Üretim-Tüketim-İhracat Türk Yumurta Sektörü Üretim-Tüketim-İhracat Dr. Hüseyin SUNGUR Yum-Bir Genel Sekreteri
YUMURTA SEKTÖRÜNÜN DÖNÜŞÜMÜ 2005- KUŞ GRİBİ SALGINI 2006- SEKTÖRDE “DÜŞÜNCE BİRLİKTELİĞİ VE ORTAK HAREKET” DÖNEMİ KAZANIMLARIMIZ ÜRETİCİ BİRLİKLERİNİN KURULMASI…… BİYOGÜVENLİK BİLİNCİNİN ARTMASI….. YUMURTANIN AMBALAJ GİRMESİ VE KALİTEDE ARTIŞ TANITIM KAMPANYALARI/TÜKETİMDE ARTIŞ İHRACATTA ARTIŞ
Dünya yumurta üretiminde 10.sıra Kapasite 1050 ticari işletme ve 3243 kümes ~70 milyon yumurtacı tavuk 15,6 milyar adet üretim Dünya yumurta üretiminde 10.sıra
Büyüme: % 87
Dünya yumurta ihracatında 2.sıraya yükseliş İhracatta 18,5 kat artış Dünya yumurta ihracatında 2.sıraya yükseliş
Türkiye’de Kişi Başına Yumurta Üretimi Yıl Üretim (Milyon Adet) Nüfus (000) Kişi Başına Üretim (Adet) 2006 Üretim=100 2006 8.401 73.423 114 100 2007 10.515 70.587 149 125 2008 11.258 71.517 157 134 2009 11.920 72.561 164 142 2010 12.737 73.223 174 152 2011 13.980 74.224 188 166 2012 15.677 75.627 207 187
Değişim:%72
DEĞERLENDİRME-1 Üretim Kapasitesi:1050 ticari işletme, 3243kümes ve 15,6 milyar adet üretim Yumurta üretimi 2006-2012 yılları arası % 87 büyümüş, kişi başı üretim 114 adetten, 207 adede yükselmiştir. Yumurta üretici fiyatları 2007-2012 yılları arasında yaklaşık %41 civarında artarken aynı yıllar arasında yem fiyatları % 72 oranında artmıştır. Aynı dönemde toplam enflasyon %51 olmuştur. Yumurta fiyatları enflasyonun altında kalırken, yem fiyatları enflasyonun üzerinde atmıştır.
DEĞERLENDİRME-2 2007 yılında 3,8 adet yumurta ile 1 kg yem alınabilirken, 2012 yılında 4,7 adet yumurta ile 1 kg yem alınabilmiştir.Bu rakam 2013 yılında 5,4 adet yumurta olmuştur. Üretici ve tüketici fiyatları arasında tüketici aleyhine oluşan %35-40’lik fiyat farkı Üreticiler yumurtasını ucuza satarken, tüketici aracıların ilave kazancını da ödemek zorunda kalmaktadır.
DEĞERLENDİRME-3 TÜRKİYE; Dünya yumurta üretiminde 10’uncu ihracatta 2’inci sırada. Dünya’da 2012 yılında 3,9 milyar dolarlık yumurta ihracat gerçekleşmiştir. En çok ihracat yapan ülke 915 milyon dolar ile Hollanda, İkinci sırda ise 351 milyon dolar ile Türkiye bulunmaktadır. İhracat 2006-2012 yılları arasında 18,5 kat artmıştır.
SONUÇ-1 Kârlılık küçük ayrıntılarda gizlidir İşletme yönetimi ve Sürü sağlığı Biyogüvenlik ve koruyucu hekimlik Doğru ilaç ve aşı kullanımı Markalaşma ve Pazarlama Dikkatimizi kumanda edebileceğimiz alanlara yöneltmeliyiz
GELECEK, BİRLİK İLE GELECEK… SONUÇ – 2 GELECEK, BİRLİK İLE GELECEK… Örgütlü olmanın gücü ile sorunlar daha kolay çözülebilir Ortak Üretim planlaması ile arz/talep dengesi oluşturulabilir Ortak pazarlama ile fiyat istikrarsızlığını ortadan kaldırılabilir Bölgesel ve/veya ülkesel markalar oluşturulabilir, Girdileri daha ucuza temin edilebilir, Hastalıklarla ortak mücadele ve aşılama programları geliştirilebilir, Ortaklık ve demokrasi kültürünü geliştirilebilir
İlginiz için teşekkür ederim Dr. Hüseyin SUNGUR hsungur@yum-bir.org www.yum-bir.org www.facebook.com/yumbir