YETENEK KEŞFETME MODELLERİ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
“FUTBOLDA PERFORMANS TESTLERİ”
Advertisements

KUVVET MAKSİMAL %100-1TEKRAR %90 - 2TEKRAR %80- 3TEKRAR %70- 4TEKRAR
SPOR VE ÇEVRE KAMU KURUM VE KURULUŞLARIN SPORA ETKİSİ
FUTBOLDA YAŞ GRUBU ANTRENMAN İLKELERİ
BASKETBOLDA TEMPOLU OYUN
SPORDA GÖZLEM ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
SPORDA BECERİ ÖĞRENİMİ
MÜSABAKA ANALİZİ VE DEĞERLENDİRME
İzleyici Antrenörlük ve Yetenek Tespiti (SCOUTING)
TÜFAD İZMİR ŞUBESİ SEZONU EĞİTİM SEMİNERLERİ (2) ALMANYA VE DİĞER AVRUPA ÜLKELERİ (BARCELONA-AJAX- V.S.) FUTBOL GENÇLİK AKADEMİLERİNİN ORGANİZASYONU.
“Çocuğunuzun Yaşam Kalitesini Yükseltin”
SPORDA BECERİ ÖĞRENİMİ
SPORDA BECERİ ÖĞRENİMİ
HENTBOLDE TEMPOLU OYUN VE SÜRAT ÇALIŞMALARI
Doç.Dr. İnayet Pehlivan AYDIN
EĞİTİMİ Hazırlayan Prof. Dr. Mustafa Ferit ACAR
OLİMPİYAT SPORCU EĞİTİM MERKEZİ
ANTRENMAN BİLİMİ Hazırlayan Prof. Dr. Mustafa Ferit ACAR
ÖĞRETMENLİK M E S L E Ğ İ.
ANTRENMAN BİLGİSİ ANTRENMAN ÖLÇÜTLERİ.
ÜSTÜN YETENEKLİLER EĞİTİM MERKEZİ. Misyonumuz Hedef kitlesindeki öğrencilerden zeka, yaratıcılık, sanat, liderlik kapasiteleri veya özel akademik alanlarda.
TÜFAD SERTİFİKASYON (4) “FUTBOLDA TEKNİK, TEKTİK VE KONDİSYON TESTLERİ” Prof. Dr. Çetin İŞLEGEN
TÜFAD SERTİFİKA PROGRAMLARI SERİSİ/3 İZMİR 29 Nisan 2013 KULÜP GENÇLİK GELİŞTİRME MERKEZLERİNİN İDEAL YAPILANMASI Sunan Prof. Dr.Mustafa Ferit ACAR.
TÜFAD İZMİR ŞUBESİ Seminer-3 “Türkiye’de Gençlik Geliştirme Programlarında Yapılan Hatalar ve Dünyadan Örnekler” ÖNERİLER Prof. Dr. Mustafa Ferit ACAR.
FUTBOLU ÖĞRENİYORUM.
İYİ ANTRENÖR OLMANIN SIRLARI (BAŞARILI ANTRENÖRLÜK İÇİN 50 İPUCU)
6-10 YAŞ GRUBU GGP TEMEL İLKELERİ.
KULÜPLERDE MAÇ ANALİZİ
EMİNE DİLAVER NİSA GÜRBÜZ.  Pekin aralarından 2008 yaz olimpiyatları ve parlimbik oyunlarında da olduğu pek çok spor etkinliğine ev sahipliği yapmıştır.1990.
YAŞLIDA BESLENME Prof. Dr. Deniz SUNA ERDİNÇLER
BİLSEM EĞİTİM PROGRAMLARI
Özel Eğitime Gereksinimi Olan Öğrenciler ve ÖZEL EĞİTİM
1 ABANT İZZET BAYSAL ÜNİVERSİTESİ TÜRK ÜNİVERSİTELERİNDE SPOR YÖNETİMİ.
1922 SALİHLİ GENÇLİK ve SPOR KULÜBÜ
HENTBOL.
DERS NO: 5 ANTRENMAN DEĞİŞKENLERİ (ÖĞELERİ)
DERS NO: 1 ANTRENMANIN TEMELLERİ
DİNLENME VE TOPARLANMA
ANTRENMAN BİLGİSİ DERS NO 4 ANTRENMANA HAZIRLIK.
ANTRENMAN BİLGİSİ “Sürat ve Sürat Antrenmanı” Doç.Dr. Ertuğrul GELEN
Reaksiyon Zamanı.
TÜRK HALK OYUNLARINDA ANTRENMAN
KOORDİNASYONU ETKİLEYEN FAKTÖRLER
Futbol da Sistemlerin Tarihçe Özeti
ANTRENMAN Bedensel ve psikolojik gücün, teknik ve taktik becerilerin, fizyolojik ve psikolojik yüklenmelerle düzeltilmesi ve en üst düzeye getirilmesi.
ANTRENMAN BİLGİSİ “Sürat ve Sürat Antrenmanı” Doç.Dr. Ertuğrul GELEN
ENGELLİLER VE SPOR  Bilindiği gibi spor, sağlıklı ve mutlu bir yaşam için gerekli bir uğraştır ve tüm insanlar için önemlidir. Ancak sporun, engelli bireyler.
BİYOGRAFİ NEDİR? Hikmet SIRMA.
TÜRKİYEDE VETERAN MASA TENİSİNİN GELİŞİMİ
BENİMLE OYNAR MISIN? Yrd. Doç. Dr. Raif ZİLELİ
ÇAĞDAŞ TÜRKİYE YOLUNDA ADIMLAR / Sanat, Spor ve Atatürk
MASA TENİSİNDE MOTİVASYONUN ÖNEMİ
PSİKOLOJİK TESTLER.
Ezel Nur KORUR1 Erman ÖNCÜ2
Spor; birey yada grupların sağlık, eğlence veya gösteri amacı ile yaptıkları fiziksel ve / veya beyinsel aktivite gerektiren, bazı kurallar içinde uygulanan.
SEVGİLİ ARKADAŞLAR; TAE; Ayak, KWON; El anlamına gelmektedir. DO ise, ahlak ve fazilete ulaşmak için takip edilmesi gereken düşünce ve davranış biçimidir.
FUTBOLU ÖĞRENİYORUM. Futbol 11′er kişilik iki takım arasında oynanır ve kendine özgü kuralları vardır.
FUTBOLU ÖĞRENİYORUM. Futbol 11′er kişilik iki takım arasında oynanır ve kendine özgü kuralları vardır.
Sporcuların performanslarını artırma düşüncesi geçmişten günümüze uzanan süreçte bilim adamları ve antrenörlerin en önemli çalışma konularından birini.
Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
FUTBOLU ÖĞRENİYORUM. Futbol 11′er kişilik iki takım arasında oynanır ve kendine özgü kuralları vardır.
FUTBOLU ÖĞRENİYORUM. Futbol 11′er kişilik iki takım arasında oynanır ve kendine özgü kuralları vardır.
TÜRKİYE FUTBOLU KUCAKLIYOR TÜRKİYE FUTBOLU KUCAKLIYOR.
İRFANLI ANADOLU LİSESİ ADI : Bartu Eren SOYADI : ÖZGAYA SINIFI : 9-D NO : F U T B O L DERS : TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI ÖĞRETMEN: Zafer Ender ETLİ.
SPORDA TEKNİK ve TAKTİK ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ
Psikolojik Testlerin Çeşitli Kriterlere Göre Sınıflandırılması
ANTRENÖR.
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
SPOR AMAÇLI KURULMUŞ DERNEKLER
Sunum transkripti:

YETENEK KEŞFETME MODELLERİ Prof. Dr. Mustafa Ferit ACAR * Bu metin Antalya da yapılan 6. Futbol ve Bilim Dünya Kongresindeki İngilizce sunumun özetlenmiş tercümesidir..

YETENEK NEDİR Belli bir alanda normalin üzerinde, ancak henüz tam olarak gelişmemiş özelliklere sahip olmaktır. Daha geniş olarak şöyle açıklayabiliriz; bireyin daha genç yaşlarında, spor, sanat ve çeşitli bilim dallarında kendi yaşıtları arasında ortalamanın üzerinde iyi bir performans göstermesi özelliğidir. Yapılan bir çok araştırmada belli bir yaş grubu içinde, ortalamanın üzerinde olan kişi sayısının % 5-6 arasında olduğu saptanmıştır. Spor bilimleri ansiklopedisine göre, yetenekli sporcu; normal ölçüleri aşarak, belirli bir yönde ilerleyen, kalıtımla gelen ve henüz tam olarak gelişmemiş özelliklere sahip bir sporcudur. Yetenek büyük ölçüde atalardan genetik olarak alınan bir özelliktir. Yetenek belki erken yaşlarda tam olarak saptanamayabilir fakat yetenekliliği gösteren bazı ipuçları mutlaka vardır. Bu erken ipuçlarını yakalayabilmek yeteneğin geliştirilmesinde anahtar faktördür.

FUTBOLDA YETENEK Futbol gibi takım sporları doğası gereği karmaşık bir yapıdadır; antropometrik, fizyolojik, algısal ,psikolojik ve teknik yeteneklerin performansa katkısı bulunmaktadır. Bütün bu yeteneklerin stratejileri kapsayan taktik öğelerle birleştirilmesi gerekir.

Genetik avantaj: Genetik yapı sporda başarı için en önemli avantajdır. Biyologlar ve davranış bilimcileri genetik yönün futbol gibi bir sporda performans için en önemli ayırt edici faktör olduğunu belirtmişlerdir. Belirli göstergeler: Elit genç futbolcular akranlarına göre daha büyük biyolojik yaşa ( daha fazla fiziksel olgunluk ) sahiptirler. Bir çok antrenör bu faktöre dikkat etmektedir ancak sadece bu faktörü dikkate almak yanıltıcı olabilmektedir.

Antropometrik Değerler Boy Uzunluğu başlı başına belirleyici bir faktör değildir. Örnek olarak ;yurt dışında oynayan bazı Türk oyuncuların boyları uzun değildir( Tugay/ Blackburn Rowers, Emre/ Newcastle, Nihat / Villareal, Yıldıray/ Stutgart ,geçmiş yıllarda Okan/İnter) , fakat bazı oyuncular da uzun boyludurlar (Hakan Şükür /Torino, İnter ) .

Sonuç olarak; Yetenekli futbolcuların gelişiminde büyüme ve olgunlaşma faktörlerini beraber değerlendirmek gerekmektedir.

Şek.1. Yeteneğin tanımlanmasında ve geliştirilmesinde anahtar süreçler ( Williams ve Franks’dan 1998 uyarlanmıştır).

MODELLER Kulüpler ekonomik yönden bakıldığında daha dar fakat daha iyi seçilmiş gruplarla çalışmak istemektedirler. Bu ciddi iş şansa bırakılma- malıdır.

GENEL DURUM Genellikle kulüpler veya deneyimli seçiciler yeni yıldızlar keşfetmek için resmi maçları,sokak oyunlarını veya antrenmanları izlemeyi tercih ederler. Bu yetenek avcıları (her yaştan ve her kaliteden) genellikle yaşlı ve deneyimlidirler. Kararları doğal olarak subjektiftir. Öngörülerinin doğruluğu ve güvenirliği her zaman tartışılabilir.

SUBJEKTİF MODELLER Günümüzde, profesyonel futbol kulüpleri maç izleme görevlilerinin ve antrenörlerinin sübjektif değerlendirmelerine güvenmektedirler. Sübjektif olmakla beraber dikkat edilecek ölçütleri vardır. Bu ölçütler bir çok kulüp açısından sembol slogan haline getirilmiştir. Bunlardan bazı örnekleri inceleyelim; TIPS (Teknik, Zeka, Kişilik, Sürat) ( AJAX Modeli ). TABS (Teknik,Davranış, Denge, Sürat), SUPS (Sürat, Anlama Yetisi, Kişilik, Beceri) TAPUS ( Teknik, Atletiklik, Kişilik, Anlama Yetisi ve Sürat)

OBJEKTİF VE SİSTEMATİK MODELLER Uzun yıllardır, bilim adamlar farklı spor dalları için yeteneği öngörü ölçütlerinde anahtar faktörleri tanımlamaya çalışmışlardır. ( Regnier et al., 1993). Futbol ve basketbolda yapılan araştırmalarda antropometrik ve fizyolojik faktörlerin başarıyı etkileme ölçütleri saptanmıştır. Ancak başarıyı etkileyen çok daha farklı etkenler de bulunmaktadır.

Gerçekte ; Önemli genetik faktörleri belirlemek ve yetenek potansiyelinin erken ipuçlarını görebilmek karar vermede kesin sonuçlar vermez. Erken yaşlarda başarıyı öngerecek performans göstergeleri veya belirli bir gen yoktur.

Geçmişte: Eski Sovyetler Birliği, Eski Doğu Almanya, Bulgaristan ve Romanya gibi eski Doğu Bloku ülkeleri , objektif test bataryalarını kullanan sistematik yetenek keşfetme programlarını uyguladılar , olimpiyatlar ve dünya şampiyonaları düzeyinde uzun süre başarılı oldular.

TÜRKİYEDEN ÖRNEK BİR PROJE BJK + UNIVERSİTE+SPOR BİLİMLERİ DERNEĞİ Bundan birkaç yıl önce ( Geleceğin Yıldızları ) adlı bir projede Beşiktaş Kulübü, Marmara Üniversitesi ve Türkiye Spor Bilimleri Derneği belli ölçütler geliştirdikten sonra işbirliği yaparak yetenekli sporcuları saptamada önemli bir model oluşturdular.

Yaygın olarak kullanılan testler Sürat ve çabukluk testleri, Patlayıcı kuvvet testleri, Koordinasyon testleri, Teknik testler, Kişilik testleri, Karar verme testleri, Yaratıcılık testleri,

BİRLEŞİK YAKLAŞIM Koçların ve yetenek tarama elemanlarının bazı doğru saptamalarının yanında, bilimsel olmayan değerlendirmelere de rastlanılmıştır (bakınız Thomas ve Thomas, 1999). Bu konuda tüm objektif testlerin sonuçlarını ve koçların uzun yılları kapsayan deneyimleri sonucu vardıkları kararlarını birleştirmek en doğru yol olarak gözükmektedir.

SONUÇ Spor Bilimleri yetenekli sporcuların tanımlanması, keşfedilmesi, yeteneklerinin geliştirilmesi ve izlenmesi sürecinde önemli bir role sahiptir. Başarıyı hedefleyen bir çok kulübün ve antrenörün bu konuda işbirliğine açık olması kendi başarılarına da büyük katkılar sağlayacaktır.