Öğretim Tasarımı (Instructional Design)

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ÖĞRETİM TASARIMI VE TEKNOLOJİLERİNİN TEMELLERİ
Advertisements

Dr. Şeyda Serdar-Asan İTÜ Endüstri Mühendisliği Bölümü
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı
Öğretim Tasarımı (Instructional Design)
ÖĞRETİM MATERYALLERİNİN SEÇİMİ ve GELİŞTİRİLMESİ
Öğretim Tasarımı (Instructional Design)
Tasarım Nedir? İhtiyaç duyulan bir ürünün, hizmetin ya da sürecin imalat için gerekli olan bütün özelliklerini belirleyerek, girdilerin sağlanması, işlenmesi.
Öğretim Etkinlikleri Modeli
Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı (BEP) Nedir?
Öğretim Tasarımı (Instructional Design)
Öğretim Araç Gereç ve Materyalleri
Teknoloji Nedir?.
Sistem Geliştirme Sistemin tanımı. Sistemin Temel özellikleri
ASSURE Modeli Hayrettin Binzet.
Açık ve Uzaktan Öğretimde Öğrenme Kuramları ve Nasıl Öğretmeliyiz?
AÇIK UÇLU ÖĞRENME ORTAMLARI
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı 1.Temel Kavramlar
ÖĞRETİM TASARIMI MODELLERİ
EĞİTİM TEKNOLOJİLERİNDE TEMEL KAVRAMLAR
OKUL TEMELLİ MESLEKİ GELİŞİM
Öğretim Tasarımı
Gagné’in Öğrenme Koşulları Modeli
ÖĞRETİM TASARIMI VE TEKNOLOJİLERİNİN TEMELLERİ
ÖĞRETİM TASARIMININ TARİHSEL GELİŞİMİ
Öğrenme Kuramları ve Nasıl Öğretmeliyiz?
Telif Hakkı  2008 Intel Firması. Tüm hakları saklıdır. Intel, Intel logosu (the Intel Logo), Intel Eğitim Girişimi (Intel Education Initiative) ve Intel.
Eğitimde Program Geliştirme Temel Kavramlar
Doç. Dr. Arif ALTUN Arş. Gör. Meryem YILMAZ-SOYLU
Prof. Dr. Buket Akkoyunlu
ÖĞRETİM ETKİNLİKLERİ MODELİ
PROGRAM GELİŞTİRME ve PROGRAM GELİŞTİRME SÜRECİ
ÖĞRETİM TEKNOLOJİLERİ VE MATERYAL GELİŞTİRME
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı
Internet’te uzaktan eğitim dersi tasarımı nesnelci ve oluşturmacı (objectivist and constructivist) öğrenim paradigmalarının karması bir gelişim modeli.
GİRİŞ Program İyileştirme Çalışmaları Kapsamında Gerçekleştirilen İşlemler Fakülte / Bölüm Amaçlarının Belirlenmesi Bölüm / Program Yeterliklerinin Belirlenmesi.
EĞİTİMDE HEDEFLERİN BELİRLENMESİ
BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ EĞİTİM PROGRAMI (BEP)
PROGRAM GELİŞTİRME VE ÖĞRETİM
Okul Temelli Mesleki Gelişim Kılavuzu
BİLGİSAYAR DESTEKLİ EĞİTİM İÇİN ÖĞRETİM TASARIMI
AYDIN ÇEVRE VE ŞEHİRCİLİK İL MÜDÜRLÜĞÜ
Koç Üniversitesi Kütüphanesi Şubat 2010
BBY373 İnsan Kaynakları Yönetimi
Eğitim Psikolojisi -Eğitim Psikolojisinin Kapsamı-
KISIM 3 Bilişsel Gelişimi Arttırma
Temel Kavramlar Mehmet Barış HORZUM.
EĞİTİM TEKNOLOJİLERİ VE ÖĞRETİM TASARIMI
EĞİTİM TEKNOLOJİSİ.
Sistem Yaklaşımı.
Öğr.Gör.Abdullah ALTUNSARAY
ADDIE. ADDIE MODEL İ (JENER İ K MODELLEME) 2 Analiz (Analysis) Tasarım (Design) Geliştirme (Development) Uygulama (Implementation) De ğ erlendirme (Evaluation)
2 .BÖLÜM ÖĞRENME KURAMLARI VE YENİ MEB PROGRAMI Hazırlayanlar: Ahmet Ataç Gülenaz Selçuk Cihan Çakmak İhsan Yılmaz.
Özel Gereksinimli Öğrenciler ve Fen Öğretimi
Bilgisayar Mühendisliğindeki Yeri
Öğretim Tasarımı ve Teknolojileri
İÇERİĞİN ÖĞRETİM İÇİN DÜZENLENMESİ
Program Geliştirmede Temel Kavramlar
ÖĞRETİM TEKNOLOJİLERİ
Teknoloji Nedir?.
Eğitim Sisteminde Öğretmenin Görevleri, Rolleri ve Yeterlikleri
Okul Yöneticilerinin Denetim ve Değerlendirme Rolü
Öğrenme ve Öğretme Stratejilerini Tasarlama
Fen Öğretiminin Genel Amaçları Prof. Dr. Fitnat KAPTAN Arş. Gör. Dr
Eğitim; bireyin içinde yaşadığı toplumda yeteneğini, tutumlarını ve olumlu değerdeki diğer davranış biçimlerini geliştirdiği süreçler toplamıdır. Bireyin.
AÇIK UÇLU ÖĞRENME ORTAMLARI
ÖĞRETİM İLKE VE YÖNTEMLERİ TEMEL KAVRAMLAR
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme
PSİKOLOJİ VE EĞİTİM PSİKOLOJİSİNİN TANIMI VE İŞLEVLERİ
Çağdaş Gelişmeler Işığında Ana Dili Öğretimi
Eğitim ve Öğretim Teknolojisi İletişim Süreci
Sunum transkripti:

Öğretim Tasarımı (Instructional Design) Genel Bakış Temel Kavramlar Öğretim Tasarımı Süreci Öğretim Tasarımını Tanımlama Çabaları Öğretim Tasarımının Özellikleri Öğretim Tasarımı Alanının Öncüleri ve Katkıları

? Öğretim Tasarımı Program geliştirme Eğitim tasarımı Eğitim planlaması Materyal tasarlama

Temel Kavramlar Eğitim tasarımı Program geliştirme > Öğretim Tasarımı Materyal hazırlama/geliştirme < Öğretim Tasarımı Eğitim planlaması <> Öğretim Tasarımı

Temel Kavramlar Eğitim Öğretim Yetiştirme Öğrenme

Temel Kavramlar Eğitim (Education): Öğrenme (Learning): İstendik yönde davranış değiştirme sürecidir. Toplumsal hedefler doğrultusunda ve kendi gizilgüçlerine dayalı olarak bireylerin davranış örüntülerini değiştirme yoluyla onların gelişimlerine katkıda bulunma süreci. Öğrenme (Learning): Birey ile çevresi arasındaki etkileşim sonucu ortaya çıkan görece kalıcı ve izli yaşantı ürünleridir.

Temel Kavramlar Öğretim (Instruction): Yetiştirme (Training): Öğrenmenin sistematik biçimde kılavuzlanmasıdır. Sahnedeki bilge (Sage on the stage) Kenardaki kılavuz (Guide on the side) Yetiştirme (Training): Belirli işlevleri yerine getirebilmek için bireylere özellikle teknik yönü ağır basan becerileri kazandırmadır. Gösterme – yaptırma - düzeltme

Öğretim Tasarımı Süreci Öğrenme, boşlukta ve ne sonuç getireceği belli olmayan koşullarda yapılmamalı; tersine, ölçülebilir sonuçlara dönük olarak düzenli süreçlerde gerçekleştirilmelidir.

Öğretim stratejileri / yöntemler Öğretim Tasarımı Tasarım kimin için hazırlanıyor? Öğrenenlerin neyi öğrenmesi ya da kanıtlaması bekleniyor? Konu içeriği ya da beceriler nasıl öğrenilir? Öğrenmeye ulaşılıp ulaşılmadığı nasıl değerlendirilecek? Öğrenen özellikleri Hedefler - İçerik Öğretim stratejileri / yöntemler Değerlendirme Kemp, Morrison ve Ross

Öğretim Tasarımı Nereye gidiyoruz? (Öğretimin hedefleri nelerdir?) Oraya nasıl gideriz? (Öğretim stratejileri ile öğretim ortamı nasıl olmalıdır?) Oraya ulaştığımızı nasıl anlarız? (Öğretimi ve öğretim materyallerini nasıl değerlendiririz?) Öğretim analizi Öğretim stratejileri Değerlendirme Smith ve Ragan

Öğretim Tasarımı Niçin? Ne? Nasıl? Ne oldu? Hedef İçerik Öğrenme Etkinliği Değerlendirme Niçin? Ne? Nasıl? Ne oldu?

Öğretim Tasarımı Kuramının Temel Öğeleri Öğretim Durumları İstenen çıktılar Etililik Verimlilik İlgi çekicilik Öğretim Koşulları Öğrenme (içerik) Öğrenen Öğrenme ortamı Geliştirme sınırlılıkları Öğretim Yöntemleri

Öğretim Tasarımı Süreci Eğitim ihtiyaçlarının belirlenmesi Eğitim ihtiyaçlarını karşılamak üzere tasarlanmış ve denenmiş bir öğrenme sistemi

Öğretim Tasarımı Süreci Analiz (Çözümleme) İhtiyaçları belirleme Öğrenen analizi Kurumsal analiz Öncelikleri belirleme Tasarım (Tasarımlama) Öğretim amaçları İçerik seçme ve düzenleme Strateji geliştirme Ölçme araçlarını hazırlama Geliştirme Uygulama planı Öğrenci kitabı Eğitimci kılavuzunu geliştirme Materyalleri üretme Uygulama Zaman çizelgesi Bütçe Ortam Öğretmenlerin eğitimi Değerlendirme Ara değerlendirme Düzeltme Son değerlendirme Geleceğe yönelik kestirimler

Sistem Yaklaşımı Belirli işlevleri yerine getirmek için tasarlanmış, bir bütün oluşturan, karşılıklı olarak birbirini etkileyen düzenli unsurlardan oluşan birim ya da elemanlar topluluğudur. İşlem Girdiler Çıktılar Dönüt Çevre

Sistem Yaklaşımı

Sistem Yaklaşımı

Öğretim Tasarımı Endüstriyel işletmeler Hastaneler Meslek kuruluşları Askeri kuruluşlar Bankalar Uluslar arası örgütler Meslek kuruluşları Sigorta şirketleri Turistik işletmeler Araştırma merkezleri Üniversiteler …

Eğitim Teknolojisi Bilim Uygulama Teknoloji Öğrenme-öğretme sorunlarına bilimin uygulanması. İnsanın öğrenmesi olgusunun tüm yönlerini içeren problemleri sistematik olarak analiz etmek, bunlara çözümler geliştirmek üzere ilgili tüm unsurların (insan gücü, bilgiler, yöntemler, teknikler, araç gereçler vb.) işe koşarak uygun tasarımlar geliştiren, uygulayan, değerlendiren ve yöneten karmaşık bir süreçtir. Bilim Uygulama Teknoloji

Öğretim Tasarımını Tanımlama Eğitim İletişimi ve Teknolojisi Derneği (AECT - Association for Educational Communications and Technology) Amerikan Yetiştirme ve Geliştirme Kurumu (ASTD – American Society for Training and Development)

Öğretim Tasarımını Tanımlama Uygun teknolojik süreçleri ve kaynakları yaratma, kullanma ve yönetme yoluyla öğrenmeyi kolaylaştırma ve performansı iyileştirme konusundaki çalışmalar ve etik uygulamalar (Reiser, 2006). Belirli bir hedef kitlenin eğitim gereksinimlerini giderebilmek amacıyla işlevsel öğrenme sistemlerinin geliştirilmesidir (Şimşek, 2008).

Öğretim Tasarımı Disiplin olarak: Nitelikli öğrenme çıktıları sağlamak üzere öğrenme-öğretme sistemlerini geliştirme çalışmalarının kuram ve araştırma boyutunu inceleyen bir bilim dalı. Süreç olarak: Belirli bir hedef kitlenin eğitim gereksinimlerini karşılamayı amaçlayan işlevsel öğrenme sistemlerini üretebilmeye yönelik bir ürün geliştirme çalışması.

Öğretim Tasarımını Tanımlama Öğretim stratejilerinin ve yöntemlerinin geliştirilmesiyle ilgili araştırma yapan, öğretimin niteliğini arttırmak için öğretim kuramlarını kullanan bir bilgi disiplinidir. Öğrenenin bilgi ve becerisinde istenen değişiklikleri oluşturacak uygun yolları belirler. Öğrenme koşullarının sistemli analizi ile öğretim problemlerinin çözülmesi sürecidir. Öğrencilerin performanslarını ve yeterliklerini arttırmak için öğretim işlerinin planlanmasına, geliştirilmesine, değerlendirilmesine ve sürdürülmesine yönelik planlamayı içerir.

Öğretim Tasarımı Dick, Carey ve Carey

Öğretim Tasarımının Özellikleri Öğrenci merkezli Hedef yönelimli Anlamlı performans odaklı Öğrenme çıktıları ölçülebilir Verilere dayanır, kendini düzeltici Takım çalışmasıdır Öğretim tasarımcısı Konu alanı uzmanı …

Öğretim Tasarımı Sürecinde Kim Kimdir? Öğretim tasarımcısı Öğretmen Konu alanı uzmanı Ölçme ve değerlendirme uzmanı

Öğretim Tasarımcısı Rüzgar estiğinde uyuyabilir misin?

Alanın Öncüleri ve Katkıları Robert Gagne Bilişsel psikoloji Öğrenme çıktıları Sözel bilgiler Zihinsel beceriler Tutumlar Bilişsel stratejiler Devinsel beceriler Öğretimin dokuz olayı Dikkat çekme … Kalıcılık ve transfer http://en.wikipedia.org/wiki/Robert_M._Gagnѐ

Alanın Öncüleri ve Katkıları Leslie J. Briggs Öğretim Tasarımının İlkeleri

Alanın Öncüleri ve Katkıları M. David Merrill Öğe yerleştirme kuramı (Component display theory) Ayrıntılandırma kuramı (Elaboration theory) Öğretimsel işlemler kuramı (Instructional transaction theory) Öğrenme nesneleri (Learning objects)

Alanın Öncüleri ve Katkıları Charles M. Reigeluth Ayrıntılandırma kuramı Benzeşim kuramı (Simulation theory)

Alanın Öncüleri ve Katkıları Walter Dick Sistematik öğretim tasarımı Öğretim planlaması

Özet Temel Kavramlar Öğretim Tasarımı Süreci Sistem Yaklaşımı Öğretim Tasarımını Tanımlama Çabaları Öğretim Tasarımının Özellikleri Öğretim Tasarımı Alanının Öncüleri ve Katkıları