Relative Clauses Who, whom, whose HANGİSİ ?
Mavi gözlere sahip olan adam The man who has got blue eyes Hangi adam? Mavi gözlere sahip olan adam İsim adam, önce adamı yazarız. The man Hangi adam demiştik ve soruyu şöyle cevaplamıştık. Mavi gözlere sahip olan adam. (Yani bahsettiğimiz adam mavi gözlere sahip.) The man has got blue eyes. “İnsandan bahsettiğimiz için isimden sonra WHO yazmamız gerekir.” Neden WHO yazıyoruz da WHOM değil? Adam mavi gözlere sahip cümlesine baktığımızda The man has got blue eyes. “ADAM” cümlenin öznesi Cümlenin ÖZNESİ olduğu için The man WHO deriz The man who has got blue eyes
Mavi gözlere sahip olan adam The man who has got blue eyes Adam The man Hangi adam? Mavi gözlere sahip olan adam. Yani bir adam var ve O ADAM mavi gözlere sahip. The man has got blue eyes “Adam mavi gözlere sahip.” He has got blue eyes “O mavi gözlere sahip.” WHO has got blue eyes “Adam cümlenin öznesi” The man WHO has got blue eyes
Gözleri mavi olan adam The man whose eyes are blue Adam The man Hangi adam? Gözleri mavi olan Yani Adamın gözleri mavidir. The man’s eyes are blue. Yani Onun “adamın” gözleri mavidir. The man’s eyes are blue. His eyes are blue. Gözlerim:my eyes Gözlerin:your eyes Gözleri:his eyes Buradaki amaç AİTLİK SIFATLARINI göstermektir. Eğer cümlede AİTLİK gösteren bir öğe varsa onun yerine WHOSE ilgi zamirini kullanırız. The man THE MAN’S eyes are blue The man HIS eyes are blue The man WHOSE eyes are blue
Dün gördüğümüz adam The man whom we saw yesterday Adam The man Hangi adam? Dün gördüğümüz adam. Yani o adamı biz dün gördük. Veya onu biz dün gördük. We saw the man yesterday. We saw him yesterday. Görüldüğü gibi the man / him kelimeleri cümlenin nesnesi bu sebeple isimden sonra WHOM kullanırız. The man WHOM we saw yesterday
Kırmızı şapka takan çocuk The boy who is wearing a red hat Çocuk The child Hangi çocuk? Kırmızı şapka takan Yani bahsedilen çocuk kırmızı şapka takıyor. The child is wearing a red hat. He is wearing a red hat. Görüldüğü gibi çocuk cümlede özne görevi görüyor. Bu sebeple WHO ilgi zamirini kullanırız. The child is wearing a red hat. He is wearing a red hat. W H O is wearing a red hat. The child WHO is wearing a red hat.
Şapkası kırmızı olan çocuk The boy whose hat is red Çocuk The child Hangi çocuk? Şapkası kırmızı olan, yani Çocuğun şapkası kırmızı Onun şapkası kırmızı The child’s hat is red. His hat is red. The child THE CHILD’S hat is red. HIS hat is red. The child W H O S E hat is red
Sevdiğimiz öğretmen The teacher whom we like Öğretmen The teacher Hangi öğretmen? Sevdiğimiz öğretmen, Biz öğretmeni severiz. Biz onu severiz. We like the teacher. “cümlenin nesnesi durumunda” We like him. “nesne zamirleri; me, you, him, her, it, us, you, them” W H O M The teacher WHOM we like
Herzaman okuldan kaçan çocuk The child who always runs away from school Çocuk The child Hangi çocuk? Her zaman okuldan kaçan çocuk “Çocuk her zaman okuldan kaçar.” The child always runs away from school. He always runs away from school. WHO The child / he cümlenin öznesi, böyle durumlarda WHO ilgi zamiri kullanılır. The child WHO always runs away from school
Okulu çok uzakta olan çocuk The child whose school is very far Çocuk The child Hangi çocuk? Okulu çok uzakta olan “Çocuğun okulu çok uzaktadır.” The child’s school is very far. “Aitlik sıfatı var” His school is very far. The child WHOSE school is very far
Geçen hafta dövdüğün çocuk The child whom you beat last week Çocuk The child Hangi çocuk? Geçen hafta dövdüğün Geçen hafta o çocuğu sen dövdün. You beat the child last week. “çocuğu” You beat him last week. “onu” “nesne zamiri” The child WHOM you beat last week
Müziğe düşkün olan kişiler people who are fond of music Kişiler People Hangi kişiler? Müziğe düşkün olan kişiler. “ Yani kişiler müziğe düşkündür.” People are fond of music. They are fond of music. “Kişiler cümlede özne görevi gördüğü için yerine WHO yazarız.” W H O are fond of music. “yazdığımız bu cümleyi ismin peşine ekleriz.” People WHO are fond of music
İlgileri aynı olan kişiler The people whose interests are same Kişiler People Hangi kişiler? “İlgileri aynı olan” “ Yani bu kişilerin, onların ilgileri aynıdır.” People’s interests are same. Their interests are same. “Aitlik sıfatı kullanılmış, yerine WHOSE ilgi zamiri yazılır.” WHOSE interests are same. People WHOSE interests are same
Selam verdiğimiz kişiler people whom we salute Kişiler People Hangi kişiler? Selam verdiğimiz “Yani Biz selam veriyoruz onlara, biz selamlıyoruz onları” We salute people. “people - cümlenin nesnesi” We salute them. “them – nesne zamiri” WHOM The people whom we salute
Yurtta kalan öğrenci The student who lives in the dormitory Öğrenci The student Hangi öğrenci Yurtta kalan “yani bahsedilen öğrenci yurtta kalıyor.” The student lives in the dormitory. He lives in the dormitory. WHO lives in the dormitory. “Öğrenci cümlenin öznesi durumunda” The student who lives in the dormitory
Yurdu kapalı olan öğrenci The student whose dormitory is closed Öğrenci The student Hangi öğrenci? Yurdu kapalı olan “yani öğrencinin yurdu kapalı” The student’s dormitory is closed. His dormitory is closed. WHOSE dormitory is closed. The student whose dormitory is closed
Dün gördüğümüz öğrenci The student whom we saw yesterday Öğrenci The student Hangi öğrenci? Dün gördüğümüz “Yani o öğrenciyi biz dün gördük.” We saw the student yesterday. “öğrenci cümlenin nesnesi konumunda” We saw him yesterday. “nesne zamiri” We saw WHOM yesterday. The student whom we saw yesterday