ÇOCUK OLGULARDA ADLİ HEMŞİRELİK YAKLAŞIMI

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
AKILCI İLAÇ KULLANIMI OTURUMLARI İÇİN ÖRNEK SUNUM
Advertisements

Cinsel Dokunulmazlığa Karşı Olaylarda Mağdurların Ruh Sağlığı Boyutu
İLKNUR ERDEM HEMŞİRE TSK ETİMESGUT ASKER HASTANESİ
Acil Olguya İlk Yaklaşım
AİLE VE SOSYAL POLİTİKALAR İL MÜDÜRLÜĞÜ
ÇOCUK İSTİSMARINA BÜTÜNCÜL YAKLAŞIM
Prof. Dr. A. Ayşe Karaduman 08. Nisan Kazan - Ankara
1 Yeniden Sağlık ve Eğitim Derneği 2 Koç Üniversitesi
Türkiye’de Sağlık Hukuku Pratikte Çözüm Önerileri Dr. Hasan ERAYDIN Aile Hekimleri Dernekleri Federasyonu Başkanı
ADLİ TIP ANABİLİM DALI’na
ÖZEL EĞİTİMDE SORUNLAR VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ
“Çocuk Korumada Sİyasetçİlerin Önderlİğİ” Panelİ Cİnsel Sömürü ve İstİsmardan Çocuğu Korumak Beşte Bİr KampanyasI Prof. Dr. Tomris Türmen Uluslararası.
HAZIRLAYAN BEYZA NUR GÖGEN
TÜRKİYE HALK SAĞLIĞI KURUMU BAŞKANLIĞI 0-6 Yaş Çocuğun Psikososyal Gelişimini Destekleme Programı (ÇPGD)
ÇOCUK HAKLARI.
KURULUŞU Çocuk felsefesi anlayışı: Bir çocukta bütün çocukları düşünmek. Çocuk ödevi yaklaşımı: Türkiye'de ve dünyada tek bir sorunlu çocuk kalmayıncaya.
Yasa Dışı Madde Kullanımı Nedeniyle Denetimli Serbestlik Tedbiri Uygulanan Kişilerde Tedavi Uygulamaları Dr. A. Ender ALTINTOPRAK Ege Üniversitesi Psikiyatri.
İhmal ve İstismar Olgularında Sosyal Hizmet Yaklaşımı
Birinci Basamakta “cinsellik ve cinsel işlev bozuklukları”
KAPSAMLI SAĞLIK BAKIMI
9.Sınıf Tıbbi Etik ve Meslek Tarihi
HUKUKUN DALLARI Doç. Dr. Mustafa ÇEKER.
AİLE HEKİMLİĞİNİN TANIMI VE ÖZELLİKLERİ
TAHSİN YENTUR İLKOKULU
MEB – ÇİM İŞBİRLİĞİ SAMSUN ÇOCUK İZLEM MERKEZİ.
Duyarlı olalım, çocuk haklarına saygı duyalım…. Çocuğa yönelik şiddet için yaygın olarak kullanılan terim çocuk istismarıdır ve çocuğun ailesi ya da ondan.
ÖZEL TERCÜMAN LİSESİ ANAOKULUNDAN İLKÖĞRETİME SEMİNER PROGRAMI
BİRİNCİ BASAMAK HEKİMLİĞİ
AİLE HEKİMLİĞİ TANIMI VE İLKELERİ
FİZİKSEL VE CİNSEL İSTİSMARIN YASAL BİLDİRİMİ
ÇOCUK GELİŞİMİ VE EĞİTİMİ
OKUL HEMŞİRESİNİN GÖREV YETKİ SORUMLULUKLARI
5. Oturum Olası güçlükler ve çözüm yolları
ADLİ SİCİL VE İSTATİSTİK GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
OKULUMUZA HOŞ GELDİNİZ
İLKÖĞRETİM ÇAĞI ÇOCUKLARINDA OKUL İÇİ ŞİDDETİN İRDELENMESİ: BİR ANKET ÇALIŞMASI Sözen S 1, Baysal SU 2, Ekizoğlu O 1, Tüzün B 1, Tüzün Ü 3 1 İstanbul Üniversitesi.
Çocuk İzlem Merkezinin tanıtımı ve işleyişi
Çocuk Koruma ve İzlem Merkezinin
5. Oturum Olası güçlükler ve çözüm yolları
ŞİDDET NEDİR???.
Aile Hekimliğinin Temel Esasları
PERŞEMBE MESLEKİ VE TEKNİK
İŞYERİ HEMŞİRESİNİN GÖREV, YETKİ VE SORUMLULUKLARI
BÖLÜM 11 ORTA ÇOCUKLUK DÖNEMİNDE FİZİKSEL GELİŞİM.
ÖZÜRLÜLÜK(ENGELL İ )NED İ R? Bedensel, zihinsel ve ruhsal özelliklerinden belirli oranda fonksiyon kaybına neden olan organ yokluğu ve bozukluğu sonucu.
DİĞER TUTUMLAR.
HEMŞİRENİN EĞİTİMCİ ROLÜ
BÖLÜM 13 DEPRESYON VE İNTİHAR DAVRANIŞI. BÖLÜM 13 DEPRESYON VE İNTİHAR DAVRANIŞI.
Hazırlayan Bölüm / Departman Adı Hazırlayan Kişi Ad Soyad Hazırlayan Kişi Ünvan KOSGEB REHBERLİK VE DENETİM KURULU YÖNETMELİĞİ RG : 05/06/2011/ /02/2011.
SOKAKTA ÇALIŞAN VE SOKAKTA YAŞAYAN ÇOCUKLAR Sokakta çalışan ve sokakta yaşayan çocuklar; anne veya babası tarafından ihmal edilip,dilencilik,uçucu.
T.C. SAĞLIK BAKANLIĞI Diyarbakır Çocuk Hastanesi
ÇOCUK MAHKEMELERİNDE PSİKOLOJİK DANIŞMAN OLMAK
DÜNYA’DA VE TÜRKİYE’DE ÇOCUK SAĞLIĞININ DURUMU ÇOCUK HEMŞİRELİĞİ
Türkiye’de Cinsel İstismar Bildirimi Nasıl Yapılmalı?
HEMŞİRELİK NEDİR??? DOÇ. DR. SEVİM ÇELİK.
İNTERNET ORTAMINDA ÇOCUĞUN CİNSEL İSTİSMARA UĞRAMASININ ÖNLENMESİ
Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
DOÇ. DR. GONCA POLAT ARŞ.GÖR.CİHAN ASLAN TIBBİ SOSYAL HİZMET DERSİ
ÖZEL SORUŞTURMA FAALİYETLERİ
ŞİDDET.
ONKOLOJİ HEMŞİRELİĞİNİN ÖZENDİRİLMESİ için STRATEJİLER
KADINA ŞİDDET. Şiddet Nedir?  Şiddet, insanlığın var olmasından itibaren her dönemde ve her toplumda tanıklık ettiğimiz bir olgudur.
Birinci Basamakta “cinsellik ve cinsel işlev bozuklukları”
Doç.Dr.Mehmet Merve ÖZAYDIN
Sağlık Bilimleri Fakültesi
S.B.Ü. ANTALYA EĞİTİM VE ARAŞTIRMA HASTANESİ ÇOCUK İZLEM MERKEZİ Vildan DÖNMEZ Sosyal Hizmet Uzmanı Adli Görüşmeci.
Niyazi GÖKÇAY. * Çocuk ve Çocuk İstismarı Nedir? * Çocuk İstismarı Türleri * Çocuk İstismarı Nedenleri * Çocuk İstismarının Sonuçları * İstismar Sonucunu.
Çocuk İzlem Merkezi Cinsel istismar mağduru olduğundan şüphelenilen çocuğun; ‘’çocuk dostu’’ bir ortamda her türlü adli, tıbbi ve sosyal işlemlerinin aynı.
Sunum transkripti:

ÇOCUK OLGULARDA ADLİ HEMŞİRELİK YAKLAŞIMI Dr. Dilek SUNMAZ Adalet Bakanlığı Adli Tıp Kurumu İzmir Grup Başkanlığı 29.11.2012 / KKTC

Adli Hemşirelik

Hemşireler adli bilimler alanında yeterli bilgi ve birikime sahip olmamaları nedeniyle uygun yaklaşımlarda bulunamamaktadırlar.

Adli Bilimler + Hemşirelik Eğitimi Fail/Mağdur muayenesi, bakımı, tedavisi ve rehabilitasyonu …

(Adli) Hemşireler, çocuklar ile ilk önce karşı karşıya gelen ve uzun süre bir arada olan sağlık profesyonelleridir. Danielson, C.K., Holmes, M.M. (2004): Adolescent Sexual Assault: An Update of the Literature. Curr Opin Obstet Gynecol 16(5): 383–388. Kavaklı, A., Pek, H., Bahçecik, N., (1998): Çocuk Hastalıkları Hemşireliği, Çevik Matbaacılık, İstanbul. Gönenler, H.D. (2010): Zihinsel Engelli Çocuklarda İhmal-İstismar ve Hemşirelik Yaklaşımı. J. Exp. Clin. Med.; 27:137-143.

Hemşire çocuklar ile çalışırken; Doktor Adli Memurlar Polis Öğretmen Biyolog Kimyager Savcı/Hakim Avukat Sosyal hizmet uzmanı Psikolog Psikiyatrist ile birlikte çalışır.

CANLI (Hasta/Sağlıklı) ÇOCUK OLGULAR BEBEKLİK 12 YAŞ 15 YAŞ 16-18 YAŞ CANLI (Hasta/Sağlıklı) CANSIZ MAĞDUR FAİL MAĞDUR FAİL İSTİSMAR MADDE KULLANIMI İHMAL SUÇA İTİLMİŞ CİNSEL SALDIRI SOKAKTA YAŞAYAN KAZALAR YARALANMA SAVAŞ

AİLE, SOSYAL ÇEVRE VE SOKAKLAR Doğum servisleri ÇOCUK OLGULAR BEBEKLİK 12 YAŞ 15 YAŞ 16-18 YAŞ HASTANELER Acil servis TOPLUM SAĞ. MRK Yoğun bakımlar AİLE, SOSYAL ÇEVRE VE SOKAKLAR Doğum servisleri Pediatri Çocuk mahkemeleri ADLİYE Pediatrik cerrahi Aile mahkemeleri ADLİ TIP KURUMU Poliklinikler SOSYAL HİZMETLER Çocuk savcılıkları Psikiyatri servisleri OKUL VE YUVALAR

Pediatride adli hemşirelik uygulamaları; Yaş-Büyüme ve Gelişimine uygun, Klinik gereksinimleri değerlendirebilen, Çocuk ihmal ve istismarını tanıyabilen, Kriz yönetimi becerisine sahip, İletişim becerilerine sahip, Adli hemşirelik raporu hazırlayan, Çocukların tedavi, bakım, rehabilitasyonunu ve korunmasını sağlayan, Aile merkezli bakım veren, Adli hemşirelik bakış açısına sahip hemşireler tarafından yapılmalıdır.

1. Yaş ve Büyüme Gelişme Evet/hayır Olay nerede Arka/üst/alt/önünde Vücut bölümleri Yalan/doğru Zaman, detay Dikkat süresi Cinsel bilgi

1. Yaş ve Büyüme Gelişme Konuşkan Zaman Taklitçi Tehditlerden korkan Gerçek/fantezi ayrımı Cinsiyet tanımlamaları Olaylar sıralı Zengin hayal gücü Cinsel organlar Oyun… Birden çok istismar Hayali roller Değişim/sosyalleşme Büyüklerle iletişim Yeni yaşam alanları Bireysel girişimler

1. Yaş ve Büyüme Gelişme 12 Yaş ve üstü 6- 12 Yaş Radikal sosyal değişim Soyuta düşünme Cinsel dürtülerin durgunluk Hemcinslerine yakınlaşma Fiziksel özellikler Aileden uzaklaşma dönemi Hızlı büyüme Hormonal aktivasyon Cinsel dürtülerde artma Karşı cinse ilgi Çevreye uyum çabası Sırlar Karışık değer sistemleri Çözülmemiş cinsel sorunlar Ekonomik değişiklikler

2. Klinik gereksinimler Tedavi Bakım Rehabilitasyon Güvenlik Korunma Takip

3. Çocuk İhmal ve İstismarı Fiziksel İstismar Cinsel İstismar Duygusal İstismar Ekonomik İstismar İhmal

4. Kriz yönetimi Beklenilmeyen ve önceden sezilemeyen, çabuk ve acele cevap verilmesi gereken, önleme ve uyum mekanizmalarını etkisiz hale geldiği, mevcut değerler, amaçlar ve varsayımların tehdit altında olduğu gerilim durumu (Kesken, 2004).

5. İletişim Becerileri İletişim, genel olarak insanlar arasındaki düşünce ve duygu alışverişidir… Cüceoğlu, D. (1997). Yeniden İnsan İnsana, Remzi Kitabevi, İstanbul.

Çocuklar; Aktiviteleri hatırlar… Olayı hatırlar… Okul öncesi dönemde %90 doğru bilgi verir… Yanlış yönlendirmeye-yanlış cevap… Açık uçlu sorular…

Çocuklar Yaşadıkları olayları başkalarına söyleyemezler…

Sonunda; çocuk yaşadıklarını başkalarıyla paylaşır, istismar ortaya çıkar….

6. Raporlandırma Tıbbi ve adli birçok belirti bulgu ve sonuçları gözlemleme ve tespit etme imkânı olan, çocuğu sadece psikolojik veya sosyal ya da tıbbi olarak değil psikososyal-kültürel ve tıbbi açıdan değerlendirebilen hemşirelerin, bu verileri kaydetmesi durumunda ortaya çıkacak bilgilerin değeri çok büyük olacaktır…

7. Çocukların korunma, bakım ve rehabilitasyonu 2709 Sayılı T.C.Anayasası 5237 Türk Ceza Kanunu 4721 Sayılı Türk Medenî Kanunu 5395 Sayılı Çocuk Koruma Kanunu (2005) 1990 tarihinde imzaladığı Çocuk Haklarına Dair Sözleşme 4320 Sayılı ailenin korunmasına dair kanun 2828 Sayılı Sosyal Hizmetler ve Çocuk Esirgeme Kurumu Kanunu (1983) 2916 Sayılı Özel Eğitime Muhtaç Çocuklar Kanunu 4857 Sayılı İş Kanunu

Anayasal Haklar Anayasa M38: Suçluluğu hükmen sabit oluncaya kadar, kimse suçlu sayılamaz. Hiç kimse kendisini ve kanunda gösterilen yakınlarını suçlayan bir beyanda bulunmaya veya bu yolda delil göstermeye zorlanamaz. Kanuna aykırı olarak elde edilmiş bulgular, delil olarak kabul edilemez. Ceza sorumluluğu şahsîdir.

5237 sayılı TÜRK CEZA KANUNU M4. - Ceza kanunlarını bilmemek mazeret sayılmaz. M20. - Ceza sorumluluğu şahsîdir. Kimse başkasının fiilinden dolayı sorumlu tutulamaz. M278: İşlenmekte olan bir suçu yetkili makamlara bildirmeyen kişi, bir yıla kadar hapis cezası ile cezalandırılır.

7. Çocukların korunma, bakım ve rehabilitasyonu Çocuk ve Gençlik Merkezleri İlkadım İstasyonları (Kız/Erkek) Çocuk ve Ergen Madde Bağımlıları Tedavi Merkezi(ÇEMATEM) Tıbbi rehabilitasyon merkezleri Sosyal Rehabilitasyon Merkezi (ÇOGEM) ÇİM Koruma Bakım ve Rehabilitasyon Merkezi Bakım ve Sosyal Rehabilitasyon Merkezi Kreş ve gündüz bakımevleri Yetiştirme yurtları Çocuk yuvaları Çocuk Islahevleri ve Çocuk Cezaevi

8. Aile merkezli bakım, Nasıl hastaneye yatma gibi değişiklikler hem çocuk hem de ebeveynleri için stresli bir deneyim ise çocuğun bir suça karışması (bir mağdur ya da fail olarak) da aile dinamiklerini değiştiren, rutinleri bozan stresli ve zor bir durumdur.

Ebeveynlerin yaşadıkları anksiyete çocuğun anksiyetesini de arttırır Ebeveynlerin yaşadıkları anksiyete çocuğun anksiyetesini de arttırır. Çocuğun enerjisinin büyük bir bölümü anksiyetesi ile baş etmek için harcanır ve travma nedeni ile ruhsal ve fiziksel iyileşme, büyüme-gelişme basamakları olumsuz etkilenir.

9. Adli hemşirelik bakış açısı ŞÜPHECİ OLMAK Bir hemşire hastanın ilk korunma çizgisidir. Hasta ile hemşire ilk karşılaştığında hemşirenin gözlem notlarına ve raporlarına kaydettiği küçük detaylar bir olayı sonlandırabilir ya da engelleyebilir. Hemşirenin anamnez, muayene bulguları ve diğer veriler konusunda şüpheci olması gerekir. Hastanın hikâyesi ve bulgular arasında paralellik ve uyumluluk olup olmadığı değerlendirilmeli, eksik olan ya da olayların akışında bozukluğa neden olan parçalar var ise bu durum sorgulanmalı ve kayıt altına alınmalıdır (Stevens 2004). ???

9. Adli hemşirelik bakış açısı TARAFSIZ OLMAK Hemşire müdahaleleri sırasında (mağdur ya da fail) çocuğun temel haklarını koruyacak şekilde davranmalı, suçlayıcı, yargılayıcı davranmamalı, adaletin yerine getirilmesinda katkısı olacak tüm durumları değerlendirip kayıt altına almalı, olay ile ilgili taraf olmamalıdır.

FİZİKSEL KANITLARI TOPLAMAK Kanıt toplama süreci bir incelemede önemli olan süreçlerden birisidir ve hemşire bu sürecin bir parçasıdır. Hemşireler kanıt toplama teknikleri ve aşamalarının her birinde yer alarak hiçbir şeyin gözden kaçırılmadığından emin olmalıdırlar (Yost, Burke 2006).

MAHKEMEDE TANIKLIK Hemşireler mahkemelerde şahit olarak dinlenebilirler (Yost, Burke 2006).

9. Adli hemşirelik bakış açısı BİLİRKİŞİLİK Hemşireler özellikle uzmanlık alanına göre mahkemelerde bilirkişilik yapabilir. Bunun için uzman olan bütün hemşireler bilirkişilik yapabilir.

Hemşirelerin; gördükleri ve uyguladıklarını, adli hemşirelik eğitim ve deneyimleri ile birleştirerek adli araştırmaların doğru, tam, daha güvenilir ve hızlı yapılmasına da katkıda bulunmalıdır.

Adli hemşirelik alanındaki en büyük sıkıntı ise, görev tanımı ve fonksiyonların tam olarak yapılmamış olmasıdır.

ADLİ TIP KURUMU TÜRKİYE’DE ADLİ SORUŞTURMA SIRASINDA ORTAYA ÇIKAN, TIP İLE İLGİLİ SORULARI MAHKEME VE SAVCILIKLARIN TALİMATI İLE CEVAPLAMAKLA VE RAPOR HAZIRLAMAKLA SORUMLU KURUM ADLİ TIP KURUMU’DUR

Adli Tıp Kurumu Halen adli tıp kurumunda kadrolu olarak görev yapan 10 hemşire bulunmakla birlikte; Ünvanları “Adli Hemşire” değildir Uzmanlık kadrosu yoktur Birçok grup başkanlığında hemşire kadrosu bulunmamaktadır Görev-yetki ve sorumlulukları net olarak belirlenmemiştir….

Hemşirelik biliminin, adli hemşirelik ile ilgili daha anlaşılır, uluslararası bilimsel bir birikim ve rol tanımı yapması gerekmektedir.

sağlıklı, mutlu ve güvende Bütün çocukların sağlıklı, mutlu ve güvende büyümesi dileğiyle…