HAZIRLAYANLAR YUSUF ŞEFLEK EMRE ÇİMEN EMİN DAĞYIKAN.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
1929 DÜNYA EKONOMİK BUNALIMI
Advertisements

1940’lar Türkiye’si Prof. Dr. Turgut Göksu.
KOOPERATİFLERDE ETKİNLİK
Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi II
EKONOMİ ALANI’NDA YAPILAN İNKİLAPLAR
TÜRKİYE EKONOMİSİNE GENEL BAKIŞ VE SON GELİŞMELER KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 05 Eylül 2008 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük HER ŞEY GÜÇLÜ BİR TÜRKİYE İÇİN
Ülke Sohbet Toplantıları 5 Haziran 2009 İZMİR. GÜNEY VE KUZEY KORE ARASINDA VAKİ SAVAŞ NİHAYETLENMEMİŞ OLUP, HALEN BİR ATEŞKES ANLAŞMASI MEVCUTTUR. BU.
GÜNCEL EKONOMİK GELİŞMELER VE 2008 OCAK-HAZİRAN DÖNEMİ MERKEZİ YÖNETİM BÜTÇE UYGULAMA SONUÇLARI KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 10 Temmuz 2008 T.C. MALİYE.
TÜRKİYE EKONOMİSİNE GENEL BAKIŞ VE SON GELİŞMELER KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 5 Eylül 2008 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
Kurum, Bir toplumda sosyal yaşamımızı birbirimize benzer şekilde gerçekleştirdiğimizi ifade eden ve sağlayan kültürel süreçlerdir.
İNKILAPLAR.
5- CUMHURİYET DÖNEMİNDE EKONOMİ (1938’E KADAR)
Tarihte hiçbir zaman mutlak gerçek yoktur...
DIŞ TİCARET POLİTİKALARI
FUNDA CANIMOĞLU MALİYE-A MODERN BÜTÇELEME SİSTEMLERİNE GEÇİŞİ SAĞLAYICI DENEMELER -MİLLİ BÜTÇELER -YATIRIM BÜTÇELERİ.
CUMHURİYET DÖNEMİNDE EKONOMİ.
ÖZEL SEKTÖR GÖZÜYLE SAĞLIK ALANINDA ÜRETİM VE GELECEĞE İLİŞKİN ÖNGÖRÜLER SEİS Yönetim Kurulu Başkanı Metin DEMİR.
…Tarih Kainatın Vicdanıdır...
Ülkemizde Uygulanan Ekonomik Politikaların Temel Amacı -Doğal ve beşeri kaynakları en iyi şekilde değerlendirebilmek.
Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi
DEMOKRASİ YOLUNDA TÜRKİYE
T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük AVRUPA BİRLİĞİ VE TÜRKİYE
Küresel Kriz Sonrası Türkiye’de Finansal Sistem “Bankacılık Sektörü” Ekrem Keskin Mayıs 2010.
DÜNYA VE TÜRKİYE EKONOMİSİNDEKİ SON GELİŞMELER HASAN BASRİ AKTAN MALİYE MÜSTEŞARI Bişkek 13 Nisan 2009 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
Türkiye Siyasi Tarihi.
Kopenhag Kriterleri Ümit Boynukalın.
SİYASİ PARTİ NE DEMEKTİR?
Türkiye Bankalar Birliği 49. Genel Kurulu 1 Türkiye Ekonomisi ve Bankacılık Sistemindeki Gelişmeler Ersin Özince Türkiye Bankalar Birliği Yönetim Kurulu.
ÜNİTE:2.ADIM ADIM TÜRKİYE
TÜRKİYE EKONOMİSİNE GENEL BAKIŞ VE SON GELİŞMELER KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 15 Ekim 2008 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
“DÖNÜŞÜM EKONOMİLERİ” dersi
SEZGİN ÖZTEK ŞEREF AYAN
Türkiye Bankalar Birliği 47. Genel Kurulu 1 Türkiye Ekonomisi ve Bankacılık Sistemindeki Gelişmeler Ersin Özince Yönetim Kurulu Başkanı.
İkinci Dünya Savaşı Yıllarında ve Sonrasında Türkiye Ekonomisi
SİYASİ HUKUKİ EĞİTİM ve KÜLTÜR TOPLUMSAL EKONOMİ
ABD’deki yüksek riskli mortgage kredilerinden kaynaklanan endişeler artmış ve bankacılık sisteminde bu kredilere ilişkin zararlar derinleşmiştir. Finansal.
Kambiyo Mevzuatı. Lojistik ve Dış Ticaret İstanbul Ticaret Üniversitesi Meslek Yüksekokulu VII. Bölüm.
Ders 8 Temel Analiz Hüseyin İlker Erçen
HAZIRLAYANLAR MERVE ERDOĞAN SİMGE AKYILDIRIM
Soru 7 Gümrük Birliğinin Türkiye’nin ekonomisi üzerinde etkilerini Türkiye’nin beklentileri ve gerçekleşenler üzerinden tartışınız?
KÜRESELLEŞME NEDİR?.
EKONOMİ ALANINDA YAPILAN YENİLİKLER
Ç İ N HALK CUMHUR İ YET İ SOSYAL İ ZM İ. TAR İ H İ Binlerce yıl süren hanedanlar yönetimi, 1912'de milliyetçilerin yönetimi ele geçirmesi ile son bulmuştur.1949'da.
SOĞUK SAVAŞ DÖNEMİNDE TÜRKİYE
1929 DÜNYA EKONOMİK BUNALIMI
1929 BUHRANI VE türkİye ekonomisi üzerİne etkİleri
Öğr.Gör. Seda AKIN GÜRDAL
TÜRKİYE EKONOMİSİNE GENEL BAKIŞ VE SON GELİŞMELER KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 15 Ekim 2008 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
1 of 31 PART VII The World Economy © 2012 Pearson Education Dış Ticaret Teorisi ve Dış Ticaret Politikası: Mutlak ve Mukayeseli Üstünlük teorileri.
SSCB’NIN KURULUŞU VE BOLŞEVİK İHTİLALİ
1 Türkiye’de Yatırım Ortamının İyileştirilmesi Reform Programı.
DEVLET PLANLAMA TEŞKİLATI
DEVLET PLANLAMA TEŞKİLATI
ULUSLARARASI İKTİSAT TEORİSİ
plan modelinin ana öğeleri
REFAH DEVLETİ.
SHB-221 TÜRKİYE’NİN TOPLUMSAL VE EKONOMİK YAPISI
SHB-221 TÜRKİYE’NİN TOPLUMSAL VE EKONOMİK YAPISI
Demokrat Parti ( ) Dönemi Basını
SHB-221 TÜRKİYENİN TOPLUMSAL VE EKONOMİK YAPISI
ATATÜRK İLKELERİ
TVS’NİN ANALİZİ Prof. Dr. Selda AYDIN.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
İNKILAPLAR. Siyasi Alanda Yapılan İnkılaplar  Saltanatın kaldırılması (1 Kasım 1922)  Ankara’nın başkent olması(13 Ekim 1923)  Cumhuriyetin ilanı (29.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
DEMOKRASİ YOLUNDA TÜRKİYE
Sunum transkripti:

HAZIRLAYANLAR YUSUF ŞEFLEK EMRE ÇİMEN EMİN DAĞYIKAN

Cumhuriyetin ilânının ardından her alanda geri kalmış olan ülkeyi düzlüğe çıkarmak için kararlı bir ekonomik politikaya ihtiyaç vardı. İlk dönemlerde, geleneksel Osmanlı ekonomik sistemi Cumhuriyet rejimiyle birlikte bir değişime uğradıysa da bununla ilgili ekonomik yönlendirmeler ve kararlar yeterli olmadı.

Osmanlı ekonomisinin usta-çırak ilişkisi şeklindeki yapılanması, ekonominin devlet tekelinden bağımsız olmasını engellemiş, rekabet gücüne dayanan liberal ekonomi kurallarını geçersiz kılmıştır.

I. Demokrat Parti Dönemi Öncesi Türk Ekonomisi Türkiye, liberal ekonomik düzeni benimsiyor, özel teşebbüsü koruma ve geliştirmeyi amaçlıyordu Ardından 1925 yılında Sanayi ve Maadin Bankasının kurulmasıyla sanayiyi destekleyici kredi sağlanması amaçlanmıştır. Çiftçi kesiminin de isteğine uyularak devlet bütçesine yaklaşık % 30 gelir sağlayan Aşar Vergisi yürürlükten kaldırılmıştır.

1931'den itibaren Merkez Bankası'nın açılmasıyla ulusal ekonominin korunması kolaylaşmış 1934'te Birinci Beş Yıllık Sanayi Planı Sovyet uzmanlarının yardımı ve Sovyet hükümetinin mali destek sözü ile hazırlandı. Plan uygulamaya konulduktan sonra Devletçilik uygulamalarına devam edildi.

1935 yılında Etibank kuruldu Devletçiliğin etkin olarak uygulandığı bu yıllarda dış ticaret ikili antlaşmalara göre yürütülmüş, ithalat sınırlanması ile dış borçlar dengesi sağlanarak Türk lirasının değeri korunmuştur

Birinci Sanayi Planı uygulaması devam ederken Celal Bayar başkanlığında Sanayi Kongresi toplanarak İkinci Sanayi Planı hazırlığına girişilmiştir. Ancak 1938'de dünyada savaş rüzgarlarının esmesiyle bu plandan vazgeçilerek İktisadî Savunma Planı' yürürlüğe konulmuştur. Bu çerçevede nüfusun büyük bir bölümü silâhaltına alındığı için iç tüketim çoğalmış buna bağlı olarak savaş yıllarında yaygın hale gelen mal kıtlığı yüzünden oluşan karaborsa yoluyla haksız kazanç elde edenlerin sayısı oldukça artmıştır

26 Ocak 1940'de olağanüstü koşullarda, ulusal ekonomi ve savunmayı ilgilendiren konularda hükümete geniş yetki veren Milli Korunma Kanunu yürürlüğe konulmuştur. Bütün bu önlemlere karşın karaborsa devam etmiş

Savaş zenginlerinin elde ettikleri servet, ekmeğini bile karneyle alan halk arasında büyük tepkiye dönüşmüştür. Bunun üzerine CHP Meclis Grubu, 12 Kasım 1942'de Varlık Vergisini kabul ederek hem devlet gelirlerini arttırarak enflasyonla mücadele etmek hem de karaborsayla mücadele etmeyi amaçlamaktaydı

İkinci Dünya Savaşı'nin ardından 1945 Türkiye'sinde siyasi güç ile ekonomik güç arasındaki çatışma yeni bir boyut kazandı. hükümet muhalif söylemlere rağmen Çiftçiyi Topraklandırma Kanunu çıkarma ve ardında uygulamaya konmasıyla büyük toprak sahiplerinin başta Adnan Menderes, Emin Sazak, Cavit Oral ve Fevzi Karaosmanoğlu gibi kişilerin büyük tepkisiyle karşılaştı

1945 yılı Haziranında Celal Bayar, Adnan Menderes, Fuat Köprülü ve Refik Koraltan'ın, iktidar partisi olan CHP'nin Meclis Grubuna bir takrir vererek Türk siyasi tarihinde "Dörtlü Takrir" olarak anılan hareketi başlatmışlar, ardından bu muhalif kadro, daha sonra CHP'den ayrılarak 7 Ocak 1946'da Demokrat Parti'yi kurmuşlardır.

İktidar olarak DP'nin ekonomiye özel ilgi göstermesi çok önemliydi. tek partili yönetimden bıkmış olan halk kitleleri DP'nin kurulmasının Türk siyasal yaşamına taze kan getireceğini düşünüyor ve bu partiden çok şeyler bekliyordu

DP'nin kuruluş felsefesindeki liberalizm anlayışı, ekonomide de etkisini gösterdi. Ekonomideki bu liberalizm anlayışı, bir düşünceden çok zorunluluktan kaynaklanan bir yaklaşımı ifade eder

Bir yandan geleneksel tarım ekonomisinin devam ettirilmesi için devlet tarafından destek verileceği vurgulanırken diğer yandan da özellikle sanayi kuruluşların da özel sektörün de yer alacağından söz ediliyordu.

1. "Nüfusumuzun % 80'inin iştigal mevzuunu ve geçim vasıtasını, milli ekonomimizin temelini, sanayi ve ticaretimizin ana kaynağını teşkil eden ziraatımız büyük bir dikkat ve ehemmiyetle ve ön planda ele alınacaktır. 2. Memleketin İktisadi cihazlandırılması süratlendirilecek, bütün malî ve iktisadî imkânlarımız, azami nispette iktisadi kalkınmanın emrine tahsis olunacaktır. 3. Hususi teşebbüsün çalışması ve gelişmesi için lüzumlu hukuki ve fiili emniyet havasının yerleşmesini temine matuf bütün tedbirler alınacaktır. 4. Yabancı teşebbüs, sermaye ve tekniğinden geniş ölçüde faydalanmanın şartları tahakkuk ettirilecek ve icapları yerine getirilecektir.

Yabancı Sermaye ve Petrol Kanunu Menderes hükümeti, ekonomide liberalizmin sağlanması için başta ABD olmak üzere, Batılı demokratik devletlerle daha sıkı bir işbirliği yapılacağını açıklayarak bir girişimci sınıfının doğmasını sağlamayı hedefliyordu.

DP'nin iktidarı devraldığı 1950 yılından itibaren izlediği ekonomik politikaların çoğu Barker Raporu olarak bilinen Milletlerarası İmar ve Kalkınma Bankasının Menderes hükümetiyle yaptığı işbirliği sonucunda hazırlanmış olan rapora dayanıyordu. Raporda, Türkiye'nin ekonomik yapısı, geçmişte uygulanmış politikalar ve gelecekte uygulayabilecek ekonomik politikalar üzerinde duruluyordu

Menderes hükümeti, devletin sadece yerli girşimcilerle kalkınamayacağının farkındaydı Yabancı sermayenin Türkiye'ye gelmesini kolaylaştırmak için "Yabancı Sermaye Yatırımlarını Teşvik Kanunu" kabul edilerek Türk ekonomisi canlandırılmaya çalışıldı

Bu sektörün ekonomide yer alması için yapılan bir diğer düzenleme ise "Petrol Kanunu"dur. Kanunun amacı. Türkiye'nin petrol kaynaklarının özel teşebbüs eli ve yatırımları ile süratle, kesintisiz ve verimli bir şekilde geliştirilip değerlendirilmesini sağlamaktı.

Dönemin bakanı Sıtkı Yırçalı petrol yasa tasarısının o günkü dünya koşulları içinde Türkiye'nin çıkarlarını en iyi şekilde koruyup gözetildiğini ileri sürerek özel girişimin de içinde bulunacağı Türkiye Petrolleri Anonim Ortaklığı'nın Kurulacağını belirtmiştir

muhalefet partilerinin bütün sert eleştirilerine karşın, kendilerinin de ekonomi konusunda somut öneriler getirememesi, eleştirilerin sönük kalmasına neden olmuştur. Bu durum, DP'lilerin işine yaramış muhalefete rağmen ekonomi konusunda birçok yasaların kolay bir şekilde çıkarılmasını sağlamıştır

bu düzenlemeler, Türkiye'yi dışa bağımlı duruma getirmekle birlikte, özellikle tarım ürünlerindeki ihracatın da artmasına neden olmuştu. 1950'den sonra tarımda makineleşme Türkiye'nin bir tahıl ihracatçısı durumuna gelmesini sağlanmıştır. Dört yıl içinde ( arasında) Türkiye, yılda %13'lük gibi hayli yüksek bir ekonomik büyüme yaşamasında tarımın etkisi oldukça fazladı

Böylece 1954'ten sonra kişi başına düşen ulusal gelir artışında da % 3,5'luk bir oranla hiç küçümsenmeyecek bir başarıya ulaşılmıştır Ancak bu başarı, kalıcı olmayacak konomideki bozulmayla birlikte bu iyimser hava da yok olacaktır.

Ekonomideki kötü gidişte, sadece DP hükümetinin uyguladığı yanlış politika değil, aynı zamanda kötü hava koşullarından kaynaklanan, tarım rekoltesindeki azalmanın etkisi de oldukça büyüktür. Bütün bu nedenler, bir araya gelince DP'nin hedeflediği liberalizm anlayışı, ekonomide beklenen düzeye ulaşamamıştır