ANKARA ÇAYINDAN yine, yeniden 6 Milyon Ton Çamur Çıktı
26 Ekim 2013 Hürriyet Ankara Ankara Çayı'ndan 6 milyon ton çamur çıktı Mert Gökhan KOÇ Ankara Çayı'nın Sincan'dan geçen kısmında 6 milyon ton çamur temizleyerek, ıslah çalışmalarını bitirdiklerini ifade eden Sincan Belediye Başkanı Mustafa Tuna, “Ankara Çayı sıkıntı kaynağı değil, huzur kaynağı oldu” dedi. Sincan Belediyesi, Başkent'in en büyük sorunlarından biri olan Ankara Çayı konusunu, çözüme kavuşturdu. Sincan'dan geçen Ankara Çayı'nı ıslah eden Sincan Belediyesi, çayın geçtiği bölgedeki kokuya ve kötü görüntüye de son verdi. Sincan Belediye Başkanı Mustafa Tuna, Ankara Çayı'nın Sincan'ı büyük sıkıntıya soktuğunu ifade ederek, “Tıpkı İstanbul'daki Haliç gibiydi, kokudan durulmuyordu” dedi. ARTIK KOKMUYOR Devlet Su İşleri, ASKİ ve Sincan Belediyesi'nin ortaklığında çalışmalar yürüttüklerini belirten Başkan Tuna, şöyle konuştu: “Ankara Çayı'ndan Sincan bölgesinde 6 milyon ton çamur temizlendi ve kötü koku giderildi. Orman ve Su İşleri Bakanı Veysel Eroğlu'nun da verdiği destekler sayesinde duvar kaplamaları da bitirildi. Rekreasyon alanlarının da çalışmaları tamamlanmak üzeredir. Ankara Çayı artık sıkıntı kaynağı değil huzur kaynağı haline geldi.”
15 Aralık 2010 Milliyet Gazetesi Ankara Eki
ARALIK 2010 TEMEL ATMA MERASİMİNDEN…
günü Saat 11:11 de BİTECEKTİ! OYSA 13 Temmuz 2012 deki durum:
Belediye Başkanı ve Müsteşar Yrd., de tamamlanacak işi, günü yerinde incelerken…
Veriler, Hesaplamalar, Değerlendirme ve Yorum
"Ankara Çayından 6 Milyon Ton Çamur Temizledik" Ankara Sincan Belediye Başkanı Mustafa Tuna, Ankara Çayı'nın Sincan'dan geçen kısmında 6 milyon ton çamur temizleyerek ıslah çalışmalarını bitirdiklerini ifade etti. "Ankara Çayı sıkıntı kaynağı değil, huzur kaynağı oldu. Tıpkı İstanbul'daki Haliç gibiydi, kokudan durulmuyordu", dedi... (26 Ekim 2013-Gazeteler) Sadece İlkokulda öğretilen Aritmetik ile 6 milyon ton'u inceleyelim: Veriler; -Ankara Çayı'nın Sincan'dan geçen kısmı; yaklaşık 10 kilometre -Ankara Çayı'nın genişliği 7 ile 12 metre (ortalama 10 metre alalım) -Ankara Çayı'nın derinliği 0,5 ile 1,5 metre (ortalama 1,00 metre alalım)
Hesaplamalar: -Ankara Çayı'nın Sincan'dan geçen kısmının ortalama yüzey/taban alanı: metrekare metrekare Ankara Çayı tabanından metreküp çamur çıkarıldığında; Ankara Çayı tabanının 60 metre derinliğinde kazılması demek… -Yani; 10 kilometre boyunca, 10 metre genişliğinde 60 metrelik çukur kazısı yapmak demek metre derinlik demek, yaklaşık 25 katlı bir gökdelen yüksekliği demek... Diyelim ki kazdınız; -10 tonluk kamyonların sefer yapmasını, -Uygun bir alanda çıkarılan bu çamurun depolanmasını gerektiriyor. 6 Milyon tonu başka bir yerde depoladığınızda; -100 metre çapında bir alanda yaklaşık 765 metrelik yükseklikte silindirden bir atık kuleniz oluşacaktır. -Bir dekar alana sermeye kalktığınızda bu 6 milyon tonluk çamuru, 6 bin metre yükseklikte bir plato oluşacaktır. (Ağrı Dağı'nın yüksekliği bile metrenin altındadır). -Bir hektarlık alana depolamaya kalktığınızda ise, 600 metre yükseklikte ve tabanı 10 bin metrekare olan bir çamurdan kutunuz! olacaktır.
İşin Aritmetik kısmı bu... Bizi yönetenlere acilen ilkokul üçüncü sınıf Aritmetik kitabı göndermemiz gerekiyor!
Bu haberi yorumlamadan ve hesaba girişmeden önce, bir ton ile bir metreküp arasındaki bağlantıyı düşündüm. Elbette çamuru da... Su ve çamurun özgül ağırlıkları dikkate alınmalıydı. Ancak; -Anılan zevatın ton ile metreküpü birbirinden ayırmadıkları yönünde kuvvetli önyargılarım devreye girdi. -Ankara Çayı'ndaki "çamur" denen şeyin (ki Çevre Mühendisliğinde "Sludge" dediğimizin) yaklaşık yüzde 98'i sudur, Çamur susuzlaştırma işlemlerinde hedef de (konvansiyonel pissu arıtımında) bu oranı %95'in altına çekmektir. Suyun arta kalanı çamur kurutma yataklarında giderilir. -Dahası, hesaplamalarda aldığım Ankara Çayı'nın derinliği, genişliği ve de Sincan'dan geçen boyunu yuvarlatarak ve "safe-side"da kalarak değerlendirdim. -Dolayısıyla, ton ile metreküpü bir almanın bu aşamada sakıncalı olamayacağını düşündüm.
Mühendislik, bir bakıma okkalamasını bilmektir. En azından mertebede hata yapmamaktır mühendislik... Bir de, dere ıslahından sadece; derenin dibinde biriken çamuru uzaklaştırmak, dere kenarlarına tahkimat yapmak, taş döşemek, "rip-rap" uygulamak vb. anlaşılmakta. Oysa olması gereken; derenin doğal kıyı kenar çizgisini bozmadan, uzun dönemli taşkın debilerini de hesaba katarak derenin feyezan alanını yapılaşmaya (ranta) açmamaktır.
devam edecek…