GÜMRÜK VE TİCARET BAKANLIĞI Tüketicinin Korunması ve Piyasa Gözetimi

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Sözleşmelerde Damga Vergisi
Advertisements

KİŞİSEL VE KURUMSAL GELİŞİM OLARAK
 Amaç ve kapsam  MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin amacı, kamu kurum ve kuruluşları hariç olmak üzere ondan az çalışanı bulunanlardan, tehlikeli ve çok.
Bilgi İşlem Dairesi Başkanlığı
FİİL EHLİYETİ Çek keşide edecek kişinin ayırt etme gücüne yani temyiz kudretine sahip olması ve 18 yaşından küçük olmaması gerekmektedir. Ancak küçükler.
Dernekler Yönetmeliğinde Yapılan Değişiklikler
Modül 8 İhtiyari Protokol. Bireysel Başvuru Usulü Bireysel Başvuru Usulüne ilişkin bazı hususlar •Yarı-yargısal usul •Yazılı usul •Kayıt (Ön-kabuledilebilirlik)
TÜRKİYE ESNAF VE SANATKARLARI KONFEDERASYONU
Esnaf ve Sanatkarlar Meslek Kuruluşlarınca Düzenlenecek Mali Tablolar Hangileridir? 1 – Mizan 2- Bilanço 3- Gelir Tablosu.
TÜKETİCİNİN KORUNMASI
Amaç Yeni yetişen nesillerde vergi bilincini oluşturmak ve belge alma alışkanlığını kazandırmak amacıyla Gelir İdaresi Başkanlığımızca "Ülkemi Seviyorum.
İLAMSIZ İCRA Prof. Dr. Mustafa ÇEKER Çukurova Üniversitesi
T.C İÇİŞLERİ BAKANLIĞI HUKUK MÜŞAVİRLİĞİ
SAYILI KAMU İHALE KANUNU İLE KAMU İHALE SÖZLEŞMELERİ KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN Şikayet Sistemine Etkileri Nisan 2009 ANTALYA.
UYGUN AVUKATLIK BÜROSU NİSAN 2011 BİLGİ NOTU I Anayasa Mahkemesi’ne Bireysel Başvuru.
HAKSIZ TİCARİ UYGULAMALAR
Tevfik BAYHAN Bakanlık
4734 Sayılı Kanun Madde 10’da Yer Alan “İhale Dışı Bırakılma Durumları”  İle İlgili Sunulacak Belgeler ve Temin Yerleri.
İhale /Onayı/İlanı/Davet İşlemleri
Uzman Havuzu Projelerin ön değerlendirme, değerlendirme ve izlenmesinde görevlendirilmek üzere üniversitelerin en az lisans düzeyindeki mühendislik veya.
Candaş İLGÜN YARGITAY ÜYESİ.
GENEL OLARAK MAHKEMELER
İCRA İŞLEMLERİ Osman DEĞERMENCİ Ankara İcra Müdürü
 A-KES İ N KARARLAR  B- İ T İ RAZ  C-TEMY İ Z  D-KARAR DÜZELTME  E-KANUN YARARINA BOZMA  F-YARGILAMANIN YEN İ LENMES İ  G-YD.YE İ T İ RAZ  H-4483.
(Mali Hizmetler Uzmanı)
TEMİNAT MEKTUPLARI.
Bütçe Formunun Doldurulması
Mükelleflerin İzahat Talepleri
İhalelere Katılmaktan Yasaklama Kararı Verilirken Uyulacak Hususlar Alattin ÜŞENMEZ Mali Hizmetler Uzmanı Alattin ÜŞENMEZ.
TİCARET HUKUKU DERSİ Ticaret Sicili.
Engellilik ve Dava Örnekleri
Kurulun İnceleme ve Araştırması
15-22 MART BİLİNÇLİ TÜKETİCİ HAFTASI
İCRA TEŞKİLATI Doç. Dr. Mustafa ÇEKER Çukurova Üniversitesi
9. HAFTA TURİSTİN HAK VE YÜKÜMLÜLÜKLERİ
GÜMRÜK KIYMETİNİN TESPİTİ
TÜBİS, Kayıtlı Elektronik Posta (KEP) ve TÜBİS-UYAP Entegrasyonu
6183 SAYILI KANUNLA İLGİLİ DEĞİŞİKLİK ÖNERİLERİ HAZİRAN 2003 ANKARA.
TÜRK İ YE’DE TÜKET İ C İ N İ N B İ LG İ LEND İ R İ LMES İ VE ÖRGÜTLENMES İ KONUSUNDA İ ZLENMES İ GEREKEN ADIMLAR.
Bankaların Faaliyetleri
İSG BİRİMLERİNİN GÖREV YETKİ VE SORUMLULUKLARI
ELEKTRONİK TEBLİGAT ve UNVAN DEĞİŞİKLİĞİ TEBLİĞLERİ.
İHALE KOMİSYONLARININ KURULMASI, GÖREV VE SORUMLULUKLARI
İCRA TAKİBİ TARAFLARI VE TAKİP YOLU DEĞİŞİKLİĞİ
İnsan Haklarını İnceleme Komisyonu Zeynep Duran Yasama Uzmanı.
KADIN ERKEK FIRSAT EŞİTLİĞİ KOMİSYONU
SOSYAL GÜVENLİK KURUMU
1/130 T.C. GÜMRÜK VE TİCARET BAKANLIĞI Tüketicinin Korunması ve Piyasa Gözetimi Genel Müdürlüğü BANKACILIK SEKTÖRÜNDE YAŞANAN SORUNLAR VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ.
İnsan Haklarını İnceleme Komisyonu Kenan Altaş Yasama Uzmanı.
DEVRE TATİL SÖZLEŞMESİ Bir yıldan uzun süre için kurulan ve tüketiciye bu süre zarfında birden fazla dönem için bir veya daha fazla sayıda Gecelik konaklama.
Tüketici kredisi nedir? Tüketim amacıyla satın alınan mal ve hizmetlerin finansmanını karşılamaya yönelik bir kredi şeklidir. Kredi ; mallarının bugün.
2015 YILI TÜKETİCİ HAKEM HEYETLERİ BÖLGESEL EĞİTİM ÇALIŞMASI
Gümrük Uzlaşma tanım Uzlaşma: Yükümlü ile Gümrük idare arasında ortaya çıkan uyuşmazlıkların yargı yoluna başvurmadan önce, taraflarca konuşulup giderilmesi.
İdari Yargı Örgütü 3. Hafta.
MALİ TATİL İHDAS EDİLMESİ HAKKINDA KANUN Mustafa Dündar Gelirler Başkontrolörü.
TOPLU İŞ HUKUKU SENDİKA İŞYERİ TEMSİLCİĞİ
KONUT SATIŞ SÖZLEŞMESİ. Tüketicinin konut amaçlı bir taşınmazın satış bedelini önceden peşin veya taksitle ödemeyi, satıcının da bedelin tamamen veya.
İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ HİZMETLERİNİN DESTEKLENMESİ
BİLİNÇLİ TÜKETİCİ.
6740 SAYILI BİREYSEL EMEKLİLİK TASARRUF VE YATIRIM SİSTEMİ (BES) KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUNDA YER ALAN ÖNEMLİ DÜZENLEMELER.
Feride Erdoğan
YENİ SAYIŞTAY KANUNUNDA ÖNGÖRÜLEN HESAP YARGILAMASI VE KANUN YOLLARI
TÜKETİCİ KONSEYİ HAKEM HEYETİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
TÜKETİCİ HAKEM HEYETİ VE TÜKETİCİ MAHKEMESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
İŞ MAHKEMELERİ.
BORÇLARIN ÜÇÜNCÜ KİŞİLERE ETKİSİ I. ÜÇÜNCÜ KİŞİ YARARINA SÖZLEŞME 1
9.BASININ MANEVÎ ZARARDAN SORUMLULUĞU
Sunum transkripti:

GÜMRÜK VE TİCARET BAKANLIĞI Tüketicinin Korunması ve Piyasa Gözetimi T.C. GÜMRÜK VE TİCARET BAKANLIĞI Tüketicinin Korunması ve Piyasa Gözetimi Genel Müdürlüğü TÜKETİCİ HAKEM HEYETLERİNİN KARAR ALIRKEN DİKKAT ETMESİ GEREKEN HUSUSLAR 15.11.2014

SUNUM PLANI 1- GİRİŞ 2- KARAR ALINIRKAN DİKKAT EDİLMESİ GEREKEN HUSUSLAR 3- SONUÇ

GİRİŞ Tüketici hakem heyetleri : Tüketicilerin hak arama yollarını kolaylaştırmak; Tüketiciler ile satıcı ve sağlayıcılar arasındaki uyuşmazlıkların mahkemeye yansımadan çözümlenmesini sağlamak; Tüketici uyuşmazlıklarının daha basit, daha hızlı ve daha ucuz biçimde sonuçlanmasını sağlamak amaçlarıyla 1995 yılında mahkeme dışı çözüm organı olarak kurulmuştur.

GİRİŞ Halihazırda 81 il 919 ilçede toplam 1003 adet hakem heyeti bulunmaktadır. Hakem heyetlerinin bağlayıcı karar alma sınırı yükseltilmiştir. İlçe hakem heyetleri 2.000 TL’ye, il hakem heyetleri ise 3.000 TL’ye kadar bağlayıcı karar alabilmektedir. 3000 TL ve üzerindeki uyuşmazlıklar için, tüketici hakem heyetlerine başvuru yapılamayacaktır. Tüketici bilincinin artması ile doğru orantılı olarak hakem heyetlerine yapılan başvurular da her geçen gün artmaktadır. 2012 yılında Tüketici Hakem Heyetlerine yapılan toplam başvuru sayısı 446.054 iken, 2013 yılında bu sayı 833.854’e, 2014 yılının ilk 8 ayında 642.226’ya ulaşan başvuru sayısının yıl sonunda 1.500.000’u ulaşması beklenmektedir.

KARAR ALINIRKEN DİKKAT EDİLMESİ GEREKEN HUSUSLAR   Uyuşmazlık Konusunun Tarafları: Uyuşmazlığın taraflarından birisi tüketici diğeri ise satıcı/sağlayıcı olmalıdır. Uyuşmazlık konusu: Uyuşmazlık konusu Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun kapsamında olmalıdır. Uyuşmazlık konusunun bedeli: İlçe hakem heyetlerine başvuruda uyuşmazlık bedeli 2.000 TL’nin il hakem heyetlerinde 3.000 TL’nin altında olmalıdır.

KARAR ALINIRKEN DİKKAT EDİLMESİ GEREKEN HUSUSLAR  Tüketici Hakem Heyeti Yönetmelik Taslağındaki düzenlemeler uyarınca: Toplantıya katılamayacak olanlar: Hakem heyeti başkan ve üyeleri;   a) Aralarında evlilik bağı kalksa bile eşin taraf olduğu, b) Kendisi veya eşinin altsoy veya üstsoyunun taraf olduğu, c) Nişanlısının taraf olduğu, ç) Kendisi ile arasında evlatlık bağı bulunanın taraf olduğu, d) Üçüncü derece de dâhil olmak üzere kan veya kendisini oluşturan evlilik bağı kalksa dahi kayın hısımlığı bulunanların taraf olduğu, e) İki taraftan birinin vekili, vasisi, kayyımı veya yasal danışmanı sıfatıyla hareket ettiği, f) Aynı uyuşmazlıkla ilgili bilirkişi olarak dinlendiği veya hakem sıfatıyla hareket etmiş olduğu, g) Kendisinin taraf olduğu veya doğrudan ya da dolaylı olarak ilgili olduğu, uyuşmazlıklarla ilgili toplantılara katılamazlar.

KARAR ALINIRKEN DİKKAT EDİLMESİ GEREKEN HUSUSLAR   Çekimser oy kullanamama: Üyeler çekimser oy kullanamazlar ve bunu karara yazamazlar. Kararlardaki imza sayısı: Kararlarda altı imza bulunmamalıdır. Heyet, beş kişiden oluştuğu için tüketici dışındaki tarafın tacir veya esnaf ve sanatkar olma durumuna göre, ilgili üye toplantılara katılacak ve karara imza atacaktır. Her iki üye aynı anda toplantıya katılamaz ve oy kullanamaz.

KARAR ALINIRKEN DİKKAT EDİLMESİ GEREKEN HUSUSLAR  Karar İçeriği Her kararın bir sayısı ile tarihinin olması gerekir. Ayrıca, başkan ve üyelerin adları, raportörün adı, raportörün görüşü, şikayet eden, şikayet edilen, şikayet konusu, şikayet tarihi, olayın özeti, şikayet edilenin savunması, inceleme ve gerekçe ile hüküm kısımları yer almalıdır. Şikayet konusu kısmına, “6502 sayılı Kanun’a muhalefet” gibi genel ve belirsiz ifadeler yazılmamalı; bunun yerine, şikayet konusunu kısaca özetleyen, uyuşmazlığın meydana geldiği tarihi belirten, başvuru sahibinin istemini somut olarak açıklayan bir özetin bulunması daha uygun olacaktır.  

KARAR ALINIRKEN DİKKAT EDİLMESİ GEREKEN HUSUSLAR  Karar içeriği: İnceleme ve gerekçe kısmı ile hüküm kısmında, incelemenin hangi hukuksal düzenlemelere göre yapıldığı, var ise bilirkişinin görüşü, ne gibi sonuçlara varıldığı açıkça belirtilmeli, “tüketicinin mağduriyetinin giderilmesine”, “tüketicinin haklılığına” gibi infaz yeteneği olmayan ifadelere yer verilmemeli, varılan hükmün ne olduğu, aleyhe karar çıkan tarafın karar uyarınca ne yapması gerektiği çok açık ve kesin bir dille açıklanmalıdır. İtiraz konusu yapıldığında tüketici mahkemesi hakimi veya kararı yerine getirmekten sorumlu icra dairesi, dosya ve/veya karar içeriklerinden heyetin iradesini kolaylıkla anlayabilmelidirler.  

KARAR ALINIRKEN DİKKAT EDİLMESİ GEREKEN HUSUSLAR  Karar içeriği: Örneğin, bir işyeri dışında satış sözleşmesine dair uyuşmazlığın görüşüldüğünü varsaydığımız uyuşmazlıkta hüküm kısmı:   “Tüketicinin talebinin kabulüne, xxxx tarih ve xxxx sayılı işyeri dışında satış sözleşmesinin iptaline, ilgili sözleşmeden dolayı tüketicinin satıcıya borçlu olmadığının tespitine, peşin ödenen (varsa) xxxx TL’nin satıcıdan alınarak tüketiciye verilmesine , varsa senetlerin iptaline(…)” biçiminde infaz edilebilir nitelikte olmalıdır.

KARAR ALINIRKEN DİKKAT EDİLMESİ GEREKEN HUSUSLAR İdari para cezası verememe: Heyetler, idari para cezası veya başkaca idari yaptırım kararı veremezler. Dosya içeriğinde idari yaptırım uygulanmasını gerektiren bir hususun tespit edilmesi halinde, konu, idari yaptırım kararı vermesi gereken makamlara iletilmelidir.   Tebliğ tarihi: Kararların taraflara tebliğ edildiği tarih, karar üzerine yazılmalıdır. Bunun yapılması, karara itiraz durumunda önemli olup, itiraz süresinin aşılıp aşılmadığının belirlenmesine esas olur. Taraflar tacir olmamalı: Hakem heyetlerinin tacirler(esnaf ve sanatkar dahil) arasındaki uyuşmazlıklara bakma görevi bulunmamaktadır. Bir tacirin konusu ne olursa olsun, başka bir tacir hakkındaki istemi halinde heyetler, görevsizlik kararı vermelidirler. Kararlarda bulunması gereken ifade: Kararın hüküm kısmında “onbeş gün içerisinde tüketici mahkemesine itiraz yolu açık olmak üzere” ifadesine yer verilmelidir.

KARAR ALINIRKEN DİKKAT EDİLMESİ GEREKEN HUSUSLAR Tebligat ve bilirkişi ücreti: Uyuşmazlığın tüketici lehine çıkması durumunda tebligat ve bilirkişi ücretleri in kaybeden taraftan tahsil edilmesi gerekir. Bu ücretlerin tahsil edileceği durumlarda kararda , “tebligat ve bilirkişi ücretinin kararın tebliğinden itibaren bir ay içinde karşı tarafın bulunduğu yerdeki vergi dairesi müdürlüğüne,ödeneceği, ödendiğine ilişkin makbuz un bu süre içinde tüketici hakem heyetine ibraz edilmesi gerektiği “ belirtilmelidir. Tebligat ve bilirkişi ücretlerinin süresi içinde ödenmemesi halinde, bu tutarların takip ve tahsil edilmesi amacıyla, söz konusu kararın bir örneği ile bu kararın karşı tarafa tebliğ edildiği tarihe dair bilgiyi içeren yazıyı ilgili vergi dairesi müdürlüğüne, ilçede vergi dairesi müdürlüğü bulunmaması halinde mal müdürlüğüne gönderilmesi gerekmektedir. (Tebligat ücreti hesaplanırken, uyuşmazlıkla ilgili yapılan tüm yazışmalar dikkate alınmalıdır.)

SONUÇ 1995 yılından bu yana son derece fedakarca çalışan tüketici hakem heyetleri tüketicilerin ekonomik çıkarlarının korunması açısından büyük bir rol oynamaktadır. Bu nedenle hakem heyetlerimizin karar alırken dikkat etmeleri gereken hususlara ilişkin bilgi verilmiştir. Tüketici hakem heyetlerinin 6502 sayılı Kanunla birlikte sorumlulukları artmıştır. Yeni Kanunla birlikte hakem heyetinin görev ve yetki alanına giren sözleşme çeşitleri artmış, dolayısıyla iş yoğunluğu artmıştır. Bu durumun bilinciyle hakem heyetlerimize teşekkür ederiz.

Dinlediğiniz için teşekkür ederim...