Karagöz Oyunu Karagöz, bir gölge oyunudur.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
KARAGÖZ ve HACİVAT.
Advertisements

BETİMLEYİCİ ANLATIM Bu tekniği uygulayan yazarın amacı, okuyucunun görmediği bir görüntüyü, olayı, yeri, okuyucunun kafasında canlandırmaktır. Yazar.
SANAT VE SANAT DALLARI HAZIRLAYAN:EMRE BOYUN
5-6 YAŞ ÇOCUĞUNUN GELİŞİM ÖZELLİKLERİ
Felsefeye bir pencere açmak...
İletişim Nedir? Duygu, düşünce veya bilgilerin akla gelebilecek her türlü yolla başkalarına aktarılmasıdır.
GÖLGE OYUNUNDA TİPLEMELER
KARAGÖZ VE HACİVAT.
GELENEKSEL TÜRK TİYATROSU
TELLİ ÇALGILAR.
ABDULLAH KÜÇÜK TÜRKÇE ÖĞRETMENİ.
KARAGÖZ HACİVAT OYUNU.
(Terracotta Army).
ÖĞRETİM ARAÇLARI VE ETKİLİ KULLANIMI
Çocuğumuzu tanımanın önemi:
KİŞİLER ARASI İLETİŞİM -1-
Kına Gecesi Manileri Kınayı getir aney Parmağın batır aney Bu gece misafirem Koynunda yatır aney.
9. Sınıf Dil ve Anlatım MAYIS.
Türkiye’nin doğal güzelliklerini ve tarihi eserlerini görmek için lütfen tıklayınız. ÖĞRETMEN DAVUT İLKÖĞRETİM OKULU.
TÜRKİYE’NİN BİTKİ ÖRTÜSÜ
TİYATRO ve GÖLGE OYUNU.
TÜRKÇE / Düşünce Yazıları ( Röportaj - Mülakat )
Yeşil Bursa’yı Tanıyalım
ANADOLU SELÇUKLU DEVLETİ VE BEYLİKLER DÖNEMİNDE KÜLTÜR VE UYGARLIK
KARAGÖZ OYUNU.
ŞİİRDE AHENK.
SÖZCÜKTE ANLAM.
Cümlenin Öğeleri Sözcüklerin cümle içerisindeki görev adlarına “cümlenin öğeleri”denir. Cümle öğelerini, temel öğeler ve yardımcı öğeler olmak üzere iki.
Öğretmen Davranışları
-İLETİŞİM- SUNUSU.
EĞLENCELİ HAYAT BİLGİSİ
İ P E K K A R A S I L A Y E R T Ü R K DUYU ORGANLARIMIZ.
ALTIN ÖĞRENCİ KRİTERLERİ
GELENEKSEL TÜRK TİYATROSU
TOPKAPI SARAYI. TOPKAPI SARAYI Osmanlı sultanlarının ikametgahı, devletin yönetim ve eğitim merkezidir. Fatih Sultan Mehmed Han tarafından
KOMPOZİSYON YAZMA GİRİŞ BÖLÜMÜ.
TİYATRO.
KARAGÖZ- HACİVAT GÖLGE OYUNU
ANADOLU SELÇUKLULARI VE BEYLİKLER DÖNEMİNDE KÜLTÜR VE MEDENİYET.
Ebru SEVİM Meltem DEMİR Ders: Türkçe Sınıf: 5
GELENEKSEL T ÜRK TİYATROSU
GELENEKSEL TÜRK TİYATROSU TÜLERİ
GEZİ YAZISI GEZİ YAZISI.
Yazdırma: Yazıcınız bizim yazıcılarımız gibi yazdırmayabilir; bu nedenle birkaç deneme baskısı yaptığınızdan emin olun. Nesneler tam anlamıyla hizalanmıyorsa,
SİZCE KÜLTÜRÜ OLMAYAN TOPLULUK VEYA MİLLET VAR MI ?
NEDİR TİYATRO?.
GELENEKSEL TÜRK TİYATROSU
HALK HİKAYELERİ. Gerçek ya da gerçeğe yakın olayların anlatıldığı uzun soluklu anlatım türüdür. Geleneksel bir içeriği olan, kuşaktan kuşağa sözlü olarak.
Mehmet ÖZ / Türk Dili ve Edebiyatı Öğreetmeni
BURSA’NIN TARİHİ VE DOĞAL GÜZELLİKLERİ ARDA KIRTASİYE.
ÜNİTE: TÜRK TARİHİNDE YOLCULUK KONU: OSMANLIDA BİR MERKEZ
Eklemlerimiz.
KARAGÖZ ve HACİVAT GELENEKSEL TÜRK TİYATROSU. ÖTEKİNE GEÇELİM.
TÜRK EDEBİYATI AD:ÖMER SOYAD:ÖZER NO/SINIF:5291/10-A KONU:KARAGÖZ.
Karagöz İle Hacivat 1.
Felsefeye bir pencere açmak...
 Karagöz'ün oynatıldığı beyaz perdeye "ayna" adı verilir.. Figürler deliklidir ve bu deliklere uygun uzunluktaki tahta çubuklar geçirilir. İç tarafta.
Felsefeye bir pencere açmak...
Cümlenin Öğeleri Sözcüklerin cümle içerisindeki görev adlarına “cümlenin öğeleri”denir. Cümle öğelerini, temel öğeler ve yardımcı öğeler olmak üzere iki.
KARAGÖZ VE HACİVAT.
İNSAN İLİŞKİLERİNİ DÜZENLEYEN KURALLAR
Türkiye’nin doğal güzelliklerini ve tarihi eserlerini görmek için lütfen tıklayınız. ÖĞRETMEN DAVUT İLKÖĞRETİM OKULU.
Karagöz ve Hacivat taklide ve karşılıklı konuşmaya dayanan, iki boyutlu tasvirlerle bir perdede oynatılan gölge oyunudur. Karagöz oynatıcısına hayali,
KARAGÖZ VE HACİVAT.
“Sunum Tuzaklarını Önleme”
GELENEKSEL TÜRK HALK MÜZİKLERİ. Türk Müziği nedir? Türk müziği, Türkler'in Orta Asya'dan beri geliştirdikleri, bugünkü özellikleri Anadolu Selçukluları.
“Sunum Tuzaklarını Önleme”
SÖZCÜKTE ANLAM
Sunum transkripti:

Karagöz Oyunu Karagöz, bir gölge oyunudur. Bu oyun, deriden kesilen ve tasvir adı verilen birtakım şekillerin (insan, hayvan, bitki, eşya vb.) arkadan ışıklandırılmış beyaz bir perde üzerine yansıtılması temeline dayanır. Gölge Oyunun önce Çin'de (M.Ö. 2. yüzyıl) veya Hint'te çıktığı söylentileri vardır. Evliya Çelebi ise Karagöz ve Hacivat’ın Anadolu Selçuklu Hükümdarı Alaaddin Keykubat zamanında (13. yüzyıl) yaşamış gerçek kişiler olduğunu belirtir. Halk arasındaki bir söylentiye göre ise Karagöz ile Hacivat, Sultan Orhan (14. yüzyıl) zamanında Bursa'da bir cami yapımında çalışmış işçilerdir. İkisi arasındaki nükteli konuşmalar, diğer işçileri oyaladığı için Sultan Orhan tarafından öl dürtülmüşlerdir.Daha sonra Şeyh Küşteri, Hacivat ve Karagöz'ün deriden yapılmış tasvirlerini oynatmış ve onların şakalarını tekrarlamıştır. Bu nedenle Karagöz perdesine Küşteri Meydanı da denir.

Karagöz oyunları dört bölümden oluşur. 1.Mukaddime (Giriş) 2.Muhavere (Söyleşi-Atışma) 3.Fasıl 4.Bitiş

1. Mukaddime (Giriş): Oyunun başlangıç bölümüdür 1.Mukaddime (Giriş): Oyunun başlangıç bölümüdür. Perdede görüntü verilmeden önce müzik başlar. Sonra konuya uygun olarak bir görüntü verilir. Hacivat Of... hay, Haak! diyerek perde gazeline başlar. 2.Muhavere (Söyleşme): Karagöz ile Hacivat arasında geçer. Muhavere iki bölüme ayrılır: Bunlar, fasılla ilişkisi olan ve fasılla ilişkisi olmayan bölümlerdir. Muhaverede yalnız, Hacivat ve Karagöz bir oyun oynar. Bu oyun, önce olmayacak bir olayın gerçekleşmiş gibi anlatılmasıyla başlar, sonra bunun düş olduğu anlaşılır. 3.Fasıl (Oyun): Oyunun kendisidir. Hacivat ve Karagöz'den başka oyun kişileri fasılda görünürler. Karagöz oyunları genellikle adlarını bu bölümün içeriğinden alır. 4.Bitiş: Bu bölüm çok kısadır. Karagöz, oyunun bittiğini haber verir, kusurlar için özür diler, gelecek oyunu duyurur. Karagöz'le Hacivat arasında kısa bir söyleşme geçer. Bu söyleşmede oyundan çıkarılacak sonuç da belirtilir.

HACİVAT: Asıl adının Hacı İvaz olduğu söylenir. Hacivat karakteri düzeni temsil eder. Nabza göre şerbet verir. Kişisel çıkarlarını her zaman ön planda tutar. Az buçuk okumuşluğundan dolayı yabancı sözcüklerle konuşmayı sever. Perdeye gelen hemen herkesi tanır, onların işlerine aracılık eder. Alın teriyle çalışıp kazanmaktan çok Karagöz’ü çalıştırarak onun sırtından geçinmeye bakar. Rol icabı değişik kıyafetler içinde Keçi Hacivat, Çıplak Hacivat, Kadın Hacivat, Kahya Hacivat gibi farklı tasvirleri vardır.

KARAGÖZ: Oyunun hiç şüphesiz başrol oyuncusu Karagöz’dür. Okumamış bir halk adamıdır. Hacivat’ın kullandığı yabancı kelimeleri anlamaz ya da anlamaz görünüp, onlara yanlış anlamlar yükleyerek ortaya çeşitli nükteler çıkarırken bir taraftan da Türkçe dil kuralları ile yabancı kelimeler kullanan Hacivat ile alay eder. Her işe burnunu sokar,her işe karışır, sokakta olmadığı zaman da evinin penceresinden uzanarak, ya da içerden seslenerek işe karışır. Dobra, zaman zaman patavatsız yapısından dolayı ikide bir zor durumlarda kalırsa da bir yolunu bulup işin içinden sıyrılır. Çoğu zaman işsiz, geçim derdindedir.Hacivat’ın bulduğu işlere girip çalışır. Başında ışkırlak adı verilen oynak bir şapka vardır.Ve Hacivat‘ta böyle tanınır.

Karagöz’le Hacivat arasındaki bazı farklar... Karagöz doğuludur, Hacivat batılı. Karagöz dürüsttür, Hacivat sinsi. Karagöz doğrucudur, Hacivat yalancı. Karagöz cesurdur, Hacivat korkak. Karagöz kabadır, Hacivat nazik. Karagöz eğitimsizdir, Hacivat entelektüel. Karagöz sinirlidir, Hacivat sakin. Karagöz eylemcidir, Hacivat teorisyen. Karagöz mutludur, Hacivat mutsuz. Karagöz kavgacıdır,  Hacivat uyumlu. Karagöz öz Türkçe konuşur, Hacivat yabancı sözcükler kullanır. Karagöz evlidir, Hacivat bekâr. Karagöz küfür eder, Hacivat etmez. Karagöz hiç dinlemez, Hacivat hiç susmaz.

Hacivat ve Karagöz Oyunundaki Karakterler: Karagöz Hacivat Himmet Ağa Tiryaki

Arap Zenne Frenk Zeybek

Çelebi Arnavut Tuzsuz Deli Bekir

Karagöz Oyununun Özellikleri: * İslam uygarlığı etkisindeki Osmanlı toplumunun dilini, inançlarını, gelenek - görenek ve zanaatlarını, siyasal ve sosyal olaylara bakışını yansıtan zengin bir kaynaktır.  * Karagöz, halkın ortak malıdır. Konuları kimin düzenlediği belli değildir. * Belli sayıdaki ortak konuların sözlerini, her sanatçı, oyun anında kendine göre ayarlar. Yani oyunun önceden hazırlanmış bir metni yoktur, oyun doğaçlamaya dayalıdır. * Oyunda Karagöz, cahil halk tipini, Hacivat ise aydın kişileri temsil eder.  * Oyunda her meslek, yöre ve sınıftan insan rol alır; herkes kendi şivesiyle konuşur. Bu kişilerden bazıları şunlardır: Çelebi (genç bir mirasyedi), Beberuhi (cüce ve aptal), Tuzsuz Deli Bekir (sarhoş), Efe (zorba), Zenne (kadın), Kayserili (pastırmacı), Arnavut (bahçıvan), Acem (zengin), Yahudi (bezirgan)., vb.  * Karagöz oyunu; başlangıç (Hacivat’ın Sahneye gelişi), muhavere (Karagöz’le Hacivat’ın karşılıklı konuşması), fasıl (asıl konu) ve bitiş (perdeden çekilme) gibi dört bölümden oluşur.

Başlıca Karagöz Fasılları: Kanlı Nigar Kanlı Kavak Karagöz’ün yazıcılığı Karagöz’ün Gelinliği Karagöz’ün Yalova Safası Tımarhane Ters Evlenme Kayık Mandıra Hamam Meyhane Ferhat ile Şirin Salıncak Safası vb..