DÜNYADAKİ DENİZ ULAŞIMINDA KULLANILAN BOĞAZ VE KANALLAR
İSTANBUL BOĞAZI İstanbul Boğazı, Karadeniz ile Marmara Denizi'ni birleştiren su yoluna verilen isim. İstanbul'un Rumeli (Avrupa) ve Anadolu (Asya) yakalarını birbirinden ayırır. Uzunluğu düz olarak 30 kilometredir. İstanbul Boğazı'nda su yüzünde Karadeniz'den Marmara'ya, su altında Marmara'dan Karadeniz'e akıntılar vardır. Su yüzeyinde yer yer ters akıntılar da görülür
İstanbul Boğazı üzerinde 1973 yılında hizmete açılan 1073 metre boyundaki Boğaziçi Köprüsü ve 1986 yılında hizmete giren 1090 metre boyundaki Fatih Sultan Mehmet Köprüsü iki yakayı birbirine bağlamaktadır.
ÇANAKKALE BOĞAZI Çanakkale Boğazı, 3. jeolojik zamanın sonunda meydana gelen bir çöküntü ile oluşmuştur. Uzunluğu 65km'dir. Boğaz sularında ters bir akıntı vardır. Ege denizinin binde 38 oranındaki tuzlu suyu dipten Marmara'ya akarken Karadeniz'in binde 26 oranındaki tuzlu suyu üstten ters akıntıyı oluşturmaktadır
Boğazın çevresi dağ karakterinde yüksek ve kıvrımlı kütlelerle kaplıdır. İşte Boğazın dar olması, Boğaz sularında ters bir akıntı olması ve Boğazın çevresinde yer yer kıvrımlı dağ kütlelerinin olması; Boğazın savunulmasını kolaylaştırmıştır ve geçilmesini zorlaştırmıştır.
CEBELİ TARIK BOĞAZI Derin bir boğaz olan Cebelitarık'ın en sığ yeri 324 metredir. Boğazın yüzünde batıdan doğuya doğru giden kuvvetli bir akıntı vardır. Boğazın iki kıyısı da sarp ve kayalıktır. Cebelitarık'ın iklimi Akdeniz iklimidir.
BABÜL MENDEP BOĞAZI Bab-ül Mendep boğazı dünyanın petrol ticaretindeki önemli geçiş noktalarından biri. 32 kilometre genişliğindeki boğaz, Kızıldeniz'i Hint okyanusuna bağlıyor ve on binlerce gemi Asya'dan Afrika'ya geçiyor
HÜRMÜZ BOĞAZI Sıcak suları Hürmüz Boğazı kanalıyla Umman Denizi ve Hint Okyanusu'na karışır. Kuzeydoğuda Şattülarab (Ervend) ırmağı ağzından başlayan ve Güneydoğuda Hürmüz Boğazı'na kadar uzanan Basra Körfezi'nin uzunluğu yaklaşık olarak 805 km’dir. İran-Irak Savaşı'nın odak noktasıdır.
MESSİNA BOĞAZI Messina Boğazı Sicilya adasını İtalya'nın güneyindeki Calabria bölgesinde ayıran boğazdır. En dar noktasında genişliği 3,3 kilometredir.
BERİNG BOĞAZI Bering Boğazı, Asya'nın en doğu noktası ile Amerika 'nın en batı noktasi arasında bir boğazdır. Günümüzde Rusya ile ABD (Alaska) arasında coğrafi bir sınır konumunda olması ile birlikte Amerika ve Asya kıtalarının birbirine en yakın olduğu yerdir.
MACELLAN BOĞAZI Güney Amerika'nın en güneyinde Atlas Okyanusu'nu Büyük Okyanus'una bağlayan boğazdır.Macellan Boğazı'nın uzunluğu 686 km'dir. Su seviyesindeki gelgitten oluşan farklılıklar, Patagonya'da hüküm süren kuvvetli rüzgârlar, kuvvetli akıntı ve dalgalara yol açar.
MALAKKA BOĞAZI Malakka Boğazı, Malezya Yarımadası (Batı Malezya) ve Endonezya'ya bağlı Sumatra adası arasında 805 km uzunluğunda dar bir boğazdır. Okyanusu ve Büyük Okyanus arasında ana denizyolu pasajını oluşturmaktadır. yörenin en gelişmiş Ticaret Devlerini; Japonya, Güney Kore ve Tayvan´ı uluslararası ticarete bağlar.
DOVER BOĞAZI Büyük Britanya adasının Avrupadan ayıran dar boğaz. Uzunluğu 185, en dar yeri 31 kilometredir. Bu boğaza Fransızlar Pasde-Clais adını vermişlerdir. Boğazın doğusunda Kuzey denizi, batısında Manş denizi bulunur. Çok eskiden beri, askerî ve iktisadî bakımdan büyük değer taşıyan bir boğazdır.
PANAMA KANALI Panama kanalı Orta Amerika’nın dar bir kesiminde Pasifik ve Atlantik okyanuslarını deniz ulaşımı açısından birbirine bağlar.
PANAMA KANALI Kanalın açılması dünya ticaretine çok büyük katkılar sağlamıştır.
PANAMA KANALI Dünya ticareti’nin %5 i kadarı bu kanal üzerinden yapılmaktadır.
PANAMA KANALI Yılda 13-14 bin gemi geçmektedir.
PANAMA KANALI Panama kanalının uzunluğu 80km’dir.
PANAMA KANALI Panama kanalı dünyanın mühendislik harikasıdır ve en pahalı kanalıdır.
PANAMA KANALI Panama kanalı deniz seviyesinden 28 metre yukarıdadır
SÜVEYŞ KANALI
SÜVEYŞ KANALI Uluslar arası ulaşıma 17 Kasım 1869’da açılmıştır.
SÜVEYŞ KANALI Mısır topraklarında bulunan ve Akdeniz ile Kızıl deniz’i birleştiren 161 km uzunluğunda yapay su yoludur.
SÜVEYŞ KANALI Süveyş Kanalı Hint Okyanusu ve ötesine bağlantıyı sağladığı gibi karadan da Afrika ile Asya’yı birbirine bağlar.
SÜVEYŞ KANALI Dünyada kapakları olmayan en uzun kanaldır.
SÜVEYŞ KANALI Kaza oranı neredeyse sıfır dır.
KİEL KANALI Baltık Denizinde ulaşım açısından önem taşır. Kuzey Denizinde Elbe Irmağı ağzındaki Brünsbüttelkoog'dan, doğuda Baltık Denizi kıyısındaki Kiel limanında yer alan Holtenau'ya kadar 98 km uzanır. İki deniz arasındaki en güvenli, kısa ve ucuz ulaşım yoludur. Genişliği 103 m, derinliği 11 m olan kanalın üzerinde yaklaşık 42 m yükseklikte yedi köprü bulunur.
SÜVEYŞ KANALI Süveyş kanalının rekabet gücünün artırılması amacıyla özellikle hacimli ve ağır gemilerin geçişinin sağlanabilmesi için genişliği ve derinliğini artırılması yönünden çalışmalar vardır.
HAZIRLAYAN:MAHİR DEMİR SINIFI:10/A KONU:DÜNYADAKİ DENİZ ULAŞIMIINDA KULLANILAN BOĞAZLAR KAYNAKÇA: http://geograpy.blogcu.com/dunya-uzerinde-onemli-bogaz-ve-kanallar