Bilişsel Öğrenme Kuramı

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
8. SINIF 3. ÜNİTE BİLGİ YARIŞMASI
Advertisements

BİLİŞSEL SÜREÇLER Özlem CİHANGİR
BİLİŞSEL SÜREÇLER Abdurrahman İNAN
Bilişsel süreçler Ömer Faruk KOCAMAN
Bilişsel Gelişim?.
NOKTA, DOĞRU, DOĞRU PARÇASI, IŞIN, DÜZLEMDEKİ DOĞRULAR
Bilişsel Öğrenme Teorileri ÖĞRETİMDE PLANLAMA VE DEĞERLENDİRME
Bilgiyi İşleme Modeli TAHİR BENEK
15. BÖLÜM BİLGİYİ İŞLEME KURAMI
Verimli Ders Çalışma Teknikleri.
Öğrenme Kuramı ve Öğretim Kuramı
Buluş Yoluyla Öğrenme.
ARALARINDA ASAL SAYILAR
Öğrenme ilkeleri Prof Dr Süheyla Ünal.
Başlıca Öğrenme Stratejileri
EGIT Ünite BİLİŞSEL YAKLAŞIM.
Miller/Gagne/Bruner/Neisser
EĞİTİM BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ
Eğitim Psikolojisi Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
JEROME BRUNER ‘İN ÖĞRENME KURAMI
Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
Üst Düzey Düşünme Becerilerine Odaklanma
ÖĞRENME Yrd. Doç. Dr. Mukaddes Erdem H.Ü. Eğitim Fakültesi
BELLEK VE BELLEK SÜREÇLERİ
ÖĞRENMENİN DOĞASI.
Öğrenme Stratejileri. Öğrenme stratejileri Öğrenme stratejleri: bireyin öğrenmesini etkileyen süreçler, öğrenmeyi etkili kılmak için yapılanlar, bilginin.
HABTEKUS' HABTEKUS'08 3.
BİLİŞSEL GELİŞİM Piaget Bruner Vygotsky.
Yapılandırmacı yaklaşımın dayandığı ilkeler
3.Ünite Öğrenme,Bellek,Düşünme DÜŞÜNMENİN YAPITAŞLARI
1 eğitimde yeni yaklaşımlar İbrahim KALYONCU Zehra Kitapçıoğlu İlköğretim Okulu Ocak 2007 Tonya Halk Eğitim Merkezi “ y e n i d e r s p r o g r a.
ARAÇ GEREÇLERİN EĞİTİMDEKİ YERİ VE ÖNEMİ
SÜLEYMAN DEMİREL ÜNİVERSİTESİ TEKNOLOJİ FAKÜLTESİ
UYGULAMALARI EĞİTİMDE BİLGİSAYAR.
Çocuklar,sayılar arasındaki İlişkiyi fark ettiniz mi?
Toplama Yapalım Hikmet Sırma 1-A sınıfı.
-İLETİŞİM- SUNUSU.
ÖĞRETİM TEKNOLOJİLERİ VE MATERYAL GELİŞTİRME
BİLİŞSEL KURAM.
Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
Buruner’in Bilişsel Gelişim Kuramı
Öğr. Gör. Dr. Şirin KARADENİZ
BİLİŞSEL (KOGNİTİF) GELİŞİM
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı
BİLİŞSEL VE DİL GELİŞİMİ
KISIM 1 Bilgi İşleme Teorisi
KISIM 1 Bilgi İşleme Teorisi BÖLÜM 2 Duyusal, Kısa Süreli ve İşleyen Bellek.
BRUNER’İN BİLİŞSEL GELİŞİM DÖNEMLERİ
Öğrenme Stratejileri. Öğrenme stratejileri Öğrenme stratejleri: bireyin öğrenmesini etkileyen süreçler, öğrenmeyi etkili kılmak için yapılanlar, bilginin.
Öğretim Stratejileri Sunuş Yoluyla Öğrenme Buluş Yoluyla Öğrenme Araştırma İnceleme Yoluyla Öğrenme Dr. Kerim Karabacak.
BİLİŞSEL GELİŞİM: İYİ SEYİRLER .
BİLİŞSEL GELİŞİM.
Bilgi üretme, aktarma ve anlamlandırma süreci İki yönlü bilgi akışı
Erken Çocukluk Dönemi Fen ve Matematik Eğitimine Kuramsal Bakış
Teknoloji Nedir?.
BİLGİSAYAR DESTEKLİ ÖĞRETİM
ARAÇ GEREÇLERİN EĞİTİMDEKİ YERİ VE ÖNEMİ
Öğrenme ve Öğretme Stratejilerini Tasarlama
ARAÇ GEREÇLERİN EĞİTİMDEKİ YERİ VE ÖNEMİ
BİLİŞSEL GELİŞİM Jean Piaget (Bruner - Vygotsky) Zeki TAŞ Öğr. Gör.
BİLGİ İŞLEME MODELİ.
Güdülenme ve Bireysel Farklılıklar
BİLGİ İŞLEME MODELİ.
JEROME BRUNER’in Bilişsel Gelişim Teorisi
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Öğrenme Psikoljisi Kuramları: Bilgi İşlemleme Yaklaşımı II
Öğrenme Psikolojisi Giriş.
ÖĞRENMEDE BİLİŞSEL YAKLAŞIM: BİLGİYİ İŞLEME MODELİ
ALGILAMA Duyu organlarının uyarılması akabinde oluşan ani bir ayırt ediciliktir.
ERKEN ÇOCUKLUK DÖNEMİ (3-6)
Sunum transkripti:

Bilişsel Öğrenme Kuramı Uyaranları algılama, anlama, sebep – sonuç ilişkisi içinde yapısallaştırma değerlendirme ve gerektiğinde kullanma sürecine işaret eder.  Öğrenen, dış dünyanın pasif bir alıcısı değil, onların özümleyicisi ve davranışların aktif oluşturucusudur.

Bilişsel Öğrenme Kuramı Öğrenen, kendi öğrenmesinden sorumluluk taşıyan, verileni olduğu gibi alan değil; verilerin taşıdığı anlamı keşfedendir. Öğrenen, verilen bilgiler arasında, uygun olanları seçen ve işleyendir. Öğrenen, kendisine kazandırılmak istenen bir ilke de olsa , onun anlamını bulmak, diğer ilkelerle ilişkisini kurarak ve daha önce öğrendikleriyle bağdaştırarak ona anlam vermek zorundadır.

Bilişsel Yaklaşım BİLGİYİ İŞLEME KURAMI İnsan zihni bilgiyi alır, işler, biçim ve içeriğini değiştirir, depolar, gerektiği zaman geri getirir ve tepkiler üretir. Bir başka söylemle, süreç bilgiyi bir araya getirir, kodlar, bilgiyi korur ya da depolar ve gerektiği zaman geri getirir. 5 4

BİLGİ İŞLEME KURAMI MODELİ Bilişsel Yaklaşım BİLGİ İŞLEME KURAMI MODELİ YÜRÜTÜCÜ KONTROL BEKLENTİLER V E R İ C L ÇIKTI Ç E V R Tepki Süreci ZİHİNSEL TEKRAR Dikkat ve Seçici Algı D U Y S A L KAYIT Kısa Süreli Bellek (İşleyen Bellek) A L I C R (Duyu Organları) Uzun Süreli Bellek Uyarıcılar Zihinsel tekrar Kodlama Uyarıcılar, (Fiziksel Girdiler) Hatırlama 6 4

Bilişsel Yaklaşım BİLGİYİ İŞLEME KURAMI Bellek Türleri Bilişsel Süreçler Bilişsel Gelişim Kuramcıları 7

Bilişsel Yaklaşım 1. BELLEK TÜRLERİ a. Duyusal kayıt Bilgiyi işleme kuramına göre üç tür bellek vardır. a. Duyusal kayıt b. Kısa süreli bellek / İşleyen Bellek c. Uzun süreli bellek 8

Bilişsel Yaklaşım a. Duyusal Kayıt Çevreden gelen uyarıcılar duyu organları yolu ile duyusal kayıta gelirler. Duyusal kayıtın kapasitesi çok geniş olmasına karşın bilginin kalış süresi çok kısadır. Ancak dikkat ve algı süreçleri ile bu bilginin bir kısmı alınır ve kısa süreli belleğe gönderilir. 9 7

b. Kısa Süreli Bellek / İşleyen Bellek Bilişsel Yaklaşım b. Kısa Süreli Bellek / İşleyen Bellek Duyusal kayıttan dikkat ve algı süreçleri sonunda ayrılan bilgi, sistemin ikinci öğesi olan kısa süreli belleğe geçer. Kısa süreli belleğin hem bilgi tutma süresi, hem de kapasitesi sınırlıdır. 10 8

Bilişsel Yaklaşım c. Uzun Süreli Bellek Bilgiyi işleme modelinde bilgiyi, özellikle iyi öğrenilmiş bilgiyi, uzun süre saklayan kısımdır. Uzun süreli bellekte bilgiyi, istediğimiz uzunlukta ve miktarda depolar ve asla unutmayız. Uzun süreli bellekte bilgiler kaybolmaz, ancak bilgi, uygun biçimde kodlanmamış ve uygun yere yerleştirilmemişse, geri getirmede zorluklarla karşılaşılır.

Bilişsel Yaklaşım UZUN SÜRELİ BELLEK ANISAL BELLEK İŞLEMSEL BELLEK Yaşamımız süresince başımızdan geçen olaylar, şakalar, dedikodular, kısaca kişisel yaşantılar burada depolanır. İŞLEMSEL BELLEK Herhangi bir şeyin nasıl yapılacağı ile ilgili bilgiler ve işlemler depolanır. ANLAMSAL BELLEK Konu alanlarının kavramları, olguları, genellemeleri, kuralları depolanır. 12

Bilişsel Yaklaşım 2. BİLİŞSEL SÜREÇLER Dikkat Algı Açık Ve Örtük Tekrar Kodlama Etkinlik Örgütleme Eklemleme Bellek destekleyici ipuçları Geri Getirme Ve Unutma Yürütücü Biliş 13

Bilişsel Yaklaşım DİKKAT Öğrenme, dikkat etme süreciyle başlar. Uyarıcı ya da uyarıcılara tepkiye yönelmedir. Hangi bilginin kısa süreli belleğe geçip geçmeyeceğini belirler. Bilgiyi işleme süreci dikkat ile başlar. 14 12

Bilişsel Yaklaşım ALGI Duyusal bilginin yorumlanması ya da anlamlandırılması işlemidir. Büyük ölçüde geçmiş yaşantılara dayalıdır. Algıyı etkileyen bir başka etken de beklentilerdir. Algıda seçicilik Algıda değişmezlik 15 13

Bilişsel Yaklaşım AÇIK VE ÖRTÜK TEKRAR Bilgi yeterli sıklıkta tekrarlanırsa uzun süreli belleğe geçer. Tekrar iki biçimde; sesli ve zihinde yapılır. Tekrar sürecinde bireyin rolü önemlidir. Aralıklı tekrar sürekli tekrardan daha etkilidir. 16 14

Bilişsel Yaklaşım KODLAMA Uzun süreli bellekte var olan bilgi ile kısa süreli bellekteki bilginin ilişkilendirilerek transfer edilmesidir. 17 15

Bilişsel Yaklaşım KODLAMA Öğrenen kişinin etkin olmasıdır. ETKİNLİK Öğrenen kişinin etkin olmasıdır. ÖRGÜTLEME Düzenleme ya da bilgiyi gruplama, tutarlı yapılar oluşturma, kodlamaya yardım eden önemli bir süreçtir. 18

Bilişsel Yaklaşım KODLAMA EKLEMLEME Bilginin uzun süreli belleğe yerleştirilmesinde en etkili strateji olan eklemleme, bilgi birimleri arasında ilişkiyi ve anlamlandırmayı artırma sürecidir. BELLEK DESTEKLEYİCİ İPUÇLARI Doğal bağlantının var olmadığı durumlarda, çağrışımlar oluşturarak bağlantı yaratırlar. 19

Bilişsel Yaklaşım GERİ GETİRME VE UNUTMA Öğrenme sürecinde ön bilginin geri getirilmesi öğrenme düzeyini etkiler. Çünkü yeni bilgiler ön bilgi ile ilişkilendirilirse anlamlı hale gelir. Öğrenme hem sunulana hem de buna uyum sağlayan mevcut bilgiye bağlıdır. 20 18

Bilişsel Yaklaşım YÜRÜTÜCÜ BİLİŞ Yürütücü kontrol bireyin tüm biliş süreçlerini denetleyen sisteme verilen addır. Yürütücü biliş, bilişe ilişkin bilgidir. Öğrenme gerçekleşmezse yürütücü biliş, duruma uygun doğru süreçleri işe koşar. Özetleme, eklemleme, şematize etme, düzenleme gibi. 21 19

3. BİLİŞSEL GELİŞİM KURAMCILARI Bilişsel Yaklaşım 3. BİLİŞSEL GELİŞİM KURAMCILARI Piaget Bruner Vygotsky 22

PİAGET ‘İN BİLİŞSEL GELİŞİM KURAMI Bilişsel Yaklaşım PİAGET ‘İN BİLİŞSEL GELİŞİM KURAMI Piaget, bilişsel gelişimi, biyolojik ilkelerle açıklamıştır. Bunlar gelişim, kalıtım ve çevrenin etkileşiminin bir sonucudur. 23

PİAGET‘İN BİLİŞSEL GELİŞİM KURAMI Bilişsel Yaklaşım PİAGET‘İN BİLİŞSEL GELİŞİM KURAMI Bilişsel gelişimi etkileyen ilkeleri de belirtirsek; Olgunlaşma Yaşantı Uyum Örgütleme Dengeleme 24

PİAGET’YE GÖRE BİLİŞSEL GELİŞİM DÖNEMLERİ Bilişsel Yaklaşım PİAGET’YE GÖRE BİLİŞSEL GELİŞİM DÖNEMLERİ Duyusal-motor dönemi İşlem Öncesi Dönem Somut İşlemler Dönemi Soyut İşlemler Dönemi 25

BRUNER’IN BİLİŞSEL GELİŞİM KURAMI Bilişsel Yaklaşım BRUNER’IN BİLİŞSEL GELİŞİM KURAMI Bilişsel gelişim, bireyin kendisine ve başkalarına ne yaptığını ve ne yapacağını artan bir kapasiteyle açıklamasıdır. Bilişsel gelişim için sistemli bir öğretici-öğrenici etkileşimi gereklidir. Bruner’e göre, baba, anne, öğretmen ve toplumun diğer üyeleri çocuğa öğretmelidir. 26

BRUNER’İN BİLİŞSEL GELİŞİM DÖNEMLERİ Bilişsel Yaklaşım BRUNER’İN BİLİŞSEL GELİŞİM DÖNEMLERİ Eylemsel Dönem İmgesel Dönem Sembolik Dönem 27

VYGOTSKY’NİN BİLİŞSEL GELİŞİM KURAMI Bilişsel Yaklaşım VYGOTSKY’NİN BİLİŞSEL GELİŞİM KURAMI Çocukların kazandıkları kavramların, fikirlerin, olguların, becerilerin, tutumların kaynağı sosyal çevreleridir. Bilişsel gelişimin kaynağı, kişisel psikolojik süreçlerden önce, insanlar ve kültür arasındaki etkileşimdir. 28