KRONİK HASTALIK TANISINA İLK TEPKİLER Fadime Şahin 06011201.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ÖFKE DUYGUSUNUN TANINMASI VE KONTROL EDİLMESİ
Advertisements

KAYGINI KONTROL ET, ÖNE GEÇ...
UZ. DR. GÖNÜL ERDAL DAĞISTANLI
ÖFKEYLE BAŞ ETME.
NİÇİN ÖFKE VEYA BU KONFERANS NİYE? ACABA ÖFKELENMEMEYİ ÖĞRENSEK;
Şİddet Muhammet GÜLER.
MS ve Ruhsal Sorunlar Dr. Levent Tokuçoğlu 2004.
Öfke Kontrolü – Öfke Seni Kontrol etmeden Sen Onu Kontrol Et.
Yrd. Doç. Dr. Yasemin ÇAYIR
Hasta-hekim/hastane ilişkisi Hipokrat Günümüze Yüz yüzeİleri teknoloji KutsalSofistike BüyüselModern hastaneler.
ANNE-BABA ÇOCUK İLETİŞİMİ
KANSER VE PSİKİYATRİ Prof Dr Behcet Coşar
Problem Çözme Süreci.
REHBERLİK.
STRES VE STRES YÖNETİMİ
KAPSAMLI SAĞLIK BAKIMI
Yönetimde stres kaynakları ve başa çıkma Dr. Alper Engeler
KIYMET NECİP TESAL İLKÖĞRETİM OKULU REHBERLİK SERVİSİ
ÖRGÜTSEL STRES VE STRESLE BAŞETME YOLLARI
REHBERLİK DERSİ III.
Travma nedir? Travma sonrası tepkiler nelerdir?
STRES VE BAŞA ÇIKMA YOLLARI 1.
AİLE HEKİMLİĞİ TANIMI VE İLKELERİ
GÖRÜŞME AŞAMALARI.
PROJE TABANLI ÖĞRENME. Proje tabanlı öğrenme, öğrenci merkezli bir öğretim modelidir.
GELİŞİMSEL YAŞAM KRİZLERİNE MÜDAHALE SÜRECİ
Hazırlayanlar Psk.Dan Nazan MUTLU Uzm.Psk.Dan Sinem TARHAN
PROBLEM ÇÖZME YAZILIMLARI
ÖFKE KONTROL EDİLEBİLİR BİR DUYGUDUR
REHBERLİK HAZIRLAYAN Uzm. Psk. Dan. Elif ÇORUHLU
ÇATIŞMA NEDİR?.
PROBLEM ÇÖZME ÇATIŞMA ÇÖZME KARAR VERME BECERİLERİ
İYİLİK HALİ YILDIZI MODELİ ve KENDİ YAŞAM KOÇUMUZ OLMAK
ERGENLİK DÖNEMİNDE RİSKLER ve SORUNLAR
OKUL ÖNCESİ DÖNEMDE DRAMANIN ÖNEMİ
STRES VE STRES TEPKİLERİ
ZİHİN ENGELLİ ÇOCUKLARDA ZİHİNSEL GELİŞİM
KİŞİLİK BOZUKLUKLARI VE GENÇLİK
KENDİNİ TANIMA Ses tonumuzun ve davranışlarımızın, yani iletişimde mesajlarımızın % 90'ının kontrolünü elimizde tutabilmemiz ancak kendimizi tanımamızla.
Bülent Uran Eğitim Danışmanlık.  3D  D UYGU  D ÜŞÜNCE  D AVRANIŞ  Varlığımıza ait olduğunun bildiğimiz ama teknolojik -objektif ölçeklerle ölçülemeyen.
KİŞİLERARASI İLETİŞİM
Probleme Dayalı Öğrenme
Prof. Dr. Hamit ACEMOĞLU Tıp Eğitimi AD 2016
BÖLÜM 13 DEPRESYON VE İNTİHAR DAVRANIŞI. BÖLÜM 13 DEPRESYON VE İNTİHAR DAVRANIŞI.
Kişisel Rehberlik.
Viran ş ehir Rehberlik ve Ara ş tırma Merkezi STRESLE BAŞA ÇIKMA YÖNTEMLERİ.
Aile Hekimliğinde Sürekli Sağlık Bakımı
GÜVENLİ OKULLAR. GÜVENLİ OKUL KRİTERLERİ Olumlu ilişkiler kurulmasını sağlar. Çocukların duygularını özgürce ifade edebilecekleri olanaklar yaratır. Çocuk.
BİLİŞSEL GELİŞİM: İYİ SEYİRLER .
ÖFKE VE ÖFKE KONTROLU.
EĞİTİMDE YARATICI DRAMA
ÇATIŞMA ÇÖZME.
ENGELLİ ÇOCUĞA SAHİP AİLELERİN TEPKİLERİ
Dr. Aysel BADIR ERİŞKİN SAĞLIĞI II
GELİŞİMSEL YAŞAM KRİZLERİNE MÜDAHALE SÜRECİ
SINIF YÖNETİMİ VE HAFIZA.
Prof. Dr. Süheyla Ünal İnönü Üniversitesi Tıp Fakültesi Psikiyatri AD
Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
Fiziksel hastalıklara ruhsal tepkiler
Bilişsel Davranışçı Terapiye Giriş. Epiktetos (MS 55 – 135) İnsana diğer insanlar veya çevresel nesnelerden ziyade sadece kendi tutum ve inançları zarar.
STRES YÖNETİMİ
ŞİDDET.
EĞITIME FELSEFI YAKLAŞıMLAR IDEALIZM REALİZM NATÜRALİZM PRAGMATİZM VAROLUŞÇILIK (EGZİSTANSİYALİZM)
TRAVMATİK OLAYLARDA PSİKOLOJİK DESTEK
SAĞLIKLI BİR YAŞAM İÇİN ZİHİNSEL,DUYGUSAL VE SOSYAL SAĞLIĞIN ERGEN BİREYLER AÇISINDAN ÖNEMİ.
Güdülenme ve Bireysel Farklılıklar
1 EĞİTİMDE YARATICI DRAMA EĞİTİMDE YARATICI DRAMA.
Sunum transkripti:

KRONİK HASTALIK TANISINA İLK TEPKİLER Fadime Şahin

Yaşamı tehdit eden yada bir organ yada işlev yitimine neden olabilecek bir kronik hastalık tanısıyla karşılaşan kişiler, bu tanıya verdikleri ilk tepkilerini “yumruk yemiş gibi oldum” diye ifade ederler. İlk şok aşamasında insanların zihninde dolaşıp duran sorular şöyledir: “Sakat mı kalacağım?” “Bedenimin şekli bozulacak mı?” “Acı çekecek miyim?” “Aileme ne olacak?”

Kronik hastalık tanısına verilen ilk tepkiler sırasıyla; şok, yüzleşme ve geri çekilme aşamalarıdır. “şok” belli bir oranda tüm kriz durumlarında görülebilir. Şok aşamasının şiddeti, bireyin herhangi bir ön uyarı olmadan örseleyici bir durumla karşılaşmasına bağlıdır. “şok” üç özelliğin belirlediği bir acil durum tepkisidir. Bu 3 özellik: Şaşkınlık yada sersemleme hali Otomatik biçimde davranma Durumdan kopma yada gerçeğin uzak tutulması

Gerçeklerden kopma yaşantısı sırasında insanlar olaylara katılımcı olmak yerine dışarıdan bir gözlemci gibi davranırlar. Şok aşamasında bireylerin iç dünyasında her şey karmakarışıktır ancak dışarıdan her şey düzgün ve yolunda gidiyormuş gibi görülür. “yüzleşme” aşamasında ise düşüncelerde dağınıklık görülür. Çaresizlik,üzüntü,hüzün gibi duygular yaşanır ve kayba yas tutulur.

İnsanlar yüzleşme aşamasında gerçeğin bunaltıcı etkisiyle sanki durumlarını daha iyiye götürecek akıl yürütme, plan yapma ve problem çözümü için etkin girişimlerde bulunmakta zorlanıyor gibidirler. Yüzleşme aşamasının yoğun stres verici özelliği, gerilimi azaltmak amacıyla kişileri kaçınma stratejilerinin kullanımına iter. Özellikle de yadsıma yoluna başvurularak, durumla başa çıkmaya çalışılır. Kişiler durumu değiştiremeyeceklerine inandıklarında kaçınma stratejilerini kullanmak eğilimindedirler.

Kaçınma stratejileri hastalığın erken dönemlerinde ve belli sınırlar içinde kullanıldığında gerekli ve yardımcıdır. Yadsıma tanının yarattığı alt üst olma halini maskeler ve koruyucu bir işlev görür. Ancak yadsımanın aşırı ve uzun süreli kullanımı sorunları da beraberinde getirir ve hastalar için uyumsuz bir tepki halini alır. Yadsımanın kullanımıyla üçüncü aşama olan geri çekilme aşamasına gelinir.

“geri çekilme” aşamasında sağlık sorununun varlığı yada doğurgularını reddetme eğilimi görülür. Ancak bu durum genelde uzun sürmez çünkü gerçek artık kendini iyice hissettirmeye başlamıştır. Geri çekilme aşaması, hastaların durumlarına uyum yapma çabaları sırasında, alışılmış problem çözme becerilerini kullanarak gerçeklerle bağlantı kurulmasına geçit veren bir dönem olur.

Kronik bir hastalığa bağlı kriz durumlarında her hastanın bu tanımlanan evrelerden geçtiğini söylemek güçtür. Bazı hastaların acı veren tanıya ilk tepkileri “şok” olurken diğerleri sakin olabilir. Bazıları anksiyete ile donakalırken diğerleri abartılı biçimde tepkide bulunur. Bir çok hasta ise hastalığın yarattığı stresle başa çıkmak için kaçınma stratejilerini kullanmayabilir yada çaresizlik yaşamadan başa çıkabilir. Bu da hastalığa bağlı kriz durumunda tepkilerin geniş bir yelpazede yer aldığını göstermektedir.

BEDENSEL HASTALIK DURUMLARINDA YAKLAŞIM Zorlayıcı yaşam olayı yada kişinin psikolojik iyilik halini tehdit eden, dengesini sarsan stresli bir olay olarak hastalık yaşayan kişiye yaklaşımın temel ilkesi desteklemektir. Konu gereği burada daha çok beden sağlığının bozulduğu durumlarda emosyonel destek ve yaşamı etkilenen bireye psikolojik ilk yardımın ilkeleri üzerinde durulacaktır.

Bu ilkeler; 1) İlgi ile dinlemek 2) Duyguların açıkça ifade edilmesi için cesaretlendirmek 3) Zorlayıcı yaşam olayının (hastalığın) ve yarattıklarının anlaşılması için yardım 4) Gerçeğin kabullenilmesi için bireye yardım 5) Sorunla baş etmede yeni yolların bulunması için yardım

6) Bireyin sosyal ilişkilerini artırmak ve yakın çevrenin desteğini sağlamak 7) Problem çözme ve karar vermeyi kolaylaştırmak için danışmanlık yapılması 8) Her zamanki işlerine ve yaşantısına dönmek için desteklemek 9) Yeni öğrenilmiş baş etme mekanizmalarını güçlendirmek için destekleyerek izlemeyi sürdürmek

Bireye yardım konusunda üzerinde önemle durulması gereken konulardan biri stresli duruma uyum sağlamak amacıyla bireyin başaçıkma mekanizmalarını kullanmasını yada yeni stratejiler öğrenebilmesini sağlamaktır. Ancak uygun yardım yolunun seçilmesi, bireyin gereksiniminin ne kadar karşılanacağına ilişkin bir değerlendirme gerektirir. Birçok insan zorlayıcı yaşam olayı, hastalık ile baş edebilir, sosyal destek sistemlerini harekete geçirebilir ve bu yaşantıdan hastalığın izin verdiği boyutta deneyimlerle çıkabilir. Profesyonelin amacı, doğal yardım süreçlerini çarpıtmadan, bozmadan bireyin aktif başetme mekanizmalarını güçlendirmek olmalıdır.

DİNLEDİĞİNİZ İÇİN TEŞEKKÜRLER