Maliye Bölümü Bilgisayar Mühendisliği Bölümü

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ÇANKIRI KARATEKİN ÜNİVERSİTESİ MÜHENDİSLİK FAKÜLTESİ ELEKTRİK-ELEKTRONİK MÜHENDİSLİĞİ BÖLÜMÜ
Advertisements

MBA-502 Stratejik Yönetim Yard. Doç. Dr. Erlan Bakiev
ARVENTO MOBİL SİSTEMLER
Tosyöv Bursa Destekleme Derneği
Uyumsoft Bilgi Sistemleri ve Teknolojileri A.Ş.
Final Sunum Şablonu Dönem Final Sunumları
Strateji Tasarımı İlker acar.
GÜLOĞLU TİCARET Seracettin Güloğlu tarafından 1975 yılında kurulmuş olup, sektöre Teneke, Baca Armatürü ve Soba malzemeleri imalatı ile başlamıştır.
PAZARLAMA YÖNETİMİ.
Stratejik Analiz (SWOT Analizi)
TGSD Başvuru Formu Dikkat Edilecek Hususlar
Bilgi Teknolojisinin Temel Kavramları
BEYNİNİZİN HANGİ TARAFI DAHA ÇOK GELİŞMİŞ?
İşletmelerde Büyüme ve Birleşme
İşletme-2.
24 yıl önce Ankara'da bir otomotiv markasının bayiliğini yapan Durmuş Döven, sıfır araçların Ankara'dan İstanbul'a şoförlerle taşınmasını doğru bulmuyor.
PAZARLAMA YÖNETİMİ ve STRATEJİK PAZARLAMA PLANLAMASI
Genç Bilişimciler İçin Profesyonelleşme Yolunda Öneriler
Yrd. Doç. Dr. Arzdar KİRACI Başkent Üniversitesi
GİRİŞİMCİ SUNUMU.
PAZAR YÖNLÜLÜK.
YENİ ÜRÜN GELİŞTİRME ve ÜRÜN YAŞAM SÜRECİ STRATEJİLERİ
PROJE TABANLI ÖĞRENME.
KURUMSAL İTİBAR YÖNETİMİ ve SOSYAL SORUMLULUK
TÜRK HAVA KURUMU ÜNİVERVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER FAKÜLTESİ
4. konu. Sony wolkman’i çıkarmadan önce bir araştırma yapıyor. Sony’ye verilen rapor, “Wolkman’i üretmeyin, satmayacak” şeklinde Absolut Votka için yapılan.
İşletme-2.
Bölüm 10 İşlevsel Stratejiler (Fonksiyonel/Bölümsel Stratejiler)
Bölüm 12 Pazar Konumuna Göre Pazarlama Stratejileri
Yrd. Doç. Dr. Doğan AYDOĞAN
Öğrenci Adı Soyadı/Numarası
İletişim Sanatı 1.
PAZARLAMADA İNOVASYON
TÜBİTAK ‘’ Bilim Fuarları ‘’ öğrencilere kendi ilgileri doğrultusunda belirledikleri bir konu üzerine bilimsel araştırma projeleri yaparak sonuçlarını.
Lezzet, Sağlık ve Güven..
ŞİRKET PROFİLİ Gençoğlu ailesi tarafından 1989 yılında, Bursa’da 7 bin 500 m2 alanda kuruldu. Kuruluş amacı tümüyle ihracat olan Penguen Gıda, Avrupa.
İNOVASYON.
CASE FAIR OSTER Prepared by: Fernando Quijano & Shelly Tefft.
ENM 307 YÖNETİM BİLİŞİM SİSTEMLERİ Dersin Koordinatörü:. Prof. Dr
Birlikte Düşünelim Hayatta gerçekleştirmek istediklerinize yardımcı olabilir miyiz? ‘‘Eğer hayatınızı değiştirmek istiyorsanız, düşünce tarzınızı değiştirmelisiniz.”
Pazarlama Ve Perakende Bölümü Alan Tanımı
Bölümün Amacı Bu bölümün amacı, örgütlerin peşinde koştukları hedeflerin türlerini ve yöneticilerin bu hedeflere ulaşmak için kullandıkları rekabetçi.
TURİZM PAZARLAMASI PLANLAMASI.
III- Dış Çevre Analizi: Fırsat ve Tehditler
Bölümün Amacı Bu bölüm, örgütlerin nasıl değiştiğini ve yöneticilerin yenilik ve değişim sürecini nasıl yönettiklerini keşfetmektedir.
Kurumsal ve Gelişmiş Stratejik Planlama Çözümü.
Strategic Business Planning for Commercial Producers
V- Örgüt Yönünün Belirlenmesi VİZYON, MİSYON, AMAÇLAR-HEDEFLER Örgütler kendilerini tanımlarlar. Bireylerin kişisel özellikleri ve hevesleri gibi örgütler.
Yenilik ve Yeni Ürün Altunışık-Özdemir-Torlak.
Garanti’de İnovasyon 1. Garanti’nin inovasyon anlayışı ve yaklaşımı
TEOG (Temel Eğitimden Ortaöğretime Geçiş)
Toplam Kalite Yönetimi
Bölüm 14 Pazar Konumuna Göre Pazarlama Stratejileri
Firma adı İsminiz eposta adresiniz Bu slide’da ne iş yaptığınızı söyleceksiniz!!! ELİF KALAYCI, ESKİŞEHİR 24/11/2014.
11 Rekabetçi Etkileşimler 1. Copyright © 2011 Pearson Education, Inc. Publishing as Prentice Hall 11-2 Bölüm Soruları  Pazar liderleri toplam marketi.
GİRİŞİMCİNİN ÖZELLİKLERİ NELERDİR?
1. “turizm işletmesinin ya da turizm bölgesi yönetiminin gelecek dönemlerde yapılacaklarla ilgili konularda bugünden karar vermeleri” 2.
ŞİRKET-DÜZEYİNDE STRATEJİ: BÜYÜME/PÖRTFOY STRATEJİ GELİŞTİRME Gelen Stratejiler Maliyet Liderliği Farklılaştırma Odaklaşma Alternatif Yönetim Geri Çekilme.
DAĞITIM KAVRAMI ve DAĞITIM KANALLARI
Uzaktan Erişim İşletme Yüksek Lisans Programı MAN519T STRATEJİK YÖNETİM 6. Hafta Temel Stratejiler ve Alt Grupları Yrd. Doç. Dr. Pınar FALCIOĞLU.
GELECEĞİ BİRLİKTE YARATMAK İÇİN BİR ÖNERİMİZ VAR:
TURİZM PAZARLAMASI Emir Hilmi Üner.
LEFT BRAIN or RIGHT BRAIN
SWOT ANALİZİ TÜRKER DURAN YATIRIM TEŞVİK DANIŞMANI.
REKABET STRATEJİLERİ Rekabet Stratejileri.
LEFT BRAIN or RIGHT BRAIN
Yapay Zeka Nadir Can KAVKAS
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Altı Şapkalı Düşünme Tekniği
Sunum transkripti:

Maliye Bölümü Bilgisayar Mühendisliği Bölümü Pazarlama..2 Maliye Bölümü Bilgisayar Mühendisliği Bölümü

Hiç bilmemek yanlış bilmekten daha iyidir.

Sadece İnsanlar mı Öğrenir?

Öğrenme, genellikle okulla özdeş tutulmakla beraber aslında yaşam boyu devam eder. Yaşayarak öğrenme Bu eğitim üniversite öğrencilerine yöneliktir.

Beynin Bölümleri Sağ beyin: hayal gücü, resim, müzik Sol beyin: Matematik, dil, mantık Çoğumuzda bir yarımküre daha baskındır.

Okuldayken hangi dersleri severdiniz? Türkçe, Resim, Sosyal vb. Fenle ilgili olanları

Hangi tip sporları yapmaktan hoşlanırsınız? Tek başına yapılan sporları Takım sporlarını

Gördüğünüz rüyaları ne sıklıkta hatırlarsınız? Çoğunlukla hatırlarım Ender olarak hatırlarım

Ellerinizi ve mimiklerinizi konuşurken ne sıklıkta kullanırsınız? a) Çok kullanırım b) Çok az kullanırım

İki elinizin parmaklarını birbirine geçirerek kapatın İki elinizin parmaklarını birbirine geçirerek kapatın. Hangi elinizin baş parmağı üstte kalıyor? Sağ Sol

Şu an saatin kaç olduğunu tahmin edin, şimdi saate bakın, yanılma payınız ne kadar? a) On dakikadan fazla b) On dakikadan az

Aşağıdakilerden hangisini daha kolay hatırlarsınız? İnsanların yüzlerini İnsanların isimlerini

“A” ların sayısı fazla ise SOL beyniniz daha gelişmiştir. “B” lerin sayısı fazla ise SAĞ beyniniz daha gelişmiştir.

SAĞ Beyinliyim, çünkü Hayal ederim Duyduklarımı unutmam Hissederim Koku alma, tat alma benim için çok önemlidir. Sezgilerimi kullanırım İçgüdülerim kuvvetlidir Yeni şeyler üretirim Bir bütün olarak görürüm Duygularımla hareket ederim

SOL Beyinliyim, çünkü Mantık yürütürüm Lineer düşünürüm Analiz ederim Matematiksel işlemler yaparım Bilinçli hareket ederim Detayları görürüm İnceler ve odaklanırım Bütünü değil parçaları görürüm Sistemli ve disiplinli çalışırım

FİKİR BULMA Her duş alanın aklına mutlaka bir fikir gelmiştir. Farkı yaratanlar duştan çıkıp, kuruyup bu fikirle ilgili bir şey yapanlardır.

Fikir Bulma Ağaçları incelemenin yanında, ormana bir bakın

Çözüm Üretme Sorunu bulma İç ve dış mihraklar Aklına gelen ilk nedenin üzerine atlamak

Öneri Kutuları Büyük bir fabrikanın sahibi şirket çalışanlarını kapsayan 100 dolarlık ödüllü bir yarışma başlatmış. Amaç, “en iyi tasarruf yapma” fikrini belirlemekmiş. Ödülü, “ödülün bedelini 50 dolara düşürme” önerisini veren bir çalışan kazanmış.

Öğrenen Birey Vizyon sahibi olmak Uzun bir gelecekte ulaşmak istediğimiz durum Gelecekle ilgili bir tahmin değil, karardır. Vizyon, gerçekleştirilmesi olanaksız hayaller kurmak değildir. SWOT analizi yapmak Eylemsiz bir vizyon hayal, vizyonsuz eylem ise koşuşturmacadır.

Vizyonum Kimleri örnek alabilirim Neyi ne zaman yapacağım Vizyonumu gerçekleştirmemi olumsuz yönde etkileyecek koşullar nelerdir? Zaaflarım nasıl giderilecek? Güçlü yanlarımdan nasıl yararlanacağım? Kimlerle işbirliği yapacağım?

Örnek Alma Hayatta rastladığım herkes, bir bakımdan bana üstündür. Mezbahaneyi örnek edinen işletme

Öğrenmenin Unsurları Düşünme Sorgulama Bilmek Uygulamak Sonuçları görmek

Düşünme

Rodin'in 'Düşünen Adam' heykeli Batı'da büyük üniversitelerin bahçesinde dururken, bizde ruh ve sinir hastalıkları hastanesinin bahçesinde duruyor! Yüksek bilim, sanat ve düşünce ancak "beynin tam kapasite çalışması"yla mümkün oluyor. Beynin çalışmasından korkan veya beyni dürtecek, tahrik edecek, çalıştıracak özgürlük ve çeşitlilik ortamına sahip olmayan toplumlar geri ve yoksul kalıyor.

Sorgulama Soru sorma Bize, SORMA, soru sormak ayıptır dediler, siz demeyin Merak ve sorgulama Bebeklerin merakı yok oluyor

Eğitim Sistemi ve Öğrenme Dünyada eğitim sorununu çözmüş, ama adalet veya ekonomik sorunlarını hala çözememiş toplum yok gibidir.

SINAVLAR Genç bir adam iş başvurusu için bir şirketin açtığı sınava girmiş. Sınavda şöyle bir soru varmış: “Dünyanın güneşe olan uzaklığı nedir?” Aday sorunun cevap kısmına şunu yazmış: “Tam olarak bunu bilemiyorum ama katip olarak çalışmamda güneşin işimin performansına müdahale edecek yakınlıkta olduğunu sanmam” İşe alınmış

Bilgi Nedir? Veri, enformasyon ve bilgi ayrımı Nasıl enformasyon veriden doğuyorsa, bilgi de enformasyondan doğar. Bilgi, bilenlerin beyinlerinde ortaya çıkar ve orada uygulamaya geçirilir. Eğer enformasyonun bilgiye dönüşmesi isteniyorsa bu işi insanların yapması gerekir. Bilgi sayesinde insan, robotlarla ve değişen rekabet ortamında diğer rakipleriyle mücadele edebilmektedir. Çünkü, bilgi sahibine sürekli bir avantaj sağlar ve paylaşıldıkça eksilmez aksine artar.

G.Hagi’nin topa vuruş tarzı ya da bir müzisyenin çalma tarzı kolay kolay öğretilemez, belgelere dökülemez. Siz ayrıldığınızda o bölümün performansı düşüyorsa başarısız olmuşsunuz demektir. Ancak akıl hocalığı ya da usta-çırak uygulamaları ile başkalarına transfer edilmelidir ki bu suskun bilgi tümüyle tek bir kişide toplanmasın. Uzmanın bilgisi bilgisayara yüklenebilir mi?

Bilgi Yönetimi Sürekli yapılmayan işlemler Karşılaşılan hatalar ve çözümler

Bilgi Teknolojileri Örneği Nano-teknoloji: Bir nano metre bir metrenin milyarda biridir. Atom ve molekül ölçeğinde özel yöntem ve tekniklerle yapıların, materyallerin ve araçların inşa edilmesini, bu ölçekte ölçme, tahmin etme, izleme ve yapım faaliyetlerinde bulunmayı ve bu ölçeğin bazı temel özelliklerinden yararlanma kabiliyetidir. Kendi kendini temizleyebilen fırınlar, nem kontrollü karolar, kırışmayan ve kirlenmeyen kumaşlar, antibakteriyel lavabolar, kir tutmayan boyalar...

Nano teknolojide en çok patent alan şirketler 1 L'Oreal (Kozmetik) 266 patent 2 IBM (Teknoloji) 125 patent 3 Regents of the University of California 107patent 4 Eastman Kodak Company (Teknoloji) 84 patent 5 Massachusetts Institute of Technology 79 patent 6 Henkel (Kimya) 76 patent

Bilgi Toplumunun Göstergeleri Sanayi yoğun teknolojiden bilgi yoğun teknolojiye geçiş olması, Okulda başlayan ve okulda biten eğitimin yerini hayat boyu eğitimin alması, Büyük dev şirketlerin parçalanarak yerini küçük şirketlere bırakması Kişilerin bilgi ile yaşamayı öğrenmesi Tahlil, sentez, araştırmacılık, müteşebbislik, objektiflik, pratik yaratıcı düşünce, problem çözme ve karar verme hüner ve tekniklerinin önem kazanması.

Bilgi toplumu olabilmenin koşulu, günlük yaşantımızda, işletmelerde ve devlet kurumlarında bilgiyi edinen, kullanan ve bu bilgilerden yeni bilgiler oluşturan bireyler olmamızdır.

Bilgi haritası, bilginin bulunduğu yeri gösteren ancak içeriğini göstermeyen bir rehberdir. Bu harita aynı anda iki görev birden üstlenmektedir Eğer bir projenin toplam zaman ve para kaynaklarının üçte birinden fazlası teknoloji için harcanıyorsa o artık bilgi projesi olmaktan çıkıp bir enformasyon teknolojisi projesi olacaktır.

Bilgi paylaşımı Soğuk su makinesi önünde yapılan görüşmeler Konuşmayı bırakın, işinizi yapın Şirket piknikleri

Bilmek Bilgiye sahip olmak Bilgi tek başına ekonomik bir kaynak değildir. Bilgi alınıp satılamaz, sadece bilgiyle yaratılanlar alınıp satılabilir.

Katma değer tablosu MALZEME PİYASA DEĞERi 1 Kg Kimyasal madde………………………. 2$ 1 Kg Metal………………………………….… 5$ 1 Kg Plastik…………………………………. 10$ 1Kg Tekstil………………………………….. 15$ 1Kg Bilgisayar ……………………………..500$ 1Kg İşlemci (Pentium-4) ………………...2000$ 1Kg Savaş Uçağı (F-16) ………………...5000$ 1Kg Füze (Tomahawk) ………………..10,000$ 1Kg Altın ………………………………..15,000$ 1Kg Füze (Patriot) ……………………..20,000$ 1 Kg Uydu (Uzay Mekiği)…………… 500,000$

Söyle unutayım, göster hatırlayayım, yaptır öğreneyim Uygulama Yapabilmek bilmekten üstündür. Söyle unutayım, göster hatırlayayım, yaptır öğreneyim

Iııh! Çok Saçma! Sony wolkman’i çıkarmadan önce bir araştırma yapıyor. Sony’ye verilen rapor, “Wolkman’i üretmeyin, satmayacak” şeklinde Absolut Votka için yapılan araştırmalar, fokus gruplar, kalitatif, kantitatif çalışmalar da Absolut’ün satmayacağı yönünde. Aynı şekilde ATM makineleri piyasaya çıkmadan önceki araştırmalar da,”çalışmaz, üretme” diyor.

Çok Uğraşma! Olmayacak! İlaç sektöründe devrim niteliği taşıyan Viagra, Pfizer tarafından bir kalp ilacı olarak tasarlanmıştı. Ortaya çıkan ürün, kalp rahatsızlıkları adına bir başarısızlık hatta büyük bir hata olarak adlandırıldı. Sonuçta Pfizer bu ilaç üzerindeki çalışmasını 1992 yılında durdurdu. 2000’li yıllarda ise farklı bir alanda etkisi kullanılarak sektörde çığır açan ve şirkete büyük getiri sağlayan bir ilaç haline dönüştü. Teflon, başlarda başarısız bir soğutucu olarak adlandırıldı. Post-it ise vasat bir yapıştırıcı yapılmaya çalışılırken ortaya çıktı. Poşetsiz elektrikli süpürgeyi icad eden James Dyson, bu buluşundan önce 5127 adet prototip yaptı. Her denemesinden bir şeyler öğrenerek, çok başarılı bir projeye imza atmayı başardı.

Yenilik! İnovasyon! 1970’lerde IBM’in ürettiği 6750 model daktilo tamamen sessiz çalışıyordu. Fakat daktilo kullanıcıları bu ürünü hiç beğenmedi. Kullanırken çalışıp çalışmadığından bile emin olamadıklarından şikayet ediyorlardı. Bu nedenle, IBM ürüne elektronik bir ses eklemek zorunda kaldı Ariel Beyaz Sabun Kokulu Deterjan, tamamen Türk tüketicisinin isteği doğrultusunda oluşturuldu

Yenilik! İnovasyon! Ülkemizde hızlı tüketim ürünlerinde yılda 2000 yeni ürün sunumu yapılıyor. Bunlara banka, sigorta, iletişim ve diğerleri eklendiğinde 5-6 bin sunum yapılıyor. Tüketiciler yeni ürünleri yenilikçi bulmuyorlar. En önemli başarısızlık nedeni bu işte.

İyi bir fikre sahip olmanın en iyi yolu çok sayıda fikre sahip olmaktır (Fizikçi Linus Pauling) Beyin fırtınası: Fast-Food yaratıcılık

İşletmelerde Büyüme

İşletmelerin Büyüme Stratejileri Yoğun Büyüme Bütünleştirici Büyüme Çeşitlendirerek Büyüme Pazara Nüfuz Geriye Doğru Büyüme Konsantrik Çeşitlendirme Pazar Geliştirme İleriye Doğru Büyüme Yatay Çeşitlendirme Ürün Geliştirme Yatay Büyüme Konglomeratif Çeşitlendirme

Büyüme stratejileri Yoğun büyüme:Firmanın şimdiki faaliyetleri çerçevesinde açık olan fırsatların belirlenip değerlendirilmesi Bütünleştirici büyüme: sektörde pazarlama sisteminin diğer kesimleriyle bütünleşme fırsatlarının belirlenip değerlendirilmesi Çeşitlendirme: Firmanın bulunduğu sektör dışındaki fırsatların değerlendirilmesi

1.Yoğun büyüme Pazara nüfuz Pazar geliştirme Ürün geliştirme

Pazara Nüfuz Pazar Geliştirme Ürün Geliştirme Fiyat düşür Yeni pazarlar bul Yeni ürünler çıkar Pazar payını arttır Daha önce olmadığın mekanlarda ol Ürünün bişeylerini değiştir Renk, ambalaj, koku Kullanma hızını arttırmak (2,5 lt cola) Havaalanı, hayvanat bahçesi, ünv.kampüsü Küçük boyutlu ürünler çıkarmak –tek kullanımlık 10 kg alo matik İkinci el piyasaya girmek Mağaza dizaynını yenile Planlı eskitme Başka kullanıcıları çek (yaşlı, genç, küpeli, zenci, mimar) Kombine etme (bulaşık makinesi-ocak) 5 yıl dayanan çam.mak. Farklı dağıtım kanalı kullan Kalite farklılıklarını geliştirme Başka kullanım alanları da var Şimdi daha sütlü, daha bol vitaminli ekmek Hiç kullanmayanlar varsa

Bütünleştirici Büyüme Stratejileri Geriye, ileri, yatay hareket etmekle birşeyler kazanacağını düşünüyor musun? Geriye doğru: İşletmelerin tedarik kaynakları veya arz sistemlerinin mülkiyetini ve denetimini ele geçirme Kağıt fabrikası-orman; fırın zinciri-un fabrikası; İleriye doğru: kendisinden sonra gelen tüm dağıtım sistemlerinin mülkiyetini ve denetimini ele geçirme Yatay büyüme: bazı rakiplerin mülkiyetini ve denetimini ele geçirme A seyahat – b seyahatin yeni sahibi (A da var B de var)

Suni deri fabrikası – ayakkabı üreticisi – ayakkabı mağazası

Çeşitlendirerek Büyüme Stratejileri İşletmenin yeni ürünlerle yeni pazarlara yönelmesi Eğer sektör işletmenin fazla büyümesine olanak tanımıyorsa Sektör dışındaki fırsatlar çok avantajlıysa bu strateji mantıklı Önüne gelen her fırsata atlama!!! Çok çekici olan ve senin de güçlü olabileceğin pazarları bul Gıdadayım turizme gireyim, enerjiye bi bakayım, benzin istasyonu kurayım, kozmetik sektörüne gireyim

Çeşitlendirme Türleri Konsantrik çeşitlendirme Yatay çeşitlendirme Konglomeratif çeşitlendirme Ürün dizisine teknolojik yeni ürün ekle Ürün dizisiyle ilişkili olmasa da mevcut müşterilere Halihazırdaki teknoloji, ürün ve pazarla alaka sıfır Yeni teknolojili ürün-yeni müşteri demek Çekici gelebilecek yeni ürünler ekle Holdinglerin yaptığı şey Yeni ürün faaliyet alanıyla ilişkili Hamburger-balık-kahvaltı Emlak sektörüne girelim, fastfood işinde çok para var Dergi dağıtıcılığı-kitap dağıtıcılığı Carrefour-DiaSa Amaç riski dağıtmak, mevsimlik dalgalanmaların etkisini azaltmak

Rekabet Stratejileri Piyasa lideri rekabet stratejisi Meydan okuyucu Rekabet Stratejileri Piyasa İzleyicilik Stratejisi Piyasa Köşe Tutuculuğu

A.. Piyasa Lideri Rekabet Stratejisi Pazar payını koruma (Savunmacı yaklaşım) Pazar payını genişletme Toplam pazarın genişletilmesi

1.Pazar Payını koruma (Savunma) 1.1.Pozisyon (konum savunması) 1.2.Önce harekete geçme (Önünü kesme, tıkama, kapama) 1.3.Kanat saldırı savunması 1.4.Karşı saldırı savunması 1.5.Mobil (hareketli) savunma 1.6.Stratejik geri çekilme

1.1.Pozisyon (Konum) savunması Çin seddi kurma Elimizde tekel şeklinde duran ürünlerin savunulması Amiral geminin savunulması Amiral geminin en güçlü dairesinin savunulması Coca-Cola=kola sektörü gazlı içeceğe, içeceğe yayıl

1.2.Önce Harekete Geçme (Önünü kesme, kapatma) Rakipler işletmeye hücum etmeden önce herhangi bir yöntemle onlara hücum başlatmak veya koruyucu önlemler almak Patent alma Rakipler vurmadan önce yollarını kesmek Bayilerle anlaşma yapmak Bütün bakkalların tekellerin tabelalarını yapmak Karşı firma bizim alanda yeni bir ürün piyasaya sürerse veya yeni bir firma pazara girerse, ürünlerin fiyatlarını düşürmek ya da yeni fabrika yatırımına gitmek Turkcell CEO’su: Teknolojinin Mercedes’ine yatırım yaptık YILANIN BAŞINI KÜÇÜKKEN EZME STRATEJİSİ

1.3.Kanat Saldırı Savunması Bir işletme genel pozisyonunu korumaya çalışırken daha zayıf olan kanatlarına özel bir önem vermelidir Çünkü akıllı rakipler önce buralardan vurmaya çalışırlar Küçük otomobil pazarı, düşük yakıtlı araçlar

1.4.Karşı Saldırı Savunması Savunma biçimlerine karşın, yine de saldırı altında ise o takdirde karşı saldırıya geçmelidir Bir rakip fiyat indirirken, ürün yerleştirirken veya satış sahalarına tecavüz ve o sahaları işgal ederken sessiz kalınamaz Savunmaya rağmen pazar payı düşüyorsa saldır İstanbul-Ankara çalışıyoruz Ankara-Antalya arası çalışan bir firma bu hatta girdi fiyatları düşürdü Biz de Ankara-Antalya seferlerine başlarız Çember tekerleği piyasaya süreriz

1.5.Mobil (Hareketli) Savunma Bir liderin gelecekteki savunma ve hücum için üs olarak kullanabileceği yeni alanlara (pazarlara) yayılması Sigara sektöründen gıdaya geçiş yapmak Ya da gıda yatırımlarını arttırmak

1.6.Stratejik Geri Çekilme Büyük işletmeler bazen tüm pozisyonlarını artık koruyamadıklarını görünce planlı bir kısıtlamaya giderler Su sektöründen çıkış Medya sektöründen çıkış (yavaş yavaş) Yatırımları azaltma Tüm rakipler çeşitli cephelerden kemirmekte Planlı çekilme (en azından bir süre caymak) Ürün budama (motor çeşitliliğini azaltma, standart motor kullanma)

2.Pazar payını genişletme Pazar payı arttıkça birim maliyetler düşüyor mu? Bulunduğu pazarda en yüksek pazar payına sahip firma hangisi?

3.Toplam Pazarın Genişletilmesi Lider firma, Toplam pazar genişlediğinde bundan en çok yararlanan firma Daha çok fotoğraf çekme Daha sık uçma Daha çok cepten konuşma – TURKCELL’E YARAR

Karşı Saldırı Savunması Pozisyon (konum) savunması Kanat Savunması Önce Harekete Geçme Karşı Saldırı Savunması Firma Rakip Pozisyon (konum) savunması Mobil Savunma Geri Çekilme

AVEA, Vodafone ne yapacak? YA Turkcell’e meydan okuyacak YA DA Turkcell’i izleyecek

B. Meydan Okuyucular Için Olası Saldırı Stratejileri Cepheden saldırı Kanattan saldırı Çevirme (kuşatma) saldırısı By-pass Saldırı Gerilla Saldırısı

1.Cepheden Saldırı Kaynaklarını rakibinin alanına olduğu gibi yığarak saldırma Rakibin güçlü olduğu alana saldır Sonuç= kimin daha güçlü ve dayanıklı olduğuna bağlı Bi çok firma için doğrudan intihar! AVEA Turkcell’den daha iyi çekim gücüm var demesinnn

2.Kanattan Saldırı Rakip, cepheden saldırı beklentisine göre hazırlıklıyken Bazı zayıf kanatlar (cenahlar) bırakabilir Meydan okuyucunun gücü kısıtlıysa bu rekabet stratejisi daha uygun Zayıf olduğu pazarda vur! Öğrenciler, çiftçiler, mobil internet, ortaklıklar (AVEA-Ata Demirer) COLA Turka olarak doğrudan Coca-Cola’ya değil, Çamlıca Gazozla Fruko’ya savaş aç!

3.Çevirme (kuşatma) saldırısı Aynı anda birden çok cephede, hızla saldırı yapmak Rakipten daha fazlasını tüketiciye sun Reddedilemeyecek teklifler üret Meydan okuyucu çok güçlü ise bu strateji yürür SAMSUNG yılda neredeyse 2000 model üreterek NOKIA’YI bitirdi

4.By-pass saldırı Rakibe karşı doğrudan bir saldırı yerine, dolaşarak yandan yapılan dolaylı bir saldırı a)Birbiri ile ilgisi olmayan ürünlere çeşitlendirme b)Yeni coğrafik pazarlara doğru çeşitlendirme c)Şimdiki ürünleri ikame etmek üzere yeni teknolojilere sıçrama Kütahya Seramik – The Best of the best

5.Gerilla Saldırısı Sermayesi az küçük işletmelere uygun Küçük, periyodik, şaşırtıcı ataklar yaparak rakibi demoralize etme Amaç, sonunda tutunacak bir yer yakalamak Fiyat indirimi, yönetici ayartma, yoğun tutundurma, kampanya patlatma Sıradışı bir strateji Tek bir yörede en iyi olma Dondurmam gaymak

Meydan Okuyan Firmanın Tüm Olası Stratejilerini toplu bir şekilde görelim

SALDIRAN FİRMA SAVUNAN FİRMA BYPASS SALDIRISI KANAT SALDIRISI SALDIRAN FİRMA SAVUNAN FİRMA GERİLLA SALDIRISI CEPHEDEN SALDIRI KUŞATMA SALDIRISI

C. Piyasa İzleyicilik Stratejisi Taklitçilik Yenilik yoksa taklit et bari

D. Piyasa Köşe Tutuculuğu Köşe kapma, Başka rakiplerin gözden kaçırdığı var mı? Önemsiz gördükleri alt-piyasalar var mı? BÜYÜKLERLE ÇATIŞMADAN yaşamaya çalışma