 Frederick Fligel ve Joseph Kivlin gibi araştırmacılar 1970’lerde yeniliklerin yayılmasının üvey evlat muamelesi gördüğünü,öneminin küçümsendiğini yazıyorlardı.Bu.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
BİLİMSEL ARAŞTIRMA SÜRECİ
Advertisements

Proje Dersi Konu Seçme Geçici Plan.
Yrd.Doç.Dr.Mustafa EVREN OMÜ Fen Bilimleri Enstitüsü
İLKÖĞRETİM OKULU MÜDÜRLERİNİN VİZYONER LİDERLİK ÖZELLİKLERİNE SAHİP OLMALARI İLE ÖĞRETMENLERİN ÖRGÜTSEL ADANMALARI ARASINDAKİ İLİŞKİ Fatma BABİL Eskişehir.
GENETİK ALGORİTMALAR (1-15.slayt).
STRATEJİK YÖNLENDİRME
 1-GİRİŞ  2-YAYILIM ÇALIŞMALARININ YAYGINLAŞMASI  3-YAYILIM ARAŞTIRMALARININ TİPOLOJİSİ  4-SONUÇ.
”YENİLİKÇİLİK VE BENİMSEME KATEGORİLERİ” VII
Stratejik Analiz (SWOT Analizi)
Güvenlik Raporlama Sistemi (GRS)
E-İhale, Elektronik İhale veya Online İhale sistemi B2B (şirketler arası ticaret) alanında kullanılan bir satınalma yöntemidir. Bir Alıcı şirketin ve.
Analitik Eğitim Felsefesi
Yeni Programın Öğrenme Yaklaşımı
Çalıştay: Başbakanlık Uzmanları için DEA 13 Ekim 2009 EuropeAid/125317/D/SER/TR Oturum 3 DEA’lerin İncelenmesi Problem Tanımı ve Amaçlar.
PROJE TABANLI ÖĞRENME.
Makalenin Yazarları: Vehbi Aytekin SANALAN Esra TELLİ Yavuz SELİM
Eğitim Psikolojisi Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
REHBERLİK.
EĞİTİM TEKNOLOJİLERİNDE TEMEL KAVRAMLAR
ARZ YÖNLÜ İKTİSATÇILARIN MALİ YÖNÜ VE KAMU TERCİHİ TEORİSİ
Eğitim Teknolojileri Araştırmaları Dergisi , 2011, 2(2) : 0-0
Yorumlayıcı Paradigma ve Nitel Araştırmanın Bilimsel Araştırma Geleneğindeki Yeri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
Öğrenme Öğretim sürecinde kullanılan stratejiler genel olarak üç grupta toplanabilir: Pasif öğretim (öğretmen merkezli) Etkileşimli öğretim Aktif öğrenme.
IX.BÖLÜM YAŞAM TARZI.
Pazarlama Araştırması
MUTLAK DEĞERLENDİRME Elif Tuba BEYDİLLİ.
BİLİMSELLİK GÜNCELLİK FAYDALILIK Öğretimde Planlama ve Değerlendirme Dersi Danışman: Prof.Dr.Mustafa ERGÜN Hazırlayan: Özlem K.GENELİOĞLU.
Sefa BARIŞ U Eşref TİRYAKİ U Taha AKKOL U
Gözde Ocak, Yasemin Koçak Usluel, Günnur Uzunbeycan, Galip Kaya
ARAŞTIRMA ARAŞTIRMA TÜRLERİ ARAŞTIRMADA NİTELİKLER VE TUTUMLAR.
12 - KELİME İLİŞKİLENDİRME TESTLERİ
İŞLETME BİLİMİNE GİRİŞ
ZİHİN ENGELLİ ÇOCUKLARDA ZİHİNSEL GELİŞİM
Öğretmenin öğrenme üzerindeki etkisi Pek çok deneysel çalışma, öğretmenin öğrenci başarısı üzerinde büyük bir etkiye sahip olduğunu göstermektedir.(Bkz.
Bilimsel Araştırma ve Proje Yönetimi
Kalite Yönetimi Genel Tanımlar.
ÖĞRENME AMAÇLARI Çeşitli veri toplama yöntemlerinin avantaj ve dezavantajlarını anlamak. Kişisel görüşme, telefonla anket ve çevrim içi anketleri.
EĞİTİM BİLİMLERİNDE ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Doç.Dr. Sebahattin DEVECİOĞLU Fırat Üniversitesi
Müşterilere Karar Vermelerinde Yardımcı Olmada Pazarlama Araştırması Kullanma Bu bölüme araştırma sürecini ele alarak başlanmaktadır. Daha sonra.
İNCELEME Bilimin İşlevleri İstatistiksel Yöntemler Değişken Türleri
Bilimsel Araştırma Yöntemleri ve İstatistik
Hedef Analizi Strateji Analizi Paydaş Analizi
Bilimsel düşünme becerileri
EĞİTİMİN EKONOMİK TEMELLERİ
ÖĞRENME AMAÇLARI Tahmin kavramını anlamak Pazarlama araştırmacılarının regresyon analizinden nasıl faydalandığını öğrenmek Pazarlama araştırmacılarının.
Nitel Araştırma Sonuçlarının Raporlaştırılması
ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ VE TEKNİKLERİ
MED 167. Frekanslı Serilerde Standart Sapma Örnek XfX.fX-Xbarf.(X-Xbar) ,1259, ,1171, ,1510, ,1453, ,184,05.
Eğitim Psikolojisi Yrd Doç. Dr. Cenk Akbıyık
ARAŞTIRMA YÖNTEM ve TEKNİKLERİ
Temel Bilgiler İlgili Çalışmalar Araştırmanın Yöntemi Bulgu ve Sonuçlar Araştırmanın Kısıtları ve Gelecek Çalışmalar.
ÖĞRETİM TEKNOLOJİLERİ
SİYASET BİLİMİ VE KAMU YÖNETİMİ BÖLÜMÜ TEMMUZ 2017
Bilimsel Araştırma Yöntemleri Örnekleme Yöntemleri
DİN EĞİTİMİ BİLİMİNİN ARAŞTIRMA METODLARI ve DİLİ
ARAŞTIRMA TÜRLERİ Temel Araştırmalar: Olaylar arasındaki ilişkileri keşfetmek ve teori geliştirmek amacıyla yapılan çalışmalardır. Bunlar daha çok bilim.
VE İŞTE DİĞER 6 BECERİ.
Araştırma Problemini Belirleme
PAZARLAMA ARAŞTIRMALARI
IX.BÖLÜM YAŞAM TARZI.
Araştırma Problemlere güvenilir çözümler bulmak amacı ile planlı ve sistematik olarak, verilerin toplanması, çözümlenmesi, değerlendirilmesi ve raporlaştırılması.
Karşılaştırmalı Eğitim
2) NEO KLASİK (GELENEKSEL) YÖNETİM
Fen Öğretiminin Genel Amaçları Prof. Dr. Fitnat KAPTAN Arş. Gör. Dr
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
Erken Çocukluk Döneminde Sağlık Bilimleri Fakültesi
TÜRKİYE'DE ERGEN PROFİLİ
Bilimsel Araştırma Yöntemleri
Sunum transkripti:

 Frederick Fligel ve Joseph Kivlin gibi araştırmacılar 1970’lerde yeniliklerin yayılmasının üvey evlat muamelesi gördüğünü,öneminin küçümsendiğini yazıyorlardı.Bu gün ise yayılım araştırmaları vazgeçilmez bir öneme sahiptir.

 1-Yayılım modeli pek çok disiplin için kavramsal bir paradigma ortaya çıkarmaktadır.Yayılım araştırmalarının çok disiplinli yapısı pek çok bilim alanıyla çakışmaktadır ki bu çerçeve içinde pek çok disiplin ortak kavramlarda birleşebilmektedir

 2-Yayılım araştırmaları,elde edilen sonuçların diğer sosyal bilim disiplinlerinde pratik olarak kullanılma imkanını sağlar  3-Yayılım paradigması bilim adamlarına deneysel bulgularını daha geniş düzeyde genellemeler yapacakları teorik altyapı sunar.

 4-Klasik yayılım modelinin sunduğu araştırma yöntemleri açık ve basittir.Verileri toplamak genellikle zor değildir,veri analizlerinin yapılacağı metotlar iyi belirlenmiştir

 Yayılım araştırmaları insan davranışlarını değiştirme konusunda çok önemli bulgular ortaya çıkarmıştır.  Bu alanın en büyük eksikliği ve zayıf tarafı 70’lere kadar hiç bir eleştirel çalışmanın yapılmamış olmasıdır.

 1-YENİLİK SONRASI SAPMA  2-KİŞİ SUÇLAYAN SAPMA  3-HATIRLAMA PROBLEMİ  4-EŞİTLİK SORUNU

 Yenilik sonrası sapma,yeniliğin çabuk yayılması için bütün sistem tarafından kabul edilmesi ve sistemin tamamına uygulanması,yeni düzenleme yapılmadan,reddedilmeden kabul edilmesi gerektiği varsayımıdır

 Bunun nedeni tarihidir.Ryan ve Gros’un 1943’te yaptığı Hibrid Mısır tohumu çalışmasının bu kadar başarılı olması ve kısa zamanda yayılması olası sapmaları gizledi ve önemsenmemesini sağladı.İlk defa 1970’lerde bu konularda eleştiriler başladı ve yenilik sonrası sapma diye bir başlık ortaya çıktı.

 1-Yayılım araştırmalarının çoğu değişim ajanları tarafından yapılır.  2-Başarılı yenilik yayılımı çoğu zaman yeniliğin uygulanması ile sonuçlanır ve sonuçlarını izlemek kolaydır.Ancak başarısız olanları arkalarında bir iz bırakmaksızın yok olurlar ve takip edilmesi zordur

 1-Yayılım araştırmaları yenilik tamamen yayıldıktan sonra yapılmak durumunda değildir,bilgi yayılım süreci sırasında iki veya daha fazla noktada toplanabilir.  2-Yayılım araştırmacıları çalışacakları yenilik konusunu seçerken nasıl şeçmeleri gerektiği konusunda dikkatli olmalıdır.

 3-Yenilik çoğu zaman yayılım sırasında bireyler açısından reddedilme,duraklama,yeniden yayılma gibi durumlarla karşılaşabilir  4-Araştırmacılar yayılım sürecine daha geniş bir bakış açısından bakarak;yeniliğin yayılması için hangi temel politikaların izlendiği,bu politikaların yayılımı nasıl etkilediği,yeniliğin diğer yeniliklerle ilişkisi ve yerini aldığı uygulamayı araştırmalıdır

 5-Yeniliklerin kabulünü kolaylaştıran teşvik edici etkenler konusunda anlayışlarımızı da ilerletmek durumundayız. Çoğu zaman ekonomik nedenlerin yeniliklerin kabulünde en önemli etken olduğu düşünülür. Araştırmacılar satın alanların bakış açısından neden sorusuna cevap verebilmeye başladıkları zaman yayılım sonrası sapma da engellenmiş olur.

 Kişiyi suçlayan sapma,kişinin içinde bulunduğu ve bir parçası olduğu sistem yerine kişiyi yapılanlardan sorumlu tutar.Kişi suçlayan eğilime göre, örneğin ayakkabı kişinin ayağına uymuyorsa ayağınızla ilgili bir sorun vardır.Bu görüş açısının tersi olan sistem suçlayan sapma da ise ayağa uymayan ayakkabının sorumlusu üretici veya pazarlama sistemidir.

 Her ne kadar geçmişte yapılan çalışmalarda yeniliklerin yeterince hızlı yayılmamasının veya reddedilmesinin nedeni birey olarak görülse de değişim ajanlarının bireye yeteri kadar bilgi aktarmaması ve satın almayı cesaretlendirecek ekonomik katkıların olmayışı temel bir sistem sorunudur

 1-Bunun başlıca nedenlerinden biri araştırmacıların probleme sponsorlarının bakış açılarından bakmalarıdır  2-Araştırmacılar çoğu kez sistem suçlayan faktörlerin değişemez olduğunu düşünerek basite kaçmış ve daha kolay gördükleri kişi suçlamayı tercih etmişlerdir.

 3-Kişiler, araştırmacılar için daha kolay ulaşılabilirdir.Ayrıca araştırmacılar sosyal bilimler kökeninden geldiği için gözlem metodunu benimsemiştir ve bu yapıya uygun olarak kişi suçlama eğilimindedir.Ancak Antropologlar daha farklı bir bakış açısından bakarak sistem ağırlıklı olarak çalışmalar yapmaktadır.

 1-Yenilik çalışan bilim adamları kişileri analizlerinin temel öğesi olarak kullanmanın alternatif yollarını bulmalılar ki kişi suçlama sapmasından kurtulsunlar.  2-Araştırmacılar sosyal değişimin nedenlerine ilişkin bilgileri toplayarak değerlendirmeden önce değişim ajanlarının koyduğu teşhislerden kaçınmalıdır, zira onlar kişi suçlama eğilimindedir.

 3-Değişimin bütün tarafları,sadece çözüm arayanlar değil, problemin teşhisine kullanıcı adayları da dahil olmak üzere katılmalıdır.  4-Yayılım araştırmalarında kişiye bağlı değişkenler kadar sosyal ve iletişim yapısal değişkenleri de dikkate alınmalıdır.

 Yayılım gibi süreçlerin çalışmalarında zaman metodolojik düşmanlardan biridir.Tanımlamak gerekirse yenilik zaman içinde yayılır.Çoğu zaman yeniliklerin yayılması aşamasında bilgi toplamanın kolay olduğu zannedilir fakat değildir.

 Yayılım araştırmalarının en zayıf taraflarından birisi de katılımcıların yeniliği kabul etme sürecine ilişkin hatırlama bilgilerine bağımlı olmasıdır.Kişilerden geriye dönerek bu sürece katılımları ile ilgili bilgiler istenir.Sonradan hatırlama her zaman mümkün olamamaktadır.Bu geçmişte geçen süreye,kişilerin eğitimine,hafızasına ve benzeri faktörlere bağlıdır.

 Sosyal bilimlerde kullanılan veri toplama teknikleri,kişisel söyleşi gibi, araştırmacının katılımcıya geriye dönerek bazı şeyleri hatırlamasını istediği durumlarda çok işe yaramaz  Alan deneylerinin yanı sıra,hatırlama problemini ortadan kaldıracak çözüm yollarından biri de daha yayılım sırasında çok noktada katılımcılardan veri toplamaktır

 Hatırlama problemini ortadan kaldıracak bir başka çözüm önerisi de “kabul noktası” diyebileceğimiz karar anlarını katılımcılardan hatırlamasını ve detaylandırmasını istemektir

 Yayılım araştırmacıları yeniliğin sonuçları hakkında fazla kafa yormamışlardır.Özellikle yeniliğin sosyoekonomik faydalarının toplumda nasıl dağıldığı konusu üzerine eğilmemişlerdir.

 Yeniliklerin yayılımı teori ve kavramları bütün dünya da aynen geçerli imiş gibi hareket edildi.Az gelişmiş ve fakir Afrika ülkesinde de Amerikan ve Avrupa ülkeleri şartlarına sahipmiş gibi davranıldı.

.Bu gün gelişme dendiğinde hem maddi hem de sosyal gelişimleri içeren sosyal bir değişiklik ifade edilmektedir. 1970’lerden sonra eşitlik kavramı daha dikkate alınmaya başlanmış, yenilikler daha zayıf toplum unsurlarının durumlarını iyileştirme yönünde düşünülmeye başlanmıştır.

 Yayılım araştırmaları, yayılım sonrası sapma ve kişi suçlayan anlayıştan kurtulma yoluna doğru yol almaya başlamıştır.Bu yöndeki çalışmaları geçmişindekilerden ayıran en temel özellik eşitlik anlayışıdır.

 Üçüncü dünya ülkelerinde genellikle ekonomik durumu iyi,eğitimli,toprak sahibi,bankalardan kredi alabilecek kişiler yeniliklere açıktır. Değişim ajanları da kolay sonuç elde etmek için bu kişileri hedeflemektedir. Sonuç bu kişilerin lehine olmakta,daha fazla üretim daha fazla gelir anlamına gelmektedir. Böylelikle o toplumlarda zengin ve fakir arasındaki gelir farklılığı daha da artmaktadır

 iletişim stratejileri,sosyoekonomik gelir paylaşımını dengeli paylaşmaya yönelik olarak doğru kurgulanabilirse, sosyal yapı,özellikle en alt tabakaların katılımı sorunu, yeniliklerin yayılımında engel olmaktan çıkmaktadır.

 Gerçekten yeniliklerin yayılma süreci toplumdaki gelir adaletsizliğini daha da arttırmak zorunda mı?Neyse ki bu alanda gelişmekte olan ülkelerde yapılan iki çalışma iyimser olmamız için bazı nedenler ortaya sürmektedir.