADDE 4-I g) g) Finansal sistemde istikrarı sağlayıcı ve para ve döviz piyasalarıyla ilgili düzenleyici tedbirler almak, h) h) Mali piyasaları izlemek, ı) ı) Bankalardaki mevduatın vade ve türleri ile özel finans kurumlarındaki katılma hesaplarının vadelerini belirlemektir. 11 (MADDE 40/III-b) Banka, bankalardaki mevduatın vade ve türleri ile özel finans kurumlarındaki katılma hesaplarının vadelerini belirler.

MADDE 4-II II- II- Bankanın Temel Yetkileri a) a) Banknot ihracı imtiyazı tek elden BANKA’ya aittir. b) b) Hükümetle birlikte birlikte enflasyon hedefini belirler, Buna uyumlu para politikasını ve araçlarını kendi tespit eder, Para politikasının uygulanmasına tek yetkili ve sorumludur. 12

MADDE 4-II c) c) Banka, fiyat istikrarını sağlamak amacıyla bu Kanun’da belirtilen para politikası araçlarını kullanmaya, Uygun bulacağı diğer para politikası araçlarını da doğrudan belirlemeye ve uygulamaya yetkilidir. 13

MADDE 4-II d) d) Banka, olağanüstü hallerde ve TMSF’nin kaynaklarının ihtiyacı karşılamaması durumunda kendi belirleyeceği usul ve esaslara göre bu Fon’a avans vermeye yetkilidir. 14 (MADDE 40/1-b) Fona verilen avansın vadesi, tutarı, geri ödeme şekil ve şartları ile uygulanacak faiz oranı ve diğer hususlar BDDK’nın görüşü alınarak Bankaca belirlenir. (MADDE 40/1-c) Banka, belirsizlik ve güvensizlik ortamında ve fon çekilişlerinin hızlanması halinde, fon çekilişlerini karşılayacak miktarda ilgili bankaya kredi verilebilir. Bu bankaların iflası halinde ise, verilen kredi miktarı ve faizi için imtiyazlı alacaklı olarak iştirak eder.

MADDE 4-II 15 e) e) Banka, nihai kredi mercii olarak bankalara kredi verme işlerini yürütür, (MADDE 40/1-a) Banka, nihai kredi mercii sıfatıyla ödeme sisteminde aksamalara sebep olabilecek geçici likidite sıkışıklıklarını ve finansal piyasaların etkin bir şekilde çalışmasını engelleyebilecek teknik kaynaklı ödeme sorunlarını giderme amacıyla, sisteme, teminat karşılığında gün içi veya gün sonu kredi imkanı sağlayabilir.

MADDE 4-II 16 (MADDE 40/III-a) Bankanın temel görev ve yetkilerinin yürütülmesi amacıyla mevzuatla Bankaya verilen yetkiler çerçevesinde bankalar, ödünç verme işlemleri ve mevduat kabulünde uygulayacakları faiz oranlarını belirlenecek esaslara göre bankaya bildirirler. (MADDE 40/III-b) Banka, bankalardaki mevduatın vade ve türleri ile özel finans kurumlarındaki katılma hesaplarının vadelerini belirler. f ) f ) Banka, bankaların ödünç verme işlemlerinde ve mevduat kabulünde uygulayacakları faiz oranlarını, belirleyeceği usul ve esaslara göre bankalardan istemeye yetkilidir,

MADDE 4-II g ) g ) Banka, mali piyasaları izlemek amacıyla, Bankalar ve diğer mali kurumlardan ve bunları düzenlemek ve denetlemekle görevli kurum ve kuruluşlardan,gerekli bilgileri istemeye ve istatistiki bilgi toplamaya yetkilidir. 17 (MADDE 43/1) Bankalar, özel finans kurumları ve diğer mali kurumların, yıllık bilançoları ile kar ve zarar hesaplarını, idare meclisi ve denetçi raporları ile birlikte genel kurullarının toplantı tarihinden, bağımsız denetim kuruluşlarınca hazırlanacak denetim raporlarını ise düzenleme tarihinden itibaren en geç bir ay içinde Banka’ya vermekle yükümlüdürler.

MADDE 4-II 18 (MADDE 43/2) Banka, bu Kanun ve mevzuat ile kendisine verilen görevleri yerine getirebilmek amacıyla 1 nci fıkrada belirtilen kurum ve kuruluşlardan her türlü bilgi ve belgeyi, belirleyeceği usul ve esaslar çerçevesinde istemeye yetkilidir.Bu kurum ve kuruluşlar istenen bilgileri Banka’nın belirteceği süre içinde vermeye mecburdurlar. Banka gerektiğinde kendisine verilmesi gereken bilgileri doğru ve zamanında vermeyen 1 inci fıkrada belirtilen kurum ve kuruluşların bu Kanun’un verdiği yetkilere konu olan işlemlerini sınarlayabilir veya durdurabilir.

MADDE 4-II 19 (MADDE 43/3) Banka, kendi yetki ve görev alanına giren hususlarla ilgili olarak 1 inci fıkrada belirtilen kurum ve kuruluşları düzenleme ve denetleme ile görevli kurum ve kuruluşlardan bilgi isteyebilir.Banka, 1 inci fıkrada belirtilen kurum ve kuruluşlar hakkındaki görüşlerini ve tespitlerini Başbakanlık ve BDDK‘na ve bu kurum ve kuruluşlar düzenleme ve denetleme yetkisine sahip olan diğer kurum ve kuruluşlarıa bildirebilir.

MADDE 4-II 20 (MADDE 43/4) Banka, finansal sistemle ilgili tüm istatistiki bilgiler ile ekonomideki ve ödemeler dengesindeki gelişmelerin izlenmesinde gerekli görülecek diğer istatistiki bilgileri bankalar, diğer mali kurumlar ile kişilerden doğrudan isteme ve toplama yetkisine sahiptir. (MADDE 43/5) Banka, gerekli gördüğü istatistiki bilgileri yayımlayabilir. Ancak Banka, toplanan istatistiki bilgilerden kişisel ve özel nitelikte olanları yayımlayamaz, açıklayamaz, BDDK dışında resmi veya özel herhangi bir makama veremez. Bu bilgiler istatistiki amaçlar dışında ve ispat aracı olarak kullanılamaz.

MADDE 4-II 21 (MADDE 68/I-b) 43/1-2 ile 44 üncü maddesinde belirtilen bilgi ve belgeleri vermeyen veya gerçeğe aykırı bilgi ve belge veren ya da 4/4 madde de öngörülen denetimin yapılmasını engelleyen bankalar, ÖFK ve diğer mali kurumların görevli ve ilgilileri hakkında 1 yıldan 3 yıla kadar hapis ve 2 Milyar TL.den 4 Milyar TL.ye kadar ağır para cezası uygulanır. (MADDE 68/III-b) Bu Kanun’un 43 üncü maddesinin 4 üncü fıkrasındaki bilgi ve belgeleri usul ve esaslar içerisinde doğru olarak vermeyen gerçek kişiler ve tüzel kişilerin sorumluları hakkında 500 milyon TL. den 1 Milyar TL. ye kadar ağır para cezasına hükmolunur. Bu fıkrada belirtilen suçlar dolayısıyla kovuşturma yapılması, Başkalığın Cumhuriyet Başsavcılığına yazılı başvuruda bulunmasına bağlıdır.

MADDE 4-III MADDE 4-III 22

MADDE 4-III 23

MADDE 4-III   Banka, para politikası araçlarının kullanımı sırasında işlem yaptığı banka, kişi veya kurumun iflası halinde, alacaklı olduğu miktar ve faizi için iflas masasına imtiyazlı alacaklı sıfatıyla iştirak eder, 24   Banka mensuplarının görevlerini yerine getirmemelerinden doğan tazminat davaları rücu hakkı saklı olmak kaydıyla,ancak Banka aleyhine açılabilir.