BİR REFORM PROGRAMI OLARAK AB ile MÜZAKERE SÜRECİ Hasan ERSEL TOBB & EPRI AB Sürecinde Yerel Akademisyenlerle İşbirliği Projesi Tanışma Toplantısı, TOBB.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
© OECD A joint initiative of the OECD and the European Union, principally financed by the EU İmtiyazlar / Kamu Özel Ortaklıklarının Eşgüdümü ve Desteklenmesi.
Advertisements

REFORM, UMUT ve SİYASAL İKTİSAT
19.FASIL : Sosyal Polİtİka ve İstİhdam “AçIlIş Krİterlerİnde Gelİnen Son Aşama” ÇALIŞMA ve SOSYAL GÜVENLİK BAKANLIĞI AVRUPA BİRLİĞİ KOORDİNASYON.
ETCF II Project is co-funded by the European Union and the Republic of Turkey The Contracting Authority This Project is implemented under the partnership.
İŞLETMELERİN ÇEVRESİ VE ÇEVRE FAKTÖRLERİ
KYF II. DÖNEM HİBE PROGRAMI ETKİ DEĞERLENDİRMESİ
© OECD A joint initiative of the OECD and the European Union, principally financed by the EU Vaka Çalışması Su ve Atık Su Altyapısı Kuzey İrlanda Martin.
© OECD A joint initiative of the OECD and the European Union, principally financed by the EU Kamu-Özel Sektör Ortaklığı Proje/İmtiyazlarında Özel Sektör.
İstatistik Tahmin ve Güven aralıkları
ENDÜSTRİ ÜRÜNLERİ TASARIMI ULAŞ YILDIRIM (TOBB ETÜ – SANAT VE TASARIM)
AVRUPA BİRLİĞİ, AB DEĞERLERİ VE AB’DE DEMOKRASİ
Refah İktisadı Tanım: Kamu Ekonomisi
EKO308 İKTİSADİ PLANLAMA 1. Hafta: Giriş.
Avrasya’da Ekonomik İşbirliği İmkanları: Riskler ve Fırsatların Konsolidasyonu Mustafa Aydın Ankara, 30 Mayıs 2006 TOBB – Ekonomi ve Teknoloji Üniversitesi.
KAMU YÖNETİMİNDE BAŞARININ TEMELLERİ AHMET ERTÜRK TMSF BAŞKANI.
Türkiye’de Yolsuzlukla Mücadele Güven SAK Ankara, 7 Temmuz 2005.
T.C. ANKARA KALKINMA AJANSI DOĞRUDAN FAALİYET DESTEK PROGRAMI-2010 ANKARA İLİ SEKTÖREL REKABET ANALİZİ FİZİBİLİTE PROJESİ ANKARA TİCARET ODASI 15 NİSAN.
Türkiye’nin AB Üyeliği Süreci
AFYON KOCATEPE ÜNİVERSİTESİ LİDERLİK VE ETKİN YÖNETİM Tekirdağ – 11 Mayıs 2012 Türker GÖKSEL LİDERLİK VE ETKİN YÖNETİM Tekirdağ – 11 Mayıs 2012 Türker.
Düzenleyici Etki Analizi (DEA) ve Sivil Toplum Regulatory Impact Assessment and Civil Society Dr. Esra LaGro, DEA Danışmanı ve Türkiye Kurumsal Yönetim.
TÜRKİYE-AB KATILIM SÜRECİ VE KADIN İSTİHDAMI I
GSYİH”NIN HESAPLANMASI VE HESAPLAMA YÖNTEMLERİ
Rekabet Politikasının Artan Önemi Güven Sak TEPAV Ekonomi Politikaları Araştırma Enstitüsü Ankara, 4 Mart 2005.
AVRUPA BİRLİĞİ’NİN BALKANLAR POLİTİKASI
KÜRESEL EKONOMİK YENİDEN YAPILANMA SÜRECİNDE TÜRKİYE EKONOMİSİ Türkiye’nin Stratejik Sektörlerinde Temel Politikalar Paneli - Enerji Sektörü - Necmiddin.
NİÇİN İZCİLİK.
Bilgi ve Yenilik İktisadı
YONT221 KAMU YÖNETİMİNDE DEVLETİN ETKİNLEŞTİRİLMESİ yerelleşme EKSENİNDE Avrupa BİRLİĞİ öğretim görevlİsİ: Mehmet necatİ cİzrelİoğullarI.
Kopenhag Kriterleri Ümit Boynukalın.
BİLGİ BAZLI YENİLİKÇİ GELİŞME STRATEJİSİ BAĞLAMINDA TÜRKİYE’NİN KURUMSAL DÖNÜŞÜM İHTİYACI Prof. Dr. Hüsnü ERKAN DEÜ İİBF İktisat Bölümü Yrd. Doç. Dr. Canan.
TÜRKİYE – AVRUPA BİRLİĞİ – ABD İlişkiler Nereye Gidiyor? 21 Mart 2006, Salı TOBB EKONOMİ VE TEKNOLOJİ ÜNİVERSİTESİ ULUSLARARASI İLİŞKİLER BÖLÜMÜ.
PROJE TABANLI ÖĞRENME. Proje tabanlı öğrenme, öğrenci merkezli bir öğretim modelidir.
CUSTOMER RELATIONSHIP MANAGEMENT
Oyun Kuramına Giriş.
Risk, Kazanç ve Sermaye Fırsat Maliyeti
SEZGİN ÖZTEK ŞEREF AYAN
Bankacılık sektörü Nisan-Haziran 2011 dönemindeki gelişmeler 27 Temmuz 2011.
MİKRO İKTİSAT PROBLEM ÇÖZÜMLERİ 24 Aralık 2008
Danışman: Prof. Dr. A. Güldem CERİT
MİKROEKONOMİ YRD. DOÇ. DR. ÇİĞDEM BÖRKE TUNALI
TÜSİAD VE FİKRİ HAKLAR Murat Peksavaş TÜSİAD Fikri Haklar Çalışma Grubu Başkanı.
PARA POLİTİKASI.
Bölümün Amacı Bu bölümün amacı, örgütlerin peşinde koştukları hedeflerin türlerini ve yöneticilerin bu hedeflere ulaşmak için kullandıkları rekabetçi.
Bölümün Amacı Bu bölüm, örgütlerin nasıl değiştiğini ve yöneticilerin yenilik ve değişim sürecini nasıl yönettiklerini keşfetmektedir.
Soru 7 Gümrük Birliğinin Türkiye’nin ekonomisi üzerinde etkilerini Türkiye’nin beklentileri ve gerçekleşenler üzerinden tartışınız?
DÜNYA BANKASI Dünya Bankası (Alm. Weltbank, İnternationale Bank für Wieder ausfbau und wirstchaftliche Entwicklung (IBRD), Fr. Banque Internationale, Banque.
EĞİTİMİN EKONOMİK TEMELLERİ
Müzakere Sürecinin Aşamaları
EĞİTİMİN EKONOMİK TEMELLERİ
Toplam Kalite Yönetimi
Gümrük Birliği’nin Güncellenmesi Süreci
STATİK ETKİLER . Entegrasyon gerçekleştirildikten sonra üretimle tüketimin yer ve hacim olarak yeniden düzenlenmesini gerektirecek değişmeler statik etkilerin.
İktİsadİ ve Hukukİ sİstemler ve polİtİkalar
Refah Ekonomisi 1.  Bir toplumda refah artışı olarak etkinlik üzerinde anlaşılmışsa ve tam rekabet koşulları geçerli ise Pareto Etkinlik kendiliğinden.
YONT221 KAMU YÖNETİMİNDE DEVLETİN ETKİNLEŞTİRİLMESİ yerelleşme EKSENİNDE Avrupa BİRLİĞİ öğretim görevlİsİ: Mehmet necatİ cİzrelİoğullarI.
MİKROEKONOMİ YRD. DOÇ. DR. ÇİĞDEM BÖRKE TUNALI
plan modelinin ana öğeleri
Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
ANKARA ÜNİVERSİTESİ SAĞLIK BİLİMLERİ FAKÜLTESİ SOSYAL HİZMET BÖLÜMÜ
Sekizinci Beş Yıllık Kalkınma Planı ( ):
Toplum ve Toplumsal Yapı
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
S.1.Aşağıdakilerden hangisi tüketim fonksiyonunu etkileyen değişkenlerden biri değildir? A) Harcanabilir gelir düzeyi B) Enflasyonla ilgili tahminler.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Sunum transkripti:

BİR REFORM PROGRAMI OLARAK AB ile MÜZAKERE SÜRECİ Hasan ERSEL TOBB & EPRI AB Sürecinde Yerel Akademisyenlerle İşbirliği Projesi Tanışma Toplantısı, TOBB Ekonomi ve Teknoloji Universitesi, Ankara, 22 Nisan 2006

Bu Sunum Hasan Ersel & Fatih Özatay The EU Negotiations as a Reform Strategy: Turkey’s Problem Ahead, ( İlk Taslak 7 Mart 2006) adlı çalışmaya dayanmaktadır

MÜZAKERE Mİ, HAREKETLİ HEDEFE ULAŞMA SORUNU MU ? AB’nin Kurumsal Değişim Patikası Türkiye’nin Müzakere (Reform) Stratejisi Zaman Kurumsal Yapı

KURUMSAL REFORMLAR AB ile müzakereler 35 başlık altında yapılacak Yani 35 boyutlu bir “reform uzayından” söz ediyoruz Ancak olay burada da bitmiyor. Çünkü bu değişiklikler sistemin yeni koşullara uyabilmesi için gerekli başka değişiklikleri de tetikleyecektir. Bu da AB müzakere sürecinin uyardığı başka reformların da yapılması demektir. O halde reform uzayının boyutu > 35 dir.

REFORM İSTEMEK, REFORM TASARLAMAK ve REFORM YAPMAK FARKLI EYLEMLERDİR!

REFORM YAPMAK Reform yapmanın maliyeti vardır. Reformun maliyetini üstlenenlerle, doğrudan yararlananlar farklılaşabilir Reformların yararları gecikmeli olarak ortaya çıkar Reformun maliyetini geniş kitleler farkeder ama yararını ise doğal bir sonuç olarak algılar,

Reform yapanı, yaşamında, hayırla anan pek olmaz... Politikacılar da bunu bilir!

KURUM, KURUMSAL GELİŞME ve REFORM Kurumlar “Insanlar arasındaki etkileşimi biçimlendiren, insanlar tarafından tasarlanmış kısıtlar, yani toplumsal oyunun kurallarıdır” (D.C. North) Kurumsal gelişme, toplumsal gereksinimlere koşut olarak kurumsal yapıda ortaya çıkan değişimlerdir. (Piyasa sinyalleri) Kurumsal reform, toplumun geleceğine ilişkin hedefler ışığında kurumsal yapısını değiştirmek için yapılan bilinçli hareketlerdir. (İktisat politikası)

KURUMSAL GELİŞME NASIL OLUR? Sistemin Kendi Dinamiğinden Kaynaklanan Kurumsal Değişim

KURUMSAL DEĞİŞİM ÜRETİM SÜRECİNİN İÇİNDE ELE ALINABİLİR Mal ve Hizmet Üretimi Kurum Üretimi

KAYNAK KISITI

KURUMSAL GELİŞME: SİSTEMİN KURUMLARINI YENİDEN ÜRETMESİ Malinvaud (1953): Böyle bir ekonomide dengenin varlığı ve Pareto etkin olduğu gösterilebilir.

MÜZAKERE (ya da KURUMSAL REFORM) STRATEJİSİ Müzakere sürecine hangi başlıktan başlamalı, nasıl devam etmeli? Buna nasıl karar verilir? Sorun, toplumsal refah fonksiyonunun ençoklayan reform patikasını belirlemek biçiminde düşünülmelidir. Toplumsal Refah Fonksiyonu nasıl yazılır? (Toplumsal Tercih Kuramı)

MÜZAKERE SÜRECİNE İKTİSAT POLİTİKASI YAKLAŞIMI Kaynak kısıtlarını hesaba katarak, amaca ulaşmak için en uygun yolu bulmak Kısıtlar: Kaynaklar, üretim tekonolojisi, tüketim gereksinimleri Amaç: I. Kopenhag İktisadi Kriterini Sağlamak

EN İYİ YOL İÇİN ÖLÇÜT: TOPLUMSAL REFAH FONKSİYONU NOT: T Müzakere dönemi için tahmin edilen süredir

KURUMSAL REFORM MODELİ (GENEL)

DÖRT ÖNEMLİ DEĞİŞKEN q EU : Türkiye’nin AB üyeliğine kabul olasılığı z EU : AB üyesi olmanın Türkiye’ye sağlayacağı ek kazanç : AB ile Müzakere çerçevesinde yapılacak reformlar : Toplumsal iskonto oranı

AB KONUSUNDA İKİ FARKLI GÖRÜŞ AB ile Müzakere Sürecinden Kuşku Duyan Görüş (KUŞKUCU GÖRÜŞ) AB ile Müzakere Sürecinden Umutlu Olan Görüş (UMUTLU GÖRÜŞ)

BAZI ORTAK NOKTALAR Mal ve hizmet üretimi için gerekli üretim fonksiyonları veridir Herhangi bir reformun yapılabilmesi için gerekli kaynaklarla sonucu ilişkilendiren “reform üretim fonksiyonu” veridir. Reformların gerçekleştirilmesi için gerekli kaynaklar Türkiye’nin kendi olanaklarıyla sınırlıdır (yani AB yardımı olamayacaktır)

KUŞKUCU GÖRÜŞ Türkiye’nin AB üyesi olma olasılığı sıfıra çok yakındır AB üyeliğinin Türkiye’ye sağlayacağı ek kazanç fazla değildir Türkiyede toplumsal iskonto oranı çok yüksektir AB ile müzakereler çerçevesinde yapılacak reformlar ancak AB üyeliği bağlamında yaralıdır.

UMUTLU GÖRÜŞ Türkiye’nin AB üyesi olma olasılığı ülkenin ABye uyum başarısına bağlı olarak yükselecektir AB üyeliğinin Türkiye’ye sağlayacağı ek yarar önemlidir İstikrar programının başarılı olması toplumsal iskonto oranının düşmesini sağlayacaktır AB ile müzakereler çerçevesinde yapılacak reformlar Türkiye’nin küresel ekonomiyle başarılı bir biçimde bütünleşmesi için de gereklidir.

[Uç-] KUŞKUCU GÖRÜŞÜN TOPLUMSAL REFAH FONKSİYONU T, yani reformları tamamlama süresi belirsiz AB üyeliği için gerekli reformlar ihmal ediliyor

[Uç-] UMUTLU GÖRÜŞÜN TOPLUMSAL REFAH FONKSİYONU AB Üyeliğine kesin gözle bakılıyor. Bu gerçekleşmediği takdirde AB üyeliğinden beklenen ek yarar gerçekleşmeyecek

NE YAPMAK GEREK? Uç görüşlerin amaç fonksiyonlarının farklılığı reform politkalarının farklılaşmasına yol açacaktır. Genel model çerçevesinde uygun reform stratejisi saptayabilmek tüm fonksiyonel ilişkileri ve parametreleri olabildiğince sağlıklı bir biçimde ortaya koyabilmeye bağlıdır. Bu ise ekonomimizin çeşitli kesimleri ve faaliyetlerine ilişkin derinlemesine kurumsal/analitik çalışmalar yapılmasını gerektiriyor.

BİR KAYNAK Bernard M. Hoekman & Subidey Togan (Der): Turkey-Economic Reform & Accession to the European Union, Washington D.C.: IBRD/World Bank, 2005.

Bu geniş ve zor alanda yeni, derinlemesine çalışmaları sizlerden bekliyoruz Teşekkür ederim...